دوشنبه 31 مرداد 1384

سوريه نسبت به استقبال از اسد در خيابان فلسطين به ايران اعتراض كرد، فردا

منابع ديپلماتيك از تسليم يادداشت اعتراض آميز دولت سوريه به وزارت خارجه ايران در خصوص نحوه استقبال از بشار اسد رئيس جمهور اين كشور در تهران خبر مي دهند.

يك منبع آگاه به خبرنگار سايت خبري «فردا» گفت كه سوريها در اين يادداشت 7 صفحه اي كه به مقامات ايران ارائه كرده اند ناخرسندي خود رااز نحوه استقبال از اسد در خيابان فلسطين و برخي بي برنامگي ها در جريان سفر وي به تهران اعلام كرده اند.

بشار اسد اولين رئيس جمهوري است كه پس از به قدرت رسيدن احمدي نژاد از ايران بازديد كرده است. او يك روز پس از انجام مراسم تحليف رئيس جمهور جديد، به تهران آمد و بر خلاف معمول به جاي مجموعه سعدآباد به مجموعه پاستور آمد و در خيابان فلسطين مورد استقبال احمدي نژاد قرار گرفت و از نيروهاي نظامي سان ديد.

استقبال از يك رئيس جمهور خارجي در خيابان فلسطين و قدرت مانور بسيار محدود براي اداي تشريفات مرسوم، از مهمترين ويژگيهاي سفر اسد به تهران بود كه مورد توجه رسانه هاي خبري قرار گرفته و واكنشهاي بسياري را برانگيخت.

اين منبع آگاه گفت كه استقبال از يك رئيس دولت خارجي، تشريفات معمول و مرسومي دارد كه در همه كشورها بر اساس پروتكلهاي مربوطه اجرا مي شود و براي هياتهاي خارجي بسيار حائز اهميت است و بي توجهي و سهل انگاري در اين زمينه موجب احساس بي احترامي به مقامات خارجي مي شود.

وي گفت: رئيس جمهور بر اساس مش ساده زيستي و پرهيز از تجمل گرايي كه دارند تلاش مي كنند كه از تشريفات زائد دوري كنند اما ايشان بايد توجه داشته باشند كه شخصيت حقوقي رئيس جمهور،الزاماتي دارد كه در همه جا بايد رعايت شود.

به گفته وي اگرچه ساده زيستي و جلوگيري از تشريفات براي مردم و مسئولان خودمان پسنديده و ارزشمند است اما اين قابل تعميم به ميهمانان خارجي نيست و نمي توان با آنها نيز اين چنين رفتار كرد.

وي افزود: اگر رئيس جمهوري بخواهند اين چنين ادامه دهند دست وزارت خارجه و سفارتخانه هاي ايران در ديگر كشورها براي تنظيم پروتكلهاي تشريفاتي سفرهاي خارجي مقامات ايراني بسته شده و از اين پس مسئولان ايراني نيز نمي توانند در سفرهاي خارجي خود از ميزبان بخواهند محذورات مقامات ايران را در نظر گرفته و مثلا از سرو مشروب در سر ميز خودداري كنند.

وي گفت: با توجه به اين كه آقاي احمدي نژاد قول داده اند كه به سعدآباد نروند و با توجه به اينكه اساسا امكان استقبال از روساي دولتها در فلسطين ممكن نيست و امكان دارد مقامات خارجي نوعي توهين به خود محسوب كنند پيشنهاد مي شود آقاي احمدي نژاد به مانند دوران رياست جمهوري آقاي هاشمي و قبل از آن به فرودگاه مهرآباد بروند تا هم از حضور در سعدآباد پرهيز شده باشد و هم شان ميهمانان خارجي حفظ گردد.

به گفته وي استقبال در فروگاه در بسياري از كشورها مرسوم است و با مشي آقاي احمدي نژاد نيز سازگاري دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سوريه نسبت به استقبال از اسد در خيابان فلسطين به ايران اعتراض كرد، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016