شنبه 21 خرداد 1384

شان پن به سوالات ايسنا پاسخ نداد: من اينجا هستم که بنويسم نه اينکه حرف بزنم!

انتخابات بيست و هفتم خرداد رياست جمهوري گزارشگران و خبرنگاران فراواني را از سراسر جهان به ايران كشانده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با توجه به جايگاه ويژه ئجمهوري اسلامي ايران در منطقه و شرايط پيچيده‌ كشورهاي بحران‌زا همسايه از جمله عراق، اين انتخابات براي سراسر جهان اهميت فراواني دارد.

اين روزها ديدن خبرنگاران و گزارشگران اروپايي و آمريكايي در پايتخت طبيعي است، اما در فهرست تيم روزنامه سانفراسيسكو كرونيكل نام شخص سرشناس و با نفوذي ديده مي‌شود كه آمدنش به ايران همه را غافلگير كرد.

شون‌پن، ‌بازيگر بزرگ و ضد بوش هاليوود و برنده جايزه اسكار براي پوشش خبري انتخاب سياست جمهوري به تهران آمده است.

شون پن از دو روز گذشته به ايران آمده و روز گذشته نيز از نزديک مراسم سياسي عبادي و نماز پرشکوه جمعه در ايران را به نظاره نشسته است و اکنون «پسر بد هاليوود» که پيشتر جرج‌بوش و دستيارانش را براي جنگ عراق به باد انتقاد گرفته بود نويسندگي و گزارش‌نويسي را تمرين مي‌كند.

روزنامه سانفرانسيسكو كرونيكل، يگانه بهانه هنرمند آمريكايي بود تا به شيوه‌اي عقيده و كينه‌اش از جنگ عراق و سياستهاي كنوني كشورش را به رخ بكشد. او تنها براي يك آگهي كه رئيس‌جمهور آمريكا را به خفه كردن مذاكره عراق متهم مي‌كرد پنجاه و شش هزار پوند به واشنگتن پست پرداخت.

پن، پيش از جنگ عراق به اين كشور رفت و از اين كه بيرون از مرزهاي آمريكا رهبران كشورش را براي سياستهاي جاه‌طلبانه اشتباه نكوهش مي‌كرد واهمه‌اي نداشت.

او كه خواهان كنار آمدن و تسليم شدن سران سياسي و نظامي عراق به سازمان ملل بود، در بغداد گفت: «روشن است كه مي‌توان شاهد جنگ نبود. اما براي اين هدف دولت عراق بايد به اندازه آمريكا به تعهداتش پايبند باشد. بي‌ترديد هر آنچه كه بتوانم براي پيدا كردن گزينه‌اي ديگر انجام خواهم داد. من را براي خيانت به آمريكا متهم نكنيد! اين جا هستم چون وجدان و شرفم، من را به عراق كشاند.

باور دارم، ديدگاهم هرچه باشد سزاوار دولتي هستم كه دارم و اگر امروز قرار است دستم به خون آلوده شود، خون عراقي‌ها نخواهد بود، آن خون سربازان آمريكايي است! اين جنگي است كه نسل فرزندانم هم به آن آلوده خواهند شد.

به لطف فناوري امروز و نااميدي فراوان جهان فكر مي‌كنم اين احتمال وجود دارد كه اين قرن به طور كامل بدون احساسات بشر دوستانه باشد و اين آينده‌اي نيست كه براي فرزندانم و فرزندانشان مي‌خواهم.» به گزارش ايسنا، داين شعار مرد كاليفرنيايي چهل و دوساله براي حرفه‌ي روزنامه‌نگاري است: «داستان شما هرچه باشد بايد آگاه باشيد براي چه كسي آن را مي‌گوييد و مي‌نويسيد و سود و هدفتان چيست. اين كه به خبرهاي سرگرم كننده محدود مي‌شود يا پيام سياسي است فرقي نمي‌كند.»

گزارش اين خبرنگار سرشناس سانفرانسيسكو كرونيكل از انتخابات جمهوري اسلامي ايران، خواندني خواهد بود.

شون پن در يك نگاه:

پن 17 آگوست 1960 در سانتا مونيكاي كاليفرنيا به دنيا آمد. بازيگر فيلمهاي “من سام هستم”، “رودخانه ميستيك” و “بيست و يك گرم” در خانواده‌ي كاملا هنري رشد كرد.كريس و مايكل پن برادران شون، هنرپيشه و موسيقي‌دان هستند.

او پسر لئو پن كارگردان و ايلين ريان هنرپيشه است. شون پن يكي از بهترين بازيگران نسل خود است.

او براي هنرنمايي‌اش در رودخانه ميستيك (كلينت ايستوود) جايزه اسكار گرفت. اين نخستين افتخار بزرگ پن بود و پيش از آن چهار بار براي به دست آوردن معتبرترين جايزه سينمايي جهان نامزده شده بود.

انجمن منتقدان فيلم نيويورك شون پن را در كنار براندو، پاچينو و دنيرو اسطوره‌هاي سينماي جهان مي‌داند.

در كنار بازيگري، پن فيلم‌هاي چون قول 2001 با بازي جك نيكلسون و 11 سپتامبر را كارگرداني كرده است.

همزمان با ايام نوروز، پخش فيلم (من سام هستم) با بازي او از تلويزيون جمهوري اسلامي ايران در نقش يک پدر عقب افتاده که قصد حفظ دختر کوچکش را دارد با استقبال بسياري روبرو شد.

گفتني است، اين بازيگر اسكاري، شب گذشته، دليل آمدن خود را فقط نوشتن عنوان کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين بازيگر و کارگردان ضد جنگ آمريکايي در پاسخ به خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاکيد بر اينکه براي تهيه گزارشي از رويدادهاي قابل توجه در ايران آمده است در پاسخ به اينکه دقيقا براي چه چيزي به کشورمان آمده است گفت: من اينجا هستم که بنويسم نه اينکه حرف بزنم . اما وي توضيح نداد که درباره چه قرار است بنويسد.

بازيگر فيلمهايي چون رودخانه مرموز، مترجم ، بازي و ... همچنين اين پرسش که آيا قصد دارد از انتخابات رياست جمهوري ايران نيز گزارشي تهيه کند را بي پاسخ گذاشت.

يکي از همراهان کارگردان فيلم «قول» هنگام ترک محل اقامت «شون پن»، به خبرنگار ايسنا گفت: کم حرفي از مشخصه هاي بارز اوست. او در طول روز با ما هم حرف نمي زند چه برسد به پرشهاي کسي پاسخ دهد!.


11062005-ff-07.jpg


11062005-ff-08.jpg


11062005-ff-09.jpg


11062005-ff-10.jpg


11062005-ff-11.jpg

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24226

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شان پن به سوالات ايسنا پاسخ نداد: من اينجا هستم که بنويسم نه اينکه حرف بزنم!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016