یکشنبه 1 خرداد 1384

حدادعادل: مجلس در حوادث اخير (اخراج خبرنگار) مظلومي است كه محكوم شده است، ايسنا

* اصل موضوع فراموش شده و پيامدهاي آن عمده شده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس


رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اين نوع رفتارها با مجلس خواست ايام انتخابات و براي تخريب مجلس است، لذا از نمايندگان درخواست مي‌كنم كه هوشيار باشند كه هستند. تا روش مجلس هفتم را كه فاصله گرفتن از جنجال بوده است را حفظ كنند.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل، رييس مجلس شوراي اسلامي، در سخنان قبل از دستور امروز خود با بيان اينكه مجلس هفتم بناي كار خود را از ابتدا بر دوري از جنجال و هياهو گذاشته است، گفت: بنده هم هيچگاه بنا نداشته‌ام، تا در نطق‌هاي قبل از دستور به هياهوهايي كه در اطراف مجلس برپا مي‌شود، بپردازم و وقت مجلس را كه وقت ملت است را به اين مسائل اختصاص دهم.


وي افزود: اما در روزهاي اخير نوع مطالبي كه در ارتباط با مجلس و خصوصا خبرنگاران و مطبوعات مطرح شده است و هم‌چنين شدت اين مطالب، بنده را به حكم بند 11، ماده‌ي 23 آيين‌نامه‌ي داخلي وادار كرده تا توضيحاتي را خدمت همكاران و ملت عزيز بگويم.


حدادعادل در سخنان خود اينگونه اشاره كرد كه؛ ماجراي روزهاي اخير، از نطق آقاي نصيري نماينده‌ي گرمي در روز يكشنبه گذشته آغاز مي‌شود كه بنده هم در آن روز در سفر استان مركزي بودم و از راه ساوه از راديوي اتومبيل نطق ايشان را گوش مي‌كردم و احساس نكردم كه در مجلس اتفاقي افتاده باشد.


وي ادامه داد: آنچه تعجب‌آور است، اين كه روزنامه‌ي شرق در روز دوشنبه 26 ارديبهشت در صفحه‌ي هفت، مطلبي به اين شرح مي‌نويسد؛ « اما نطق نصيري با واكنش‌هاي مخالفت‌آميز هم روبرو شد. به محض اينكه وي نطق خود را با عبارت «همه با هم براي ايران» آغاز كرد، عماد افروغ نماينده‌ي تهران و رييس كميسيون فرهنگي مجلس به نشانه‌ي ناراحتي، صحن علني مجلس را ترك كرد. در حين نطق هم مهدي كوچك‌زاده نماينده‌ي تهران به نشانه‌ي اعتراض به سمت جايگاه ناطق حركت كرد كه سعيد ابوطالب نماينده‌ي تهران و عضو ائتلاف آبادگران، مانع حركت كوچك‌زاده شد. در پايان نطق هم محمدرضا باهنر معترض شد و از نمايندگان خواست تا از تريبون مجلس به نفع يا ضرر كانديداها سخن بر زبان نياورند.»


رييس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر عدم صحت اين خبر، گفت: بنده در اين خصوص تحقيق كردم و هيچكدام از نمايندگان مجلس به اين اتفاقات كه در روزنامه‌ي شرق آمده است اشاره نكردند و هيچكس تاييد نكرد.


وي افزود: بنده با آقاي نصيري و كوچك‌زاده و حتي خبرنگاران هم صحبت كردم، كه هيچكدام از آنها غير از خبرنگار روزنامه‌ي شرق چنين خبري را منعكس نكردند.


