سه شنبه 25 مرداد 1384

كريمي‌راد: اگرانصار بسيجي باشند ضابط دستگاه قضايي هستند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

سخنگوي قوه‌ي قضاييه كه روز يك‌شنبه به عنوان وزير دادگستري پيشنهادي كابينه‌ي احمدي‌نژاد به مجلس معرفي شد، در جلسه‌ي مطبوعاتي امروز سعي كرد فقط به سوالات مربوط به مسائل قضايي پاسخ دهد و وقتي از وي درباره‌ي تعامل دولت و دستگاه قضايي سوال شد، تاكيد كرد كه اين همكاري از اين پس پررنگ‌تر خواهد شد.

فقط از مسائل قضايي بپرسيد

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمال كريمي‌راد در نشست مطبوعاتي اين هفته‌ي خود با خبرنگاران با بيان اين‌كه امروز تنها در رابطه با مسائل قضايي صحبت مي‌كنيم و خارج از اين مساله از من سوالي نپرسيد، گفت: از دستاوردهاي مهم دوره‌ي رياست آيت‌الله هاشمي شاهرودي ايجاد معاونت آموزش در دستگاه قضايي بود كه تاكنون در قوه‌ي قضاييه دستاوردهاي خوبي را داشته است و در زمينه‌ي آموزش همكاران، به روز كردن اطلاعات قضايي و كيفيت آراي صادره در دادگاه‌ها نقش داشته است.

وي با بيان اين‌كه آموزش حقوق و آشنايي مردم با حقوق‌شان از جمله فعاليت‌هاي صورت گرفته در معاونت آموزشي قوه‌ي قضاييه است، اظهار داشت: معاونت آموزش، فرهنگ مراجعه به وكيل در بعد مسايل حقوقي و قضايي را نهادينه كرد و در زمينه‌ي حقوق شهروندي گام‌هاي خوبي برداشته است.

60 شكايت، 5 متهم و 400 ميليون خسارت آتش‌سوزي چند روز اخير در خيابان 17 شهريور

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با اشاره به آتش‌سوزي چند روز اخير در خيابان 17 شهريور تصريح كرد: تعدادي از اتومبيل‌هاي مردم بر اثر بي‌احتياطي پمپ بنزين سوخته است و تا به امروز قريب به 60 نفر به دادسراي ناحيه‌ي 14 شكايت كرده‌اند و 5 نفر از جمله مالك اين پمپ بنزين در بازداشت به سر مي‌برند كه البته براي آنها قرار وثيقه صادر شده است.

وي، ارزش ريالي خسارات وارده به اتومبيل‌ها را 400 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: پرونده به صورت جدي در حال رسيدگي است و البته از نظر كارشناسان نيز در اين مساله استفاده مي‌كنيم.

كريمي‌راد با اشاره به پرونده‌ي آدم‌ربايي در استان كرمان يادآور شد: دو فقره از اين پرونده‌ها در فرصت زماني كمتر از يك هفته رسيدگي و راي براي متهمان صادر شد و يكي از پرونده‌ها نيز فردا در دادگاه مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و روز پنج‌شنبه حكم اين پرونده صادر خواهد شد.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، تاكيد كرد: قوه‌ي قضاييه به امنيت مردم در سراسر كشور حساس است و رييس دستگاه قضايي نيز همواره تاكيد دارد كه پرونده‌هايي كه مربوط به امنيت شهروندان است به سرعت رسيدگي شود.

دادگاه حوادث خوزستان به زودي برگزار مي‌شود

وي درباره‌ي حوادث خوزستان نيز گفت: با استفاده از همكاران قضايي با تجربه و همكاري وزارت اطلاعات توانستيم تمام افرادي كه در بحث بمب‌گذاري‌هاي خوزستان دخيل بودند را دستگير كنيم و به زودي مي‌توانيم پس از رسيدگي نهايي در دادسرا شاهد برگزاري دادگاه مربوطه باشيم. افراد دستگير شده ايراني هستند.

