شنبه 6 اسفند 1384

اظهارات دو نماينده قم درباره حمله به دراويش در اين شهر: "كار دراويش خلاف قانون بود، اين فتنه بايد جمع مي‌‏شد و شد"، ايلنا

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس‌‏هفتم:
اين‌‏گونه در كنار نشستن و حرف‌‏هاي بي‌‏حساب زدن واقعا ننگ است
كار دراويش خلاف قانون بود، اين فتنه بايد جمع مي‌‏شد و شد


تهران- خبرگزاري كار ايران

نماينده اصولگراي قم در مجلس هفتم با انتقاد از نامه كروبي به مراجع عظام درباره تخريب حسينيه دراويش در شهر قم، گفت: ظاهرا ايشان در جريان نبوده و به كلي از ماجرا بي‌‏اطلاع بوده است و اين گونه در گوشه و كنار نشستن و حرفهاي بي‌‏حساب زدن واقعا ننگ است.

رضا آشتياني عراقي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني "ايلنا"، با بيان اين مطلب، افزود: برخوردي كه در كل اين ماجرا صورت گرفت، قانوني، منطقي و با حكم دادگاه بود و اين فتنه‌‏اي بود كه عليه نظام تدارك ديده بودند و بايد با آن برخورد مي‌‏شد.
وي با تاكيد بر اينكه اين ماجرا هم جنبه سياسي داشته و هم جنبه عقيدتي، خاطرنشان كرد: اين محل به نام منزل مسكوني پروانه گرفته بود اما بعد آن را به خانقاه تبديل كردند و سپس چون ديدند خانقاه در قم جايگاهي ندارد، نام آن را حسينيه گذاشتند و ظواهري هم براي اين عنوان فراهم كردند.
نماينده قم در مجلس هفتم ادامه داد: شهرداري كه ديده بود منزل مسكوني به خانقاه تبديل شده است، شكايت كرد و حكم به تخريب محل داد و بعد اينها محل را به عنوان حسينيه وقف كردند.
وي با بيان اينكه اداره اوقاف هم به عنوان شاكي وارد پرونده شد، تصريح كرد: كميسيون حكم به تخريب محل داد و دادگاه هم بعدا حكم تخريب آن را صادر كرد.
آشتياني افزود: تقريبا چند روز به ماه محرم مانده بود كه هواداران اين گروه با شكستن در حسينيه شريعت وارد آن شدند و بعد از آن كه مسؤولان گفتند اين كار خلاف است، جواب دادند كه بعد از دهه محرم محل را تخليه مي‌‏كنيم.
وي سپس به فراخوان اين گروه براي حضور نيروهاي هم مسلك خود در شهر قم اشاره كرد و گفت: حدود 1500 نفر از شهرهاي مختلف به قم آمدند و جلوي اين مكان در حاشيه خيابان نشستند و حركتي را آغاز كردند كه جهت دهي اصلي آن در برابر نظام بود.
آشتياني با بيان اينكه نيروهاي انتظامي و امنيتي در موقعيت حساس فعلي قصد برخورد و تندي نداشتند، افزود: اينها ايجاد فتنه كردند و در مقابل نظام ايستادند و دست آخر هم فشار مردم باعث شد كه با اين جماعت برخورد شود.
نماينده قم در مجلس هفتم با تاكيد بر اينكه اين مساله هم سياسي بود و هم عقيدتي، تاكيد كرد: آنها فكر مي‌‏كردند بد نيست در كنار حوزه جايي براي خود داشته باشند، تعداد افراد فرقه نعمت‌‏اللهي و دراويش در قم بسيار قليل است و اين 1500 نفر را هم از شهرهاي مختلف مثل گناباد و جاهاي ديگر فراخوان زده بودند.
آشتياني با تصريح به اينكه كار آنها خلاف قانون بود و برخورد با آنها طبق حكم قانوني انجام شد، اضافه كرد: آنها ابتدا مقام قضايي را كه مشغول خواندن حكم براي ايشان بود، با سنگ زدند و درگيري را آغاز كردند.
وي با اشاره به اينكه اصل حكم تخليه محل مربوط به سال 81 است، خاطرنشان كرد: كساني كه از برخورد صورت گرفته انتقاد مي‌‏كنند، حتما از مسائل قبلي و رفت و برگشت‌‏هاي زيادي كه در نهايت منتهي به اين برخورد شد، خبر ندارند.
آشتياني با اشاره به مشكلات عقيدتي اين فرقه، تصريح كرد: اينها نه استنباط احكام را قبول دارند، نه مرجعيت را قبول دارند و اصلا ما در اسلام از زمان پيامبر تاكنون خانقاه نداشته‌‏ايم و اينها راه خودشان را از اسلام حقيقي جدا كرده‌‏اند.
