دوشنبه 16 آبان 1384

امير محبيان: بدنه‌ كارشناسي وزارتخانه‌ها بايد پرقدرت و بدون دست‌خوردن زياد، كار كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

امير محبيان گفت: مطرح‌كنندگان «گردش نخبگان» با طرح اين نظريه اين اصل را دنبال مي‌كنند كه جوامع ممكن است به گونه‌اي حركت كنند كه نخبگان معدودي گرداننده شوند و امكان تحول را از بين ببرند.

عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: يكي از مباحث مطرح اين است كه امكان گردش نخبگان فراهم آيد؛ يعني تعداد محدودي از مديران به تنهايي امور كشور را در دست نداشته باشند و امكان ورود نسل‌هاي دوم و سوم انقلاب كه با كسب تجربه آمادگي به دست‌گيري سكان كشور را دارند، وجود داشته باشد.

محبيان با بيان اين كه «گردش نخبگان در شعارهاي انتخاباتي كانديداها از جمله احمدي‌نژاد مطرح شده بود » تصريح كرد:

الان يكي از شواهد بحث گردش نخبگان در مبحث انتصاب وزيران، معاونان و ساير مسوولان مطرح مي‌شود. اين كه آيا كساني كه مطرح مي شوند جزو نخبگان هستند و يا اين كه توانايي دارند يا نه، به بررسي نياز دارد؛ اما من فعلا قصد قضاوت در اين مورد را ندارم.

اين روزنامه‌نگار به ناشناخته بودن برخي از وزيران نيز اشاره كرد و گفت: ناشناخته بودن دليلي بر وجود عيب نيست؛ چرا كه نمي‌توان گفت آنها توانايي ندارند، اما نبايد اين شرط را داشته باشيم كه نخبگان جديد حتما ناشناخته باشند.

عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت گفت: اين را فراموش نكنيد كه ممكن است از نظر ما افرادي لياقت داشته باشند اما مقبوليت چنداني را در پيكره دستگاه مربوطه به دست نياورند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره‌ي برخي افراد معرفي شده گفت: بعضي از اين نيروها را مي‌شناسم، اين افراد انسان‌هاي شايسته‌اي هستند كه با كسب تجربه موفق خواهند بود. برخي را هم نمي‌شناسم كه نمايندگان محترم بايد توانايي‌هاي آنها را در نظر داشته باشند.

محبيان به انتقاد برخي مبني بر عدم استفاده از مديران رده‌بالا در پست‌هاي وزارتي اشاره كرد و اظهار داشت: اين انتقاد به مفهوم آن است كه افراد معدودي در سطح وزارت مي‌توانند حضور داشته باشند و چنين وزيراني دائم‌العمر خواهند بود كه منطقي نيست.

وي در پايان پيشنهاد داد: بدنه‌ي وزارتخانه دو سطح داشته باشد؛ بدنه‌ي كارشناسي و بدنه‌ي سياسي. وزير يك چهره‌ي سياسي است؛ بنابراين بدنه‌ي كارشناسي بايد پرقدرت و بدون دست خوردن زياد كار كند. وزير به عنوان بدنه‌ي سياسي بدون اين كه با قطار نيرو بياورد و با اتوبوس نيرو ببرد، تلاش مي‌كند كه با سياست‌هاي جديدي اين بدنه‌ي كارشناسي را مديريت كند. در اين صورت دست نخواهد خورد . اما اين كه فكر كنيم فرد معرفي شده بايد در سابقه‌ي خود وزارت داشته باشد، چندان معقول نيست.

Copyright: gooya.com 2016