سه شنبه 15 شهریور 1384

آيت‌الله يزدي در اجلاس خبرگان نسبت به سخنان مشكيني تذكر داد: چنانچه ولي وجود داشت و مردم اطاعت نكردند همه‌شان معصيت‌كارند، ايسنا

يكي از اعضاي خبرگان در تذكري به رييس اين مجلس، تصريح كرد كه مردم‌سالاري تبلور يافتن خواسته‌ي مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله محمد يزدي بعد از نطق آيت‌الله مشكيني در افتتاحيه‌ي چهاردهمين اجلاسيه‌ي خبرگان رهبري با تذكري با اشاره به بخش مربوط به ولايت در سخنراني مشكيني گفت: در اجلاسيه‌ي قبلي نيز اين مطلب را بيان كرديد و من تذكر دادم. امروز نيز براي روشن‌تر شدن موضوع عنوان مي‌كنم ولايت در مبناي شيعه ريشه‌اش حق ولايتي است، كه غير از تعيين مصداق ولي امر است.

عضو مجلس خبرگان رهبري، اضافه كرد: در مصداق ولي امر وقتي كساني انتخاب مي‌شوند اگر واجد شرايط شرعي باشند ولي خواهند بود اما اگر فرد انتخاب نشود مردم بي‌ولي نيستند. شارع مقدس ولي را معين كرده است.

وي در ادامه با طرح اين سوال كه آيا بعد از رحلت پيامبر اكرم مردم ولي داشتند يا بي‌ولي بودند، افزود: مردم ولي داشتند. مساله‌ي ولايت در مبناي شيعه در حق ولايت خداوند است. مصداق ولي امر اگر واجد شرايط شرعي باشد آن شخص ولي خواهد بود. اما اگر انتخاب نشود مردم بي‌ولي نيستند. خداوند ولي را تحت عناوين كلي معين كرده و آن معصومين و ائمه هستند. بعد از پيامبر نيز مردم ولي داشتند.

يزدي افزود: معني مردم‌سالاري تبلور فعليت يافتن خواسته‌ي مردم است و اين به اين معنا نيست كه ولي شرعي وجود ندارد. ولي شرعي وجود دارد، ولي اگر مردم او را انتخاب كردند به فعليت مي‌رسد اما چنانچه ولي وجود داشت و مردم اطاعت نكردند همه‌شان معصيت‌كارند.

به گزارش ايسنا عضو مجلس خبرگان در پايان افزود: بر اين اساس دو منشا مستقل يا مشترك بايد از هم تفكيك شود. اين نكته را يك بار ديگر نيز در سخنان شما تذكر داده‌ام.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيت‌الله مشكيني در اجلاس خبرگان رهبري:
ايران حق دارد همانند ساير كشورها نيروي هسته‌يي داشته باشد
مطابق اسلام، ولي امر، تعيين شده از جانب خدا و خلق خداست

چهاردهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري صبح روز سه‌شنبه در ساختمان مجلس قديم كارش را آغاز كرد.

آيت‌الله مشكيني در مراسم افتتاحيه‌ي چهاردهمين اجلاس خبرگان رهبري با تبريك اعياد پيش‌رو و هم‌چنين عيد مبعث از اين عيد با عنوان عيد ارتباط خالق با مخلوق نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي با بيان اينكه خداوند در طول عمر بشريت 124 هزار عيد مبعث ايجاد كرده، افزود: اصلي‌ترين اعياد اين عيد مبعث است كه خدا به ما عنايت كرده. اين عيد بزرگ را به عالم بشريت اگر شعور داشته باشد و عالم اسلام تبريك مي‌گويم.

رييس مجلس خبرگان رهبري، هم‌چنين ساير اعياد پيش‌روي از جمله عيد ولادت امام زمان (عج) را به تبريك گفت.

آيت الله مشكيني در ادامه با اشاره به حادثه‌ي عراق كشته شدن تعداد زيادي از شيعيان در اين حادثه را نيز تسليت گفت.

وي در ادامه با يادآوري مسووليت‌هاي خبرگان در تعيين مصداق رهبر و انتخاب اصلح، گفت: خبرگان همان‌گونه در تعيين مصداق و انتخاب اصلح مسووليت دارند بايد گاهي در كلي ولايت فقيه نيز بحث كنند.

رييس مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: عنوان ولي امر و عنوان فرد مصلح بر جامعه مورد ابتلاء بشر است، هر چند به اسم نخست وزير و شاه و امثال اين تحقق پيدا مي‌كند.

