جمعه 2 آبان 1382

مصاحبه روزنامه آلمانی زبان TAGBLATT با درنا کوزه گر در باره حکم اعدام افسانه نوروزی


درنا کوزه گر
روزنامه آلمانی زبان TAGBLATT یازدهم اکتبر ( نوزدهم مهر ماه) مصاحبه ای با درنا کوزه گر روزنامه نگار ایرانی مقیم اروپا در باره حکم اعدام افسانه نوروزی انجام داد، در این مصاحبه که خلاصه ای از آن در اینجا آورده شده است ، درنا کوزه گر از ظلم مضاعفی که بر زن ایرانی در دهه های گذشته رفته، سخن رانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تگ بلات: خانم کوزه گر شما اعلام کرده اید که در چند روز آینده ممکن است هشتاد و چهارمین اعدام در ایران به وقوع بپیوندد که این بار به نام افسانه نوروزی رقم می خورد ،زنی که به تجاوز یک افسر اطلاعاتی تن نداد. ازاین پرونده تا کنون اطلاعات کمی به بیرون درز کرده است ، اصل واقعه چه بوده است؟

درنا کوزه گر: شش سال پیش خانواده افسانه نورزی به منزل بهزاد مقدم فرمانده حفاظت اطلاعات جزیره توریستی و تجاری کیش در جنوب ایران می روند، این خانواده به دلیل فقر خود ناچار می شوند تا پیشنهاد کار بهزاد مقدم را بپذیرند، مقدم شوهر افسانه را به ماموریت می فرستد و چند بار قصد تجاوز به افسانه را می کند.در آخرین بار افسانه درمقام دفاع از خود با کارد آشپزخانه از خود دفاع می کند.در این گیر ودارافسر متجاوز امنیتی جان می سپارد وافسانه به اتهام قتل عمد روانه زندان بوشهر در جنوب ایران می شود.
اگر چه تحقیقات و بازپرسی های اولیه صحت ادعای افسانه را نشان می دهد و دادگاه بدوی سه سال بعداو را تبرئه می کند اما پرونده به دادگاه تجدید نظر می رود و افسانه در زندان باقی می ماند.
در این فاصله فشارهای بسیاری بر قاضی دادگاه اول و افسر تجسس پرونده صورت می گیرد قاضی بازنشسته و افسر تجسس بازخرید می شود و پرونده سیر دیگری پیدا می کند.
دادگاه تجدید نظر سرانجام با توجه به آنکه افسانه در زمانی که مورد حمله متجاوز قرار گرفته بود از حمام بیرون آمده و احتمالا پوششی زیادی نداشته است و نیز نوع دفاع با شدت خطر متناسب نبوده است ، حکم قصاص وی را صادر می کند.
در پس این حکم این استدلال نهفته است که چون افسانه پوشش مناسبی نداشته است در نتیجه "خود را در معرض تجاوز " قرار داده است و به عبارت دیگر متجاوز را تحریک به این کار کرده است.
و دیگر آنکه افسانه می بایست در لحظه ای که مورد حمله قرار می گرفت با خونسردی تمام به دنبال یافتن وسیله بی خطری برای دفاع از خود بر می آمد.
اما آن چه در پشت این حکم پنهان است آن است که اولا افسانه نه قربانی بلکه خود گناهکار است و ثانیا این که وی می بایست به این تجاوز رضایت می داد.

تگ بلات:قوانین جزائی ایران در این زمینه چه می گوید؟

درنا کوزه گر: در قانون مجازات اسلامی در ماده شصت ویک آمده است که در صورت دفاع از خود در برابر متجاوز فرد از تعقیب قانونی مصون می ماند. اما دادگاه اسلامی بدون توجه به این قانون می گوید که به دلیل تعداد ضربات کاردی که افسانه به پاسدار مقدم وارد کرده است، دفاع متناسب با خطر نبوده است، با این حال افسانه در دفاعیات خود تاکید کرده است که متجاوز حداقل دو بار دیگر نیز قصد تجاوز به وی را در غیاب شوهرش داشته است ، از همین رو در حین دفاع از خود ،ناچار شده است به این افسر ورزیده امنیتی ضربات متعدد وارد آورد و در این حال دچار حالتی هیستریک شده است.
در همین حال قوانین اسلامی صراحتا تاکید می کنند که ارزش زن نصف ارزش مرد است و چنانچه زنی مردی را به قتل برساند به قصاص محکوم خواهد شد ، اما اگر مردی زنی را به قتل برساند برای قصاص وی خانواده مقتول باید پولی معادل خون بهای وی را به صندوق دادگاه واریز کنند. حتی بر اساس قوانین جاری و با توجه به شواهد و تحقیقات انجام شده این قتل باید غیر عمد تلقی می شد.

