يكشنبه 2 آذر 1382

بهاءالدين ادب:‌‏‏ دستگاه‌‏هاي موازي اطلاعات انواع تجسس‌‏ها را در حريم خصوصي اشخاص انجام مي‌‏دهند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
نماينده مردم سنندج در مجلس گفت: دستگاه‌‏هاي مختلف منجمله دستگاه‌‏هاي موازي اطلاعات كه خود بدون مجوز قانوني ايجاد شده‌‏اند, ‌‏بنا به شواهد,‌‏ انواع و اقسام تجسس‌‏ها و ورود به مكالمات و حريم خصوصي اشخاص را ‌‏انجام داده و هنوز هم مي‌‏دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا , بهاء الدين ادب , نماينده سنندج در مجلس در نطق قبل از دستور خود در جلسه علني روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بايد از خود سوال كنيم ‌‏به راستي از نظر حاكميت,‌‏ اصل 19 قانون اساسي ‌‏در عمل درست اجرا شده است ؟ آيا همه ملت ‌‏برابر اين اصل عملا داراي حقوق برابرند؟ يعني در كشور ما در زمان اجراي قانون و اداي حقوق قانوني ملت, فرقي بين آنها به مناسبت نژاد و زبان و قوميت وجود ندارد؟ يعني شهروند درجه 1 و درجه 2 ,‌ ‏خودي و غير خودي نداريم ؟ آيا برابر اصل بيستم قانون اساسي همه آحاد ملت اعم از زن و مرد ,‌ ‏از همه حقوق انساني ,‌‏سياسي ,‌‏اقتصادي ,‌‏اجتماعي و فرهنگي يكسان برخوردار ‌‏و در حمايت قانون به طور مساوي قرار دارند؟
وي با بيان اين كه بايد از خود سوال كنيم اصل بيست يكم و اداي حقوق زنان چطور وضعي دارد و آيا اجراي پنجگانه اين اصل عملا محقق شده است، افزود: آيا جهت گيري ها و رويكردها در خصوص حقوق زن به گونه اي هست ‌‏كه در ربع قرن دوم عمر انقلاب ‌‏بشود اميدوار بود كه نصف اين حقوق و اهداف اين اصل را دارند ؟
ادب با اشاره به اينكه به روشني در اصل بيست و دوم آمده است كه حيثيت ,‌‏جان ,‌‏مال ,‌‏حقوق ,‌‏ مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است , مگر در مواردي كه قانون تجويز كند، افزود: خاطرات تلخ و گزنده فراواني از عدم اجراي اين اصل و مال ,‌‏حقوق و مسكن و شغل ملت بر پيكرش وجود دارد نمونه بارز و واضح آن كه بالاخره عيان شد، فاجعه وحشتناك قتلهاي زنجيره اي است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: ‌‏خدا مي داند تا چه اندازه اي , حيثيت , جان ,‌‏مال و همه چيز انسانهاي بي گناه ديگر توسط كساني كه همانند عاملان و آمران قتلهاي زنجيره اي مي انديشند, مورد تجاوز قرار گرفته و كسي از آن مطلع نشده است .
ادب در ادامه افزود: در اصل بيست و سوم قانون اساسي ,‌‏تفتيش عقايد منع و اعلام شده است كه ,‌‏تفتيش عقايد ممنوع است و هيچ كس را نمي توان به صرف داشتن عقيده اي مورد تعرض و مواخذه قرار دارد. كدام ايرانيست كه نداند حتي يك سرباز وظيفه جوان نيز به خود اجازه مي دهد كه در عقايد مردم تفتيش و تجسس نمايد و كدام هم وطن است كه بارها تعرض به حريم اشخاص و مواخذه و محكوميت افرادي را به خاطر داشتن عقيده نديده, ‌‏يا خود لمس نكرده باشد؟
وي با طرح اسن سوال كه آيا مطابق آنچه در اصل بيست و چهارم آمده است ,‌‏نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزادند؟ اظهار داشت: اگر اين آزادي وجود دارد, ‌‏پس تمسك به قانون كهنه و پوسيده و غير مرتبط اقدامات تاميني براي بستن اين همه روزنامه و نشريه براي چيست؟
نماينده سنندج تصريح كرد: چرا همين مصوبه اخير مجلس در خصوص محدوديت توقيف موقت نشريات از طرف شوراي محترم نگهبان مردود شد؟ اصل بيست و پنجم يا اصل منع سانسور ,‌‏ميگويد كه بازرسي و نرساندن نامه ها ,‌‏ضبط و فاش كردن مكالمات تلفني ,‌‏افشاي مخابرات تلگرافي و تلكس ,‌‏سانسور , عدم مخابره و نرساندن آنها , استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است ,‌‏مگر به حكم قانون. اگر تعريف قانون مصوبات مجلس است,‌‏حداقل بنده به ياد ندارم كه مجلس جواز بازرسي نامه ها و استراق سمع و تجسس را به هيچ دستگاهي داده باشد . در حالي كه دستگاههاي مختلف منجمله دستگاههاي موازي اطلاعات كه خود بدون مجوز قانوني ايجاد شده اند ,‌‏بنا به شواهد ,‌‏انواع و اقسام تجسس ها و ورود به مكالمات و حريم خصوصي اشخاص را ,‌‏انجام داده و هنوز هم مي دهند. وي گفت: ‏امروز در كشور ما ‌‏نهادهاي ديگري نيز متاسفانه به موازات مجلس اقدام به قانون گذاري كرده و مصوبات آنها با كمال تاسف حكم قانون را نيز پيدا كرده است.
