جمعه 3 تیر 1384

رييس كل دادگستري تهران: ما زماني در يك شب چندين روزنامه را بستيم اما الان اين‌گونه نمي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

رييس كل دادگستري استان تهران بيان كرد كه پيشنهادي را مطرح كرده كه اگر مورد تأييد رييس قوه‌ي قضاييه قرار گيرد، مشكل نبود هيأت منصفه و توقيف روزنامه‌ها رفع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين عباسعلي عليزاده در كنفرانس مطبوعاتي كه به مناسبت هفته‌ي قوه‌ي قضاييه در روز پنجشنبه برگزار كرد، با تشكر از رسانه‌هاي گروهي، اظهار داشت: كار رسانه‌هاي گروهي زمان و مكان نمي‌شناسد و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. البته كار شما به معناي واقعي كلمه داراي استرس است.

وي با بيان اينكه شما رسانه‌ها سعي داريد خبرها را همان‌گونه كه هست و به نحو شايسته منعكس كنيد، تصريح كرد: شما با اطلاع‌رساني و كارشناسي كه داريد ضمن اينكه اصل خبر را تحريف نمي‌كنيد، سعي مي‌كنيد خبر تنش‌زا نبوده و براي همه مفيد باشد.

عليزاده به تشريح عملكرد دادگستري در سال گذشته پرداخت و افزود: هرچه اطلاعات قضات از نظر علمي و حقوقي و قضايي بيشتر شود، حتما به رسيدگي و صدور رأي دقيق‌تر و اجراي عدالت نزديك‌تر خواهند بود. بر اين اساس ما اقدام به آموزش ضمن خدمت تمام مديران پرداختيم كه از افتخارات من است.

رييس كل دادگستري استان تهران ادامه داد: يكي ديگر از اموري كه انجام داديم اين است كه تمام قوانين كشور از ابتدا تا اوايل سال جاري را در سايت دادگستري به چند زبان قرار داريم تا تمام مردم از سراسر جهان بتواند با مراجعه به سايت دادگستري تمام قوانين را در دسترس داشته باشند.

وي با اشاره به تشكيل كميته رسيدگي به جرايم خاص در حدود 4 سال گذشته، تصريح كرد: اين كميته چهار محور پيشگيري از سرقت‌هاي عمده باندي، تجاوز به عنف و سازمان حرفه‌اي، شناسايي و تعقيب قانوني اشرار و اراذل و اوباش، مبارزه با مفاسد اخلاقي و باندهاي اصلي و باندهايي كه اقدام به انحراف جوانان مي‌كنند و مبارزه با واردكنندگان مشروبات الكلي و به صورت كلان را دارد.

عليزاده با بيان اين‌كه در اين راستا طي دو ماه گذشته جلسه‌اي را با فرماندهان عالي‌رتبه نيروي انتظامي داشته، گفت: از آنها خواستم پيگير باشند و با اشراري كه در گوشه و كنار شهر اقداماتي انجام دادند به طور جدي برخورد شود و محيط را با حفظ و رعايت قوانين و حقوق شهروندي براي تمام اشرار و چاقوكشان و مزاحمان به نواميس مردم ناامن كند.

رييس كل دادگستري خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه برخورد با جرايم مشهود بر عهده نيروي انتظامي است دستور دادم با اشرار در خيابان‌ها به قدري با قدرت و صلابت برخورد كنند كه ابهت نظام و امنيتي كه با خون دل به دست آمده را مردم لمس كنند و به نظام اميدوار شده و متخلفان هم تأديب شوند.

عليزاده از تشكيل ستاد حقوق بشر در دادگستري استان تهران خبر داد و تصريح كرد: در اين ستاد به حقوق بشر اسلامي توجه مي‌شود، نه آنچه كه دنيا مي‌گويد زيرا ما مي‌گوييم آنها ضد حقوق بشر است اگر راست مي‌گفتند زندان‌هاي افغانستان و گوانتانامو نبود. پس ما آن حقوق بشر را قبول نداريم منظور ما از حقوق بشر، حقوق بشر اسلامي و حضرت علي (ع) است.

وي اظهار داشت: در اين ستاد تمام موارد حقوق بشري كه نقض شده را بررسي مي‌كنيم. ما به دنبال شخصيت دادن به افراد و حفظ كرامت انسان‌ها در سراسر كشور هستيم. اعضاي اين ستاد هفت نفر از مسوولان هستند و به پرونده‌هايي كه در اين زمينه وجود داشته رسيدگي مي‌كنيم.

رييس كل دادگستري با اشاره به حفظ حقوق شهروندي، گفت: هفته‌اي نيست كه هيأت حقوق شهروندي دادگستري سرزده از زندان‌ها، پاسگاه‌ها و ساير مراكز سركشي نكنند و از يكي از شهرستان‌ها گزارشي آمد كه گزارش بدي بود گفتم حداقل كار درباره‌ي متخلف اين است كه اگر اشتباه كرده رضايت طرف مقابل را كسب كند و گرنه برخورد قانوني مي‌شود.

وي ادامه داد: زماني كه يك كارمندي هم برخوردي خوب نداشت با او شديدترين برخورد را كردم. من به اين كارمند گفتم حق ندارم اشتباه تو را بپذيرم چرا كه عليرغم اين ميزان صحبت و بخش‌نامه باز مرتكب تخلف شدن را نمي‌توان بخشيد. ما هر هفته درباره‌ي حقوق شهروندي 2، 3 گزارش داريم.