حدادعادل با اشاره به بازبيني فيلم نطق نصيري توسط خود، گفت: چندين بار اين فيلم را نگاه كردم كه ديدم آقاي افروغ در مجلس حضور داشته، به گونه‌اي كه يك مدتي در سمت راست نشسته بودند و بعد به سر جاي خود رجوع كردند و هيچ خروج از مجلس توسط دكتر افروغ صورت نگرفته است. هم‌چنين آقاي كوچك‌زاده، افروغ و ابوطالب هم به كلي منكر اين موضوع هستند. در عين اينكه اينگونه حركت‌ها كه ما بخواهيم به نطق ناطق بخواهيم اعتراض كنيم، در قاموس مجلس هفتم از ابتدا تاكنون نبوده است و تنها ما به تذكر و يا خواهش اكتفا مي‌كرديم.


وي با بيان اينكه آقاي كوچك‌زاده سعي داشته است تا از طريق يكي از آشنايانش مطلب درج شده در روزنامه‌ي شرق را تكذيب كند، افزود: مطلبي كه روزنامه‌ي شرق در تاريخ سه شنبه 27 ارديبهشت درج مي‌كند، در انتهاي ستون اول سمت راست، در سه سطر اينگونه تكذيب مي‌كند كه «بر حسب اطلاع واصله، واكنش مهدي كوچك‌زاده نماينده‌ي تهران نسبت به نطق روز يكشنبه هفته‌ي جاري توسط يكي از نمايندگان مجلس صحيح نبوده است.»


رييس مجلس شوراي اسلامي، در اين خصوص اينگونه ارزيابي كرد كه تكذيب اين خبر به اين نحو است كه« واكنش آقاي كوچك‌زاده صحيح نبوده است» و نگفته است كه «خبر اين واكنش صحيح نبوده است» بنابراين، اين مطلب موجب شد تا آقاي كوچك‌زاده در روز سه شنبه توضيحاتي بدهند و بحث در چهارشنبه هم ادامه پيدا كرده است. در حين اينكه بحث هم‌چنان دامنه‌دار و ادامه‌دار شده است.


حدادعادل معتقد است كه يك تلاش سازمان يافته‌اي براي قرار دادن مجلس در مقابل خبرنگاران و مطبوعات در شرف تكوين است و ادامه دارد.

وي خاطر نشان كرد: اگر چنين چيزي راست بود و چنين اتفاقي در مجلس افتاده بود، ما هيچ توضيحي نمي‌داديم و از خبرنگاران هم ممنون بوديم كه چنين مطلبي را گفته‌اند. اما بنده احساس مي‌كنم كه اصل موضوع كه درج يك خبر كذب (از) در مجلس است و يك امر خلاف واقع را به نمايندگان نسبت داده‌اند، اصل موضوع فراموش شده و پيامدهاي آن عمده شده است.


وي افزود: اين شيوه كه ما اصل موضوع را به فراموش بكشانيم و پيامدهاي آن را اصل كنيم و به جاي موضوع قرار دهيم، روشي است كه ما در چند سال گذشته با آن آشنا هستيم و عادت كرده‌ايم كه هميشه سعي اين است كه راجع به اصل موضوع هيچ صحبتي نشود، اما پيامدهاي آن بزرگ شود، بنابراين، اين داستان هم همينطور است و در واقع مجلس در اين قضيه مظلومي است كه محكوم شده است كه ما بايد ادعا كنيم و از جانب مجلس نيز سوال كنيم كه چرا چنين خبر كذبي به مجلس نسبت داده شده است؟ هر چند كه تمامي هجمه‌ها از جانب برخي محافل متوجه مجلس شده است.


رييس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه موضع ما نسبت به مطبوعات، احترام است، افزود: موضع ما نسبت به خبرنگاران هم احترام و همكاري است و مجلس هفتم به هيچ وجه بنابر محدود كردن همكاران ندارد، كما اينكه خبرنگار محترم روزنامه‌ي شرق از اول مجلس تاكنون بدون هيچ مانعي در مجلس حضور داشته است و كار خود را انجام داده است. با اينكه ما موضع روزنامه‌ي شرق را مي‌دانيم كه با موضع اكثريت مجلس هفتم بسيار متفاوت است. اما ما اين مسائل را در همكاري با خبرنگاران دخالت نمي‌دهيم و ما معتقديم كه اطلاع‌رساني، رسانه و آزادي خبر از لوازم مردم‌سالاري است. لذا اگر خبرنگاران نباشند، جامعه از آنچه در حكومت، مجلس و دولت مي‌گذرد مطلع نخواهد شد.


