جمعه 13 آبان 1384

فيدل كاسترو: كوبا از موضع ايران در بهره‌گيري از انرژي هسته‌اي كاملا حمايت مي‌كند، فارس

خبرگزاري فارس: رهبر كوبا با انتقاد از رفتار رياكارانه غرب با كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم در خصوص انرژي هسته‌اي گفت: ما از موضع ايران در بهره‌گيري از فناوري صلح آميز هسته‌اي كاملا حمايت مي‌كنيم.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، معاون اروپا آمريكا و نماينده ويژه رئيس جمهور در ديدار با فيدل كاسترو رئيس جمهور كوبا با ابلاغ سلام احمدي نژاد به ايشان پيام رياست جمهوري را به فيدل كاسترو تقديم كرد.
جليلي با اشاره به روابط بسيار خوب دو كشور ابراز داشت: ما شاهد تحولات بسياري در روابط دو كشور بوده ايم به ويژه روابط اقتصادي دو كشور از رشد بسيار خوبي برخوردار بوده است و از مرحله صادرات و واردات صرف به همكاري هاي صنعتي رسيده‌ايم و ما بايستي در جهت تقويت هر چه بيشتر همكاري‌هاي جنوب جنوب گام برداريم.
وي برگزاري اجلاس آتي سران غيرمتعهد در هاوانا در سال آينده را فرصت بسيار مناسبي جهت تقويت همكاري هاي جنوب-جنوب عنوان كرد و با اشاره به همكاري هاي كشورمان با آژانس بين المللي هسته‌اي گفت: بهره گيري صلح‌آميز از انرژي هسته اي طبق پيمان NPT حق جمهوري اسلامي ايران و هر كشور عضو مي باشد.
جليلي افزود: ما همكاري بسيار خوبي با آژانس داشته ايم و حتي به صورت داوطلبانه پروتكل الحاقي را نيز اجرا كرده ايم و هيچگونه انحرافي از فعاليت هاي صلح آميc نداشته ايم بنابراين بهره گيري صلح آميز از انرژي هسته اي اراده ملي است و بر تحقق آن تأكيد داريم.
فيدل كاسترو نيز در اين ديدار با تمجيد از انقلاب اسلامي ايران آن را پديده قرن توصيف كرد و جنگ صدام بر عليه كشورمان را كه با هدايت و مساعدت آمريكا و غرب صورت گرفت غيرمنصفانه عنوان كرد و گفت: اين جنگ ضررهاي زيادي وارد كرد و به ويژه بر جنبش عدم تعهد صدمات زيادي زد.
وي افزود:‌اين انقلاب شاه را سرنگون كرد و مهمترين ژاندارم منطقه را كه بيشترين تسليحات را داشت از ميان برداشت. واقعا كار بزرگي بود كه ملت ايرن آن را به انجام رساند. ما با هيجان بسيار زيادي از انقلاب ايران صحبت مي كرديم. تجاوز عراق به ايران اخلاقي نبود.
كاسترو با اشاره به برگزاري اجلاس سران عدم تعهد در هاوانا در سال آتي اظهار داشت: اين اجلاس فرصت مناسبي است تا با همكاري هم روح تازه اي به كالبد جنبش غيرمتعهدها بدهيم.
وي با حمايت از موضع كشورمان مبني بر بهره گيري صلح آميز از انرژي هسته‌اي اظهار داشت كه غربيها مي خواهند انحصار انرژي هسته اي رادر اختيار خود داشته باشند تا ما هميشه به آنان محتاج باشيم. وقتي نفت تمام شد ديگر آنها انحصار دنيا را در دست خواهند داشت براي همين نمي خواهند ما تكنولوژي هسته اي داشته باشيم. آنها به ما اتهامات وقيحانه اي مي زنند كه عاري از حقيقت است و بسيار خصمانه مي باشد. آمريكا پس از فاجعه عراق نمي تواند هر كاري را كه بخواهد بكند. در واقع آنها ناقض حقوق بشر هستند و حال آنكه ما را به آن متهم مي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فيدل كاسترو با اشاره به توان تسليحات هسته اي اسراييل گفت: اسراييل 300 كلاهك هسته اي دارد آنها تأسيسات عراق را بمباران كردند و ايران را هم تهديد به حمله نظامي كرده اند كه اين نقض آشكار قوانين مقررات بين المللي است. غربيها مي خواهند نقش يك ژاندارم بين المللي را بازي كنند. ما از موضع شما مبني بر بهره گيري صلح آميز از انرژي هسته كاملا حمايت مي كنيم. حق كاملا با شماست. چرا آنها بايستي امتياز فن آوري انرژي هسته اي را فقط در اختيار خود داشته باشند.
وي از توسعه روابط به ويژه در بعد اقتصادي ابراز رضايت كرده و آن را نشانه تحقق همكاري هاي جنوب-جنوب دانست و براي ملت ايران و رئيس جمهور كشورمان آرزوي موفقيت كرد.

Copyright: gooya.com 2016