دوشنبه 18 مهر 1384

انور خامه‌‏اي: هيچ جامعه‌‏اي نمي‌‏تواند بدون وجود رسانه‌‏هاي راستگو ادامه حيات دهد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

روز گذشته مراسم بزرگداشت انور خامه‌‏اي از قديمي‌‏ترين روزنامه‌‏نگاران ايران با حضور نويسندگان و اهالي سياست در محل انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احسان نراقي طي سخناني در اين مراسم، گفت: اگر جوان بودم رساله دكتراي خود را در رابطه با فعاليت‌‏هاي سياسي و زندگي خليل ملكي و انورخامه‌‏اي مي‌‏نوشتم چون اين دو نفر ماركسيست ماندند اما هم زمان ملي بودند، آنها وطن خود را به دنياي چپ نفروختند.
وي افزود: در اين مملكت آدم‌‏هايي مثل كيانوري از حزب توده صدماتي به جمهوري اسلامي و انقلاب زدند ولي ملكي و خامه‌‏اي با انشعاب از لنينيسم و مائوئيسم مبتكر مكتب ماركسيسم ملي شدند.
اين استاد دانشگاه افزود: انور خامه‌‏اي و خليل ملكي انسان‌‏هاي روشنفكري بودند كه به هر شكل ممكن در قالب طنز, نظم, نثر يا استعاره را حرف خود را مي‌‏زدند و اين خاصيت يك روشنفكر است.
در ادامه اين مراسم، ماشاءالله شمس‌‏الواعظين با اشاره به اينكه انور خامه‌‏اي بيش از 65 سال روزنامه‌‏نگاري كرده است، گفت: روزنامه‌‏نگاري در پرتلاطم‌‏ترين دوران سياسي ايران افتخاري است كه نصيب هيچ كدام از ما نشده است.
وي افزود: دكتر انور خامه‌‏اي در زمان دو كودتا و يك انقلاب روزنامه‌‏نگار بود و از ملي شدن صنعت نفت تا انقلاب سفيد را به چشم ديده و با قلم نگارش كرده است.
سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات تاكيد كرد: اين مرد سال‌‏ها فعاليت سياسي داشته و انشعاب از حزب توده به عنوان يك حركت انقلابي در كارنامه وي ثبت شده است.
شمس‌‏الواعظين اضافه كرد: انور خامه‌‏اي در عرصه سياست همه كار كرده است، از سياست‌‏ورزي و فعاليت مبارزاتي تا روزنامه‌‏نگاري و تحقيق در علوم مختلف.

در پايان اين مراسم، انور خامه‌‏اي در سخناني كوتاه تاكيد كرد: هيچ جامعه‌‏اي نمي‌‏تواند بدون وجود روزنامه‌‏ها و رسانه‌‏هاي راستگو ادامه حيات دهد.
وي ادامه داد: من در يك خانواده مطبوعاتي بزرگ شده‌‏ام، در روزنامه كار و از روزنامه‌‏نگاري امرار معاش كرده‌‏ام.
كهن سال‌‏ترين عضو انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران در پايان سخنان خود گفت: من اولين مقاله‌‏ام را در رابطه با تاريخ علم به نشريه دنيا دادم و حتي بعد از آزاد شدن از زندان به جاي ادامه تحصيل به روزنامه‌‏نگاري پرداختم.
در پايان اين مراسم لوح يادبودي توسط علي مزروعي، رييس انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران به انور خامه‌‏اي اهدا شد.

زندگي‌‏نامه كهن‌‏سال‌‏ترين عضو انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران ايران به قلم خودش
در 1295 خورشيدي در تهران به دنيا آمدم. پدرم دبير و سردبير روزنامه‌‏هاي حبل‌‏المتين تهران, مجلس و ايران بود. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در تهران به پايان رساندم. در دانشكده صنعتي ايران و آلمان در رشته مهندسي شيمي سه سال تحصيل كردم ليكن به علت بازداشت جزو گروه 53 نفر ناتمام ماند.
در آبان 1317 با همين گروه در دادگاه فرمايشي محاكمه و به شش سال زندان محكوم شدم. در مهر 1320 از زندان آزاد شدم و در روزنامه "مردم ضد فاشيسم" به كار نويسندگي پرداختم. پس از توقيف اين روزنامه در روزنامه رهبر ارگان حزب توده مشغول شدم كه تا زمان انشعاب از اين حزب (13 دي 1326) ادامه داشت.
همزمان با فعاليت روزنامه‌‏نويسي از بهمن 1321 به عنوان دبير رياضيات و علوم دبيرستان‌‏هاي تهران به استخدام دولت درآمدم كه تا سال 1355 ادامه داشت و در اين سال به وزارت علوم منتقل و به عنوان دانشيار عضو هيات علمي شدم و هم اكنون بازنشسته اين وزارت هستم.
در دوران ملي كردن صنعت نفت با گروهي از دوستان "جمعيت رهايي، كار و انديشه" را تاسيس كرديم كه با حزب توده و مخالفان نهضت مبارزه مي‌‏كرديم و ارگان آن هفته‌‏نامه "جحاد" بود پس از كودتاي 28 مرداد فعاليت نگارشي را در محله‌‏ها و روزنامه‌‏هاي رسمي ادامه دادم و از 1335 تا 1339 در روزنامه اطلاعات كار مي‌‏كردم و مدتي سردبير اطلاعات هفتگي بودم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در فرودين 1340 براي درمان بيماري مزمن گوارشي به آلمان رفتم و چون درمان به طول انجاميد در دانشگاه هايدنبرگ در رشته اقتصاد و علوم اجتماعي به تحصيل پرداختم. اين تحصيلات سرانجام در دانشگاه فرمبورك سوئيس پايان يافت و به دريافت درجه دكترا در اقتصاد با امتياز زياد نايل آمدم و همزمان ديپلم‌‏هاي روزنامه‌‏نگاري را از "انستيتوي روزنامه‌‏نگاري" اين دانشگاه به دست آوردم. سرانجام در شهريور 1353 به ايران بازگشتم و بلافاصله به سراغ دوستان و همكارانم در روزنامه‌‏هاي اطلاعات, كيهان و آيندگان رفتم و با استقبال گرم آنها رو به رو شدم. سر دبيران هر سه روزنامه مصراً خواستار همكاري با آنها بودند. در اين سال‌‏ها بعضي از 6-1353 تقريباً هر روز در يكي از اين روزنامه‌‏ها مقاله‌‏اي از من در زمينه‌‏هاي مختلف اقتصادي, اجتماعي, نقد و طنز منتشر مي‌‏شد. در دوران جمهوري اسلامي نيز با مجله‌‏هاي گوناگوني مانند آدينه، دنياي سخن، ايران فردا، گزارش و اطلاعات سياسي و اقتصادي، انديشه جامعه، چشم انداز ايران و خواندني‌‌‏ها‏ همكاري داشته‌‏ام و خواهم داشت.

Copyright: gooya.com 2016