وي با بيان اينكه غير از سران اين گروه بقيه دستگير شدگان آزاد شده و به شهرهاي خود بازگردانده شده‌‏اند، اضافه كرد: در اعترافات افراد دستگير شده آمده است كه به آنها گفته بودند به قم برويد كه اگر در آنجا و در كنار حوزه پيروز شويد، در همه جا موفق خواهيد شد و در شهرهاي ديگر مشكلي نخواهيد داشت.
نماينده قم در مجلس هفتم برخورد نيروهاي انتظامي در اين ماجرا را بسيار مدبرانه و قانوني دانست و گفت: مسايلي پشت سر اين فتنه بود كه بايد جمع مي‌‏شد و شد.
گفتني است مهدي كروبي، رييس سابق مجلس شوراي اسلامي و دبيركل حزب اعتماد ملي در نامه‌‏اي خطاب به مراجع عظام خواستار توجه آنان نسبت به حوادث اخير اين شهر شد.
در اين نامه آمده است: "با عرض سلام و تسليت به مناسبت ايام شهادت ابا عبدالله الحسين عليه السلام و آرزوي توفيق براي حضرتعالي.
نهاد مرجعيت شيعه گرچه در طول تاريخ عمود، خيمه و ركن اسلاميت در ايران بوده است، اما همواره، به خصوص پيش از تشكيل جمهوري اسلامي به اين نكته توجه داشته كه تنها در پرتو آزادي ديني است كه امكان حفظ ايمان مذهبي به وجود مي آيد و اين سنت حسنه اي است كه از نبي مكرم اسلام به علما و فقهاي شيعه به ارث رسيده است. رواداري حضرت محمد مصطفي(ص) با اهل كتاب در مدينه النبي( كه آرمان شهر اسلام به شمار مي رود) در طول زمان به ميراثي تبديل شد كه همزمان با قرون تاريك وسطي در اروپا دوره اي درخشان در حوزه تمدن و فرهنگ اسلامي خلق كرد.
در حالي كه در اروپاي قرون وسطي يهوديان روزگار دهشتناگي را سپري مي كردند و آئين يهودستيزي در تمدن مسيحي شكل مي گرفت و در شرايطي كه مسلمانان در اسپانيا زير فشار شكنجه و تفتيش عقيده جان مي باختند در پناه تمدن اسلامي، عوام و علماي يهود و نصاري به آسودگي و در پناه رواداري ديني زندگي مي كردند ايرانيان چه پيش از اسلام و چه پس از اسلام همواره حامي رواداري و تساهل ديني و پذيرش عقايد مختلف بوده اند.
بر اين اسال، اقدام اخير پس از عاشوراي حسيني در شهر مقدس قم و درگيري وسيع تعداد زيادي از متصوفه و مضروب و مجروح و محبوس شدن حدود هزار تن از آنان و تخريب مكاني متعلق به ايشان موجب تعجب اينجانب شد كه لازم دانستم نكاتي را حضور حضرتعالي طرح كنم.
1- تساهل و تسامح اسلامي ايجاب مي كند عقايد ديگران ولو باطل و ناهنجار را بشنويم و آنگاه درباره آنها قضاوت كنيم. دعوت قرآن مجيد به شنيدن سخن ديگران، مقدمه واجب براي جدل احسن با ايشان است. ما در مكتب امام صادق(ع) آموخته ايم كه حتي با دهريون در مسجد مباحثه كنيم و در صدر انقلاب اسلامي بر اين باور بوديم كه در جدلي احسن مي توانيم به ملحدين پاسخ دهيم. اما متاسفانه هم اكنون نه درباره دهريون و ملحدين كه درباره فرقه اي از فرق اسلامي و شيعي (كه قطعا عقايد آنان با اسلام فقاهتي فاصله دارد) به بدترين شكل جدل بلكه جدال روي آورده ايم. قطع نظر از مرام اين افراد و بدون داوري درباره عقايد آنان و با خط كشي نسبت به باورهاي ايشان و پاره اي اقداماتشان معتقدم در پناه تفكر اسلامي مي توان راههاي مناسبي براي نقد مكاتبي مانند تصوف يافت، بدون آنكه حقوق انساني ايشان نقض شود.
