سه شنبه 20 دی 1384

تیم مذاكره هسته‌ای و كنسرت آمریكایی! شريف نيوز

یكی از كارشناسان ارشد وزارت خارجه، دیروز مهمان یک جمع دانشجویی بود و برای آنان در خصوص تحولات هسته‌ای و تیم مذاكره كننده‌ی سابق، به ایراد سخن پرداخت.
به گزارش خبرنگار شریف نیوز، وی با انتقاد از جو حاكم بر مسئولین سابق وزارت خارجه گفت: موج انحراف در وزارت خارجه، بعد از ارتحال حضرت امام و پایان جنگ تحمیلی آغاز شد. وی مشكل اصلی را نوع نگاه حاكم و بینش و چارچوب ذهنی آنها دانست و گفت: در نگاه آنان همه‌ی كشورها می‌بایست خود را با آمریكا هماهنگ می‌كردند.
این كارشناس همچنین در توصیف اعضای تیم سابق افزود: آنها جهان را همانند كنسرتی می‌دیدند كه رهبر آن آمریكا است و همه می‌باید زیر نظر او بنوازند و تاكید كرد در این نوع بینش صحبت از ارزش‌ها و آرمان‌های ملی كاملا عبث و بیهوده است. وی افزود: آمریكا در پی سیاستمدارانی است كه چارچوب فكری آنها منطبق بر ارزش‌های آمریكایی باشد و به اصطلاح همنوا با كنسرت بنوازد. این افراد می‌توانند ظاهری كاملا اسلامی داشته باشند.
این كارشناس ارشد وزارت خارجه با انتقاد از پذیرش كامل NPT در سال 1995 گفت: ایران در زمان پهلوی این پیمان را به صورت موقت و محدود پذیرفته بود، با این شرط كه اولا خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای شود و ثانیا ایران بتواند 4 نیروگاه در حاشیه‌ی خلیج فارس بسازد. اما همین آقایان كه برای حضور در كنسرت آمریكا تلاش می‌كردند، معاهده را بدون هیچ پیش شرطی تمدید كردند و استدلالشان هم این بود كه می‌خواهیم زیر چتر امنیتی غرب باشیم و از امتیازات NPT بهره ببریم. وی افزود: نتیجه نوع تعاملات با غرب این شده‌ است كه امروز بعد از ۵/۲ سال همكاری با غرب كل فعالیت‌های هسته‌ای ما تعطیل شده است و تازه غربی‌ها می‌گویند باید خدا را شكر كنید كه پرونده شما را به شورای امنیت نفرستاده‌ایم.
وی با انتقاد از تیم سابق گفت: یكی از كارهای آن‌ها این بود كه كلیه رای گیری‌ها به صورت اجماع انجام شد، در صورتی كه اگر كار به صورت رای‌گیری انجام می‌شد خیلی پیش از این صف بندی‌های سیاسی آژانس مشخص ‌شده و كاربرد دیپلماسی آسان‌تر می‌گشت. وی تاكید كرد: به نظر بنده اجلاس 24 سپتامبر و لابی تیم مذاكره كننده جدید یكی از بهترین كارهای آنان بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این كارشناس با انتقاد از توافق‌نامه‌های امضا شده با سه كشور اروپایی گفت: معاهدات تهران و پاریس چیزی كمتر از عهدنامه تركمانچای ندارد.
وی در تحلیل تعامل با روس‌ها گفت: روس‌ها یك مشكل دارند و آن این است كه 2 ریالی آن‌ها كمی دیر می‌افتد و متوجه شرایط نیستند و همیشه باید به آن‌ها اهمیت مطالب و تحلیل اوضاع را گوشزد نمود. البته من نمی‌دانم این به دلیل ودكای زیادی است كه می‌خورند و یا از سرمای مسكو، ولی به هر حال این مشكل آنها است. روس‌ها در شرایط فعلی مجبور به همكاری با ما هستند، چون نمی‌خواهند غرب را كنار گوششان در ایران هم ببینند. وی تاكید كرد: آن‌ها ملزم به همكاری با ما هستند، چون منافعشان ایجاب می‌كند. ولی نكته اساسی این است كه آن‌ها گاهی اوقات به خودشان هم رحم نمی‌كنند و ما در همكاری با آن‌ها باید خیلی مراقب باشیم.
وی با تجلیل از نقش رهبری در پرونده هسته‌ای گفت: خیلی از اتفاقات بدتر از این می‌توانست بیفتد كه رهبر انقلاب جلوی‌ آن ایستادند و مانع شدند. وی افزود: در گذشته بنا بر عدم شفافیت و ابهام گذاشته شده بود و از گردش نخبگان و همچنین اطلاعات و اخبار جلوگیری می‌شد، ولی در دولت جدید شرایط عوض شده است.
وی بر این نكته تاكید كرد: اگر احمدی‌نژاد در پیش‌برد شعارهایش موفق شود، تاریخ هیچ‌گاه آن‌ها را به خاطر اعمالشان نمی‌بخشد.
این كارشناس امور بین‌الملل تاكید كرد در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید برای غرب، اسلام سیاسی ایران است. ما در یك نبرد بسیار جدی درگیر هستیم و انشاءالله با مدل ایران بساط كنسرت آمریكا و خاورمیانه‌ی بزرگ به هم خواهد خورد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تیم مذاكره هسته‌ای و كنسرت آمریكایی! شريف نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016