جمعه 7 آذر 1382

نگاه احسان نراقي، منتجب‌نيا، حسين شريعتمداري، شمس‌الواعظين و ... به فرصت‌ها و تهديدهاي پس از قطعنامه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
نهايتا با تصويب قطعنامه‌ي پيشنهادي اروپا در جلسه روز چهارشنبه‌ي گذشته‌ي شوراي حكام، دوره‌اي از رايزني‌ها و مباحثات درخصوص برنامه‌هاي هسته‌يي ايران به پايان رسيد و اين انتظار وجود دارد كه پس از اين حداقل براي مدت زماني اين موضوع از تيتر رسانه‌هاي جهاني حذف شده و كانون توجه بودن خود را از دست بدهد. به هر حال اين كه نهايتا با توجه به محتواي قطعنامه‌ي تصويب شده ارزيابي‌ها از آن چيست و اين قطعنامه چه فرصت‌ها و تهديدهاي را برايمان ايجاد مي‌كند و بايد با آن چگونه برخورد شود از جمله مباحثي است كه جاي بحث دارد و در همين راستا خبرگزاري دانشجويان ايران گفت‌وگوهايي را با كارشناسان و صاحب‌نظران انجام داده است كه حاصل آن در زير مي‌آيد:

* حسين شريعتمداري:
ماجراي هسته‌يي ايران خاتمه نيافته و ما بايد مراقب ترفندهاي بعدي آنها باشيم

* احسان نراقي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام بهترين گزينه و به نفع ما بود

* منتجب‌نيا:
اروپا آن‌چه‌ را كه مورد نظر صهيونيست‌ها و مقامات آمريكايي بود، به مرحله‌ي اجرا درنياورد

* محمد سلامتي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام خطر حتمي آمريكا بر جمهوري اسلامي ايران را رفع كرد

* سيدرضا اكرمي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام اتهامات را از سيماي جمهوري اسلامي ايران زدود

* شمس‌الواعظين:
عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت موفقيت ايران است
قطعنامه‌ صادره از سوي شوراي حكام را نبايد يك پيروزي و در عين حال شكست براي ايران تلقي كرد

* مجتهدزاده:
تصويب قطعنامه آژانس آغاز تازه‌اي در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران با اروپاييان است

* كولايي:
عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت موفقيتي براي ديپلماسي ماست
با شفاف‌سازي اين امكان براي اروپا پيش آمد،تا بتواند در مقابل آمريكا و اسراييل بايستد

* طه هاشمي:
همكاري مطلوب ايران باعث شد آژانس تحريم و ارجاع به شوراي امنيت را تصويب نكند
همگرايي جريان‌هاي سياسي داخلي باعث بهم ريختن معادلات دشمنان شد

* حسين شريعتمداري:
ماجراي هسته‌يي ايران خاتمه نيافته و ما بايد مراقب ترفندهاي بعدي آنها باشيم

