پنجشنبه 31 فروردین 1385

ملاقات فرستادگان ايران با گروه ۱+ ۵، وعیدی به جای لاریجانی به مسکو رفت، آفتاب

آفتاب : منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران گفته است كه گروهي مركب از معاونان وزارت امور خارجه و معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران براي رايزني با گروه 1+ 5 كه در مسكو گرد هم آمده اند ، ايران به مسكو سفر كرده اند. آقاي متكي كه در پارلمان ايران سخن مي گفت اظهار داشت كه آنچه تاكنون با عنوان جلسات پشت درهاي بسته مطرح شده بخشي از آن مربوط به مذاكرات احتمالي پيرامون فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بوده، كه منتشر نشده است.


وي گفته است دوشنبه شب در تماس تلفني كه با سرگی لاوروف وزير خارجه روسيه داشته ، فعاليت هسته‌اي ايران مرور شده است. متكي گفت كه در اين تماس تلفني سؤالاتي كه براي وزیر امور خارجه روسیه مطرح بود بحث شد و حاصل اين گفت‌وگوي سازنده تلفني، اين بود كه قرار شد با تلاش ايشان و مذاكره با هيئت‌هاي اروپايي، كه در مسكو هستند هيئتي از ايران جهت گفت‌وگوهايي پيرامون آخرين وضعيت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و مواضع روشن و صريح كه در اين زمينه داريم به مسكو برود و راهكارهاي احتمالي كه مي‌تواند زمينه ساز يك تفاهم جامع الاطراف براساس شناخت حق مسلم ايران در برخورداري از فناوري و غني‌سازي و تقويت و تحكيم رژيم عدم اشاعه، به مذاكره و گفت‌وگو بپردازد.

اين هيئت هم اكنون در مسكو است و تاچند ساعت ديگر مذاكرات خود را آغاز مي‌كند. جواد وعيدي، معاون امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي و عباس عراقچي، معاون امور حقوق بين‌الملل وزير امور خارجه از اعضای این هیات به شمار می روند.پيش از ورود ديپلمات هاي ايراني به مسكو نمایندگان بلندپایه 6 قدرت بزرگ جهان که درمسکو پایتخت روسیه برای توافق درباره به کارگیری تحریم هایی علیه ایران درباره برنامه هسته ایی تهران گرد هم آمده بودند پس از 3 ساعت جلسه پشت درهای بسته ، بدون رسیدن به هرگونه تفاهمی به نشست خود پایان دادند.

نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا که از طرف کشورش سرپرستی مذاکرات مسکو را به عهده داشت گفته است که نمايندگان نتوانسته اند به توافق برسند و مذاکرات بيشتری ضرورت دارد.تام کیسی یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است که نشست میان اعضای شش کشورکه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان هستند در مسکو برگزار شد .به گفته وی در این جلسه نیکلاس برنز نماینده آمریکا خواستار وضع برخی تحریم ها بر ضد ایران شده است.

درهمین حال کنفرانس خبری نیکلاس برنز نماینده آمریکا پس از برگزاری جلسه مسکو ، به علت نرسیدن اعضای جلسه به توافق مشترک جدید لغو شد اما واشینگتن درصدد پیشبرد برنامه تحریم ایران از طریق 8 کشور صنعتی برآمده است. شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که گفتگوهای روز چهارشنبه که قرار است میان اعضای گروه هشت و ایتالیا و کانادا برگزار شود فرصت دیگری خواهد بود تا درباره راههای برخورد دیپلماتیک و وضع تحریم علیه ایران گفتگو شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيش از برگزاری نشست مسکو، آمريکا اعلام کرده بود که طرحی برای اعمال تحريم بين المللی عليه ايران در دستور کار نشست قرار داده، اما همزمان با برگزاری نشست،جمهوری اسلامی به دولتهای شرکت کننده در اجلاس مسکو هشدار داده بود که اگر با تدبير عمل نکنند و دچار اشتباه شوند ضرر خواهند کرد.

مسکو متحد ایران و شریک اصلی اتمی تهران نیز پیش از جلسه از ایران خواسته بود غنی سازی اورانیوم را پیش از نشست پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان در مسکو به حال تعلیق درآورد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درگفتگوی تلفنی با منوچهرمتکی وزیر امور خارجه ایران بر تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم پافشاری کرده بود. درهمین حال خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از رييس جمهور آمريكا با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه‌ هسته‌يي نظامي قول جورج بوش نقل کرده است كه همه‌ گزينه‌ها براي جلوگيري از توسعه برنامه های اتمی ايران بر روي ميز قرار دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ملاقات فرستادگان ايران با گروه ۱+ ۵، وعیدی به جای لاریجانی به مسکو رفت، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016