2- از سوي ديگر اسلام فقاهتي به عنوان انديشه بنيادين جمهوري اسلامي هم اكنون حكومتي ساخته كه براساس اجتهاد مستمر و پوياي علما و فقها داراي نظام تفكيك قوا و ساختار حقوقي و دادرسي است مراجع معظم تقليد پيش از تشكيل حكومت اسلامي همواره پايگاه مردم بوده اند بدون آنكه از نام و آئين كسي بپرسند اينك افزون برايشان، حكومت متولي حقوق همه شهروندان جمهوري اسلامي است تعرض به اين ساختار نفسي ولايت قهري و انحصاري چهره اي بدون نظم و قاعده و از انديشه اسلامي معنايي منقبض و بسته ارائه مي كند. برخورد خياباني از سوي افراد غير مسئول و بدون حكم قضايي امروز هم شرعا، هم عرفا مطرود است و شايسته است هم حكومت، هم مرجعيت از حيطه و قلمرو خويش پاسداري كنند. به خصوص آنكه برخي مرتكبين خود را غير مسئولانه به يكي از اين دو نهاد منتسب مي كنند.
3- در شرايطي كه دشمنان اسلام با توهين به پيامبر عظيم الشان اسلام هم غيرت ديني ما را به هماوردي مي طلبند و هم مفهوم آزادي بيان را ملكوك مي كنند و آنگاه صلا در مي دهند كه مسلمانان اهل آزادي نيستند ارائه چهره اي خشن از اسلام خواهي عين ستيز با اسلام حقيقي است.
اسلام حقيقي آن اندازه اقتدار و آزاد انديشي در انبان خويش دارد كه مناقشات فرقه اي را هضم و جذب كند و همزمان با دفاع از دو گوهر دينداري و آزاديخواهي از مفهوم فرومرده اي در جهان غرب به نام آزادي ديني دفاع و آن را احيا كنيد تا نه كسي جرات توهين به انبيا و ائمه را بيابد و نه كسي به بهانه توهين به مقدسات به اعمال خلاف شرع و عقل دست زند و چهره مقدس اسلام را بازيچه مغرضاتي قرار دهد كه حقيقت اسلام را نشناخته اند.
4- شهرهاي مقدس همواره مكان امن انسان ها بوده اند پيامبر اسلام پس از فتح مكه معظمه فرمان داد كه در خانه خدا خوني ريخته نشود فقها براي حفظ حريم نجف اشرف و قم مقدس زحمت بسيار كشنده اند شهرهايي كه در آنها جان آرامي از اولياي خدا خفته است آرامشي آسماني مي طلبند.
از سوي ديگر قم به عنوان زادگاه و پناهگاه اصلي انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي بيش از هر جاي ديگري بايد مدافع قانون و قاعده اي باشد كه اين نظام پايه گذاري كرده است حفظ حرمت قم و نسبت آن با قانون و اقتدار حكومت امروزه فريضه اي است كه بر دوش حوزه مقدسه قم و روحانيت محترم قرار گرفته است.
5- با توجه به اين موارد اينجانب به عنوان فرزند حوزه مقدسه قم و نهضت اسلامي و جمهوري اسلامي گمان مي كنم نقش مراجع معظم تقليد در طرد روش هاي ناپسند و دشمني هاي پنهان با حقيقت ايمان و آزادي ديني، خدمت بزرگي به اسلام عزيز در شرايط هجوم بيگانگان است.
هيچ كسي به جز مراجع تقليد نمي تواند از تماميت اسلام كه ايمان و اختيار در آن مستور است دفاع كند. رد شايعات دوستان ناآگاهي كه مي خواهند نهاد مرجعيت را خرج بي تدبيري نابردباري خود كنند. طرد افرادي كه در لباس دوست با دفاع بد تصويري دشمن شادكن از اسلام نشان مي دهند. دفاع از حقوق همه انسان ها حتي كساني كه عقايد ايشان را نمي پسنديم و حفظ حريم حكومت اسلامي كه نماينده همه شهروندان و مومنان است اكنون منظومه اي از رفتارهايي را تشكيل مي دهد كه عمل به آن تنها برازنده نهاد مرجعيت است و راه را براي ديگر مومنان در دفاع از حقوق انسان ها باز مي كند و حكومت را به انجام وظايف خود در دفاع از همه شهروندان موظف مي سازد.
در عين حال اين مجموعه رفتارها به نهاد مرجعيت چنان حرمت و قداستي خواهد بخشيد كه هر گونه تعرض به آن در آينده از سوي همه حتي منكران و مخالفان محكوم خواهد شد تعرضاتي كه ممكن است از سوي همين دوستان ناآگاه يا دشمنان دانا صورت گيرد و استقلال و احترام نهاد مرجعيت را تهديد كند بنابه همين مهم است كه گمان مي كنيم بهترين پژواك اين نامه نزد مراجع معظم تقليد در قم است آزادي خواهي درمعناي واقعي خود بهترين راه دينداري است به خصوص اگر آن آزاديخواهان مراجع معظم تقليد باشند.
------------------------------------