به گفته مدير مسوول روزنامه‌ي كيهان، تصميم اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ناكامي آمريكا و لابي صهيونيست آن در شوراي حكام يكي از نتايج روز قدس است.
حسين شريعتمداري، مدير مسوول روزنامه‌ي كيهان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا، با تاكيد بر اين كه تلاش‌هاي آمريكا و صهيونيست‌ها در جلسه‌ي اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ناكام مانده است، خاطرنشان كرد: البته اين موضوع نبايد مانع از هوشياري ما باشد؛ چرا كه اساسا آمريكايي‌ها، صهيونيست‌ها و هم‌چنين اتحاديه‌ي اروپا در نهايت از اين كه ايران به فن‌آوري هسته‌يي مجهز باشد، چندان خشنود نيستند.
وي با اشاره به اين كه ما بايد روي خواسته‌هاي‌مان اصرار و پافشاري داشته باشيم، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران خطوط قرمزي را اعلام كرد كه يكي از آنها داشتن فن‌آوري هسته‌يي صلح‌آميز است و نبايد از آن دست بكشد.
شريعتمداري هم‌چنين با اشاره به مطالب قبلي، گفت: راهپيمايي روز قدس در ايران و ساير ملل نشان داد كه ملت‌هاي مسلمان از قدرت بالايي برخوردارند و اين قدرت آنها در حال اعمال و هزينه شدن است، لذا پيام مهمي براي آمريكا و لابي صهيونيست او بوده و مي‌تواند از جمله ناكامي‌هاي آمريكا در پيشبرد مقاصدشان باشد.
مدير مسوول كيهان در عين حال، شرايط حاضر و قطعنامه‌ي شوراي حكام را نقطه‌ي آغاز راه استفاده و تجهيز كشورمان به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي دانست و تصريح كرد: ماجراي هسته‌يي ايران خاتمه نيافته و ما بايد مراقب ترفندهاي بعدي آنها باشيم، چرا كه هم‌اكنون آژانس نيز معتقد است كه تعليق چرخه‌ي غني‌سازي اورانيوم به معناي توقف كامل است و حال اين كه برداشت و خواست ما اين است كه تعريف به همان معناي عرفي آن باشد.
وي هم‌چنين مذاكره با كشورهاي اروپايي را يك راهكار در جهت ارتباط با كشورهاي اروپايي در غرب دانست و خاطرنشان كرد: ما بايد توجه داشته باشيم كه گفت‌وگو تنها يك بخش است و در گفت‌وگو طرفين مذاكره بايد روي خواسته‌ها و منافع خود تاكيد بورزند و خطوط قرمز را تعيين كنند.
البته وي معتقد است كه گفت‌وگو و مذاكره با اروپا همان طور كه تا به حال جريان داشته، از اين پس هم ادامه خواهد يافت، اما تعيين و عدول از خطوط قرمز نيز نبايد فراموش شود.
--------------------------------------------------------------------------------
* احسان نراقي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام بهترين گزينه و به نفع ما بود

احسان نراقي گفت: بدون شك با بحراني كه وجود داشت، قطعنامه‌ي شوراي حكام بهترين گزينه براي ايران و به نفع ما بود.
احسان نراقي، محقق و نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا تصريح كرد: ايران در شرايط حاضر نه تنها نبايد بهانه‌اي به دست مراجع بين‌المللي بدهد، بلكه بايد نوعي از نظم را نيز در ديپلماسي‌اش ايجاد كند.
وي به فرصت‌ها و تهديداتي كه اين قطعنامه براي ايران ايجاد خواهد كرد، اشاره نمود و ابراز عقيده كرد: ما بايد در حال حاضر متوجه‌ مقتضيات جهاني باشيم و از حالت خودرايي بيرون آمده و راه خود را در جهان پيدا كنيم.
اين نويسنده با تاكيد بر اين كه پس از اين، دچار بحراني به نام بحران هسته‌يي نخواهيم شد، گفت: ايران مي‌تواند بعد از اين با غربي‌ها و اروپايي‌ها تماس جدي داشته باشد؛ چرا كه صدور اين قطعنامه براي ما يك موفقيت بوده و موجب مي‌شود كه ما با مراجع بين‌المللي به تفاهم برسيم.
وي در پايان همچنين گفت كه ايكاش مواضع اتخاذ شده در اين دوره و بويژه در طول نشست شوراي حكام، پيش از اين نيز اتخاذ مي‌شد، تا حتي از صدور قطعنامه قبلي شوراي حكام نيز ممانعت به عمل مي‌آمد.
--------------------------------------------------------------------------------
* منتجب‌نيا:
اروپا آن‌چه‌ را كه مورد نظر صهيونيست‌ها و مقامات آمريكايي بود، به مرحله‌ي اجرا درنياورد

همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد بعد از اعلام موضع شفاف جموري اسلامي ايران درباره‌ي انرژي اتمي، شوراي حكام به صورت مستقل تصميم گرفت و در برابر فشارهاي آمريكا كه مي‌خواست كه مساله ايران را به شوراي امنيت بكشاند، ايستادگي كرد؛ اما نكته آن است كه آنها (اروپا) آن چه كه مورد نظر صهيونيست‌ها و مقامات آمريكايي بوده را به مرحله‌ي اجرا در نياوردند و اين موفقيت نسبي بود كه مي‌توان آن را براي جمهوري اسلامي ايران قلمداد كرد.
حجت‌الاسلام و المسلمين رسول منتجب‌نيا، سخنگوي مجمع روحانيون مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي-خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن اعلام مطلب ياد شده به بيان فرصت‌ها و تهديدهاي ناشي از قطعنامه‌ي شوراي حكام درباره‌ي ايران پرداخته و گفت: با توجه به اعلام صريح موضع جمهوري اسلامي ايران ديگر جايي براي نگراني باقي نمي‌ماند، اين تهديدات براي زماني است كه ايران بخواهد از اين اظهارات و بيانيه‌ي مشتركي كه صادر شد، هم‌چنين اعلام موضع‌اش عدول كند كه چنين ذهنيتي وجود ندارد؛ بنابراين خطر قبال ملاحظه‌اي در پيش نيست و ايران نيز هم چنان مي‌تواند از فن‌آوري هسته‌يي بدون استفاده‌ي تسليحاتي از آن بهره‌برداري كند.
وي در خصوص فراموش كردن موضوع هسته‌يي كشورمان و خروج آن از كانون توجه به وجود آمده گفت: طبيعتا وقتي كه اين فشارها كم شود و ذهنيت سالم‌تري نسبت به جمهوري اسلامي ايران به وجود آيد، فضاي بهتري را در پيش خواهيم داشت و مي‌توانيم به مسايل ديگر بپردازيم، با اين حال نبايد فراموش كرد كه آمريكا و صهيونيست‌ها همواره دنبال بهانه‌جويي هستند و ما هستيم كه بايد همانطور كه اين بهانه را از دست آنها خارج كرديم، سعي كنيم بهانه و سوژه‌ي ديگري را در اختيار آنها نگذاريم كه از آن استفاده كرده و به جوسازي در اعمال فشار بپردازند.
منتجب‌نيا در پاسخ به اين سوال كه آيا راي شوراي حكام نقطه‌ي عطفي بر آغاز روابط و هم چنين تمام كننده‌ي فصل قديمي روابط ايران و غرب است يا نه؟ خاطرنشان كرد: روابط ما با دنياي غرب خيلي خوب و رو به گسترش بود، اين فشارهايي كه آنها اعمال كردند و ذهنيت‌هايي را كه به وجود آوردند، فضاي تيره‌اي را به وجود مي‌آورد كه براي آينده‌ي جمهوري اسلامي ايران مي‌توانست خطري باشد. اين تيرگي فضا حتما بايد به شفافيت تبديل شود، در اين صورت آن روابط به صورت سابق خود باز مي‌گردد كه قطعا مي‌تواند به نفع جمهوري اسلامي ايران باشد.
--------------------------------------------------------------------------------
* محمد سلامتي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام خطر حتمي آمريكا بر جمهوري اسلامي ايران را رفع كرد

