يكشنبه 11 مرداد 1383

آصفي: امكان ندارد مواضع اروپا در نشست پاريس را بيان كنم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
آصفي در خصوص نشست چهارجانبه‌ي پاريس ميان ايران و سه كشور اروپايي گفت: گفت‌وگوهاي كارشناسي بين نمايندگان ايران و اروپا صورت گرفته و فرستاده‌ي ويژه‌يي نداشتيم، مذاكرات كارشناسي بوده كه از قبل در جريان بوده و ادامه دارد و لازم است كه انجام شود.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: آنچه كه ايران به دنبال آن بوده و فكر مي‌كنيم تا حد زيادي موفق شده‌ايم به آن نايل آمده‌ايم، اعتمادسازي و نشان دادن صداقت در كارهاست.
آصفي تاكيد كرد: ما به بيانيه‌ي تهران يعني تعليق داوطلبانه‌ي غني‌سازي و به صورت موقت متعهديم كه آن هم به خاطر همكاري و هم به خاطر اعتمادسازي صورت گرفت.
وي ادامه داد: تفاهم ديگر در ماه فوريه در بروكسل بود كه به هر دليلي اروپايي‌ها نتوانستند به آن عمل كنند، ما هم به موضوعات توقف قطعه‌سازي و مونتاژ قطعات به دليل اينكه اروپا به تعهد خود عمل نكرد، اعلام كرديم ديگر پايبند نيستيم.
آصفي خاطرنشان كرد: هراقدامي كه ايران انجام داده با اطلاع، هماهنگي و نظارت آژانس در چارچوب پروتكل صورت گرفته و هيچ اقدامي را مخفيانه انجام نداديم.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: تعليق غني‌سازي موقت بود و كماكان پابرجاست و براي اعتمادسازي بوده است. امروز ما در فضاي ديگري هستيم. ما هنوز غني‌سازي را شروع نكرده‌ايم و ديگر ما از آن شرايط بيرون رفته‌ايم و اعتماد به وجود آمده است.
وي خاطرنشان كرد: ما گزارش 1000 صفحه‌يي ارايه داد‌ه‌ايم و اعتماد به وجود آمده و ما از آن مرحله‌ي اعتمادسازي گذشته‌ايم و شرايط جديدي وجود دارد كه ما در آن هستيم.
آصفي تاكيد كرد: در نشست پاريس طرفين موافع خود را گفتند، ما هم اعلام كرديم استفاده از فناوري هسته‌يي حق ماست، مردم اجازه نمي‌دهند صرف‌نظر كنيم، دولت صرف‌نظر نمي‌كند و مجلس ما هم در اين موضوع حساس است.
وي ادامه داد: بحث تحميل شرايط مطرح نيست، طبيعي است ايران تحت هيچ شرايطي تحميل را نمي‌پذيرد.
وي در پاسخ به اينكه چرا در خصوص مذاكرات با اروپا اطلاع‌رساني واقعي صورت نگرفت، گفت: نفس اين مذاكرات كارشناسي و محرمانه است و معمولا منتشر نمي‌شود و مقامات رسمي اروپا هم چيزي را منتشر نكردند.
وي ادامه داد: بعضي رسانه‌هاي اروپايي به زعم خودشان گزارشاتي صرف‌نظر از صحت يا سقم آن ارايه دادند و برخي رسانه‌هاي داخلي هم همين كار را كردند.
آصفي افزود: چون اين مذاكرات محرمانه بوده ضرورتا درباره‌ي محتوايش اطلاع‌رساني نمي‌شود و در اين جهت هم توازن برقرار بوده است.
وي در پاسخ به اينكه آيا امكان دارد مواضع اروپا در نشست پاريس را بيان كنيد؟ گفت: امكان ندارد.
آصفي در خصوص اخبار منتشر شده از سوي رسانه‌هاي غربي مبني بر اين كه ايران مي‌خواهد گاز دوتريوم (هيدروژن سنگين) از روسيه خريداري كند، گفت: اولا خريد چنين ماده‌اي تخلف و نشان‌دهنده‌ي هيچ كار خلافي نيست و ثانيا اصولا چنين خريدي صورت نگرفته و ايران چنين معامله‌اي نكرده و روس‌ها هم آن خبر را تكذيب كرده‌اند.
آصفي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص خبر دستگيري محمد خليل از اعضاي جماعت اسلامي مصر و تحويل آن به مقامات مصري گفت: اين خبر صحت ندارد، ما هيچ تبعه‌ي مصري را به اين كشور كه در اين خبر آمده، تحويل نداده‌ايم.
