سه شنبه 1 آذر 1384

احمدی نژاد: روابط ملت ایران با عراق به صدها سال مي رسد و ما یک روح در دو پیکر هستیم، مهر

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تصریح کرد: امروز آزادی عراق و روند استقرار دولت ملی در این کشور مانند پیروزی ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران از این روند کاملا حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، احمدی نژاد که پس از مراسم استقبال جلال طالبانی همتای عراقی خود با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: عراق مستقل، پیشرفته و مردم محور، بهترین دوست برای ایران خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: خرسندم که امروز پذیرای دوست قدیمی ایران که در دوران نه چندان دور در لباس یک رزمنده علیه دیکتاتوری حاکم برعراق بود، هستم و با استقلال عراق و تحقق حاکمیت ملی در این کشور، او را در مسئولیت مهم ریاست جمهوری مشغول خدمت به ملت عراق می بینم.

احمدی نژاد اضافه کرد: روابط ملت ایران با عراق روابط دیرینه است و ما یک روح در دو پیکر هستیم.

وی تاکید کرد: دین ، فرهنگ و تمدن ما و منافع ملی ایران و عراق و شرایط جغرافیایی این دو کشور، دو ملت را به هم پیوند می دهد و خوشبختانه امروز اراده خلل ناپذیری برای توسعه و تعمیق روابط دو جانبه وجود دارد که ما از این بابت خدا را شکرگذاریم.

رئیس جمهورایران افزود: سفر طالبانی به ایران حتما گام مهمی در جهت تقویت و توسعه روابط برادرانه بین دو کشور عراق و ایران در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی اقتصادی، و در همه بخشها به ویژه بخش نفت، محیط زیست، نیرو و حمل و نقل می باشد.

رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اتهام غربی ها مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق اظهار داشت: روابط ملت ایران با عراق روابط دیرینه است و ما بسیاری از عراقی ها داریم که متولد ایران بوده و در کشور ما زندگی می کنند و بسیاری از ایرانیان نیز متولد عراق هستند.

وی افزود: سابقه روابط گسترده دو ملت ایران و عراق به صدها سال می رسید و کسانی که از پیوندهای عمیق ما صدمه می بینند مایل به توسعه روابط نیستند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: کسانی که این اتهامات را به ایران وارد می کنند صدها هزار نیروی نظامی به عراق گسیل داشته و خودشان به ملت این کشور زور می گویند اما مسلما این حرفها در تعمیق و گسترش روابط میان ملت و دولت ایران و عراق تاثیر نخواهد داشت.

احمدی نژاد گفت: عراق مستقل، مقتدر و مردمی به نفع همه کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران است و ما از روند سیاسی فعلی عراق که به حاکمیت ملی در این کشور و حفظ تمامیت ارضی، استقلال و پیشرفت عراقی ها منجر می شود حمایت خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری نظر رئیس جمهور را در خصوص پیامدهای سفر همتای عراقی اش به کشورمان جویا شد ، احمدی نژاد پاسخ داد: ملت عراق ملت رشید، با فرهنگ و تمدن و دارای سابقه طولانی از نمادهای بشری هستند که می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند و امروز روندی که آنان در پیش گرفته اند حکیمانه، مقتدرانه و دقیق است.

احمدی نژاد افزود: دولت و ملت جمهوری اسلامی همواره در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و ما بلدیم که چگونه یار و مددکار همدیگر باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: قراردادهای خوبی میان دو کشور منعقد شده که باید گسترش یابد و ما با تداوم سفرهای هیاتهای عالی رتبه دو کشور این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

احمدی نژاد متذکر شد: روابط ایران و عراق روابط مردمی است و ما برادرانه پشتیبان دوستان قدیمی خود هستیم و مطمئنیم آنها نیز همین نگاه را دارند.

این گزارش می افزاید: جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق نیز در این نشست خبری مشترک گفت: مایه خرسندی و افتخار ماست که دوباره به جمهوری اسلامی برادر برگردیم تا از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مسئولان این کشور و به ویژه پاسدارانی که علیه رژیم دیکتاتوری صدام ما را یاری کردند سپاسگزاری نماییم.

وی افزود: ما در سفر به ایران روند روابط مستحکم، استراتژیک و تاریخی بین ملتهای ایران و عراق را پیگیری می کنیم تا رابط و پیوندهای دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری توسعه یابد.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتخابات عراق و ائتلاف کردها با شیعیان عراق گفت: روابط ما با شیعیان از گذشته مستحکم و قوی بوده و همانطور که در دوران مبارزه ما در کنار یکدیگر بودیم در آینده نیز این همزیستی را ادامه می دهیم.

وی همچنین به روابط 20 ساله خود با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و تاکید کرد با استفاده از تجربیات گذشته در آینده نیز این روابط را با عزم راسخ و در سطح گسترده تری ادامه خواهیم داد.

طالبانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه تروریسم علیه همه اقدام خواهد کرد، اظهار داشت: یک عراق مستقل به نفع مردم دو کشور است و مطمئنا ایران به ما در ریشه کن کردن تروریسم کمک خواهد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016