یکشنبه 29 آبان 1384

آصفي: آمريكا براي تخريب گزارش البرادعي تلاش مي‌كند، ايرنا

- گزارش البرادعي، دليلي براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت نيست‬
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۲۹‬

سخنگوي وزارت امورخارجه گفت: گزارش البرادعي ، بي‌اعتباري قطعنامه قبلي شوراي حكام درمورد ايران را ثابت كرد و از اين گزارش دليلي براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت بيرون نمي‌آيد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حميدرضا آصفي روز يكشنبه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: گزارش البرادعي نشان‌دهنده پايبندي ايران به مقررات بين‌المللي و پادمان بود و از نكات مثبتي برخوردار بود و نقطه بارز منفي در گزارش مشاهده نمي‌شود.

آصفي افزود: دراين گزارش به پيشرفتهاي مذاكرات آژانس با ايران و همچنين همكاريهاي خوب ايران با آژانس اشاره شده و بي‌اعتباري قطعنامه قبلي شوراي حكام درمورد ايران را حكايت مي‌كند.

سخنگوي وزارت امورخارجه درعين حال از مختومه‌نشدن پرونده دراين گزارش اظهار تاسف كرد و افزود: برغم اذعان دبيركل آژانس به همكاري خوب ايران در چارچوب مقررات بين‌المللي و پادمان، پرونده مختومه نشده و اميدواريم هرچه زودتر اين پرونده در آژانس بسته شود.

آصفي در پاسخ به سووالي مبني براحتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت باتوجه به گزارش البرادعي در اجلاس اين هفته شوراي حكام، گفت: دليل حقوقي براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت از اين گزارش بيرون نمي‌آيد، حال‌اگر در اين دو سه روز كارهاي سياسي براي آن انجام گيرد، بحث ديگري‌است.

سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سووالي درخصوص درخواست‌هاي دبيركل آژانس براي بازرسي از مراكز جديد درايران همچون"لويزان"و"شيان"و نظر ايران در مورد اين درخواستها، گفت : ما همكاري خود باآژانس را ادامه مي دهيم . اگر درخواستهاي آژانس با پادمان و مقررات بين‌المللي منطبق باشد ، همكاري خواهيم كرد.

آصفي در پاسخ به سووالي در خصوص بيانيه پارلمان اروپا درحمايت از رژيم صهيونيستي، گفت : اين گونه بيانيه‌ها را نبايد جدي گرفت، البته تصور مي شود كه پارلمان اروپا براي خوش خدمتي به رژيم صهيونيستي اين بيانيه را صادر كرده تا دين خودرا به اين رژيم ادا كند.

سخنگوي وزارت امورخارجه افزود: جاي تاسف دارد كه پارلمان اروپا چشم خود را به جنايات رژيم صهيونيستي در ظلم به مظلومان فلسطيني بسته و در حمايت از اين رژيم نامشروع حركت مي‌كند، ضمن اينكه تكرر اين قبيل بيانيه هاي بي‌مبنا و سياسي باعث شده ، كسي به اين بيانيه‌ها ارزش قائل نشود.

آصفي همچنين در پاسخ به سووالي در خصوص گفت وگوي بوش و پوتين درمورد طرح هسته‌اي ادامه غني‌سازي در روسيه گفت : ما طرح مدوني از روسها نگرفته‌ايم و آقاي ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه نيز در ايران براين موضوع تاكيد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص انتشار خبري مبني بر ارايه سندي به آژانس در رابطه با ساخت بمب هسته‌اي توسط ايران گفت: آمريكا و برخي متحدانش با مشاهده گزارش مديركل آژانس در صدد تخريب اين گزارش برآمدند و با انتشار چنين اخبار نادرست و بي‌اساسي و با انجام يك كار رسانه‌اي در جهت تخريب گزارش البرادعي حركت كردند.

خبرنگاري در مورد وضعيت مناسبات اقتصادي و تجاري با اتحاديه اروپا از سخنگوي وزارت امورخارجه سووال كرد. آصفي در پاسخ گفت: مناسبات اقتصادي و تجاري با اتحاديه اروپا به لحاظ حجم و مقدار با گذشته تفاوت چنداني نكرده است.

