چهارشنبه 14 اردیبهشت 1384

روحاني: توپ در زمين اروپاست تا به تعهدات خود عمل كند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۱۴‬
داخلي. سياسي. شورايعالي امنيت ملي. روحاني. اسپانيا
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي با توجه به پيشنهادات اخير ايران به اروپا،گفت: اكنون توپ در زمين اروپا است كه به تعهدات و قول‌هاي خود عمل كند.

روحاني در ديدار روز چهارشنبه رييس كميسيون‌خارجي كنگره اسپانيا در تهران ، افزود: ما براي اعتمادسازي به صورت داوطلبانه فعاليت غني‌سازي را به حالت تعليق درآورديم اما درعين حال اجازه نخواهيم داداز تعليق داوطلبانه ايران سوء استفاده شود و چنين تصور شود كه ايران را مي‌توان به توقف فعاليت اتمي سوق داد.

به گزارش دفتر دبير شوراي عالي امنيت ملي، روحاني تصريح كرد: به رغم پيشرفت در مذاكرات با سه كشور اروپايي به نظر مي‌رسد اروپا به دنبال طولاني كردن روند مذاكرات است كه اين مساله از نظر مردم ما پذيرفتي نيست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با توجه به پايبندي ايران به مقررات ان.پي.تي و نيز اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي، بر عزم جدي ايران براي دستيابي به فناوري هسته‌اي صلح‌آميز به همكاري شفاف ايران با آژانس تاكيد كرد.

روحاني تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بر اساس اعتقادات ديني با هر گونه توليد و گسترش سلاحهاي كشتار جمعي مخالف است .

وي با بيان اينكه هزاران مصدوم شيميايي در ايران از قربانيان سلاح‌هاي كشتار جمعي هستند، گفت: طرف‌هاي اروپايي در مجازات شركتهايي كه به رژيم صدام در ساخت سلاحهاي شيميايي كمك كرده بودند، بايد جدي باشند.

روحاني به اهميت مذاكرات بازنگري معاهده ان.پي.تي در نيويورك اشاره كرد و گفت: متاسفانه كشورهاي دارنده سلاح هسته‌اي نه تنها تاكنون براي خلع سلاح قدمي برنداشته‌اند، بلكه برخي نظير آمريكا به دنبال برقراري تبعيض مضاعف در معاهده ان.پي.تي هستند.

وي افزود: اجراي متوازن ان. پي. تي در دوبخش "احترام به حقوق كشورها دربهره مندي از فناوري هسته‌اي صلح آميز" و "ضرورت خلع سلاح كامل كشورهاي دارنده سلاح هسته‌اي" اهميت بسياري دارد.

روحاني تصريح كرد:آمريكايي‌ها درصددند بحث توليد سوخت هسته‌اي را فقط به كشورهاي خاصي اختصاص دهند كه اين مساله با حقوق اعضاي ان.پي. تي مبني بر بهره‌مندي همه اعضا از حق مشروع غني‌سازي صلح آميز مغايرت دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با خطرناك خواندن پديده تروريسم براي صلح و امنيت جهاني گفت: در مبارزه با تروريسم نبايد تبعيض آميز عمل شود چرا كه تروريسم خوب و بد نداريم.

وي از اسپانيا به دليل تروريست شناختن گروهك منافقين هنگام رياست دوره‌اي‌اش بر اتحاديه اروپا قدرداني كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران درمبارزه با تروريسم اقدامات جدي انجام داده و كارنامه مثبتي در روند مبارزه با سازمان‌هاي تروريستي به جاي گذاشته است.

روحاني همچنين به روابط خوب ايران و اسپانيا در گذشته و تعميق روابط و مناسبات دو كشور در سالهاي اخير اشاره كرد و افزود: گسترش روابط و افزايش مراودات تهران - مادريد، علاوه بر تاثير مثبت در روابط دوجانبه، در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي نيز بسيار مهم و تاثيرگذار خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به امضاي اسناد مربوط به موافقتنامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري و موافقتنامه اجتناب از اخذماليات مضاعف اشاره كرد و گفت:
با امضاي اين موافقتنامه، شرايط حضور سرمايه‌گذاران و شركتهاي اسپانيايي درايران بسيار مساعد است و طرف ايراني آمادگي ارايه تسهيلات لازم به بخش خصوصي اسپانيا را خواهد داشت.

"جوزپ آنتوني ليدا" رييس كميسيون سياست خارجي كنگره اسپانيا نيز دراين ديدار، نظرات روحاني در زمينه صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌اي ايران را تاييد كرد و گفت: اتحاديه اروپا به دنبال فريب ايران نيست بلكه معتقد است به ثمر رسيدن مذاكرات به زمان بيشتري نياز دارد.

وي اظهار داشت: اسپانيا شكي ندارد هدف ايران از فعاليت هسته‌اي، صلح آميز است. اعمال حقوق قانوني ايران ، مورد تاكيد مادريد است.

ليدا اظهار داشت: اروپا در مذاكره با ايران به ملاحظات آمريكا نيز توجه دارد، هر چند به دنبال اجازه گرفتن از آمريكا نيست.

رييس كميسيون سياست خارجي كنگره اسپانيا هدف از انجام مذاكرات ميان دو كشور را تحكيم مناسبات تهران - مادريد دانست و گفت: ما از موضعگيري جمهوري اسلامي ايران در محكوميت اقدام تروريستي ماه مارس ‪ ۲۰۰۴‬در اسپانيا تشكر مي‌كنيم و معتقديم، تروريست‌ها در هيچ جاي دنيا مورد حمايت نيستند.

وي تصريح كرد: از نظر اسپانيا و اتحاديه اروپا، جمهوري اسلامي ايران داراي نقش كليدي در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي است و بر اين اساس، مادريد علاقه مند به گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22033

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني: توپ در زمين اروپاست تا به تعهدات خود عمل كند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016