تگ بلات:از این قانون چنین بر می آید که زنان برای دفاع از خود نیازمند حمایت مردان هستند،این برداشت درست است؟

درنا کوزه گر: بله ،در اسلام حفظ" ناموس " یعنی زنان خانواده دارای اهمیت زیادی ست وبه عنوان یک مایملک ارزشی مردان تلقی می شود. از این رو اگر یکی از مردان خانواده در در مقام دفاع از " ناموس" یعنی زن/خواهر و دختر خود دیگری را به قتل برسانند ، از مجازات قتل مصون می مانند و در مواردی گاه مورد تشویق هم قرار می گیرند.
اما حاکم شرع جمهوری اسلامی افسانه نوروزی را به این جرم محکوم می کند که او زنی ست که خود متجاوزش را به سزای عمل خود رسانده است! زیرا در غیر این صورت معلوم نیست که چنانچه این امر عادی تلقی شود روز انه چند زن در ایران ممکن است مردان متجاوز را مورد حمله قرار دهند، از نظر قاضی آخوند زن حقی برای دفاع از خود در برابر متجاوز ندارد.


تگ بلات:بر اساس قوانین اسلامی،با زنی که مورد تجاوز واقع شده است چه رفتاری می شود؟

درنا کوزه گر: زنی که مورد تجاوز قرار می گیرد در همان لحظه بر شوهر خود حرام می شود و قاضی شرع باید تشخیص دهد که آیا او در مورد تجاوز قرار گرفتن تقصیری داشته است یا خیر.
این برخورد با زنانگی که ناشی از کمپلکس حقارت در برابر زنانگی ست البته ریشه در تمام نظام جمهوری اسلامی از سوی مقامات و بورکراسی دولتی دارد، زنان باید همواره در پس پرده ، با حجاب اجباری اسلامی و رنگهایی که آنها را ناپدید سازد، و تا آنجا که امکان دارد از صحنه اجتماع دور بمانند.

تگ بلات: آیا شانسی برای بخشوده شدن افسانه نوروزی وچود دارد؟

درنا کوزه گر:در مقایسه با مورد امینه لاوال در نیجریه که افکار عمومی جهانیان را به شدت برانگیخت ، صدها مورد سنگسار ، اعدام و قتل و تجاوز و جنایات دیگر علیه زنان در ایران واکنش چندانی در افکار عمومی جهان بر جای نگذاشته است و با سکوت سوال برنگیز مجامع جهانی و افکار عمومی روبرو شده است. آن چنان که اعدام هشتاد وسه نفر دیگر در چند ماه گذشته اعتراض چندانی را به دنبال نداشته است.با این حال افسانه این شانس را دارد که با جلب توجه ایرانیان به این پرونده خاص بر علیه این حکم اعتراضاتی برپا شود.

تگ بلات: زنان ایرانی برای آزادی افسانه نورزی چه فعالیتهایی می کنند؟

درنا کوزه گر :در واقع زنان ایرانی در اعتراض به این حکم در پی مبارزه برای "هویت" خود در جامعه مرد سالار خشن اسلامی هستند.
کار زنان در ایران از مبارزه برای آزادیهای اجتماعی و فردی و حقوق انسانی به مبارزه برای بقا کشیده است.این مبارزه برای بقا تا زمانی که جمهوری اسلامی با تمام ارکان رسمی و غیر رسمی ش زنان را سرکوب می کند ادامه خواهد داشت، مگر آنکه در برابر اعتراضات مردمی همچون چند ماه پیش چنان در بماند که بیش از پرداختن به اخلاقیات به مرگ وزندگی خود بیندیشد در این صورت زنان فرصت می یابند تا برای لحظاتی در تظاهرات اعتراضی خود حجاب از سر بگیرند .
افسانه نوروزی اولین و آخرین زنی نیست که قربانی این جهالت و ظلم طاقت فرسای حاکم بر زنان در ایران می شود. اما بی شک باور به بی گناهی او سبب خواهد شد تا نفرت جهانیان بیش از پیش برانگیخته شود.
افسانه نوروزی در واقع نه قربانی یک پرونده جنایی و یک تجاوز جنسی است؛ بلکه قربانی باور های خرافی و پوسیده مذهبی ست که سرنوشتی تراژیک برای او رقم زده است.