آيت‌الله مشكيني افزود: ولايت امر و سلطه بر جامعه در اسلام نشات‌گرفته از دو منشا اراده‌ي امت و اراده‌ي خداست. طبق اسلام راستين در هيچ عصر و زماني خدا، ملت را بدون ولي امر نگذاشته و ملت توسط دستوري كه خدا داده توسط خبرگان، ولي امر و رهبر خود را تعيين مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اينكه مطابق اسلام ولي امر، تعيين شده از جانب خدا و خلق خداست، گفت: ولايت و حاكميت او نشات گرفته از عنايت‌الله و متكي به حبل‌الله و حبل من‌الناس است و اين در واقع حكومت مردم بر مردم و قانون بر مردم است و همان مردم‌سالاري است كه اخيرا اصطلاح پيدا كرده است.

رييس مجلس خبرگان رهبري، ادامه داد: شما اين معنا را با رهبران دنيا مقايسه كنيد. دنيا در اين ارتباط چه مشي و طريقي دارد. منشا سلطنت آنها تنها نشات گرفته از اراده‌ي مردم است؛ اما در قانون اساسي ما نيز مسئله‌ي ولايت امر نشات گرفته از اراده‌ي خدا و مردم است. زيرا اصول و كليت برنامه‌ي نظام و زندگي ما نشات گرفته از كتاب آسماني و وحي است.

آيت الله مشكيني با تاكيد مجدد بر اينكه اصول و قوانين زندگي ما از خدا و وحي نشات گرفته، گفت: اين برخلاف قوانين كشورهاي ديگر جهان كه تنها برگرفته از افكار مردم است، مي‌باشد.

وي ادامه داد: خداوند از خلقت آسمان‌ها و زمين دو هدف دارد كه تعيين برنامه‌ي زندگي بشر و مجريان برنامه است. اما در دنياي امروز خودشان ولي را تعيين مي‌كنند و برنامه مي‌نويسند و گويي به خدا مي‌گويند وظيفه‌ي تو اين است كه روزي دهي و ما را اداره كني و به اين كه چه مي‌كنيم كاري نداشته باشي. اما اسلام افتخار دارد كه هيچ‌گاه از هدف اصلي خود بريده نشده است.

به گزارش ايسنا رييس مجلس خبرگان رهبري، در بخش ديگري از اظهاراتش به بحث انرژي هسته‌اي اشاره كرد و گفت: در اين باره هيچ ابهامي در كار ايران نيست. ايران حق دارد همانند ساير كشورها غني‌سازي و نيروي هسته‌اي داشته باشد. چه امتيازي دارد كه ديگران اين را داشته باشند و ايران نداشته باشد. ايران در صدد ساختن سلاح‌هاي كشتار جمعي نيست و اين خلاف مرام و مسلك ما است.

آيت الله مشكيني افزود: مردم ايران اثبات كرده‌اند. دنيا اين را بداند كه از اين حق به هيچ‌وجه نخواهند گذشت و شاهدش نيز راهپيمايي‌هاي خودجوش مردم بعد از اقامه‌ي نمازجمعه و حلقه‌ي انساني در اطراف نيروگاه اصفهان و نطنز توسط دانشجويان و جوانان رشيد ما است. هم‌چنين شاهد اين مسئله تاكيد روساي محترم چهارگانه‌ي كشور است (رييس جمهور، رييس قوه‌ي قضاييه، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس قوه‌ي مقننه) و در راس همه‌ي اينها سخنراني حكيمانه، قطعانه و فصل‌الخطاب رهبر عظيم‌الشان انقلاب است.

وي با بيان اينكه اروپا غير عادلانه و غير منصفانه و به پيروي جاهلانه از آمريكا درخواست تعليق چرخه‌ي هسته‌اي ايران را مطرح مي‌كند، گفت: آمريكا مي‌خواهد دنيا دهي باشد و او كدخداي سنتي آن ده باشد. آمريكا مي‌خواهد دنيا جنگلي باشد و خودش در آن جنگل قانون جنگل را پياده كند اما در اين هدفي كه در پيش گرفته شكست مي‌خورد.

رييس مجلس خبرگان رهبري، هم‌چنين در ادامه‌ي اظهاراتش به موضوع برگزاري نهمين انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و گفت: يادتان هست كه دشمنان از اول انقلاب كاملا اميدوار بودند انقلاب بيش از يك يا دو سال دوام نياورد اما در سايه‌ي الطاف الهي و توجه حضرت ولي‌الله، نهمين انتخابات رياست جمهوري را برگزار كرده، مردم بزرگوار ايران در اين انتخابات عظيم جلوي چشم دشمنان نظام از شئون نظام را حفظ كردند كه به اين دليل از آنها تشكر مي‌كنيم.

