سه شنبه 5 مهر 1384

متن کامل بيانيه وزارت امورخارجه ايران در مورد قطعنامه شوراي حكام

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۴‬
داخلي. سياسي. قطعنامه. هسته‌اي.

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران دوشنبه شب با انتشار بيانيه‌اي، قطعنامه مصوب جمعي از اعضاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در اثر فشار برخي قدرت‌هاي زياده طلب دانست.

در اين بيانيه آمده است: شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سرانجام در پايان روز ‪ ۲۴‬سپتامبر برابر با دوم مهرماه جاري، قطعنامه شماري ‪ GOV/2005/70‬را درحالي به راي گذاشت كه مفاد اين قطعنامه شكاف قابل توجهي را در ميان اعضاي آژانس ايجاد نمود كه حاكي از عدم اجماع بين‌المللي و نمادي از فشار برخي قدرت‌هاي زياده طلب محسوب مي‌شود.

اين بيانيه افزود: جمهوري اسلامي ايران و گروه كشورهاي همفكر، تلاش فراواني را به عمل آوردند تا چنين وضعيتي ايجاد نشود، خطر عرفي شدن "حذف حقوق و امتيازات اعضاي آژانس" و افزايش تعهدات آنان، نگراني عميقي را در ميان اعضا پديد آورده است.

وزارت امور خارجه در اين بيانيه آورده است: جمهوري اسلامي ايران از نخستين روزهاي آغاز فرآيند پرونده‌سازي درباره فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي خود به دست ايالات متحده، به احترام و حرمت عضويت خود در آژانس و تعهد خود به معاهده عدم اشاعه، رفتارهاي فرا حقوقي و غير مرسوم بسياري را از جمله اقدامات فراتر از پادمان، بازرسي‌هاي سرزده بازرسان آژانس را نسبت به خود تحمل نمود.

بيانيه مذكور اضافه كرد: صبر، حوصله و خويشتنداري طرف ايراني در فرآيند فشارهاي فراحقوقي و غير فني كه در طول تابستان ‪ ۲۰۰۲‬از سوي برخي اعضاي آژانس وارد شده بود بر همگان آشكار است. اگر جمهوري اسلامي ايران گسترده‌ترين همكاري‌هاي بي‌سابقه خود را با اركان آژانس و با برخي از اعضاي غربي مبذول نمود، نه به دليل پذيرش اتهام‌هاي غير واقعي بلكه به دليل تلاش براي رفع سوء تفاهم و سلب بهانه‌هاي نابجا بود.

بيانيه وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي حاكي است: در اكتبر ‪ ۲۰۰۳‬جمهوري اسلامي ايران براي اثبات حسن نيت و به منظور اعتمادسازي بين‌المللي، علي رغم حقوق مسلم و محرز خود اقدامات داوطلبانه مهمي را براي حل و فصل نهايي مسايل هسته‌اي بعمل آورد كه متاسفانه قطعنامه اخير، اين مسير و دستاوردهاي ناشي از آن را در معرض نابودي قرار داد.

اين بيانيه ادامه داد: دراين مسير در طول سه سال گذشته جمهوري اسلامي ايران واقعيات بسياري را به اثبات رسانده است:

* با آژانس همكاري كامل بعمل آورده است.


* نسبت به شفاف‌سازي كليه موارد مبهم تلاش و اقدام نموده است.


* همه آن چه كه گاهي به عنوان قصور و گاهي به عنوان تخلف، به ايران نسبت داده مي‌شد، به تدريج مورد حل و فصل قرار گرفته و در نهايت در آخرين گزارش مدير كل محترم در سپتامبر ‪ ۲۰۰۵‬حل آنها مورد ابرام واقع گرديد، به نحوي كه مدير كل اذعان نمود كه جمهوري اسلامي ايران هيچگونه انحرافي از فعاليت‌هاي صلح آميز نداشته است.

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران افزود: اينك با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران تحكيم پيوندهاي اصولي در ميان اعضاي آژانس و موفقيت در مديريت بين‌المللي هسته‌اي را ضرورتي حياتي به شمار مي‌آورد، لذا همكاري جمعي در اين حوزه را با رعايت ملاحظات ذيل ادامه خواهد داد:
‪ ۱‬جمهوري اسلامي ايران آژانس و اساسنامه آن را تنها مرجع داراي صلاحيت در خصوص ايجاد توازن و تعادل تكنولوژيك هسته‌اي مي‌داند و هرگونه دخالت غير مسوولانه و يك جانبه و غير حقوقي آژانس را خطر جدي براي مديريت آينده هسته‌اي بين‌المللي تلقي مي‌نمايد.