وي افزود: اين مناسبات ممكن است با برخي از كشورها كمتر و با برخي ديگر بيشتر شده باشد اما در مجموع تفاوت بارز و محسوسي وجود ندارد.

از سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص پايان ماموريت سفراي ايران در سه كشور اروپايي و جايگزيني سفراي جديد در اين سه كشور با توجه به اهميت اين كشورها در مذاكرات هسته‌اي ايران با اروپا سووال شد.

آصفي در پاسخ گفت: سفيران ايران در اين كشورها فعلا سر كار خود هستند و جانشينان آنان نيز بعد از پايان ماموريتشان مشخص خواهند شد.

آصفي در ادامه گفت و گوي هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش ديگري درباره قطعنامه پارلمان اروپا عليه ايران در زمينه حقوق بشر و تاثير آن بر اجلاس آتي شوراي حكام گفت: با بررسي سوابق اروپاييها و آمريكا و عملكرد آنها در زمينه حقوق بشر، مي‌بينيم كه اين كشورها خود از جديترين ناقضان حقوق بشر در دنيا هستند.

سخنگوي وزارت امور خارجه، "وجود زندانهاي مخوف در اين كشورها، راه انداختن هواپيماي شكنجه، نوع برخورد با اقليتهاي مسلمان و غيرمسلمان و تبعيضها و مشكلات جدي اجتماعي در اين كشورها" را از دلايل عمده نقض حقوق بشر در برخي كشورهاي اروپايي و آمريكا عنوان كرد.

آصفي اضافه كرد: ارتباط چندان مستقيمي ميان قطعنامه پارلمان اروپا با اجلاس شوراي حكام نمي‌بينم، اگرچه طبيعي است كه برخي محافل هميشه در صدد هستند كه به نوعي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را تحت فشار قرار دهند.

خبرنگاري با اشاره به فعاليتهاي مثبت ايران در عراق و افغانستان گفت:
آمريكا بايد چه اقدامي در مورد اين عملكرد مثبت ايران انجام دهد ؟ آصفي در پاسخ گفت: آنچه ما در عراق و افغانستان انجام داديم و مي‌دهيم بر اساس مسووليتها و وظايف خود در منطقه و يك كار انساني و اسلامي بوده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: اين طبيعي است كه آمريكا صرفنظر از اقدامهاي ما، رفتاري خصمانه با جمهوري اسلامي ايران داشته است ولي ما انتظاري از اين كشور نداريم و مسووليتها و وظايف خود را بدون در نظر گرفتن ارزيابي كشورهاي ديگر انجام مي‌دهيم.

آصفي در پاسخ به سووالي در خصوص خبر برخي رسانه‌ها در خصوص تحويل نامه رييس جمهوري اسلامي ايران به رييس دفتر وليعهد بحرين از سوي يك ديپلمات ايراني و اينكه آيا اين اقدام خلاف اصول ديپلماتيك نبوده است، اظهار داشت:
اين نامه دعوتنامه معاون رييس جمهوري از نخست وزير بحرين براي سفر به ايران بود كه به علت نبودن وليعهد بحرين به رييس دفتر وي داده شد.

آصفي در خصوص سفر وزير امور خارجه به كشور مصر و چشم‌انداز آينده روابط تهران - قاهره گفت: آقاي متكي در اين سفر كه در رابطه با كشور عراق انجام شد با مقامات مصري نيز ديدار و گفت و گو كردند.

وي ادامه داد: بحث رابطه ايران با مصر در كانال خودش قرار دارد، البته فضاي خوبي بين دو كشور حاكم است اما بحث ايجاد رابطه بايد از مسير و كانال خاص خود پيگيري شود.

خبرنگاري در همين رابطه به سخنان وزير امور خارجه مصر مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق اشاره كرد و نظر ايران در خصوص اين سخنان را جويا شد. آصفي در پاسخ گفت: اين سخنان كاملا بي‌پايه و اساس است و پاسخ آن نيز داده شده است.

آصفي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه اقدامات عملي ايران براي جلوگيري از ادامه انفجارهاي عراق را جويا شد، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران اين انفجارها را با شديدترين لحن محكوم كرد و اينگونه حركات را غيرانساني مي‌دانيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين تحركات تروريستي توسط گروهها و افرادي كه به هيچيك از موازين اخلاقي و انساني پايبند نيستند، انجام مي‌شود و اشغالگران نيز به ناظران بي‌طرف تبديل شده‌اند و هيچ كاري براي برقراري امنيت در عراق انجام نمي‌دهند.