نماينده قم در مجلس هفتم:
مردم شهر قم فتنه دراويش نعمت اللهي گنابادي را در نطفه خفه كردند
علت تخريب حسينيه شريعت قم اختلافات عقيدتي نبود، مسايل امنيتي بود


تهران- خبرگزاري كار ايران

نماينده قم در مجلس هفتم درخصوص اتفاقات و اختلافات منتهي به تخريب حسينيه شريعت در شهر قم، گفت: علت تخريب حسينيه شريعت قم اختلافات عقيدتي نبود، بلكه مسايل سياسي و امنيتي و نوعي فتنه گري بود كه موجب پديد آمدن اين ماجرا شد.

بنايي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني "ايلنا"، با دفاع از اقدامات صورت گرفته عليه دراويش نعمت اللهي گنابادي، افزود: اين فتنه‌‏اي بود كه بحمدالله عقيم ماند و با هوشياري كه مردم شهر قم داشتند، فتنه را در نطفه خفه كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: ما سالها در قم با اين افراد زندگي مي‌‏كرديم و رفت و آمد داشتيم و آنها را مي شناختيم و در ارتباطات اجتماعي با اين افراد بوديم، اصلا بحث مبنايي و اعتقادي وجود نداشته است.
نماينده قم ادامه داد: آنچه كه اتفاق افتاد و خود اينها با دست خودشان كردند، به اين خاطر بود كه ماجرا را به حوزه امنيتي و سياسي كشاندند.
وي افزود: آنها عالمانه اين كار را كردند و سران اين حركت هم دستگير شدند، چون افرادي از شهرستان هاي ديگر را جلو انداختند و مشكل مفصلي را ايجاد كردند كه ممكن است در فرصت بهتري در مجلس ابعاد آن را باز كنيم.
بنايي تاكيد كرد: اين يك فتنه گري بود نه بحث فرقه‌‏اي و درويشي، چون ما سالهاي سال اين افراد را مي شناختيم و بحث عقيدتي با آنها مطرح نبود و الان هم كه بحث به اينجا كشيده به خاطر فتنه‌‏اي بود كه با هوشياري مردم عقيم ماند و بحث فرقه و عقيده نبود.

Copyright: gooya.com 2016