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اظهارات سفير آمريكا در تركيه مبني بر آن كه رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در سفر به ايران حامل پيامي از جانب واشنگتن بوده است، گفت: ‌نمي‌دانم ادبيات سفير آمريكا در تركيه چه بوده است؛ اما سفر اردوغان يك سفر مهمي بود و در امتداد سفرهاي مقامات بلندپايه صورت گرفته و تماس‌ها و رايزني‌هاي مستمر بين ايران و تركيه باعث شد اسناد تجاري و امنيتي امضا شود.
آصفي ادامه داد: قرارداد مخابرات با تركيه مسير خودش را طي مي‌كند و كارها در دست اقدام است، در خصوص گاز مذاكرات طولاني صورت گرفت كه در سند منعكس شد كه تزانزيت گاز از تركيه صورت خواهد گرفت. اين تفاهم خوبي بود كه در سند آمده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه به ايسنا گفت: در خصوص بحث فرودگاه امام (ره) با تركيه، با توجه به اين كه برخي ملاحظات امنيتي در خصوص اين طرح به مانند بقيه‌ي طرح‌ها لازم است، در نظر گرفته شود، قرار شد در آينده اين بررسي‌ها ادامه يابد.
آصفي افزود: گفت‌وگوهاي خوبي در زمينه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي با اردوغان داشتيم در موضوعات منطقه‌يي، عراق و تجاوزات رژيم صهيونيستي و ضرورت مقابله با آن و همكاري دو كشور در چارچوب سازمان كنفرانس اسلامي نيز گفت‌وگو شد.
وي در ادامه در پاسخ به ايسنا يادآور شد: نتايج سفر اردوغان مثبت بود و خودش هم از اين سفر اظهار رضايت داشت.
به گزارش ايسنا، آصفي در پاسخ به اين كه موضع ايران در خصوص تقسيم عراق به چند منطقه چيست؟ گفت: اينها بعضي گمانه‌زني‌هاي رسانه‌يي است، در مذاكراتي كه در اجلاس همسايگان عراق بود همه‌ي كشورهاي همسايه اتفاق نظر بر يكپارچگي عراق داشتند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: تحولات عراق مي‌تواند به كل منطقه سرايت كند و علت اصرار ما بر ثبات عراق از اين منظر است، اين بحث‌ها تا جدي شدن ادامه دارد.
آصفي ترور شوكت عزيز، رييس دارايي پاكستان كه قرار است نخست وزير اين كشور شود را محكوم كرد و گفت: اين يك اقدام تروريستي است، خوشحاليم در اين حادثه آسيبي به نخست وزير پاكستان وارد نيامد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص درگيري بين مرزبانان ايراني و گروه‌هايي در غرب ايران گفت: اين مشكلات بيشتر در منطقه تركيه است و جديد نيست، اين درگيري‌ها مربوط به چند هفته‌ي پيش است كه بين بعضي از گروه‌ها با مرزبانان ما صورت گرفت كه تعدادي از آنها به هلاكت رسيدند و دو تن از برادران ما شهيد شدند.
وي ادامه داد: اين موضوع در چارچوب گفت‌وگوهاي امنيتي ما با تركيه هميشه مدنظر است و مراقبيم مرزها را محافظت كنيم كه اتفاق خاصي پيش نيايد.
آصفي ادامه دادž: منافقين در عراق حضور دارند و اين يكي از موضوعاتي است كه ما با مسوولان عراقي بحث مي‌كنيم. اين افراد هم عليه ايران و هم عليه مردم خود عراق در جريان بمباران شيميايي و سركوب انتفاضه‌ و قيام مردم عراق به همكاري با صدام اقدام كردند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: شايسته است كه مسوولان عراقي با اين گروه‌ها به عنوان يك گروه ترويستي رفتار كنند و اجازه‌ي هيچ عمليات و تحركي به آنها ندهند، تا به افكار عمومي دنيا كه مخالف با تروريسم است، پاسخ مثبت دهند؛ اين موضوع در دستور كار ما با مسوولان عراقي است.
وي در خصوص اظهارنظرهاي متناقض مقامات عراقي عليه ايران گفت: متاسفانه دو تن از مسوولان عراق مواضعي را گفتند كه در شان روابط ايران و عراق نيست، يك علت آن شايد نابسامان بودن عراق و يا تازه كار بودن اين افراد است كه در اول راه هستند و بايد در اظهارنظر مراقب باشند.