آصفي تاكيد كرد: ما هر تلاشي كه توانسته‌ايم براي جلوگيري از اينگونه حوادث انجام داده‌ايم و در آينده نيز در گفت و گو با مقامها و گروههاي مختلف عراقي به تلاش خود ادامه خواهيم داد.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد، شنيده شد آقاي خاتمي براي پيگيري وضعيت امام موسي صدر به لبنان سفر خواهند كرد كه آصفي در پاسخ گفت: اطلاع دقيقي از اين سفر و برنامه‌هاي آن ندارم.

آصفي در پاسخ به سووالي در خصوص اظهارات دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر سختگيريهاي آژانس و درخواستهاي جديد از ايران گفت: منظور آقاي لاريجاني اين بود كه آژانس كار را هر چه زودتر تمام كند. نمي‌شود بي‌جهت به منظور كش دادن قضيه و طولاني كردن پرونده، درخواستهاي جديد مطرح شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در مورد اجلاس روز جمعه كشورهاي چين و روسيه با سه كشور اروپايي با محوريت ايران گفت: اين جلسه در چارچوب گفت و گوهاي معمولي اين كشورها بود و موضوع ايران نيز بعنوان يك موضوع مهم منطقه در اين جلسه مطرح شد كه ما گزارش دقيقي از اين جلسه نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي افزود: براي ما مهم اين است كه در اين جلسات و رايزنيها حقوق قانوني و رسمي جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي به رسميت شناخته شود و به حل مساله پرونده ايران كمك كند.

خبرنگاري در خصوص مطرح شدن طرح تجزيه عراق از سوي برخي كشورها از سخنگوي وزارت امور خارجه سووال كرد. آصفي پاسخ داد: اگر اين خبر درست باشد كه فكر نمي‌كنم اينطور باشد، باعث تاسف است. نه تنها عراق و ايران بلكه هيچ كشور ديگري در منطقه اين طرح را نمي‌پذيرد، تماميت ارضي و يكپارچگي عراق مورد تاييد همه كشورهاي منطقه است.

آصفي در خصوص علت لغو پروازها از عراق به ايران گفت: پاسخگويي به اين سووال بر عهده هواپيمايي كشوري است اما بالا بودن قيمت بليط و همچنين بحث امنيت نيز در اين زمينه مطرح است.

وي در مورد طرح وزارت امور خارجه در مورد مساله فلسطين و ارايه آن به سازمان ملل گفت: اين طرح در حال بررسي است و بحث بازگشت آوارگان فلسطيني و برگزاري رفراندوم با حضور همه گروهها، مذاهب و مليتها از جمله محورهاي اصلي اين طرح است.

شايعه پناه دادن به "زرقاوي" از سوي ايران، سووال ديگري بود كه از سخنگوي وزارت خارجه پرسيده شد و آصفي در پاسخ گفت: اينگونه اخبار رسانه‌اي است و بدون هيچ مدرك و دليلي مطرح مي‌شود.

آصفي در عين حال اظهار داشت: تا آنجا كه توانسته‌ايم مرزها را بسته‌ايم و با عراقي‌ها نيز در خصوص كنترل مرزها و همكاري دو كشور صحبتهاي كاملي انجام شده است.

خبرنگاري نظر جمهوري اسلامي ايران در خصوص انتخابات سريلانكا را سووال كرد. آصفي در پاسخ گفت: انتخابات سريلانكا بعد از كش و قوس‌ها فراوان برگزار شد و بر اساس گزارشهاي رسيده، اين انتخابات آزاد بود و ما از انتخاب دولت جديد سريلانكا استقبال مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد جمهوري اسلامي ايران از روند ايجاد امنيت و ثبات در سريلانكا حمايت مي‌كند و آماده است كه در اين روند مشاركت داشته باشد.

آصفي همچنين آمادگي تهران براي گسترش روابط و همكاري نزديك با دولت جديد "كلمبو" را مورد تاكيد قرار داد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري وجود هر گونه اختلاف ميان سران نظام در ارتباط با پرونده هسته‌اي را رد كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: آمريكا براي تخريب گزارش البرادعي تلاش مي‌كند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016