حدادعادل يادآور شد: ما در مجلس هفتم مبنايي بر خلاف‌كاري نداريم كه بخواهيم از كسي بپوشانيم، چرا كه اصرار داريم تا واقعيت‌هايي كه در مجلس مي‌گذارد از طريق خبرنگاران به جامعه منعكس است تا اگر اشتباهي در كار ما هست هم مطبوعات و هم جامعه به ما تذكر دهند.

وي افزود: جايگاه مطبوعات و خبرنگاران را ما بسيار مهم مي‌دانيم، اما سوال ما اين است كه آيا؛ آزادي براي پوشاندن حقيقت است؟ آيا آزادي براي اين است كه پا روي حقيقت گذاشته شود و مطالب خلاف واقع و كذب به مجلس نسبت داده شود؟ آيا اين نحوه‌ي خبررساني و اطلاع‌رساني جفا به آزادي نيست؟


رييس مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: آنچه آزادي را محدود مي‌كند و از بين مي‌برد، استفاده‌ي نادرست از آزادي است. زيرا ارزش آزادي به اين است كه براي پاسداري حقيقت و عدالت و اخلاق به كار گرفته شود، اما اگر آزادي براي خلاف اين معاني و انتشار اخبار خلاف واقع و كذب و نسبت دادن اين نوع امور نادرست استفاده شود، اين ضديت به آزادي و بدترين جفا به آزادي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حدادعادل معتقد است كه اگر عزايي بايد گرفت و يا پيراهن سياسي بايد پوشيد براي اين نوع سوء استفاده از آزادي است و همه‌ي كساني كه طرفدار آزادي هستند بايد از حقيقت، اخلاق و عدالت دفاع كنند تا آزادي محفوظ و محترم بماند و ما هم اصرارمان بر اين است.

حدادعادل با اشاره به توافقات فراكسيون‌ها مبني بر اينكه در نطق‌هاي قبل از دستور نامي از كانديداها برده نشود، گفت: بنده وقتي اين مطلب را شنيدم به اطلاع شما رساندم و هم‌اكنون هم مي‌گويم كه نام نبردن از كانديداها و تكيه و تاكيد بر معيارها هم به سود مجلس و هم ملت و هم كانديداها خواهد بود.

وي افزود: نام بردن و مجلس را تبديل به مخالفت و موافقت با اشخاص كردن به سود كانديداها نيست. لذا دوستان نماينده هم توجه دارند كه نام بردن از كانديداها سبب نمي‌شود كه يك باره وضع آن كانديدا از اوج به حضيض و يا از حضيض به اوج برود. چرا كه ملت اشخاص را مي‌شناسند و با توجه به همه شناسايي‌ها تصميم مي‌گيرند، لذا اتفاقي نمي‌افتد اگر شما اسمي نبريد.


حدادعادل در عين حال تاكيد كرد: رابطه ما خبرنگاران، رابطه احترام‌آميز و همكاري است و اگر خبرنگاري به نظرش رسيده است در مجلس اهانتي به كسي شده است، راه دارد كه مي‌تواند به محاكم قضايي مراجعه كند و اسناد عرضه كند. ما مخالفت با اين نوع رسيدگي نداريم و از اهانت به خبرنگاران نيز دفاع نمي‌كنيم. در حين اينكه از شان مجلس هم دفاع مي‌كنيم و اميدواريم مجلس هفتم بتواند مسير خود را كه رسيدگي به مشكلات مردم و حل مسائل و معيشت مردم است و دفاع از كيان و استقلال انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي با حفظ همبستگي ملي و مشاركت عمومي را ادامه دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22983

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حدادعادل: مجلس در حوادث اخير (اخراج خبرنگار) مظلومي است كه محكوم شده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016