جمعه 8 مهر 1384

رييس دادگستري كردستان: برخي از متهمان پرونده ناآرامي‌هاي كردستان با آن سوي مرزها مرتبط بودند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


رييس كل دادگستري استان كردستان با بيان اين‌كه برخي از متهمان پرونده‌ي ناآرامي‌هاي اخير اين استان با آن سوي مرزها ارتباط داشتند، گفت: تعدادي از پرونده‌ها در اين زمينه با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال شده است و برخي مراحل نهايي خود را طي مي‌كنند.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خامسي، صبح روز گذشته و در حاشيه‌ي ديدار روساي كل دادگستري‌هاي سراسر كشور با رييس قوه‌ي قضاييه به تشريح وضعيت جغرافيايي و مذهبي استان كردستان پرداخت و اظهار داشت: از ويژگي‌هاي كردستان هم مرز بودن با عراق است. حضور نظاميان آمريكايي در عراق و مشاهده‌ي آنها در جداره‌ي مرز داراي اهميت است.


وي ادامه داد: اواسط مرداد ماه در اين استان دچار مشكلاتي شديم و خبر رسيد كه گروهك پژاك با برخي نيروهاي آمريكايي نشستي برگزار كردند.


رييس كل دادگستري استان كردستان با بيان اين‌كه وجود برخي گروهك‌هاي ضدانقلاب در نواحي شمالي اين استان بر وضعيت امنيتي، اقتصادي،فرهنگي و قضايي تاثير گذاشته است، تصريح كرد: قاچاق از جمله جرايمي است كه در اين استان رخ مي‌دهد. مقام معظم رهبري چند سال پيش مطرح كردند كه بايد هزينه قاچاق براي قاچاقچي بالا رود و اين عمل براي او صرفه اقتصادي نداشته باشد اما در حال حاضر بالعكس است.


خامسي، سود قاچاق را براي مرتكبان آن و همچنين نظام بالا عنوان كرد و گفت: اين قاچاق اعم از اسلحه و مهمات، مواد مخدر، محصولات مخرب فرهنگي و مشروبات الكلي بوده است. البته تا كنون درباره‌ي قاچاق انسان گزارشي دريافت نشده است.


وي ادامه داد: ورود و خروج افراد در مرزهاي كردستان به نسبت ساير استان‌ها راحت‌تر است اما اين‌گونه نيست كه هيچ نظارتي صورت نگيرد. نظارت بر اين ورود و خروج نياز به همكاري ميان دستگاه‌هاي ذي‌ربط دارد.


رييس كل دادگستري استان كردستان از تصويب طرح جامع امنيتي اين استان در شوراي تامين و شوراي امنيت كشور خبر داد.


از خامسي درباره‌ي پرونده‌ي تشكيل شده براي ناآرامي‌هاي اخير كردستان سوال شد كه وي گفت: طي بخش‌نامه‌اي به تمام دادسراها و دادگستري‌ها، از آنها خواستيم كه اين پرونده‌ها را با سرعت عمل و اجراي صحيح قانون رسيدگي كنند.


وي ادامه داد: در ابتداي كار حدود 150 نفر در سنندج و 150 نفر در سقز دستگير شدند اما پس از بررسي‌ها تعدادي بي‌گناه شناخته شدند و عده‌اي با قرار، آزاد شدند. در حال حاضر نيز 15 نفر در بازداشت هستند. تعدادي از پرونده‌ها با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال شده است و برخي مراحل نهايي را طي مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس كل دادگستري استان كردستان با بيان اين‌كه در اين ميان سه روزنامه‌نگار هم متهم هستند، خاطرنشان كرد: رويا طلوعي، سعيد ساعدي و اجلال اقوامي سه روزنامه‌نگاري هستند كه در اين ماجرا دستگير شدند؛ البته خانم طلوعي كه دكتراي علوم آزمايشگاهي دارد به اتهام جعل عنوان دولتي بازداشت شده بود پس نبايد گفت اين افراد روزنامه‌نگار بودند زيرا كه اتهام آنها چيز ديگري است.


خامسي افزود: بازداشت‌شدگان اين پرونده اكثرا درصحنه‌ي جرم دستگير شدند و برخي هم اسلحه‌ي گرم و سابقه داشتند.


وي گفت: برخي از متهمان اين پرونده با خارج از كشور ارتباطي نداشتند و برخي با آن سوي مرزها ارتباط داشتند.


در پايان از رييس كل دادگستري استان كردستان درباره‌ي قاچاق اسلحه در اين منطقه سوال شد كه وي اظهار داشت: در اين راستا هم بايد به اقدامات قبل از وقوع جرم و بعد از وقوع آن اشاره كرد. به دليل شرايطي كه كردستان به لحاظ منطقه‌يي دارد ممكن است مقداري قاچاق وارد استان شود؛ ما با آنهايي كه گرفته مي‌شوند برخورد مي‌كنيم.

Copyright: gooya.com 2016