چهارشنبه 24 اسفند 1384

سخنگوي وزارت امور خارجه: سخنراني وزير خارجه انگليس يك مشت خزعبلات بود، ايلنا

* پرونده هنوز به آن معنا به شوراي‌‏امنيت نرفته است

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: مهم‌‏ترين دستاورد ايران در سال‌‏جاري، تأكيد بر حفظ حقوق مسلم جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي بوده است.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "حميدرضا آصفي" در آخرين نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در سال 1384، اين سال را سالي پر تحول براي ايران و منطقه خواند و گفت: دستگاه ديپلماسي كشور سال پر تحركي را در زمينه موضوعات مختلف پشت سر گذاشت.
وي با اشاره به برگزاري نشست سالانه سفرا و رؤساي نمايندگي‌‏هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور گفت: اين جلسات، از روز دوشنبه با سخنان رئيس‌‏جمهوري آغاز شد و سفرا خدمت رهبر مقام معظم رهبري رسيدند و راه‌‏هاي كارآمدتر كردن دستگاه سياست‌‏خارجي براي رسيدن به اهداف نظام مورد بحث قرار گرفت.
آصفي در خصوص اهميت سمينار سفراي ايران در خارج كشور گفت: اين نشست قرار بود از آغاز تشكيل دولت جديد برگزار شود و در اين باره دو نظر وجود داشت؛ يكي اينكه اين سمينار همچون سال‌‏هاي گذشته در تابستان و ظرف ده دوازده روز باشد و ديگر اينكه با برنامه فشرده‌‏تري در زمان كنوني برگزار مي‌‏شود كه اين‌‏گونه شد و در اين سمينار، مسائل فراروي سياست‌‏خارجي و چالش‌‏ها و فرصت‌‏ها و راهكارهاي لازم بررسي مي‌‏شود.
وي با بيان اينكه در كميته‌‏هاي مختلف، راه‌‏هاي تحكيم روابط با كشورهاي مختلف بررسي شد، گفت: رهنمودهاي مقام معظم رهبري و نكات ذكر شده از سوي رئيس‌‏جمهوري، سرمايه و راهكار سياست‌‏خارجي در سال آينده است.
وي درباره دستاوردهاي سياست‌‏خارجي در سال 1384 گفت: دستگاه سياست‌‏خارجي با تلاش مستمر و شبانه‌‏روزي تلاش كرد تا روابط را گسترش دهد ضمن اينكه ما در سال 84 دو دولت داشتيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه، مهم‌‏ترين دستاورد سياست‌‏خارجي را ايستادگي بر حقوق مسلم هسته‌‏اي ملت ايران ذكر كرد و افزود: اين دستاورد كمي نيست؛ حقوق ايرانيان و پافشاري بر ‌‏آن و همچنين نقش بسيار مؤثر در ايجاد ثبات و امنيت در همه دنيا به‌‏ويژه در عراق از دستاوردهاي سياست‌‏خارجي ايران بود و ما روابط زيادي با كشورهاي منطقه و خارج از آن داشتيم.
وي درباره نقاط ضعف و قوت دستگاه سياست‌‏خارجي در سال 1384 گفت: بهتر است اين سؤال را از كارشناسان بپرسيد اما من مي‌‏گويم همه آن خوب بوده است، البته ضعف داشتيم قوت هم داشتيم اما تلاش كرديم از منافع كشور دفاع كنيم و اگر نقصي بود اميدواريم خدا بر ما ببخشد ما به‌‏عنوان سربازان خط‌‏مقدم تلاش خود را كرديم.
آصفي درباره قانون تحريم ايران توسط آمريكا كه بوش آن را ارائه كرده است، گفت: سياست تحريم، ناكارآمدي خود را در 25 سال گذشته نشان داده است و من تعجب مي‌‏كنم كه چرا آمريكا از اين موضوع عبرت نمي‌‏گيرد. اگر آنها دل‌‏شان را با اين سياست ناموفق خوش كرده‌‏اند ما مانع نمي‌‏شويم اما اين تحريم‌‏ها به‌‏رغم سختي‌‏هايي كه دارد، موجبات شكوفايي علمي و صنعتي ايران را فراهم كرده است؛ به‌‏طور مثال، ما فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي را در همين سال‌‏هاي تحريم به دست آورديم.
