یکشنبه 30 مرداد 1384

حاشيه‌ي جلسه صبح نخستين روز بررسي كابينه در مجلس، به عکاسان زن اجازه ورود به صحن مجلس داده نشد، ايسنا

*پيش از آغاز جلسه‌ي رسمي امروز مجلس به خبرنگاران اجازه‌ي ورود به راهروها و يا جايگاه خبرنگاران كه مشرف به صحن علني است، داده نمي‌شد.


*برخي نمايندگان پيش از آغاز جلسه در جمع‌هاي چند نفره در خصوص اينكه مخالف يا موافق كدام يك از وزراي مورد بررسي امروز مجلس صحبت كنند، بحث مي‌كردند.


* از حدود ساعت 8:5 نمايندگان اين بحثها را به جاي راهروها در صحن ادامه دادند تا هرچه زودتر جلسه رسميت يابد. تا ساعت 8:20 كه جلسه با حضور 246 نماينده رسميت يافت و اسامي وزراء به ترتيب جهت جلب اخذ رأي اعتماد از سوي حميدرضا حاجي بابايي منشي جلسه به اين شرح قرائت شد: 1- اشعري 2- سليماني 3- اژه‌اي 4- دانش جعفري 5- متكي 6- ميركاظمي 7- باقري لنكراني 8- علي احمدي 9- اسكندري 10- كريمي‌راد 11- نجار 12- رحمتي 13- سيد مهدي هاشمي 14- طهماسبي 15 – زاهدي 16- صفار هرندي 17- جهرمي 18- پورمحمدي 19- سعيدي‌كيا 20- سعيدلو 21 – فتاح.


*زماني كه رييس مجلس مفاد مرتبط آيين‌نامه با دستور جلسه‌ي امروز مجلس را قرائت مي‌كرد، جمعي از نمايندگان كه قصد داشتند به عنوان موافق يا مخالف صحبت كنند به محبي‌نيا منشي هيأت رييسه مراجعه مي‌كردند. حدادعادل پس از اتمام سخنانش از اين نمايندگان خواست تا هرچه سريعتر در جايگاه خود قرار گيرند تا رييس جمهور در خصوص خط مشي، اصول كلي دولت و تركيب آن به ايراد سخن بپردازد.


* در ساعت 8:35 شمار حاضرين در جلسه به 257 نفر رسيده بود.


*در خلال سخنراني رييس جمهور برخي نمايندگان به رايزني با ديگران و هيأت رييسه مي‌پرداختند.

از جمله محسن كوهكن، اسماعيل گرامي‌مقدم، سيد احمد موسوي، محمدحسن ابوترابي، ايماني، عطارزاده، مولاهويزه، مهدوي ابهري.در اين حين همچنان برخي نمايندگان به محبي‌نيا و باهنر مراجعه مي‌كردند. اين روند موجب شد كه رييس مجلس، سخنان رييس جمهور را به منظور تذكري به نمايندگان جهت حفظ نظم جلسه و جلوس در جايگاه خود قطع كند.

حدادعادل تاكيد كرد: چنانچه بخش فوقاني مجلس كه جايگاه هيأت رييسه است بي‌نظم باشد، صحن پايين نيز به طريق اولي بي‌نظم خواهد بود.

حدادعادل از چند تن از نمايندگان همچون عطارزاده، مولاهويزه، آقايي، عزيزي، يوسفيان و محبي براي رعايت نظم نام برد.

رييس جمهور براي از سرگيري سخنان خود پس از تذكر حدادعادل، از نمايندگان خواست تا صلواتي بفرستند. از اين پس نظم بيشتري در صحن به چشم مي‌خورد و رفت و آمد نمايندگان كمتر شد.