تشكيل پرونده براي اخلال‌گران در آذربايجان غربي و كردستان

كريمي‌راد با اشاره به حوادث رخ داده در آذربايجان غربي و كردستان، اظهار داشت: عده‌اي از بهانه‌هايي سوءاستفاده كردند و در مدت كوتاهي امنيت اين دو استان را در برخي از شهرستان‌ها مختل كردند كه با هماهنگي همكاران اين مسائل خاتمه پيدا كرد و تعدادي پرونده در اين زمينه در دستگاه قضايي در حال بررسي است.

حمايت از سرمايه‌گذاري سالم و تعامل قوا در اين زمينه

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با خبرنگاران تاكيد كرد: مبارزه با مفاسد اقتصادي در قوه‌ي قضاييه به جد پيگيري مي‌شود و پرونده‌هاي زيادي در اين مدت از سراسر كشور رسيدگي شده، دولت، مجلس و قوه‌ي قضاييه با همكاري و برنامه‌ريزي‌هاي مشترك به دنبال حمايت از سرمايه‌گذاري سالم در كشور هستند و مي‌خواهند كمترين مانعي بر سر سرمايه‌گذاري وجود نداشته باشد.

گزارش ديوان محاسبات كشور از تخلف مراجع دولتي

خبرنگاري از كريمي‌راد درباره‌ي گزارش ديوان محاسبات كشور مبني بر اختلاس‌هاي ميلياردي در يكي از وزارتخانه‌ها، گم شدن برنج در كشور و اهداي تعداد زيادي سكه از سوي يكي از وزارتخانه‌ها و موارد ديگر مطرح شده در اين گزارش سوال كرد كه وي پاسخ داد: ديوان محاسبات مرجع نظارتي تحت نظر مجلس شوراي اسلامي است و طبيعي است كه در بررسي‌هاي خود اگر به اين نتيجه برسد كه جرمي رخ داده به دستگاه قضايي منعكس مي‌كند و ما هم رسيدگي مي‌كنيم.

خبرنگار ديگري از سخنگوي قوه‌ي قضاييه پرسيد يكي از نمايندگان مجلس از انباشته شدن 300 ميليارد تومان از اموال دولت در مخابرات در جريان يك مزايده خبر داده بود، آيا در اين زمينه پرونده‌اي تشكيل شده است يا خير؟ كه وي اظهار داشت: طبيعي است كه هر مورد و تخلفي از هر جاي كشور منعكس شود ما بايد بررسي كنيم. در اين موارد كه بيان مي‌كنيد نيز اگر پرونده‌اي وجود داشته باشد در دستگاه قضايي سير طبيعي خود را طي خواهد كرد.

پرونده‌ي فرودگاه پيام در انتظار تشكيل دادگاه

كريمي‌راد در پاسخ به اين سوال كه نتيجه‌ي پيگيري‌هاي پرونده‌ي فرودگاه پيام پس از گذشت مدت طولاني از تشكيل اين پرونده چه شده است؟ گفت: پرونده در دست بررسي است. هنوز جلسه‌ي دادگاه تشكيل نشده است اما دقيق‌ترين كار كارشناسي در اين پرونده انجام شده؛ بايد منتظر تشكيل دادگاه باشيم.

پرداخت جريمه از سوي متخلفان در پرونده‌ي قاچاق خودرو

خبرنگاري پرسيد نتيجه‌ي رسيدگي به پرونده‌ي قاچاق خودرو چه شد؟ كريمي‌راد گفت: جريمه در اين زمينه پرداخت شده اما پرونده منتهي به صدور حكم نشده است. اگر قبل از تشكيل دادگاه شاكي جريمه را پرداخت كند رسيدگي نوع ديگري خواهد بود.