از :TAGBLATT یازدهم اکتبر ۲۰۰۳

پانویس ها:
یک:در حین چاپ این مصاحبه یک زن و مرد دیگر در ایران اعدام شدند و شمار قربانیان اعدام در سال گذشته در ایران به هشتاد و پنج نفر رسید.
دو:جمهوری اسلامی پس از چین دومین رتبه را از نظر میزان اعدام در جهان دارد.
سه :گذشته ازکارزارهای زنان ایرانی در کشورهای مختلف و تهیه تومار و برپایی تظاهرات، شعارهای زنان و مردان در تظاهراتی که به بهانه استقبال از شیرین عبادی برای آزادی افسانه نوروزی سر داده شد، حکایت از افزایش آگاهی و هوشیاری جامعه در مقابله با چنین احکام وحشیانه و بی رحمانه ای علیه زنان است.
چهار: ترجمه انگلیسی متن آلمانی مصاحبه (با استفاده از گوگل) این ترجمه در برخی موارد نارسا وناقص است.


"only public hilft Afsane"
In Iran in this year already 83 death sentences were executed. The lady journalist Dorna Kouzehgar reports of the threatening 84. Execution: Afsane Norouzi killed their enormous in self-defence.
Mrs. Kouzehgar, in few days is to be executed in Iran the 84. Hinrichtung in this year. The case Afsane Norouzi: a woman, who had sat down against the rape by an official of the secret police to the resistance. The case hardly reached so far the public. What happened?
Dorna Kouzehgar: there is six years ago that Behsad Moghadam, a high civil servant of the secret police of the island Kish in the south of Iran, Afsane Norouzi had raped during the absence of its married man. The Iranian newspapers were not even allowed to call however the name of the author. In self-defence the woman with a kitchen measurer had defended herself. The enormous, Afsane died the heavy murder was accused and to the prison to Bousher to south Iran in-supplied.
The process began only three years later. The court argued in the accusation, Afsane no appropriate clothes had carried, after it had taken a bath, and the situation for a rape had in this way caused, had more exactly said, it enticed the enormous to its act. Likewise the court held the opinion, Afsane for the moment the attack to a gentler, less dangerous instrument of self-defense to seize would have had. Thus it was said that Afsane is not the victim, but a Moerderin and in addition the rape would have had themselves to submit.
What says the Iranian right to a such case?
Kouzehgar: Das Islamic right actually supported the innocence of the victim: Article 61 of the Islamic criminal law reads: who from self-defence its life, its Keuschheit, its property or its liberty defended against an assault or a forthcoming (deliberate) attack or who fulfills the following conditions in self-defence, one does not condemn or one does not punish:•The defense has to stand in relation to danger and attack.•The act is not disproportionate.•It is not immediately possible to call the police or it is not effective to call it in order to be able to reject attack or danger.
Whatever may itself out-cause the Islamic government in the case of self-defense Afsane Norouzis for exceptions, a charge of murder might not therefore have possible to be been.
The paragraph, sounds even like a request for the defense of the Keuschheit. Is that correct?
Kouzehgar: That is correct with an important restriction. If a male (!) family member defends the purity of its wife, sister or daughter and kills the author thereby, it is not only exempted from a charge of murder - which meant the death penalty, but it encouraged in some cases even. The iurisdiction of the Sharia condemned however with Afsane Norouzi a woman, who got rid of of their aggressor. Since the number of rapes rises in Iran rapidly, women could seize increasingly to this kind of self-defense. But now according to an Islamic judgement a woman is not right to resist a rape.
In the eyes of the Islamic legal concept a woman, who was raped, depends thus on their man, for whom them are on practically inexistent however from the instant of the rape. That represents a striking contradiction in the interpretation of the self-defense right.
Kouzehgar: That only is because of the decision of the judge, who finds whether the woman was to blame for the attack or not. The first judgement in case the Afsane found it innocent. Thereupon however the judge and the responsible examining magistrate had been suspended by the service and it came to a second procedure. The second judge spoke then the death sentence. It is obvious that completely would separate two judgements were spoken.
Is there a chance of the pardon for Afsane Norouzi?
Kouzehgar: See if you, the case of the Nigerianerin Amina Lawal, which had been likewise condemned from a Sharia judge to death, large public interest excited. The enforcement of the judgement could be prevented. Sympathy and clearing-up of the public can have also in this case positive influence. 83 victims of executions in Iran alone in this year did not have this support.
Are there activities of women in Iran, who fight for Afsane Norouzis liberty?
Kouzehgar: Contrary to their western colleagues Iranian women have to fight for the naked existence. If they begin to fight publicly for Afsanes life they must be afraid .
Person
Dorna Kouzehgar
Iranian lady free journalist who lives in the exile in Europe. She works and publishes articels about politics, human rights and woman questions in her homeland.
Interviewer:B. U. Kornetzky
Is Free media-creative.she was in Tehran and works at present on her documentary film "angel in Iran".

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/623

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه روزنامه آلمانی زبان TAGBLATT با درنا کوزه گر در باره حکم اعدام افسانه نوروزی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016