*وزراي پيشنهادي احمدي‌نژاد در دو رديف نخست نشسته بودند. داوود دانش‌جعفري و منوچهر متكي نيز در جمع آنان و نه در ميان نمايندگان نشسته بودند. همچنين سيد احمد موسوي كه به عنوان معاون حقوقي پارلماني دولت از او دعوت به همكاري شده و استعفاي خود را تقديم مجلس كرده است، همچنان در جمع هيات رييسه جاي گرفته بود. حميدرضا آصفي نيز در كنار منوچهر متكي نشسته بود. غلامحسين الهام نيز در جمع اعضاء كابينه نشسته بود.


*زماني كه رييس جمهور رزومه‌ي كابينه‌ي خود را اعلام مي‌كرد: دوربين‌هاي مجلس بر چهره‌ي هريك از وزاري وي زوم مي‌كردند. گفتني است در حين اين معرفي‌، سيد احمد موسوي با برخي از وزراء به صحبت مي‌پرداخت. سخنراني احمدي‌نژاد يك ساعت و 10 دقيقه به طول انجاميد. بنابراين بر اساس آيين‌نامه مجلس، وي همچنان يك ساعت و 20 دقيقه ديگر فرصت سخنراني دارد.


*خبرنگاران، عكاسان و فيلمبرداران امروز مجلس به مراتب بيشتر از ديگر روزها بودند تا جايي كه به جرأت مي‌توان گفت تعداد عكاسان به 2 برابر افزايش يافته بود.


*به گفته‌ي وي، براي هر وزير علاوه بر خود وي 2 نماينده مخالف و 2 نماينده موافق هريك به مدت 15 دقيقه فرصت حرف زدن دارند. در ابتدا مخالفان و موافقان كل كابينه به ايراد سخن پرداختند.


*دومين مخالف الياس نادران بود كه فرصت خود را به ابطحي در ساعت 9:45 سپرد. اگرچه در دستور جلسه‌ي امروز هيچ نطق و تذكري وجود نداشت ولي ايرج نديمي عضو كميسيون اقتصادي پيش از قرائت مخالفت‌ها و موافقت‌ها به بيان چند تذكر آيين‌نامه‌اي پرداخت.


*حدادعادل از نمايندگان خواست تا در حين بيان مخالف‌ها، به هيچ‌وجه به رييس جمهور مراجعه نكنند تا ايشان متوجه بيانات نمايندگان باشند. وي همچنين خواست تا صحبت‌هاي بين‌الاسمين نداشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*رييس مجلس در حين اظهارات ابطحي بار ديگر از نمايندگان خواست تا نظم را رعايت و در جايگاه خود بنشينند. آقايي نيز خواستار ايراد تذكري در خلال سخنان ابطحي شد كه به دليل بي‌ربط بودن آن (كه در خصوص استعفاي احمد موسوي بود) از سوي رييس مجلس قطع شد.


* در حين نطق بيژن شهبازخواني ، نماينده ملاير به عنوان مخالف كابينه يك نفر از بين تماشاگران كه در طبقه فوقاني مجلس مسقر هستند فرياد «مرگ بر منافق» سر داد كه رييس مجلس خواستار اخراج وي از صحن علني مجلس شد و گفت : تماشاچيان و ميهمانان اجازه صحبت در جلسه علني مجلس را ندارند.

وي دقايقي بعد كه متوجه شد تماشاچي برهم زننده نظم جسله جمله « مرگ بر منافق» را فرياد زده است؛ آن را متضمن توهين دانست و اينگونه اقدامات را تقبيح كرد.


*مولاهويزه پيش از ايراد تذكر خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام كرد كه در مخالفت با برخي وزراء صحبت خواهد كرد.


*در حين بيان مخالفت و موافقت نمايندگان به خبرنگاران اجازه داده نمي‌شد در راهروهاي مجلس براي مصاحبه با نمايندگاني كه جلسه را ترك كرده و احتمالا به رايزني مي‌پردازند، حضور يابند. تقريبا هر 30 تا 40 دقيقه يكبار به عكاسان (البته به استثناي عكاسان خانم) اجازه داده مي‌شد وارد صحن شوند و عكس بگيرند.

Copyright: gooya.com 2016