یکشنبه 10 اردیبهشت 1385

سلطانيه: شوراي امنيت قطعنامه‌اي عليه ايران نخواهد داشت، ايسنا

*از تلاش چين و روسيه قدرداني مي‌كنم
*البرادعي به سياسي بودن علت رفتن ايران به شوراي امنيت معترف است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه در نشست آتي شوراي امنيت قطعنامه‌اي كه زمينه‌ساز تحريم و يا حركت به سمت فصل هفت منشور ملل متحد باشد، به دست نخواهد آمد، چرا كه با مخالفت روسيه و چين مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي اصغر سلطانيه، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شب گذشته (شنبه) در نگاهي به گزارش البرادعي در قياس با گزارش‌هاي قبلي وي گفت: گزارش‌هاي قبلي به مسايل گذشته از ابتداي بررسي مساله هسته‌يي ايران تا آن مقطع خاص مي‌پرداخت، اما در گزارش اخير تحولات يك ماه گذشته مورد بررسي قرار گرفته است.

وي در خصوص نامه‌ي سازمان انرژي اتمي به محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه در گزارش اخير وي نيز به طور كامل به آن اشاره شده است، گفت: اين نامه پيامي تاثيرگذار بود.

سلطانيه اظهار داشت: جمع‌بندي اين گزارش و به خصوص آخرين بند از آن مبني بر اين كه آژانس به تحقيقات خود در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران ادامه مي‌دهد، اشاره مي‌كند. اين نشان مي‌دهد كه آژانس همچنان مسوول اين پرونده است. اين بر خلاف آنچيزي است كه آمريكا در موضع‌گيري‌ها وجنگ تبليغاتي كه به راه انداخته بود، ادعا مي‌كرد و مي‌گفت كه پرونده‌ي ايران ديگر در شوراي امنيت قرار گرفته است.

وي در پاسخ به اين سوال كه در بند 32 گزارش، آژانس معتقد است كه قادر به تصميم‌گيري درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران نيست، تصريح كرد: ما به آژانس اعلام كرده‌ايم كه آماده‌ي همكاري‌هاي بيشتر هستيم. همان گونه كه تا به حال اين همكاري‌ها را داشته‌ايم. متاسفانه به خاطر اشتباه تاريخي آمريكا و با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي ايران مجبور شد همكاري‌هاي فراتر از مقررات قانوني را به حال تعليق درآورد.

وي ابراز داشت: آژانس در گزارش خود بر ادامه‌ي حل مسايل پرونده‌ي هسته‌يي ايران در اين نهاد بين‌المللي تاكيد دارد.

سلطانيه در خصوص چگونگي كار در شوراي حكام پس از ارايه گزارش اخير البرادعي و تشكيل احتمالي جلسه‌ي ويژه‌ي شوراي حكام گفت: تشكيل جلسه‌ي ويژه براساس تصميم‌گيري اعضا شوراي حكام است، اما تا كنون هيچ يك از اعضا رسما درخواست تشكيل جلسه نداده است.

وي با اشاره به جلسه‌ي سه‌شنبه هفته آينده در شوراي حكام كه به بحث بودجه مي‌پردازد، گفت: اعضا مي‌توانند در حالي كه اين جلسه برگزار مي‌شود، جلسه‌اي را بعد از آن براي بررسي گزارش مديركل درباره‌ي ايران درخواست كنند، اما در اين خصوص تا به حال درخواستي صورت نگرفته است.

عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده‌ي هسته‌يي كشورمان با تاكيد بر اين كه پرونده‌ي هسته‌يي ايران همچنان در دستور كار شوراي حكام آژانس قرار دارد، ابراز داشت: مطابق بند 12C اساسنامه آژانس و بندهاي 18 و 19 پادمان جامع، آژانس بايد به اين نتيجه برسد كه ديگر قادر به راستي‌آزمايي از اهداف صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌يي يك كشور عضو نيست تا مساله به شوراي امنيت ارجاع شود، اما در سه سال گذشته در هيچ يك از گزارش‌هايي كه البرادعي ارايه كرده، چنين مطلبي بيان نشده است.

به گزارش ايسنا، وي كه تلفني در يك ميزگرد خبري در صداوسيما شركت كرده بود، با اشاره به تلاش روسيه و چين در نيويورك كه سعي كردند بر خلاف‌نظر آمريكا و متحدانش جمله‌ي نگراني امنيت بين‌الملل را نسبت به برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران به كار بگيرند، گفت: آن‌ها موفق شدند اين جمله را از بيانيه‌ي شوراي امنيت حذف كنند. همچنين محمد البرادعي در ملاقاتش در تهران و نيز در وين تاكيد و اعتراف كرد كه رفتن به شوراي امنيت به دلايل سياسي و اعتراض عده‌اي از اعضاي شوراي حكام به دليل ادامه ندادن ايران به تعليق مورد درخواست‌شان بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سلطانيه در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي‌ها در بين مسوولان كشور نسبت به رفتار روسيه و چين در نيويورك و نشست لندن متناقض است، ابراز داشت: در نشست لندن، روسيه و چين با بيانيه‌اي موافقت كردند كه در آن آژانش همچنان مسوول پرونده هسته‌يي ايران قلمداد مي‌شد. همچنين در پيش‌نويس بيانيه‌ي شوراي امنيت كه در 9 فروردين ماه داده شد، مشخص شد كه آمريكايي‌ها قصد دارند جمله‌اي را وارد بيانيه كنند كه زمينه‌ساز حركت به سمت فصل هفت منشور ملل متحد مي‌شد و بدين ترتيب آنها با روسيه و چين مخالفت كردند.

وي همچنين با خاطرنشان كردن اين كه چين رياست دوره‌يي كنوني شوراي امنيت را به عهده دارد، گفت: به عنوان نماينده‌ي ايران وظيفه خود مي‌دانم از تلاش‌هاي دو كشور چين و روسيه قدرداني كنم.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اين اعتقاد كه در جلسه نيويورك قطعنامه‌اي به تصويب نخواهد رسيد، گفت: تصويب قطعنامه اتفاق ساده‌اي نيست.

وي ادامه داد: به هر حال تصور مي‌كنم قطعنامه‌اي كه زمينه‌ساز تحريم و يا حركت به سمت فصل هفت منشور ملل متحد باشد، به دست نخواهد آمد.

سلطانيه تاكيد كرد: بيانيه و يا قطعنامه‌اي كه موضوع تهديد صلح و امنيت را مطرح كند، با مخالفت روسيه و چين مواجه خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سلطانيه: شوراي امنيت قطعنامه‌اي عليه ايران نخواهد داشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016