شنبه 19 فروردین 1385

معاون لاريجاني براي رايزني به آمریکا رفت، آفتاب

آفتاب: اولین هیأت ایرانی عالی رتبه براي آماده شدن مذاكره با واشنگتن به آمریکا رفته است تا با برخی مقامات آمریکایی گفت‌و‌گو کند. روزنامه فاینشنال تایمز چاپ لندن روز شنبه خبر داد که این هیأت «برای انجام مذاکراتی گسترده با آمریکا رهسپار این کشور شده است.»


این روزنامه از محمدرضا نهاوندیان معاون اقتصادی علی لاریجانی دبير شوراي عالي امنيت ملي نام برد که از جمله افراد سرشناس هیأت مذکور است. به گزارش آفتاب، محمدرضا نهاوندیان كه تحصيل كرده آمريكا است .در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 84، به عنوان برنامه ریز اقتصادی علی لاریجانی معرفی شد و قرار بود چنانچه لاریجانی به ریاست جمهوری برسد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور شود.با این حال پس از آنکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد و علی لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی رفت، محمد نهاوندیان نیز كه مدتي نمايندگي تام الاختيار ايران در مرکز تجارت جهانی عهده دار بود،‌ به عالی ترین شورای امنیتی کشور رفت و معاونت اقتصادی لاریجانی را پذیرفت. نام محمدرضا نهاوندیان، پس از انتخابات، یکبار دیگر نیز بر سر زبان ها افتاد. زمانی که عبده تبریزی دبیرکل بورس ایران از سمت خود استعفا داد و شاخص بورس مرتبا کاهش پیدا می کرد. در این شرایط داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد دولت نهم از نهاوندیان درخواست کرد که سمت دبیرکلی بورس را بپذیرد. قبل از آن که نهاوندیان این سمت را پذیرا شود، ‌نشریات به نقل از مقامات ارشد بورس اعلام کردند که نهاوندیان سمت جدید را پذیرفته است. به فاصله یک روز پس از این اتفاقات، نهاوندیان از پذیرفتن دبیرکلی بورس امتناع کرد و گفت کسی با او حرفی در این خصوص نزده است.

روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز در این باره تأکید دارد: «محمد نهاوندیان برای لابی گری بر سر این موضوع به واشنگتن رفته است ولی فرستاده ایران به سازمان ملل با رد این موضوع اعلام کرده است که آقای نهاوندیان به علت انجام یک کار خصوصی به واشنگتن رفته است.» فاینشنال تایمز در عین حال یادآور می شود که «محمد نهاوندیان به همراه علی حسینی تاش معاون دیگر لاریجانی به این سفر رفته است.»
بنابر گزارش آفتاب، حسینی تاش، پیش از این سرپرستی تیم مذاکره کنندگان در روسیه را برعهده داشت.

او پس از آن که جواد وعیدی نتوانست درخشش خوبی در لابی گری ها و مذاکرات از خود بروز دهد، مورد توجه علی لاریجانی قرار گرفت. علی حسینی تاش در مذاکرات خود با روس ها توانست،‌نگاه آنان را به تهران تغییر دهد و ضمانت های دوسویه نیز بین دو کشور ایران و روسیه تبادل شد. روسیه در حال حاضر از بزرگترین مدافعان ایران در پرونده انرژی هسته ای است. این کشور در عین حال از مخالفان ارجاع پرونده به شورای امنیت بود.
علی حسینی تاش پیش از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ، پيش بيني كرده بود با توجه به روند جاری و فشارهای آمریکا، پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع می شود. پیش از این هیچ یک از مسؤولان چنین به آشکار سخن نگفته بودند. با این حال حسین تاش تلاش کرد در مذاکرات با مقامات روسی، به خوبی از مواضع ایران دفاع کند و تضمین های لازم را نیز از آنان بگیرد.
لذا به همان نسبت که جواد وعیدی کم فروغ شده است، نقش علی حسینی تاش پررنگ تر از همیشه می شود. فاینشنال تایمز در عین حال خبر می دهد که محمد نهاوندیان و علی حسینی تاش و چند همراه دیگر نیز دارند: «معاون وزیر اطلاعات، یک عضو سابق سپاه پاسداران، یک کارشناس کرد و یک کارشناس سیاسی.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سفر هیأت بلندپایه ایرانی به آمریکا از دو سو قابل اهمیت است. ابتدا آن که سفر مذکور، پس از اعلام تعویق مذاکرات ایران و آمریکا در عراق صورت می گیرد.
قرار بود از امروز (شنبه 19 فروردین ماه) نمایندگان دو کشور بر سر میز مذاکره بنشیند و بر سر مسایل عراق گفت‌و‌گو کنند. علی حسینی تاش یکی از نمایندگان ایران در این مذاکرات بود اما به دلیل انتقاد مقامات عراقی قرار شد این مذاکرات پس از تشکیل دولت جدید عراق انجام شود.
بدین ترتیب به نظر می رسد که مذاکرات هیأت اعزامی به آمریکا جدا از مسایل عراق،‌ شخصا درباره مسایل ایران و پرونده هسته ای است. از دیگر سو، حضور محمد نهاوندیان در این هیأت، آن هم پس از تایید دوباره بوش به تحریم های ایران، بیانگر بعد اقتصادی مذاکرات نیز می تواند باشد.
به هر صورت، اگر چه هنوز مقامات ایران در این باره سخن نگفته اند اما اتفاق روی داده بسیار حایز اهمیت است و قطعا فشارها از سوی نیروهای تندرو بر علی لاریجانی افزایش خواهد یافت. با این حال باید منتظر ماند چرا که روی دیگر این سکه،‌ رفتار مقامات آمریکایی و گفتار آنان درباره هیأت ایرانی است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معاون لاريجاني براي رايزني به آمریکا رفت، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016