پنجشنبه 26 آبان 1384

اتحادیه اروپا بار دیگر ایران را به ازسرگیری مذاکرات هسته ای فراخواند، مهر

ریاست اتحادیه اروپا خواستار ازسرگیری گفتگوهای ایران و این اتحادیه در جهت حل وفصل مشکل پرونده هسته ای این کشور شد.
به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از خبرگزاری فرانسه، "داگلاس آلکساندر" نماینده انگلیس در اتحادیه اروپا در سخنانی در پارلمان این اتحادیه اظهار داشت: تهران بعد از شروع فعالیت های هسته ای حساس و بی اعتنایی به توافق سال گذشته خود با اتحادیه اروپا، در برهه مهمی از روابط بین الملل قرار دارد.

آلکساندر که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، افزود: "ایران باید تضمین های عینی فراهم کند که برنامه های هسته ایش تنها برای مقاصد صلح آمیز است".

اتحادیه اروپا درصدد است تا با توافق با کشورهای پیرامونی ایران بویژه در قالب جنبش غیرمتعهدها و هم پیمانان استراتژیک، بارسنگین تصمیم گیری در نشست آتی آژانس در باره موضوع هسته ای ایران را بر دوش غرب کم کند. درهمین راستا، این مقام انگلیسی خاطرنشان کرد که اروپا درباره گامهای بعدی ، اینک درحال رایزنی با دیگر کشورها ازجمله آمریکا، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است.

در عین حال، " ایگور ایوانف" دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز گذشته ضمن تاکید بر حق مسلم ایران در بهره برداری از انرژی هسته ای صلح آمیز بار دیگر بر تداوم رایزنی کشورش با تهران در زمینه هسته ای تاکید کرد.

نماینده انگلیس در اروپا در ادامه افزود: "ما همه منتظر تعلیق دوباره برنامه های تبدیل اورانیوم ایران هستیم که سال گذشته بر آن توافق حاصل شد و از تهران می خواهیم به گفتگوها بازگردد و تدابیر بلند مدت را بر اساس توافق های پاریس اتخاذ نماید".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

منابع خبری نیز به نقل از دیپلمات ها در وین ادعا کردند که ایران درحال فرآوری 50 تن سنگ اورانیوم برای تبدیل به گاز هگزافلوراید است. این دیپلمات ها همچنین ادعا کردند که ایران با چنین اقدامی می تواند سوخت راکتور یا موادی برای بمب اتمی را بسازد. این در حالیست که امروز نیز دیپلمات ها از آغاز به کار غنی سازی ایران خبر داده اند.

الکساندر همچنین گفت: در خصوص چارچوب سوال های مربوط به برنامه های هسته ای، اظهارات عمیقاً نگران کننده ای وجود دارد و جهان در انتظار بسر می برد.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز بدون اینکه به نتیجه نشست آتی شورای حکام اشاره ای داشته باشد به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل خبر داده است که از 26 نوامبر (درست 2 روز پس از نشست شورای حکام) غنی سازی را آغاز خواهد کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اتحادیه اروپا بار دیگر ایران را به ازسرگیری مذاکرات هسته ای فراخواند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016