وي خاطر نشان كرد: از اصول بيست و ششم تا سي و دوم يعني اصولي كه بحث احزاب و جمعيت ها و تشكيل اجتماعات و حق داشتن شغل و برخورداري از تامين اجتماعي , از نظر بيكاري ,‌‏از كارافتادگي ,‌‏ بي سرپرستي ,‌‏آموزش و پرورش رايگان ,‌‏داشتن مسكن متناسب با نياز و غيره كه عدم تحقق آنها و متوقف ماندن اين اصول اظهر من الشمس است.
‌‏عضو فراكسيون مجمع نمايندگان كرد مجلس ششم افزود: در اصل سي و دوم آمده است كه هيچ كس را نمي توان دستگير كرد,‌ ‏مگر به حكم قانون ,‌‏در صورت بازداشت ,‌‏موضوع اتهام بايد با ذكر دلايل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداكثر ظرف مدت بيست و چهار ساعت پرونده مقدماتي به مراجع صالحه قضايي ارسال و مقدمات محاكمه در اسرع وقت فراهم گردد,‌‏متخلف از اين اصل طبق قانون مجازات مي شود. تخلف آشكار از اين اصل و تجاوز به حقوق ملت به قدري روشن و عيانست كه نياز به هيچ توضيح و ذكر مصاديق فراوان تخلف وجود ندارد.
وي گفت: مواردي كه بيان شد از مصاديق عدم اجراي قانون اساسي و حقوق ملت است ,‌‏حال از خود سوال كنيم در اين اوضاع و احوال نبايد بحث عدم رعايت حقوق بشر مطرح شود؟ آيا نبايد نگران رنجش ملت شد ؟ شايد معدودي خوشحال هم باشند ,‌‏كه اين رنجش تحقق يافته,‌‏و نتيجه عملي آن اين باشد كه ملت در انتخابات شركت نكنند. شايد ,‌‏بتوان اين احتمال را داد كه بي توجهي به حقوق ملت در قانون اساسي نيز يك تاكتيك براي رسيدن به اهدافي خاص باشد. لذا,‌‏ملت بايد هوشيار باشد و با هوشياري از حقوق قانوني ,‌‏خود دفاع و آنرا موكدا و با صراحت و بدون لكنت زبان , مطالبه نمايد.
به اعتقاد وي برآيند افكار عمومي و خرد جمعي بايد در جهت وادار كردن قانون گريزان و قانون شكنان به رعايت قانون و احترام به قانون و حقوق ملت باشد.
وي تاكيد كرد: شايسته است حركت و تداوم در پايمردي و پويائي ملت به صورتي باشد كه كسي نتواند فراتر از قانون عمل كند . با اتحاد و اتفاق و هوشيارانه عمل كردن مي توان به خواستها و منافع ملي رسيد. با رعايت حقوق ملت و حفظ كرامت انساني تمامي شهروندان و رعايت عدالت در همه زمينه ها و در يك كلام ,‌‏با مرعي داشتن حقوق بشر مي توان دشمنان ملت و مملكت را نااميد كرد,‌‏نه با شعار.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1560

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهاءالدين ادب:‌‏‏ دستگاه‌‏هاي موازي اطلاعات انواع تجسس‌‏ها را در حريم خصوصي اشخاص انجام مي‌‏دهند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016