چهارشنبه 27 مهر 1384

علي مزروعي: بدون تحكيم بنيان‌‏هاي اقتصادي جامعه مدني شكل نمي‌‏گيرد، ايلنا

جلوي مفاسد اقتصادي با جريان آزاد اطلاعات گرفته مي‌‏شود

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: تا زماني كه بنيان‌‏هاي اقتصاد در جامعه مستحكم نشود و ثروت در دست مردم قرار نگيرد، جامعه مدني و نهادهاي مدني شكل نمي‌‏گيرد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علي مزروعي در دومين نشست عمومي شاخه جوانان حوزه جنو ب تهران جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: مشكل عدم تحقق دموكراسي در كشور ما اين است كه حكومت به لحاظ اقتصادي نيازي به مردم ندارد اما در كشورهاي ديگر چون مردم ماليات مي‌‏دهند لذا دولت خود را در قبال مالياتي كه مي‌‏گيرد، پاسخ‌‏گو مي‌‏داند.
مزروعي با تصريح بر اينكه بزرگترين راز علم اقتصاد ايجاد هماهنگي و ارتباط بين نيازهاي نامحدود و امكانات محدود است، گفت: در حال حاضر مردم ما مطالبات اقتصادي زيادي از دولت و حكومت دارند كه دولت جديد نيز قول داده آنها را برآورده كند اما اين كه امكانات و منابع كشور و همچنين منابع دولت كه در قالب بودجه تعريف مي‌‏شود، مي‌‏تواند پاسخ‌‏گوي اين مطالبات باشد يا نه، مساله‌‏اي است كه بايد آن را در عملكرد دولت ديد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي افزود: هيچ‌‏يك از دولت‌‏هاي قبلي نيز قصد نداشتند به نيازهاي مردم پاسخ ندهند، هر دولتي خواستار پاسخگويي به مطالبات اقتصادي مردم است تا محبوب آنها باشد، عمده مطالبات اقتصادي موجود در زمان ميرحسين موسوي، هاشمي و خاتمي نيز بوده است اما اين كه چرا محقق نشده‌‏اند، به امكانات و بودجه دولت برمي‌‏گردد و با شعار دادن قابل حل نيست.
مزروعي با بيان اينكه يكي ديگر از پايه‌‏هاي علم اقتصاد تخصيص بهينه منابع است، گفت: دولت نمي‌‏تواند همزمان به همه خواسته‌‏ها و مطالبات مردم پاسخ دهد لذا بايد با اولويت‌‏بندي، منابع محدود را در جايي كه بيشترين بازدهي را دارد، سرمايه‌‏گذاري كند.
وي اظهار داشت: يك اصل مهم ديگر اقتصاد اين است كه در عرصه اقتصاد همه مردم به دنبال حداكثر كردن سود خود هستند و اين يك قاعده عقلايي و منطقي است لذا نبايد مانع از اين مساله شد و به افراد ايراد گرفت.
مزروعي در ادامه در پاسخ به سوال يكي از حاضران در جلسه، به مقايسه سياست‌‏هاي اقتصادي دولت هاشمي و خاتمي پرداخت و با بيان اينكه سياست خاتمي ادامه سياست هاشمي نبود، گفت: هاشمي به سياست تعديل اقتصادي كه مهمترين محور آن حذف يارانه و سوبسيد از اقتصاد است، معتقد بود لذا ما در قوانين بودجه تا سال 76 شاهد كاهش يارانه و افزايش صفر درصدي حقوق كارمندان بوديم اما خاتمي برنامه‌‏اي را به نام ساماندهي اقتصادي با محوريت اجتماعي و اقتصادي نوشت.
وي افزود: دولت خاتمي در سال اول ميزان يارانه‌‏ها را از 630 ميليارد به 1350 ميليارد رساند و قدرت خريد كارمندان را 30 درصد افزايش داد لذا سياست خاتمي در اقتصاد ادامه سياست هاشمي نبود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در پاسخ به سوال ديگري در خصوص برخورد با مفاسد اقتصادي، با بيان اينكه در كشوري كه نهادهاي مدني آزاد و روزنامه‌‏ها اجازه فعاليت آزادانه نداشته باشند، شعار مبارزه با مفاسد اقتصادي به يك جوك و شوخي مي‌‏ماند، گفت: در جوامعي كه جريان آزاد اطلاعات وجود نداشته باشد، جلوي مفاسد اقتصادي گرفته نمي‌‏شود.
مزروعي گفت: براي مسايل اقتصادي بايد راه حل‌‏هايي اقتصادي داد، از طريق ايجاد محدوديت نمي‌‏توان جلوي بسياري از تخلفات اقتصادي را گرفت چنانكه ما در مجلس ششم براي كم كردن قاچاق كالا سعي كرديم تعرفه‌‏ها را پايين بياوريم تا اختلاف بين سود و قيمت به حد پايين تنزل كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي مزروعي: بدون تحكيم بنيان‌‏هاي اقتصادي جامعه مدني شكل نمي‌‏گيرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016