دوشنبه 6 تیر 1384

كليد شهر تهران به دست چه كسي سپرده مي‌شود؟، خبرگزاري فارس

با پيروزي محمود احمدي‌نژاد كانديداي اصول‌گرايان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و نقل مكان او از شهرداري به دولت، گمانه زني‌هاي دوباره براي انتخاب كليددار شهر تهران اذهان‌ كارشناسان و چه بسا رييس جمهور جديد را كه همچنان تا زمان ورودش به دولت شهردار تهران است، به خود مشغول كرده است.


پيچيدگي و تنوع مشكلات شهر تهران قابليت بالايي را از پيش براي گزينه هاي احتمالي تصدي اين جايگاه ترسيم كرده است و اين نكته اي است كه طبيعتا دايره گزينش فرد مناسب را براي اين جايگاه محدود مي‌كند.
شهردار آينده تهران خواسته يا ناخواسته وارث مشكلات متعددي است كه بخشي از آن ناشي از ابهامات و خلاء هاي قانوني درباره جايگاه و وظايف شهرداري و فقدان مديريت واحد شهري است كه طي چند سال گذشته مسايلي چون اقدامات موازي و چالش هاي مديريتي را بين شهرداري و ساير نهادهاي دخيل در امر مديريت شهري بوجود آورده بود.
يكي از اعضاي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اين كه فعلا زمان مناسبي براي پرداختن به اين موضوع نيست احتمال انتخاب فردي از ميان اعضاي شوراي شهر تهران را به عنوان يكي از گزينه‌ها براي شهرداري اين شهر رد نمي كند هر چند مي‌گويد در اين ميان گزينه‌هايي ديگري نيز از بين مسوولان شهرداري و يا افرادي خارج از بدنه شورا و شهرداري ممكن است مطرح شود.
وي در پاسخ به سوالي در باره سرانجام پروژه‌هايي كه در زمان احمدي نژاد آغاز شده‌اند بر تداوم اجراي اين پروژه‌ها حتي با سرعت بيشتري نسبت به گذشته تاكيد مي‌كند و معتقد است كه اجراي پروژه هاي شهري هيچ ارتباطي به حضور شخص خاصي در سمت شهردار ندارد.
شهردار هر كسي كه باشد تهران امروز نيازمند اقدامات عاجل و فوري در زمينه توسعه حمل ونقل عمومي و ارتقاء ضريب امنيت جاني شهروندان از طريق مقاوم سازي بافتهاي فرسوده در برابر زلزله و انجام اقدامات زيست محيطي براي كاهش آلودگي‌ها و بيماريهاي متعدد ناشي از آنها است، ميراث ناميموني كه اين شهر پير سالهاي متمادي است كه آن را با خود يدك مي كشد.
تحقق مديريت واحد شهري انتظاري است كه اعضاي شوراي شهر و شهردار جديد همچنان از دولت خواهند داشت. با توجه به تاكيدات شهردار فعلي تهران بر اين امر و تلاش براي تحقق آن در دولت فعلي انتظار براي تحقق آن در دولتي كه شهردار فعلي آن را اداره مي‌كند، چندان غير منطقي نيست.
امير رضا واعظي آشتياني عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران نيز با اظهاراتش اين پيش بيني را تاييد مي كند و مي گويد:كوچك سازي دولت و ايجاد مديريت واحد شهري به عنوان مفاد مورد تاكيد در برنامه سوم و چهارم توسعه بدون شك مورد توجه آقاي احمدي نژاد خواهد بود و انتظار مي رود كه بطور جدي در اين زمينه اهتمام ورزيده شود.
خزانه دار شوراي شهر تهران در بخش ديگر سخنان خود يادآور مي شود: بهتر است كه شهردار جديد از اعضاي شوراي شهر انتخاب نشود تا از اين طريق اعضا بتوانند همچنان به نظارت عاليه خود بر نحوه عملكرد شهرداري ادامه دهند.
وي درخصوص گزينه هاي احتمالي براي تصدي پست شهردار با تاكيد مي گويد: چون منتظر نتايج انتخابات بوديم هنوز به گزينه اي به عنوان شهردار جديد فكر نكرده ايم به علاوه تا زماني كه حكم رياست جمهوري به شهردار تهران تنفيذ شود 2 ماه باقي مانده كه در اين مدت اعضاي شورا سعي خواهند كرد با توجه به نظرات و تدابير آقاي احمدي نژاد شهردار جديد را بر اساس همان معيارهايي كه 2 سال پيش وي را انتخاب كرده بودند انتخاب كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته وي شهردار يا ازبين 65 الي 70 نفري كه اعضاي شوراي دور دوم براي انتخاب شهردار تهران كانديد و بررسي كرده بودند انتخاب مي‌شود يا از ميان افرادي كه بيرون از بدنه شهرداري فعاليت مي كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كليد شهر تهران به دست چه كسي سپرده مي‌شود؟، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016