رييس كل دادگستري استان تهران با اشاره به برگزاري همايش حاشيه‌نشيني و امنيت قضايي كه در روز شنبه گفت: در زمينه‌ي مسأله حاشيه‌نشيني كار كارشناسي دقيقي انجام گرفته است. در اين همايش وزير اطلاعات، بهداشت و درمان، وزير كشور، رييس قوه‌ي قضاييه، دادستان كل كشور، وزير رفاه و تأمين اجتماعي و رييس سازمان بهزيستي سخنراني دارند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نيروي انتظامي دعوت شما را پذيرفت؟ گفت: ما از آنها دعوت كرديم و آنها مي‌گويند درگير انتخابات هستند كه راست هم مي‌گويند اما ما وظيفه‌ي خود را مبني بر دعوت از همه انجام داديم.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، خبرنگاري از عليزاده درباره‌ي ميزان پرونده‌هاي ورودي و مختومه در دادگستري در سال 1383 پرسيد، گفت: در سال 1382 كل پرونده‌هاي وارده يك ميليون و 638 هزار و 534 عدد و كل مختومه‌ها يك ميليون و 585 هزار بوده است. در سال 1383 يك ميليون و 700 هزار پرونده وارده داشتيم.

رييس كل دادگستري استان تهران در پاسخ به سؤال اين خبرنگار كه ستاد رسيدگي با جرايم خاص تا به حال به پرونده‌اي رسيدگي كرده است يا خير؟ تصريح كرد: دستور داده شده كه مطابق قانون برخورد شود و حدود 15 پرونده سنگين در اين زمينه تشكيل شده بود.

خبرنگاري از عليزاده درباره‌ي بخشنامه رييس قوه‌ي قضاييه درخصوص مطبوعات پرسيد كه وي گفت: اوايل سال 1378 و سال 1379 براي ما سال‌هاي بحراني بود كه تشخيص داديم كه برخي از مطبوعات ناآگاهانه تصور مي‌كردند كه اگر آن‌گونه برخورد كنند به كشور خدمت كردند. در حال حاضر آن شرايط گذشته و امروز به مرحله‌اي وارد شديم كه ملت ايران از سطح خوبي از آگاهي و اطلاعات قرار دادند و به اشتباه انداختن آنها مشكل است.

وي با انتقاد از اين‌كه برخي كانديداها براي بيان برنامه‌هاي خود خدمات 26 ساله نظام را به گونه‌اي ديگر مطرح كردند، اظهار داشت: مطبوعات در جهت تحكيم قانون، جمهوري اسلامي و حفظ كرامت اسلامي و حقوق شهروندي هستند و اگر يك مقاله نوشته شود كه اشتباه باشد، به خاطر يك بي‌نماز كه در مسجد را نمي‌بندند.

رييس كل دادگستري با تأكيد بر اينكه دستور بر اين است كه با مطبوعه‌اي برخورد نشود بلكه با متخلف يا مدير مسؤول برخورد شود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر دستگاه قضايي بهترين تعامل را با رسانه‌هاي جمعي دارد. اين دستور كلي است. ما زماني در يك شب چندين روزنامه را بستيم اما الان اين‌گونه نمي‌شود مگر اينكه همه تصميم بگيرند كه با هم عليه جمهوري اسلامي كار كنند كه اين محال است.

عليزاده گفت: ما اگر مسأله باشد ابتدا چند بار تذكر مي‌دهيم بعد يادداشت مي‌نويسيم اما اگر با سپري كردن مراتب اثري حاصل نشد اين كار را مي‌كنيم. البته هنوز قانون مطبوعات تغيير پيدا نكرده و همان قانون است.

خبرنگاري از رييس كل دادگستري پرسيد چرا اگر درباره‌ي روزنامه‌ي اقبال شكايتي وجود داشته از ابتدا به آنها اعلام نشده است و چرا دادستان از روزنامه‌ها خواستند تا اين خبر را استفاده نكنند؟ خاطرنشان كرد: برخي اوقات كارها دوستانه انجام مي‌شود شايد هدف در اين موارد اين باشد كه جامعه ملتهب نشود. ما با روزنامه‌ها همانطور كه تأكيد كردم، تعامل داريم، مرتضوي معتقد است اگر اين كار مي‌شود در جهت تعامل است و قراري است كه با خود آنها گذاشتيم.

وي ادامه داد: زماني در يك روزنامه مقاله نوشته مي‌شود كه در بررسي مي‌بينيم به خودي خود چيزي نيست و مشخص نيست سوء نيت بوده است يا خير، اما وقتي 10 تا مقاله نوشته شد با مختصات يكسان ديگر از توجيه مي‌گذرد. البته من آن شرايطي كه بسته شد در جريان نبودم اما سياست و برنامه همان است كه اعلام شد.

از رييس كل دادگستري استان تهران درباره‌ي هيأت منصفه و زمان برگزاري دادگاه‌هاي مطبوعات سؤال شد كه وي پاسخ داد: تا زماني كه هيأت منصفه تشكيل نشود نمي‌توان به تخلفات مطبوعاتي رسيدگي كرد. البته بنده به رييس قوه‌ي قضاييه پيشنهادي كردم كه اگر مورد قبول قرار گيرد نگراني شما برطرف مي‌شود اين پيشنهاد از گفته رييس قوه‌ي قضاييه كه نبايد مطبوعه بسته شود بلكه بايد با متخلف برخورد شود، گرفته شده است كه بعدا اعلام مي‌كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار ايسنا از عليزاده پرسيد آيا اين پيشنهاد تنها مربوط به مطبوعات توقيف شده است يا مطبوعاتي كه مي‌خواهند توقيف شوند هم شامل مي‌شود كه وي گفت: همه‌ي اين مسائل را در بر مي‌گيرد. ما بيشتر از شما به دنبال حل اين مشكل هستيم.

Copyright: gooya.com 2016