وي با اشاره به پيروزي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در انتخابات اخير، گفت: اين پيروزي، نشان‌‏دهنده پيروزي آرمان فلسطين است كه ما از آن استقبال مي‌‏كنيم و قدم اوليه مبارك ملت فلسطين بر اي رسيدن به آرمان‌‏هاي خود است.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين ابراز اميدواري كرد كه مردم عراق نيز بتوانند هر چه زودتر دولت مستقر در اين كشور را تشكيل دهند.
وي با بيان اينكه در روابط خود با كشورهاي همسايه پيشرفت‌‏هاي خوبي داشته‌‏ايم، گفت: جمهوري اسلامي ايران، سال آينده براساس مشي گفت‌‏وگو مذاكره، حضور مؤثري در صحنه بين‌‏المللي خواهد داشت.
آصفي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا ناهماهنگي‌‏هاي مواضع در ميان مسؤولان جمهوري اسلامي برگرفته از يك استراتژي مشخص است، گفت: اگر مصاحبه‌‏هاي مسؤولان را كنار هم بگذاريم متوجه مي‌‏شويد كه ناهماهنگيي در آنها نيست زيرا هر پاسخي در قبال سؤالي گفته مي‌‏شود؛ به طور مثال ممكن است خبرنگاري بپرسد «آيا در حال حاضر از حربه نفت استفاده مي‌‏كنيد؟» كه پاسخ اين پرسش " خير" است اما ممكن است خبرنگار ديگري بپرسد «ممكن است از حربه نفت استفاده كنيد؟» كه در اين صورت، پاسخ مثبت خواهد بود. بنابراين بايد پاسخ و سؤال در كنار هم ديد.
وي درباره نتايج مذاكرات دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي در مسكو گفت: مذاكرات، خوب بود و دو طرف مواضع خود را بيان كردند و بر اين موضوع كه پرونده هسته‌‏اي بايد در چارچوب آژانس بررسي شود، توافق شد.
آصفي با اشاره به اينكه هنوز از همه ظرفيت‌‏هاي آژانس استفاده نشده است، ادامه داد: هر چند بحث مذاكره با كشورهاي اروپايي رسانه‌‏اي نشده است اما با روسيه, چين و كشورهاي اروپايي مذاكره كرديم.
وي درباره پيشنهاد مذاكرات 2+5 كه با حضور پنج كشور عضو دائم شوراي‌‏امنيت، ايران و مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي برگزار مي‌‏شود و روسيه پيشنهاد آن را مطرح كرده بود، گفت: روس‌‏ها پيشنهادي دادند كه آمريكا سريعاً با آن مخالفت كرد و اين نشان‌‏دهنده آن است كه آمريكا نمي‌‏خواهد كه مسائل به نتيجه برسد و به دنبال تشنج‌‏آفريني است و حرف‌‏هاي ما در مورد آمريكا مقرون به واقعيت است چرا كه آمريكا در صدد ايجاد بحران و ناكارآمد جلوه‌‏دادن آژانس است.
وي با اشاره به برگزاري نشست رسمي روز جمعه شوراي‌‏امنيت، درباره شكاف فعلي در ميان اعضاي شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد، گفت: تاكنون شوراي‌‏امنيت، چند نشست داشته است كه براساس اطلاعات ما، اختلاف بين كشورهاي اين شورا زياد است؛ البته آمريكا تلاش مي‌‏كند كه اعضا را تحت فشار قرار دهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره خبري مبني بر عدم حمايت روسيه از ايران در قبال پيوستن اين كشور به سازمان تجارت جهاني، گفت: وزير خارجه روسيه گفته كه بر سر ايران معامله نمي‌‏كند ضمن اينكه دفاع از ايران بيش از آنكه دفاع از ايران باشد دفاع از آژانس به‌‏عنوان يك نهاد بين‌‏المللي و دفاع از يك كار فني و تخصصي است زيرا ما همان‌‏طور كه كمتر از حقوق خود را نمي‌‏خواهيم بيشتر از حقوق‌‏مان هم نمي‌‏خواهيم و اميدواريم اعضاي دائم و غير دائم شوراي‌‏امنيت و اعضاي شوراي‌‏حكام بدانند كه دفاع از ايران، دفاع از يك كار جمعي و چندجانبه‌‏گرايي در قبال يك‌‏جانبه‌‏گرايي‌‏هاي آمريكاست.
