جمعه 15 خرداد 1383

آخرين گروه از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي امشب تهران را ترک مي کنند، مهر

يک مقام آگاه اعلام کرد که آخرين گروه از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي امشب تهران را به مقصد وين ترک مي کنند.
وي به خبرنگار "مهر" گفت : تا نشست آتي شوراي حکام ديگر هيچ گروه ديگري از آژانس به ايران سفري نخواهد داشت.

اين مقام همچنين درباره گزارش اخير مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران ، افزود : اگر چه در اين گزارش از همکاري هاي ايران تقدير و تشکر بعمل آمده است ، اما با اين وجود و برغم تمام تلاش ها و فعاليت هاي گسترده جمهوري اسلامي ، در آن هيچ ارزيابي روشن و مثبتي از مجموعه فعاليت هاي چند ماهه ايران ارايه نشده است.

وي با اشاره به اجازه ايران براي دسترسي هاي متعدد بازرسان به سايتهاي مختلف هسته اي ، که به تاکيد او در طول تاريخ همکاري ديگر کشورها با آژانس بي سابقه بوده است ، گفت : مديرکل در گزارش خود به بسياري موضوعات همچون UCF ، سانتريفيوژ ، ليزر ، راکتور تحقيقاتي ، تاسيسات فرآوري اورانيوم ، پلونيوم ، پلوتونيوم و بازديد بازرسان از تمامي اين تاسيسات و همچنين مصاحبه با کارشناسان و متخصصان آنها ، که هر يک حجم گسترده اي از اطلاعات را در بر مي گيرد ، اشاره کرده ؛ اما همچنان در اين باره اظهار نظر قطعي نشده و باوجود روشن بودن تمامي سوالات ، البرادعي اين نکات را همچنان باز گذاشته و تمامي اين موضوعات حل شده را ، بازگذاشته است.

وي تاکيد کرد: به نظر مي رسد که مقامات آژانس تحت تاثير فشارهاي سياسي کشورهاي غربي ، تمام اين همکاري ها را ناديده گرفته و همچنان مي خواهند که اين موضوعات در شوراي حکام ماه سپتامبر مورد بررسي قرار گيرد.

اين مقام افزود : بر اساس موافقت هاي جمهوري اسلامي ايران با اروپا قرار بود که بعد از تعليق غني سازي ، بقيه مسائل از دستور کار شوراي حکام خارج شده و به روال عادي برگردد ؛ وليکن متاسفانه باوجود همکاري کامل تهران براي تعليق غني سازي ، گزارش البرادعي بدون در بر داشتن نکته جديدي ، حاکي از آن است که تعليق همچنان باقي مانده و شوراي حکام درباره اش تصميم گيري کند.

وي در ادامه گفت : ايران از سال 2000 ميلادي تمامي جزئيات کارخانه UCF اصفهان را به آژانس اعلام کرده بود و بازرسان هم به دفعات از آن بازديد بعمل آورده اند ؛ اما مدير کل اين مساله را هم مبهم قلمداد کرده است.

وي که خود از کارشناسان ارشد مسائل هسته اي است، افزود : اين گزارش جدا از آنکه حرف تازه اي درباره ايران ندارد ، در مواردي حاوي دروغ و موارد کذب است و حتي به صراحت با گزارش تيم هاي بازرسي آژانس تضاد دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مقام آگاه تاکيد کرد : البرادعي پاسخ مناسبي به اقدام ايران در ارايه اظهارنامه 1033 صفحه اي نداد و با آنکه تمامي موضوعات في مابين ، جز P2 و آلودگي ها به صورت کامل رفع ابهام شده بود ، اما آژانس باز وضعيت پرونده هسته اي ايران را معلق نگاه داشته است.

وي با اشاره به بي سابقه بودن تعداد حضور بازرسان در ايران از سه ماه گذشته تاکنون ، خاطر نشان ساخت : به گمان من گزارش البرادعي کمکي به افزايش اعتماد و همکاري ايران با آژانس نمي کند.

وي افزود : اين برخورد با پرونده هسته اي ايران ، باوجود جلسات بسياري که ميان کارشناسان ايراني در وين و تهران برگزار شده ، سوال برانگيز است.

اين کارشناس ارشد مسائل هسته اي افزود : پذيرش پروتکل ، اجراي آن پيش از تصويب در مجلس ، تعليق غني سازي و قطعه سازي ، ارائه اظهارنامه ، همه و همه داوطلبانه و با هدف اعتمادسازي و شکستن تبليغات خصمانه آمريکا بوده ؛ اما بسياري از موارد يادشده در گزارش البرادعي به صورت شاخص و برجسته لحاظ نشده است.

وي تصريح کرد : آژانس مي توانست با انشا و جمله بندي مناسب شوراي حکام را به سمت جمع شدن مساله سوق دهد.

وي در پايان با تاکيد بر اين نکته که بهره مندي از تکنولژي صلح آميز هسته اي ، يک خواست و اجماع ملي در جمهوري اسلامي است و مسوولان کشور در راستاي تامين نظر مردم عمل مي کنند ؛ گفت : ما با آژانس همکاري کرده ايم ؛ به همکاري ادامه مي دهيم ؛ دنبال اعتماد سازي هستيم و کارهايمان نيز صلح آميز است ؛ اما حداقل انتظار مردم کشورمان اين بود که گزارش آژانس فني و کارشناسي و به دور از مسائل سياسي باشد و در آن تصريح مي شد که بسياري از مسائل ميان تهران و وين حل و فصل شده و مسايل ديگر هم در حال حل و فصل شدن است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8528

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آخرين گروه از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي امشب تهران را ترک مي کنند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016