آيت‌الله مشكيني افزود: انتخاب فرد حق مردم است و هر كسي را كه انتخاب كردند مي‌پذيريم و تشكر مي‌كنيم اما وقوع برخي كارهاي غير قانوني و غير شرعي در زمان انتخابات و در كيفيت تبليغات و نسبت دادن برخي مطالب خلاق قانون به برخي كانديداها را محكوم مي‌كنيم.

وي در ادامه اظهار داشت: خبرگان رهبري هم‌چنين از معتكفين ماه رجب ياد كرده و آنها را مي‌ستايد و از احياي سنت الهي كه پيامبر رحمت پي‌ريزي كرده بود تشكر مي‌كند. اعتكاف به خانه‌ي محبوب روي آوردن است.

رييس مجلس خبرگان هم‌چنين از تكامل روح، صفاي باطن و از شر دشمن به خدا پناه بردن به عنوان مظاهر اعتكاف نام برد و گفت: جوانان يك كشوري براي كشتي با گاو اجتماع مي‌كنند و مصاحبه مي‌كنند اما جوان‌هاي ما در صحنه‌ي امن الهي و مساجد به اطاعت از امر خدا و عبادت مشغول مي‌شوند كه ما به اين افتخار مي‌كنيم. آنها را تحسين كرده و به آنها تبريك مي‌گوييم.

به گزارش ايسنا آيت‌الله مشكيني هم‌چنين در آغاز بخش ديگري از اظهاراتش كه به مسئله‌ي عراق اختصاص داشت، گفت: سلام بر ملت عراقي كه تازه از اسارت سي ساله رها شده، خبرگان رهبري اين را به ملت عراق كه تازه از اسارت سي ساله‌ي فرعون زمان خود بيرون آمده و بعد از قرني موفق به تدوين قانون اساسي شده و زير نظر فقيهي عظيم‌الشان به نام آيت الله سيستاني توانسته اصول قانون اساسي را مطابق موازين اسلام بنويسد مي‌گويم قدر اين ايام حساس را بدانيد و از اختلاف بپرهيزيد.

وي افزود: خبرگان رهبري از دولت ايران مي‌خواهد در چارچوب قانون از ارائه‌ي هر گونه كمك اقتصادي و امنيتي به مردم عراق دريغ نكنند.

آيت‌الله مشكيني ادامه داد: خبرگان رهبري از وقوع حادثه‌ي بزرگ، عظيم و تلخ در كاتريناي آمريكا اظهار تاسف مي‌كند و با بازماندگان اظهار همدردي مي‌كند و براي آنها انا الله و انا اليه راجعون مي‌گويد كه عاقل بشوند.

رييس مجلس خبرگان رهبري با اظهار تاسف نسبت به كشته‌شدن انسانها در اين حادثه گفت به كشورهاي متحول و با انصاف توصيه مي‌كند كه با آنها همدردي و كمك مالي و غير مالي كنند.

وي هم‌چنين از بي‌توجهي دولت آمريكا نسبت به وضعيت مردمش كه در اين حادثه به آنها خسارت وارد شده اظهار تاسف كرد و گفت: جدا آمريكا را در اين قسمت محكوم مي‌كنيم و اميدواريم دنيا بفهمد آمريكا چه كاره است.

رييس مجلس خبرگان رهبري، در پايان نطقش اظهار داشت: در آخر همه را دعا مي‌كنيم و اميدوارم خدا الطافش را شامل مردم ايران كند و مجلس خبرگان نيز در كارها كوشا و موفق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بعد از اظهارات رييس مجلس خبرگان رهبري، آيت‌الله محمد يزدي از اعضاي اين مجلس در تذكري با اشاره به جايگاه ولي فقيه در مكتب شيعه و كيفيت انتخاب و تبعيت مردم از وي، عنوان كرد: معني مردم‌سالاري اين است كه فعليت يافتن ولي بدون حمايت مردم عملي نيست ولي شرعي وجود دارد؛ اما اگر مردم آنرا مطابق آنچه كه خدا گفته انتخاب كنند و بعد حمايت نكنند همه معصيت كارند.

بعد از اين بحث جلسه‌ي مجلس خبرگان رهبري وارد بخش غير علني شد.

گفته مي‌شود در بخش غير علني اين اجلاسيه حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي به عنوان مدعو ويژه سخنراني مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016