وي درباره دستگيري دو جاسوس انگليسي در مرز ايران و آزاد شدن آنها گفت: در اين‌‏باره اطلاعي ندارم و چيزي به ما گفته نشده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گفت: اظهارات وزير امور خارجه انگليس، هيچ ارتباط منطقي و پيوستگي با هم نداشت و يك مشت دري‌‏وري و خزعبلات بود.
آصفي در ادامه با اشاره به سخنراني اخير وزير امور خارجه انگليس با هدف ايجاد شكاف بين دولت و ملت ايران، گفت: سخنراني‌‏اي را كه براي "جك استراو" تهيه شده بود چند بار خواندم اما باعث تعجب است كه يك ديپلمات برجسته، قبل از يك بار خواندن متن سخنراني خود، آن را عنوان مي‌‏كند.
وي تصريح كرد: من پس از خواندن اين سخنراني به اين نتيجه رسيدم كه مغز آقايان، هَنگ كرده است و به دري‌‏وري‌‏گفتن افتاده‌‏اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سؤال كه آيا نبايد سفير انگليس در تهران به خاطر اين اظهارات احضار شود، گفت: احضار سفير، موضوعيت ندارد.
وي درباره برخي اظهارات مبني بر اينكه ايران دستاورد چنداني در زمينه فناوري هسته‌‏اي ندارد، گفت: داستان پرونده هسته‌‏اي با اجماع بوده و تلاش ما نيز بر اعتمادسازي بوده است و از ابتدا نمي‌‏خواستيم از حقوق خود بگذريم اما اروپا اعتماد ما را جلب نكرده و ما نيز ناچار شديم از سياست وقت‌‏كشي اروپا جلوگيري كنيم و دستاورد ما نيز اين بود كه از حق خود نمي‌‏گذريم.
آصفي با اشاره به نتايج يك نظرسنجي كه اكثريت قريب به اتفاق مردم ايران، انرژي هسته‌‏اي را حق مي‌‏دانند و اصرار دارند كه از اين حق صرف‌‏نظر نشود، گفت: هر روز بر تعداد كشورهايي كه به دنبال ساخت نيروگاه هسته‌‏اي هستند، افزوده مي‌‏شود و دستيابي به فناوري هسته‌‏اي يك درخواست عمومي است. بنابراين چگونه در اين فضا مي‌‏توان ايران را محروم كرد؟ ضمن اينكه بخش كوچكي از فناوري هسته‌‏اي شامل نيروگاه مي‌‏شود و اين فناوري در همه عرصه‌‏ها منانند شيمي، فيزيك و پزشكي جهش ايجاد مي‌‏كند.
وي تصريح كرد: اين، منطق بي‌‏ربطي است كه مي‌‏توان از فناوري صلح‌‏آميز به سلاح هسته‌‏اي رسيد زيرا هيچ شاهدي مبني بر انحراف ايران از مقاصد صلح‌‏آميز وجود ندارد و اين مثل اين است كه خريد و فروش چاقو و تيغ ممنوع شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره هيأت ايراني كه هم‌‏اكنون در حال مذاكره با روس‌‏هاست و در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين هيأت همان هيأتي است كه قرار است فردا در مسكو مذاكره كند، گفت: اين هيأت، همان هيأت است اما شما زياد خود را گرفتار امروز و فردا نكنيد. ما با روس‌‏ها زياد مذاكره مي‌‏كنيم زيرا نفس مذاكره خوب است. طرفين اعتقاد دارند كه موضوع بايد در چارچوب آژانس باشد و از اقدامات تند پرهيز شود.