محمد سلامتي تاكيد كرد: قطعنامه‌ي شوراي حكام در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خطر حتمي آمريكا بر جمهوري اسلامي ايران را رفع كرد.
محمد سلامتي، دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا، با بيان اين كه قطعنامه‌ي شوراي حكام كاملا به نفع ايران بود، اظهار داشت: آمريكا تلاش مي‌كرد تا موضوع هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت بكشاند؛ اما خوشبختانه موفق نشد و اين امكان را براي ما به وجود آورد كه جلوي حركات خصمانه‌ي كشورهايي مثل آمريكا را بگيريم.
وي افزود: ما نبايد تصور كنيم كه آمريكا و اروپا در يك صف هماهنگ و مشترك قرار دارند؛ به اين ترتيب مي‌توانيم در عرصه‌ي بين‌المللي درباره‌ي خود و كشورهاي ديگر در رابطه با بررسي چگونگي معادلات سياسي‌مان تلاش كنيم.
سلامتي مهم‌ترين نگراني ايران را از صدور قطعنامه، ارجاع پروند‌ه‌ي هسته‌يي كشورمان به دليل فشارهاي آمريكا، به شوراي امنيت دانست و تصريح كرد: ما نگران اعمال اميال آمريكا در قطعنامه‌ و يا ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي‌مان به شوراي امنيت سازمان ملل بوديم؛ اما خوشبختانه اين امر واقع نشد و ايران با قبول پروتكل الحاقي سعي كرد تا هم‌چون گذشته، روابطش با آژانس را به حالتي عادي برگرداند.
وي در عين حال تصريح كرد: البته اين مساله بايد در مورد رابطه با كشورهاي ديگر نيز صادق باشد؛ يعني ايران بايد تلاش كند كه با كشورهاي گفت‌وگو نمايد و به اين ترتيب فشارهاي احتمالي بين‌المللي را با اقدامات و تدابير خود دفع كند.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بحران هسته‌يي ايران را «فروكش شده» خواند، اما يادآور شد كه فشارها و بهانه‌هاي آمريكا هيچ‌گاه از بين نرفته و احتمال بروز خطرات جديدتري وجود دارد؛ چرا كه آمريكا استقلال ايران را نمي‌خواهد و در نظر دارد تا ايران وابسته‌ي آمريكا باشد.
وي هم‌چنين قطعنامه‌ي شوراي حكام را در منزوي كردن دشمنان اسلام موثر دانست و گفت: ما مي‌توانيم در عرصه‌ي بين‌المللي حركاتي را انجام دهيم كه آمريكا و همراهان آن را منزوي كنيم؛ چرا كه هم اكنون آمريكا از منطق قوي در عرصه‌ي بين‌المللي بهره نمي‌برد.
--------------------------------------------------------------------------------
* سيدرضا اكرمي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام اتهامات را از سيماي جمهوري اسلامي ايران زدود

عضو شوراي مركزي جامعه‌ي روحانيت مبارز گفت: قطعنامه‌ي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اتهامات را از سيماي جمهوري اسلامي ايران زدود و تبليغات دروغين دشمن و رسانه‌ها را نمايان و نقش‌برآب كرد.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدرضا اكرمي، عضو شوراي مركزي جامعه‌ي روحانيت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا تصريح كرد: تلاش جامع و فراگير ميان مسوولين نظام موجب شد تا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و شوراي حكام قانع شوند كه ايران مساله‌ي پنهاني ندارد و به سمت دستيابي به سلاح اتمي هم نمي‌رود؛ در عين اين كه معتقد است رسيدن به تكنولوژي اتمي ابزار فني و امثال آنها حق ماست و تنها در فن‌آوري هسته‌يي كاربرد ندارد و در بسياري از علوم كارآمدي دارد.
نماينده‌ي پيشين مجلس شوراي اسلامي به سفر سه وزير امور خارجه‌ي آلمان، انگليس و فرانسه به كشورمان اشاره كرد و توافقات تهران را نقطه‌ي عطفي در روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران دانست؛ چرا كه معتقد است ما توانستيم از اين سه وزير امورخارجه تعهدي بگيريم كه اگر امنيت، حيثيت و مصالح ملي كشورمان رعايت نشود و شوراي حكام قطعنامه‌اي عليه ما صادر كند، ما آن را نپذيريم و رد كنيم.
حجت‌الاسلام اكرمي رايزني‌هاي دبير شوراي عالي امنيت ملي را نيز در پيشبرد اين هدف موثر دانست و تصريح كرد: در سفرهاي پيش آمده دست‌آوردهاي خوبي داشتيم كه در رسيدن به اين هدف كمك‌مان كرد؛ البته ما بايد هوشيارتر عمل كنيم تا از فن‌آوري‌هاي جهان نيز عقب نيفتيم.
--------------------------------------------------------------------------------
* شمس‌الواعظين:
عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت موفقيت ايران است
قطعنامه‌ صادره از سوي شوراي حكام را نبايد يك پيروزي و در عين حال شكست براي ايران تلقي كرد