تنظيم لايحه‌اي براي ايجاد تحول در شعب تشخيص ديوان عالي كشور

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه پرسيد برخي از شعب تشخيص با حب و بغض شخصي به صدور آراء مي‌پردازند، گفت: تشخيص ديوان عالي كشور با نيت رييس قوه‌ي قضاييه و در جهت حفظ حقوق شهروندان بود و اين شعب تاكنون اقدامات خوبي داشته‌اند. البته تراكم كار گاهي سبب گله‌مندي مي‌شود. اما بايد لايحه‌اي كه تهيه شده شاهد تحول دقيقي در كار اين شعب خواهيم بود و ديگر به پرونده‌هاي با كيفيت خاص در شعب ديوان عالي رسيدگي مي‌شود.

همكاري قوه قضاييه با دولت از اين پس پررنگ‌تر مي‌شود

وي درباره‌ي تعامل دولت و قوه‌ي قضاييه گفت: قوه‌ي قضاييه با دولت جديد همكاري‌هاي خوبي را داشته و از اين پس پررنگ‌تر هم خواهد شد و بيش از گذشته ادامه پيدا مي‌كند.

يكي از خبرنگاران از كريمي‌راد پرسيد آيا شما كه به عنوان وزير دادگستري پيشنهادي آقاي احمدي‌نژاد به مجلس شوراي اسلامي معرفي شده‌ايد، سخنگوي قوه‌ي قضاييه باقي خواهيد ماند يا خير؟ گفت: ابتداي جلسه به شما عرض كردم كه در اين رابطه سوال نكنيد. بنده فعلا در خدمت شما هستم و الان براي هر صحبتي زود است.

گله كريمي‌راد از اظهارات همسر گنجي درباره‌ي بازرسي از منزلش

خبرنگار يكي از رسانه‌هاي خارجي كه هفته‌ي گذشته از كريمي‌راد خواسته بود پيگيري كند كه افرادي كه به منزل گنجي مراجعه كردند، مربوط به دادستاني تهران بوده‌اند يا خير اين هفته نيز از وي در اين رابطه سوال كرد كه سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: اين افراد با مجوز قضايي كه داشته‌اند مبادرت به اقدام كرده‌اند و بدون مجوز كسي حق ورود به حريم خصوصي افراد را ندارد. بحث افراط و تعدي را نيز بررسي كردم كه همكاران ما منكر اين مساله بودند. البته متاسفانه همسر آقاي گنجي بسيار مبالغه‌آميز صحبت كرده است و همين مسائل است كه ايجاد مشكل مي‌كند.

وي ادامه داد: بايد در اظهارنظرها مطالب را درست عنوان كرد. اگر تعدي و تفريط شده بود مي‌توانستند از حق قانوني خود براي شكايت استفاده كنند و ما هم وظيفه‌ي پيگيري داشتيم اما متاسفانه آنها به دنبال تظلم‌خواهي نيستند و مسائل را به جاهايي كه اصلا به آنها ارتباطي ندارد، مي‌برند. دادستاني تهران كه سرباز در اطاق خود ندارد كه به منزل كسي بفرستد؛ اين افراد از ضابطان قوه‌ي قضاييه بوده‌اند.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، دليل بازرسي منزل گنجي را اين‌گونه عنوان كرد: در مواردي ممكن است به دادسرا اعلام شود و يا دلايل و قرائني ارائه شود كه نياز به بررسي موضوع باشد. خانم گنجي سعي كرده در اين مدت خود را سوژه‌ي خبري كند.

خبرنگار يكي از رسانه‌ها از كريمي‌راد پرسيد كه آيا مطلب منتشر شده مبني بر اينكه همسر گنجي نيز بازداشت مي‌شود صحت دارد يا خير؟ گفت: هنوز كه وي بازداشت نشده است اگر شد بعدا مي‌گويم.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، در پاسخ به گله‌مندي يكي از خبرنگاران مبني بر تفتيش و بازرسي افراد در محاكم دادگستري، گفت: امنيت در كشور ما بسيار پررنگ است. در ساير كشورها براي ورود به ساختمان‌هاي دولتي بسيار سخت‌گيري مي‌كنند. بازرسي كه در محاكم دادگستري صورت مي‌گيرد به آن معنا كه در قانون آيين دادرسي پيش‌بيني شده نيست بلكه به خاطر رعايت امنيت ساختمان‌هاي دولتي است. البته نبايد وكلا را بازرسي كنند.