‪ ۲‬جمهوري اسلامي ايران اجراي كامل و غير تبعيض آلود مفاد اساسنامه آژانس را وظيفه حساسي براي تمامي اعضا به ويژه مجمع عمومي و شوراي حكام آژانس مي‌داند.

‪ ۳‬جمهوري اسلامي ايران رويكرد دوگانه و آپارتايد هسته‌اي را بر هم زننده تعادل و ثبات نظام امنيت بين‌المللي دانسته، اين فرايند را تهديدي جدي براي آينده بشريت مي‌داند.

‪ ۴‬تفسير حداقلي از حقوق كشورهاي ندار و تفسير حداكثري از اختيارات كشورهاي دارا، صلح و امنيت و توسعه بين‌المللي ازيك سو و موفقيت و ادامه حيات معاهده مزبور را از سوي ديگر با تهديد جدي مواجه مي‌سازد.

‪ ۵‬جمهوري اسلامي ايران اصرار بيش از حد بانيان اين قطعنامه را براي تحميل شرايط غير حقوقي به ايران در جهت عرفي نمودن سلب حقوق تمام اعضاي آژانس مي‌داند.

از اين روي، جمهوري اسلامي ايران:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* اصل برخورداري از چرخه‌ي كامل سوخت هسته‌اي را براساس (ان. پي. تي) از حقوق مسلم خود مي‌داند.


* از هرگونه تلاشي براي رسيدن به موفقيت و تفاهم كامل در موضوع هسته‌اي صرفا در چارچوب (ان. پي. تي) اساسنامه‌ي آژانس و قرارداد پادمان استقبال مي نمايد.


* به همراه اعضايي كه از دادن راي مثبت به قطعنامه ‪ ۲۴‬سپتامبر ‪۲۰۰۵‬ امتناع نمودند و به دليل نص صريح (ان. پي. تي ) و اساسنامه آژانس، ناديده گرفتن حقوق و حاكميت مسلم كشورها و درخواست‌هاي فراحقوقي را مورد پذيرش ندانسته و غير قابل اجرا مي‌داند.


* در صورت عدم اصلاح قطعنامه يا پافشاري بر اجراي آن، جمهوري اسلامي ايران، ناچار به لغو تمامي امتيازات داوطلبانه و موقت اعطا شده پيشين از جمله اجراي بدون تصويب پروتكل الحاقي مي‌باشد.


* اعلان مي‌نمايد كه تهديد به ارجاع موضوع به شوراي امنيت، تغييري در مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران ايجاد ننموده و كمكي به حل و فصل موضوع نمي‌نمايد.


* تمامي بررسي‌ها و گزارش‌هاي آژانس بر پايبندي جمهوري اسلامي ايران نسبت به معاهدات خلع سلاح بويژه (ان. پي. تي ) و نيز بر صلح آميز بودن فعاليت- هاي هسته‌اي ايران دلالت دارد و لذا ضمن تاكيد مجدد براين مواضع، اتهام عدم پايبندي را صرفا موضعي سياسي و فاقد پشتوانه حقوقي تلقي مي‌نمايد.


* اصرار بعضي از كشورها براي نظرات يكجانبه گرايانه و شكستن روح اجماع در تصميمات شوراي حكام را تهديدي جدي براي موفقيت فعاليت‌هاي بين‌المللي در اين حوزه مي‌داند.


* تعامل برابر را به عنوان استراتژي رفتار خود در حوزه هسته‌اي اعلام نموده و چارچوب ديپلماتيك و مذاكره را به عنوان مبناي عمل موفقيت‌آميز به شمار مي‌آورد و آماده پذيرش هرگونه پيشنهاد سازنده و كارآمد است.


* مذاكرات با كشورهاي مختلف جهت تسهيل فعاليت‌هاي آژانس را مفيد و از آن استقبال مي‌كند و سه كشور اروپايي را دعوت مي‌كند تندروي در حل مساله اتمي را به تعامل و مذاكره براي تفاهم بدل نمايند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل بيانيه وزارت امورخارجه ايران در مورد قطعنامه شوراي حكام' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016