جمعه 14 مرداد 1384

برگزاري دومين جلسه‌ي محاكمه‌ي سه متهم وبلاگ‌نويس در قم، ايسنا

دومين جلسه‌ي محاكمه‌ي سه متهم وبلاگ نويس روز گذشته در شعبه‌ي اول دادگاه انقلاب قم با حضور وكلاي مدافع آنها برگزار شد.

صالح نيك‌بخت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: در اين جلسه با توجه به نا‌تمام ماندن دفاعيات عباس كوشا يكي از متهمان پرونده در جلسه گذشته، وي ابتدا به توضيح اتهام خود پرداخت و گفت كه لوح فشرده‌اي به عنوان مجموعه‌اي از عكس‌ها، ضرب‌المثل‌ها، كاريكاتور‌ها و ترانه‌ها از اينترنت گرفته شده اما تحويل كسي داده نشد و در اختيارش بوده و حتي فرصت ديدن تمام محتواي اين مجموعه‌ را هم نداشته است.

وي ادامه داد: موكلم تاكيد كرد كه چون نه آن‌ها را توزيع كرده و نه به كسي داد‌ه مرتكب جرمي نشده و با توجه به اينكه اتهام اوليه‌اش برخورد با دكتر سروش بوده و به اين دليل منزل وي را بازرسي كردند و در بازرسي از كامپيوتر به اين مجموعه‌ها دست يافته‌اند، اتهام را وارد نمي‌دانست.

اين وكيل دادگستري تصريح كرد: موكلم بيان كرد كه وي از دعوت كنندگان دكتر سروش به قم بوده و ثانياً اقدامي در جهت مقابله با وي به عمل نياورده است.

نيك‌بخت ادامه داد: بنده به عنوان وكيل مدافع وي اعلام كردم با توجه به اينكه راي وحدت رويه ديوان عالي كشور نگهداري يك يا چند نوار كه براي منافع غيرتجاري و توزيع و پخش باشد، جرم نشناخته و موكلم نيز CD را از اينترنت گرفته و به كسي نداده، مي‌تواند مصداق اين راي وحدت رويه باشد و از مصاديق اتهامات انتصابي مواد 513 و 514 قانون مجازات اسلام نيست؛ زيرا وي نه خود اين مجموعه را به وجود آورده و نه در توزيع و پخش آن مداخله كرده است.

اين حقوقدان افزود: در جلسه‌ي روز پنجشنبه دادگاه مسعود رهبري و حسين عبدالله پور دو متهم ديگر پرونده كه از دانشجوهاي منسوب به انجمن‌هاي اسلامي بودند نيز هرگونه تكثير و پخش مجموعه مورد نظر كه در كامپيوتر آن‌ها نيز وجود داشته است را رد كردند.

اين وكيل دادگستري تصريح كرد: دادگاه پس از دريافت اظهارات كتبي نريماني ديگر وكيل متهمان اين پرونده بدون اخذ آخرين دفاع از متهمان، ختم جلسه را اعلام كرد و بدون اينكه وقت جلسه ديگري را تعيين كند به ما اعلام شد كه نتيجه را بعدا اعلام مي‌كنند.

نيك‌بخت خاطرنشان كرد: با مطالعه پرونده و با توجه به نظر كارشناسي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي قم، تنها متوجه شدم كه موكلان ما برخي از نوارها و CD‌ها را در اختيار داشتند كه عمدتاً از اينترنت و سايت‌ها و ماهواره‌ها گرفته شده و آنها اقدامي در جهت پخش و توزيع نكرده‌اند، بنابراين حتي اگر نگهداري اين مجموعه اخلاقاً مذموم باشد، موضوع از مصاديق قانون جزايي ايران كه فقط فعل يا ترك فعلي جرم شناخته و براي آن مجازات تعيين كرده، نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان گفت: تعجب مي‌كنم كه دادسراي عمومي و انقلاب قم اين افراد را تحت تعقيب قرار داده است، ضمنا در اين جلسه فريد مدرسي ديگر متهم پرونده كه دادگاه به شايستگي دادگاه انقلاب تهران قرار عدم صلاحيت خود را در مورد رسيدگي به اتهامات او صادر كرده بود، حضور نداشت و معاون دادستان انقلاب قم حجت الاسلام منتظري نيز كه در جلسه قبلي حضور داشته و از كيفرخواست دفاع كرد، در اين جلسه حاضر نبود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برگزاري دومين جلسه‌ي محاكمه‌ي سه متهم وبلاگ‌نويس در قم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016