دادگاه تجديدنظر پرونده مرگ زهرا كاظمي در انتظار لايحه‌ي دفاعيه‌ي وكلا

كريمي‌راد درباره‌ي حكم دادگاه تجديدنظر پرونده‌ي مرگ زهرا كاظمي نيز اظهار داشت: دادگاه منتظر ماند كه در اين پرونده وكلاي مدافع لايحه‌ي دفاعي خود را ارائه كنند كه تاكنون اين كار صورت نگرفته و اگر هم تا به حال حكم صادر نشده چه بسا منتظر وكلاي خانواده‌ي كاظمي بودند. البته من معتقدم نيازي به منتظر ماندن نيست.

صدور 10 كيفرخواست و 100 قرار منع پيگرد براي پرونده‌هاي تخلفات انتخاباتي

كريمي‌راد به اين سوال كه با معرفي كابينه‌ي جديد در مورد آزادي‌هاي اجتماعي چه اقداماتي مي‌شود، پاسخ نداد.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه دادگاه هشت پرونده‌ي تخلفات انتخاباتي كه منتهي به صدور راي شده بود چه زماني برگزار مي‌شود، گفت: پرونده‌ها در استان‌هاي كشور منتهي به صدور راي شده است و در تهران هنوز دادگاه براي رسيدگي به اين پرونده‌ها تشكيل نشده است. البته تعداد پرونده‌هايي كه منتهي به صدور كيفرخواست شده تا به امروز 10 مورد و براي 100 پرونده‌ي انتخاباتي نيز منع پيگرد صادر شده است.

دادگاه جنايت متروي كرج به زودي برگزار مي‌شود

خبرنگاري از كريمي‌راد در مورد زمان برگزاري دادگاه متهم حادثه‌ي متروي كرج سوال كرد، كه وي گفت: كيفرخواست صادر شده و دادگاه به زودي برگزار مي‌شود.

اگر انصار بسيجي باشند ضابط دستگاه قضايي هستند

كريمي‌راد در پاسخ به اين سوال كه آيا انصار حزب‌الله ضابطان دستگاه قضايي هستند يا خير؟ اظهار داشت: اگر آنها بسيجي باشند ضابط دستگاه قضايي هستند و تنها در جرايم مشهود كه در قانون مطرح شده حق برخورد قانوني دارند.

خبرنگاري پرسيد آيا هر كسي كه در بسيج عضو باشد ضابط دستگاه قضايي محسوب مي‌شود و مي‌تواند با مردم برخورد كند؟ كه سخنگوي قوه‌ي قضاييه خاطر نشان كرد: تنها بسيجياني كه از فرمانده‌ي خود كارت ضابطيت دستگاه قضايي را دارند مي‌توانند در جرايم مشهود وارد عمل شوند. هيچ‌كس حق برخوردهاي غير قانوني و فراقانوني را ندارد و آن‌را هم نمي‌پسندد.

صدور كيفرخواست براي متهمان وبلاگ‌نويس

در پايان اين مصاحبه خبرنگاري از كريمي‌راد در مورد كيفرخواست چهار متهم سايت اينترنتي و وبلاگ‌نويسان سوال كرد كه وي گفت: كيفرخواست صادر شده است.

كريمي‌راد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي اتهام اين افراد در كيفرخواست، پاسخ نداد و گفت: شما اين مساله را تمام شده بدانيد و در مورد آن بيش از اين سوال نكنيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كريمي‌راد: اگرانصار بسيجي باشند ضابط دستگاه قضايي هستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016