قطعنامه‌ صادره از سوي شوراي حكام را نبايد يك پيروزي و در عين حال شكست براي ايران تلقي كرد.
ماشاء الله شمس‌الواعظين، سردبير روزنامه توقيف شده جامعه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا اظهار داشت: در واقع بايد اين قطعنامه فرمول توافقي بين طرف‌هاي مختلف دانست كه بخشي از اجزاي آن از جمله تاييد حق ايران در برخورداري از نيروي هسته‌يي مسالمت آميز تضمين‌هاي بين‌المللي براي تاكيد بر اين حق ايران و در نتيجه اجراي تعهدات بين‌المللي به ويژه مثلث اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه در مورد انتقال دانش هسته‌يي به ايران به سود ايران است.
وي ادامه داد: بخشي از اجزاي اين فرمول به نفع نيروهايي بود كه علاقمند بودند پرونده به شوراي امنيت برود، اما به دليل موضع سرسختانه اروپا موفق نشدند، از جمله اين اجزا، ماده‌ي 8 قطعنامه است كه تاكيد مي‌كند هر نقض از سوي ايران در آينده باعث مي‌شود شوراي حكام گزينه‌هاي ديگر را مورد بررسي قرار ‌دهد كه اشاره آن انتقال پرونده به شوراي امنيت خواهد بود.
شمس الواعظين در ادامه تصريح كرد: در مجموع ايران موفقيت‌هايي در اين زمينه داشته، يكي اين كه پرونده ايران به شوراي امنيت نرفته و دوم اين كه از نهادهاي بين‌المللي و به طور خاص آژانس اين اعتراف را گرفته كه ايران بايد از حق استفاده از انرژي اتمي بهره‌مند شود و مورد سوم اين كه ايران تضمين‌هايي گرفته است.
سردبير روزنامه توقيف شده جامعه با اشاره به اين كه گمان مي‌شود كه در آينده با دو محور مواجهيم، گفت: با توجه به پذيرفتن پروتكل الحاقي و پذيرش بازرسي‌هاي غافلگيركننده در خصوص ايران، ايران پذيرفته كه وارد معادلات بين‌المللي شود. ورود ايران در ساخت‌هاي تكنولوژي هسته‌يي بدون ورود به ساخت‌هاي ديگر به نظر مي‌رسد كه در آينده شاهد تنش‌هايي بين ايران و برخي كشورهاي جهان گردد، كه از جمله آنها ايجاد اصلاحات در شاخص‌هاي قضايي و حقوقي و غيره است كه ايران را به شاخص‌هاي خانواده بين‌المللي نزديك مي‌كند، تا ايران بتواند از ديگر دانش‌ها و شاخص‌ها من جمله دانش هسته‌يي استفاده كند.
شمس‌الواعظين خاطرنشان كرد: در افق بلندمدت گمان مي‌شود خط مذاكراتي مستقيم بين ايران و آمريكا بر سر مسايل منطقه‌اي (پرونده عراق و افغانستان) وپس از اين تحولات از ضرورت‌هاي سياست خارجي ايران خواهد بود كه در نتيجه اين مي‌تواند در ترسيم چهره نظم نوين آينده منطقه خاورميانه با توجه به خلا ناشي از حذف عراق و پيدايش نيروي قدرتمندي مثل ايران، اين كشور هم اكنون مي‌تواند از موضع عزت و اقتدار وارد مذاكرات براي تضمين موقعيت برتر خودش براي ترسيم هرگونه نظم نوين منطقه‌اي شود.
وي با اشاره به اين كه علي القاعده ايران بايد آغوش خودش را بر روي مذاكرات باز كند، گفت: در اين صورت اگر ايران نتواند موضع آمريكا را با خود همراه كند، لااقل او را در ارتباط با مجموعه مصالح و منافع عالي ايران بتواند خنثي كند كه اين در افق ديده مي‌شود.
وي اظهار اميدواي كرد كه با ورود ايران به اين معادلات و افزايش اعطاي تضمين‌ها در ارتباط با سازگاري با شاخص‌هاي بين‌المللي به ويژه در مورد انرژي هسته‌يي، شاخص‌هاي ديگر هم در سيستم نظام ايران تعبيه شود تا تنش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در ارتباط با اوضاع داخلي ايران كاهش يابد.
--------------------------------------------------------------------------------
* مجتهدزاده:
تصويب قطعنامه آژانس آغاز تازه‌اي در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران با اروپاييان است