آصفي تاكيد كرد: عراق امروز نياز به دولت دارد و اين افراد ناآگاهانه كشورشان را به بحران مي‌كشانند يك دليل ديگر هم تحريك اين افراد معدود از سوي كساني است كه صدام را هم براي بعضي مسايل تحريك كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي افزود: اين اظهارات براي ما غيرقابل قبول است و مسوولان عراق بايد مراقب باشند كه اين اظهارات عواقب جدي حقوقي و سياسي خواهد داشت و مواظب باشند در تله‌اي كه خود مي‌سازند، به دام نيفتند.
آصفي تصريح كرد: علاقمنديم با مردم عراق روابط خوبي داشته باشيم و تلاش‌مان را در اين راه به كار گرفتيم، لازم است مواضعي كه از سوي عراق صادر مي‌شود با مراقبت بيشتري صورت بگيرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان درخصوص اظهارات كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي آمريكا مبني بر اينكه ايران درصدد گسترش حوزه‌ي نفوذ خود در عراق است، گفت: تلاش‌ها در عراق براي ايجاد ثبات و تقويت صلح است. مسوولان آمريكايي با ناديده گرفتن حقايق در جهت بهره‌برداري سياسي و تبليغاتي اظهاراتي دارند كه بي‌پايه بودن آن براي همگان ثابت شده است.
وي در پاسخ به اينكه بنابر اظهارات حسين موسويان، دبير كميته‌ي سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران آيا تهران در چارچوب سازمان ملل به عراق نيرو اعزام مي‌كند؟ گفت: همانطور كه خرازي هم اعلام كرد نيروهاي خارجي بايد از عراق بروند و سازمان ملل پرچم‌دار باشد، در آن شرايط اين موضوعي است كه مي‌تواند مورد بررسي قرار گيرد در حال حاضر اعزام نيروها گرفتار شدن نيروهاست.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: فكر نمي‌كنم الان هيچ كشور اسلامي و عربي بخواهد زير نظر آمريكا نيرو به عراق اعزام كند، بايد اين موضوع بررسي شود و تا حالا چيزي در دستور كار قرار نداشته است.
به گزارش ايسنا، وي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: تاريخ سفر سالم چلبي به ايران مشخص نشده است.
آصفي در خصوص همايش اقتصادي بين ايران و عراق در تهران و اين كه آمريكا بزرگ‌ترين سفارتخانه‌اش در جهان را در عراق مي‌سازد، گفت: ما در عراق همه چيز را از منظر آمريكا نمي‌بينم كه چه مي‌كند، ما با عراق همسايه‌ايم و روابط طولاني و اشتراكات فراواني داريم. ما چارچوب روابطمان را با آمريكا نمي‌بينيم كه سفارت‌خانه‌اش چقدر است.
وي افزود: همايش مشترك اقتصادي ايران و عراق كه با حضور عادل عبدالمهدي، وزير دارايي عراق و معاون وزير خارجه در كميته‌هاي تجاري، بانكي و اقتصادي توسعه و ساختار زيربنايي در دو روز ادامه مي‌يابد، اين امكان را مي‌دهد كه عراقي‌ها با ظرفيت‌هاي ايران آشنا شوند و شركت‌هاي ما با امكانات و طرح‌هاي مختلف در عراق آشنا گردند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: طبيعي است عراق در شرايط خاصي به سر مي‌برد كه نيازمند كمك كشورهاي دوست است و ايران آماده است با تجارب خود به آن كمك كند. حضور چند صد نفر از عراقي‌ها و شركت مسوولان و افراد مختلف ايراني در اين همايش نشان‌دهنده‌ي اراده‌ي دو كشور براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي است.
آصفي با گراميداشت سالگرد و شهادت ديپلمات‌ها و خبرنگار ايراني در مزار شريف گفت: اين افراد در شرايطي شهيد شدند كه كسي خارج از اين مرزها به كنه و عمق تروريسم توجه نمي‌كرد، با مواردي كه ما با آن موقع با صداي بلند به گوش جهاينان رسانديم با بي‌توجهي برخورد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: حوادث بعدي نشان داد ايران محق بود، البته خون اين افراد پايمال نشده بلكه آغازگر يك افشاگري بزرگ بود.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: افراد مظنوني در خصوص اين حادثه بودند كه برخي از آنها در حوادث مختلف در افغانستان كشته شدند و برخي نيز تحت تعقيب‌اند.
وي ادامه داد: ما هم به دولتمردان افغانستان و هم به كشورهاي ديگر گفته‌ايم كه اگر سرنخي دارند ارايه دهند.
آصفي تاكيد كرد: پرونده‌ي اين اقدام از سوي ايران مفتوح است و از كشورهاي مختلف كه در اين زمينه فعالند خواسته‌ايم همكاري كنند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10569

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: امكان ندارد مواضع اروپا در نشست پاريس را بيان كنم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016