سه شنبه 26 مهر 1384

كميسيون امنيت ملي مجلس: سلاح و مواد منفجره بكاررفته در حادثه اهواز از مواد محل استقرار نيروهاي انگليسي بوده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با حضور وزاري كشور، اطلاعات و فرمانده نيروي انتظامي به بررسي حوادث اهواز پرداخت و در نهايت قرار بر اين شد كه با حضور مجمع نمايندگان استان خوزستان بررسي اين موضوع در كميسيون ادامه يابد.

دكتر علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره حضور وزراي اطلاعات، كشور و فرمانده‌ي نيروي انتظامي و معاونان آنها در كمسيون امنيت ملي و سياست خارجي و بررسي حادثه‌ي اهواز با حضور آنها، گفت: كميسيون بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده، بررسي مسائل استان‌هاي مرزي را در دستور خود داشت، اما حوادث اهواز نيز موجب شد كه اين موضوع در دستور كار جلسه قرار گيرد و نيمي از وقت جلسه را به خود اختصاص دهد.

وي با اشاره به حساسيت نمايندگان ملت نسبت به حوادثي كه در كشور اتفاق مي‌افتد و حساسيت ويژه كميسيون‌هاي تخصصي نسبت به موارد مرتبط با آنها تصريح كرد: وضعيت امنيت در كشور ما در استانداردهاي جهاني و در ميان كشورهاي ديگر مطلوب است و خوشبختانه مشكلات امنيتي در كشور ما كم است؛ اما وضعيت برخي از استان‌هاي مرزي كشور ما به خصوص در جنوب و غرب كشور با توجه به حضور نيروهاي بيگانه كه در كشورهاي همسايه، در وضعيت خاصي در اين مقطع برخوردار است.

بروجردي يادآور شد: علت اينكه اين گمان به جد وجود دارد كه انگليس در حوادث اهواز حضور داشته است اين است كه تشريحاتي كه به لحاظ سلاح و مواد منفجره صورت گرفته، همان موادي بوده كه در محل استقرار نيروهاي انگليسي بوده است و واقعيات صحنه اين را نشان مي‌دهد.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با ابراز تاسف از حادثه‌ي اهواز و كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان خوزستاني، تصريح كرد: ما به اين دليل نسبت به تشكيل اين جلسات بعد از چنين وقايعي حساسيت داريم كه هم اگر كاستي‌هاي قانوني و مشكلاتي كه به لحاظ ميزان اعتبارات و مشكلاتي كه در صحنه‌ي عمل وجود دارد و هم بررسي اين كه آيا در انجام وظايف قانوني ارگان‌هاي مسوول امنيت كشور ما به خوبي عمل كرده‌اند و يا دچار نقص در عملكرد بوده‌اند، اين موضوعات را بررسي كنيم.

وي تاكيد كرد: قرار بر اين شد كه با مجمع نمايندگان خوزستان موضوع را دنبال كنيم و با توجه به حساسيت ويژه‌ي اين استان براي كشور و كاستي‌هايي كه در بعد اقتصادي و معيشتي مردم وجود دارد كه برخي را بايد مجلس به لحاظ تخصيص اعتبارات و ديگر مسائل مرتبط با اين نكات دنبال كند، را ادامه خواهيم كرد .

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، گفت: هم‌چنين از وزارت‌خانه‌هاي اطلاعات، كشور و نيروي انتظامي خواستيم كه حتما محور عملكردشان متمركز بر پيشگيري اينگونه حوادث باشد؛ زيرا علي‌رغم وضعيت مطلوبي كه به لحاظ امنيتي در كشور دارا هستيم اما نسبت به يك حادثه به عنوان نمايندگان ملت حساس هستيم و حساسيت‌مان را از طريق پرسش از وزراي ذيربط و مسوولان امنيتي بروز مي‌دهيم.

بروجردي اظهار اميدواري كرد كه با در نظر گرفتن تمهيدات لازم شاهد تكرار چنين حوادثي نباشيم.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همچنين با ابراز تاسف از شهيد شدن دو تن از برادران عرب زبان خوزستاني در اين حادثه بر نقش آنها در حفظ امنيت اين استان تاكيد كرد.

وي حفظ امنيت داخلي را موضوعي دانست كه يك محور آن مردم هستند و مردم هوشيار ايران نيز همواره در اين بعد نقش خوبي را از طريق اطلاع‌رساني به موقع و بروز حساسيت نسبت به هر نكته‌اي كه مخل امنيت كشور باشد ايفا كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: در مجموع بر اساس گزارشي كه در كميسيون دريافت كرده‌ايم اشراف خوبي نسبت به ابعاد اطلاعاتي و شناسايي عوامل اين حادثه وجود داشته است و نيروهاي مسوول هم موفق شده‌اند برخي عوامل را دستگير كنند و هم به لحاظ اطلاع از سير حوادث اطلاعات خوبي را در اختيار داشتند كه با توجه به حساسيت ارائه‌ي اطلاعات به موقع و بر اساس صلاح‌ديد خود اعلام خواهند كرد.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره‌ي ريشه‌هاي اين حوادث يادآور شد: به لحاظ همجواري با عراق ما با عراقي همسايه هستيم كه انگليسي‌ها در آن مستقر هستند و مواد منفجره و سلاح‌هايي كه به صورت قاچاق وارد شده از مناطقي است كه آنها در آنجا استقرار دارند و با توجه به استقرارشان حتي طبق مقررات بين‌المللي هم در حفظ امنيت آنجا مسووليت دارند.

Copyright: gooya.com 2016