تصويب قطعنامه آژانس آغاز تازه‌اي در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران با كشورهاي صنعتي به خصوص اروپاييان خواهد بود.
دكتر پيروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا اظهار داشت: اگرچه هنوز خيلي زود است كه بتوان به يك بررسي دقيق درباره قطعنامه‌ صادر شده از شوراي حكام دست بزنيم، ولي همان‌طور كه پيش بيني مي‌شد پس از پذيرفتن تعهدات در زمينه پروتكل از سوي ايران و سپردن تعهد و همكاري‌هاي بيشتر هم از طرف ايران و هم از طرف كشورهاي اروپايي اين مساله از يك مرحله خاصي عبور كرد كه آن مرحله خاص ديگر مرحله محكوم كردن ايران نمي‌توانست باشد.
مجتهدزاده با اشاره به اين كه اين مرحله جديد هم از نظر تكنولوژيك و هم از نظر سياسي اهميت بسيار زيادي نسبت به گذشته دارد گفت: در اين دوران جديد با توجه به اين كه عمده‌ترين كشورهاي اروپايي از نزديك با ايران همكاري خواهند داشت. در عين حال از نزديك خواه ناخواه بر كار ايران نظارت خواهند داشت كه اين نظارت سبب خواهد شد كه سايه تهمت نسبت به ايران كمرنگ‌تر شود و يا شايد به كلي از بين برود و بهانه جويي و بهانه تراشي‌ها از طرف محور آمريكا - اسراييل كمرنگ شود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد ايران مي‌بايست منتظر قدري انتقاد از سوي آژانس مي‌بود كه اين انتقاد و يا حتي به كار گرفتن حرف‌هاي درشت مربوط مي‌شود به قبل از بيانيه تهران و تصميماتي كه در تهران گرفته شد.
وي خاطر نشان كرد: نبايد به انتقاداتي كه از سوي آژانس گرفته شده با ناراحتي برخورد كنيم، بلكه بايد به درستي با آنها برخورد كنيم و مانند كساني كه ظرفيت دارند، قبول كنيم در گذشته خطا داشته‌ايم و همان طور كه تعهد داده‌ايم، بگوييم تكرار نمي‌شود.
--------------------------------------------------------------------------------
* كولايي:
عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت موفقيتي براي ديپلماسي ماست
با شفاف‌سازي اين امكان براي اروپا پيش آمد،تا بتواند در مقابل آمريكا و اسراييل بايستد

عدم ارجاع پرونده فعاليت‌هاي هسته‌ي ايران به شوراي امنيت هرچند موفقيتي براي ديپلماسي ما است، اما مي‌توانست با هزينه‌هاي كمتري انجام شود.
دكتر الهه كولايي، نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا اظهار داشت: مباحث اخير هيات مديره آژانس در خصوص برنامه هسته‌يي ايران همان گونه كه از پيش انتظار مي‌رفت با ضرورت شفاف سازي همكاري هسته‌يي ايران پايان يافته و در واقع خواستار عمل به تعهدات ايران شده است.
وي ادامه داد: نكته‌اي كه در اين پيش‌نويس به آن اشاره شده و در چارچوب توافقات وزراي خارجه سه كشور بزرگ اروپايي با ايران به نوعي كاهش فشار آژانس با توجه به تعهدات ايران و توافقات به عمل آمده نشان مي‌دهد ،هرچند دير هنگام است، اما به هر حال ديپلماسي ايران شرايط جامعه جهاني را مورد پذيرش قرار داده است.
كولايي تصريح كرد: اين نحوه رفتار توانسته تهديدات جدي عليه كشور را برطرف كند و از طريق تن دادن ايران به الزامات بين‌المللي و شفاف‌سازي هسته‌يي كه اين امكان براي اروپا پيش آمد، تا بتواند در مقابل آمريكا و اسراييل بايستند و در واقع از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت جلوگيري كند.
وي با اشاره به اين كه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مي‌توانست شرايط دشواري را براي ايران ايجاد كند خاطرنشان كرد: به دليل واقع‌بيني در سياست خارجي ولو با از دست دادن فرصت‌هاي مناسب، اين تهديدات اينك بر طرف شده، اما لحن بيانيه به حدي قاطع و تند است كه ايران را نسبت به ضرورت بين‌المللي و تن دادن به تعهدات و الزامات موجود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي به طوري كه تحت نظارت خاص آژانس قرار گرفته است، قرار مي‌دهد.
--------------------------------------------------------------------------------
* طه هاشمي:
همكاري مطلوب ايران باعث شد آژانس تحريم و ارجاع به شوراي امنيت را تصويب نكند
همگرايي جريان‌هاي سياسي داخلي باعث بهم ريختن معادلات دشمنان شد

