چهارشنبه 9 شهریور 1384

محبيان: گزارش البرادعي نه ما را مي‌كشد و نه شفا مي‌دهد؛ اگر پرونده به شوراي امنيت برود شكست بزرگي براي آژانس والبرادعي خواهد بود،ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

مساله خارجي بودن منشا‌ آلودگي‌هاي دستگاه‌هاي سانتريفيوژ مقدار زيادي از فشارهاي فني و حرفه‌اي را از روي ايران برداشته است.

امير محبيان، سردبير روزنامه‌ي رسالت در گفتگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا گفت: به نظر مي‌رسد رفتار جديد مذاكره كنندگان هسته‌يي كشور براي گسترش چتر مذاكره فراتر از سه كشور اروپايي با رضايت اروپايي‌ها را در بر نداشته است با تهديد اينگونه اعتراض و انتقاد خود را بيان مي‌كنند.

وي با اشاره به طرح جديد رييس جمهور براي حل مساله هسته‌يي كشورمان گفت: در راستاي اين طرح تلاش شد با كشورهاي مختلف به ويژه حوزه كشورهاي غير متعهد صحبت شود در چنين گفت‌وگويي كه با هند صورت گرفته در اين راستا بوده است.

وي گفت: به نظر مي‌رسد اروپايي‌ها از اينكه نقش‌شان در مذاكرات هسته‌يي كمرنگ شود احساس نگراني كرده‌اند و تلاش دارند از طريق نزديك شدن به شعارهاي آمريكا اعتراض خود را بيان كنند.

محبيان با اشاره به پذيرش خارجي بودن منشا آلودگي از سوي آژانس گفت: اين مساله مقدار زيادي فشارها را از لحاظ فني و حرفه‌اي بر روي ايران برداشته است لذا اروپايي‌ها براي جبران اين خلا فشارهاي سياسي را افزايش داده‌اند.

اين روزنامه‌نگار ابراز داشت: روزهاي آينده پرفراز و نشيب خواهد بود؛ اما معتقدم چنانچه ديپلماسي فعال را مذاكره كنندگان كشور در بحث مساله‌ي هسته‌يي و وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي سكان اين كشتي را در اين درياي متلاطم از طريق انتقال آن به بنادر مختلف (كشورهاي مختلف) به دست بگيرند عملا تغيير مواضع اروپايي‌ها را در دوره‌هاي آتي مذاكراتي به دنبال خواهد داشت.

وي افزود: در عين حال رفتارهاي سياسي بايد به شدت و دقت مورد توجه قرار گيرد و از سويي كشورهاي غير متعهد و كشورهاي غيرمتعهد مثل ونزوئلا در اين زمينه نبايد به عنوان يك ظرفيت معطل كنار گذاشته شوند و با اين فرض كه آنها نهايتا به نفع آمريكا و اروپا حركت خواهند كرد نبايد ما را به نوعي فلج ديپلماتيك بكشاند؛ بنابراين معتقدم بايد اجازه دهيم سياست جديد شوراي عالي امنيت ملي خود را نشان دهد.

اين روزنامه‌نگار در پاسخ به اينكه همزمان با مذاكره‌ي ايران با هند نماينده‌ي اين كشور به همراه ديگر اعضاي شوراي حكام نسبت به مواضع اروپا و آمريكا توجيه مي‌شوند كدام يك موثر خواهد بود گفت: در معادلات بين‌المللي فقط مذاكره تاثير گذار نيست، يكسري از اهرمهاي عيني‌تر مثل اهرم‌هاي اقتصادي تاثيرگذار هستند. ايران در مذاكرات هسته‌يي هيچوقت بر اهرم‌هاي اقتصادي تكيه نكرده‌، اما الان به نظر مي‌رسد اهرم‌هاي اقتصادي از جايگاه‌ خاصي برخوردار شده‌اند.

وي گفت: روابط ايران با چين و روسيه در زمينه‌ي مسايل هسته‌يي تا حدودي به بخشي از روابط اقتصادي پيوند خورده است.

محبيان با اشاره به فضاي به وجود آمده پس از راه‌اندازي تاسيسات اصفهان افزود: به نظر مي‌رسد فضاي جديدي باز نشده است و معتقدم اروپايي‌ها با زيركي اين فضا را درك مي كنند و تلاش دارند دريچه‌هايي كه جديدا گشوده شده است را ببندند و تلاش دارند جنبه‌هاي تشويقي را براي كشورهايي چون چين روسيه و غيرمتعهد‌ها در نظر بگيرند؛ به شرط آنكه آنها در تصميمات ايران شريك نشوند.

وي گفت: ‌البته رفتارهاي كشورهاي مختلف متفاوت خواهد بود برخي با اولويت دادن به حركت‌هاي سياسي حركت‌ها‌ي ائتلافي را گسترش دهد و برخي ممكن است از اين فرصت براي منافع اقتصادي خود بهره بگيرند لذا هنوز وضعيت كاملا روشن نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سردبير روزنامه رسالت در ارزيابي از گزارش مديركل آژانس گفت: قطعا مثل هميشه گزارش البرادعي نه مي‌كشد و نه شفا مي‌دهد. ضمن آنكه ممكن است بعضي از پيشرفت‌ها مطرح مي‌كند، برخي نگراني‌ها نيز اشاره مي‌كند در عين حال هيچ نتيجه‌ي قاطعي نخواهد داشت و صرفا زمان را براي ادامه مذاكرات باز مي‌گذارد.

وي افزود: تنها سوژه‌ي مهمي كه البرادعي را بر روي آنتن‌هاي بين‌المللي نگه داشته است مساله‌ي هسته‌يي ايران است. اگر اين سوژه از دست آژانس خارج شود و به شوراي امنيت رود يك شكست بزرگ براي آژانس و شخص البرادعي خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016