وي در مورد اقدامات احتمالي شوراي‌‏امنيت درباره ايران گفت: علم غيب ندارم كه شوراي‌‏امنيت فردا و پس‌‏فردا چه مي‌‏كند.
آصفي درباره اظهارات مقامات ايراني در خصوص از دستور كار خارج‌‏شدن طرح روسيه، گفت: من گفتم كه اگر تحقيقات نباشد از دستور كار خارج مي‌‏شود؛ لاريجاني هم گفت كه اگر پرونده به شوراي‌‏امنيت برود مسير عوض مي‌‏شود اما پرونده هنوز به آن معنا به شوراي‌‏امنيت نرفته است بلكه با يك كار سياسي و غير حرفه‌‏اي گزارش شده است؛ البته اگر هنوز مسير گفت‌‏وگو باشد امكان حيات هر طرحي وجود دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران قصد شكايت از قدرت‌‏هاي بزرگ به دادگاه لاهه را دارد، گفت: بستگي به تحولات چند روز آينده دارد؛ نمي‌‏خواهم چيزي بگويم كه جو تند شود زيرا آمريكا به‌‏دنبال آن است كه جو را تند كند و از ابتدا مي‌‏گفت كه ايران به دنبال حل مسأله نيست اما ما هيچ گزينه‌‏اي مطرح نمي‌‏كنيم. صبر كنيد ببينيم شوراي‌‏امنيت چه مي‌‏كند.
وي درباره شباهت ملي‌‏شدن صنعت‌‏نفت به وضعيت امروز فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي گفت: 29 اسفند يك روز بزرگ و تاريخي بود كه ايران را از يك صنعت كاملاً وابسته نجات داد. صنعت هسته‌‏اي هم به آن شباهت دارد. آن زمان نفت نماد استقلال بود اما امروز فناوري‌‏هاي جديد نماد استقلال است.
آصفي درباره اظهارات "جان بولتون" درباره ايران مبني بر اينكه بين صداقت و واقعيت فرق است، گفت: بولتون اگر يك حرف درست در مورد خودش زده باشد همين است؛ زيرا آمريكايي‌‏ها از يك‌‏سو مي‌‏گويند ايران در عراق مداخله مي‌‏كند و از سوي ديگر خواستار مذاكره با ايران مي‌‏شوند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اظهارات سفير آمريكا در تركيه مبني بر باز شدن دفتر نمايندگي آمريكا در ايران، گفت: من كه نمي‌‏توانم جلوي حرف‌‏زدن بقيه را بگيرم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا گزاره " ايران هرگونه بيانيه شوراي‌‏امنيت را رد مي‌‏كند" درست است؛ گفت: بگذاريد ببينيم شوراي‌‏امنيت چه تصميمي مي‌‏گيرد شايد بگويند پرونده بايد به شوراي‌‏حكام برگردد.
آصفي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا اگر شوراي‌‏امنيت از ايران بخواهد تمام فعاليت‌‏هاي مرتبط با غني‌‏سازي متوقف كند ايران مي‌‏پذيرد، گفت: تحقيقات، حق مسلم ماست؛ اجازه بدهيد بحث‌‏ها جلو برود. همه چيز را بايد "مجموعه‌‏اي" ديد؛ ما صبر داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سؤال كه با چه كشور اروپايي مذاكره مي‌‏كنيد، گفت: فعلاً نام نمي‌‏برم و اين را به‌‏صورت كلي گفتيم.
آصفي درباره خبري مبني بر پيشنهاد غني‌‏سازي مشترك با تركيه گفت: با حضور كشورهاي ديگر در كنسرسيوم در تهران موافقيم اما غني‌‏سازي در خاك كشور ديگر به جز طرح روسيه مطرح نيست.
وي در مورد احتمال حضور آمريكا در مذاكرات هسته‌‏اي با ايران، گفت: بگذاريد آنها بگويند؛ بعد ما شرايط خود را مي‌‏گوييم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي وزارت امور خارجه: سخنراني وزير خارجه انگليس يك مشت خزعبلات بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016