به گفته‌ي طه‌هاشمي، همكاري مطلوب جمهوري اسلامي ايران در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي بود كه به‌رغم فشارهاي آمريكا، شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به سمت تصويب ارجاع ندادن به شوراي امنيت يا بحث تحريم كشاند.
طه هاشمي در گفت و گو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: از قبل پيش‌بيني مي‌شد كه به‌رغم فشارهايي كه آمريكا آورد، شوراي حكام به دليل همكاري مطلوبي كه جمهوري اسلامي داشت به اين نتيجه برسد.
وي تاكيد كرد: بدون ترديد اقدامي كه ايران در جهت پذيرش پروتكل كرد و داوطلبانه بحث تحقيقات هسته‌يي خود را به حالت تعليق درآورد،‌ همه‌ي بهانه‌ها را گرفت؛ هرچند كه آمريكايي‌ها در اين فاصله تلاش بسياري كردند و مسلما اين مساله به هيچ وجه براي صهيونيست‌ها و لابي صهيونيست‌ها خوشايند نخواهد بود.
هاشمي افزود: حتي تاخير مصوبه‌ي شوراي حكام از روز جمعه به امروز تحت تاثير فشارهاي آمريكا بود، اما چون ايران با تدبير برخورد كرد و از طرفي اتحاديه‌ي اروپا نيز برابر بيانيه‌اي كه در تهران به تصويب رساند، به خوبي ايستادگي كرد، قطعنامه را به اين سمت سوق داد.
مدير مسوول انتخاب در عين حال تصريح كرد كه البته اين به مفهوم آن نيست كه همه‌ي فشارها از ايران در اين حوزه برداشته شده باشد.
دكتر هاشمي معتقد است كه آمريكا هم‌چنان دنبال راه‌هايي است كه بتواند اعمال فشار خود را ادامه دهد. اما در اين مقطع با تدبير درستي كه صورت گرفت شوراي حكام به اين مصوبه رسيد و قاعدتا اگر در مجامع بين‌المللي ما به همين شكل با تدبير حركت كنيم بهانه را گرفته و دشمنان جمهوري اسلامي را در انزوا قرار خواهيم داد.
وي هم‌چنين معتقد است كه ما هر زمان كه در حوزه‌ي سياست خارجي به حالت انزوا فرو رفتيم يا اجازه داديم دشمنان جمهوري اسلامي تبليغات دروغين خود را گسترش دهند و افكار عمومي و دولتها را تحت تاثير قرار دهند، دچار ضررهاي بسياري شديم.
مدير مسوول انتخاب،‌ همگرايي جريان‌هاي سياسي داخل كشور را نيز در به هم ريختن معادلات دشمنان موثر دانست و تصريح كرد: همگرايي كه همه جريان‌هاي سياسي در داخل كشور داشتند باعث شد كه معادلات دشمنان خارجي به كلي به هم بريزد و مسيري را باز كرد كه در ساير محورهايي هم كه ممكن است مواجهه با مشكلات وجود داشته باشد، با يك انسجام داخلي ميان جريانهاي سياسي و مقامات كشور و با تدبير و همگرايي به سمت حل معضل حركت كنيم و موفقيتهاي چشمگيري را نصيب كشور و ملت نماييم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1714

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاه احسان نراقي، منتجب‌نيا، حسين شريعتمداري، شمس‌الواعظين و ... به فرصت‌ها و تهديدهاي پس از قطعنامه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016