پنجشنبه 12 شهريور 1383

یک دیپلمات آژانس: از ادعای آمریکا مبنی بر لزوم ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت متعجبم، مهر

از زمانیکه دیپلماتها در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این اعتقادند که مدرک کافی در باره اینکه ایران یک تهدید هسته ای محسوب می شود در دست ندارند، آمریکا در متقاعد کردن آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اعمال تحریم علیه ایران با مبارزه دشواری روبرو خواهد بود .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبر گزاری فرانسه ، برخی دیپلماتها و تحلیلگران می گویند : روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش محرمانه ایی را در اختیار دیپلماتها قرارداد که مدارک قاطعی را که آمریکا به آنها نیاز دارد تا علیه ایران استفاده کند را فراهم نساخت . هر چند از سوی دیگر ایران آماده است بخش مهم بازیافت سوخت هسته ای را آغاز کند که می تواند سرانجام به تولید بمب اتم منجر شود .

جوزف سیرینسیون Joseph Cirincione کارشناس مسائل هسته ای در باره گزارش روز گذشته آژانس گفت : این گزارش چنان چشمگیر نیست که قبل از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بتواند ایران را در تنگنا قرار دهد .

یک دیپلمات مستقر در آژانس بین المللی انرژی اتمی که برنامه هسته ای ایران را در سیزدهم دسامبر بازنگری خواهد کرد پارا فراتر نهاده و می گوید : من نمی دانم که آمریکا چگونه می تواند ادعا کند که این مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد ( برای یک تحریم احتمالی علیه ایران ) زمانی که این گزارش به طور حسابگرانه برای ایران مثبت است. زیرا در این گزارش آمده است که ایران به سوالات کلیدی مربوط به غنی سازی بوسیله لیزها و تبدیل اورانیم پاسخ داده است .

"آمریکا از مارس سال 2003 در شش نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش بوده که پرونده هسته ای ایران را شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد که با مخالفت کشورهای اروپایی به ویژه آلمان ، انگلیس و فرانسه روبرو شد که با حمایت از سیاست توافقات سازنده کوشیدند ایران را به سوی همکاری با آژانس سوق دهند ."

کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته ضمن اعلام این مطلب که که واشنگتن می خواهد در نشست سپتامبر بر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار زیادی وارد کند از گزارش جدید آژانس انتقاد کرد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما وی افزود : آمریکا متقاعد شده است که ایران با استفاده از برنامه انرژی اتمی غیر نظامی در صدد مخفی کردن توسعه تسلیحات هسته ای است و این مسئله باید به شورای امنیت ساز مان ملل فرستاده شود .

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود در گفتگویی با خبر گزاری فرانسه گفت : دلایلی وجود دارد که پرونده هسته ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود زیرا ایرانیها مشغول نشان دادن یک الگوی آشکار و قاطع از قصد خود برای بدست آوردن توانمندی غنی سازی است که می تواند از مواد شکافت پذیر برای تولید تسلیحات استفاده کند .

یک دیپلمات برجسته نزدیک به آژانس هم گفت : تولید آتی گاز هگزافلوراید اورانیم از سوی ایران یک مقدار قابل ملاحظه ایی از این گاز را تولید خواهد کرد که حداقل می تواند منجر به تولید یک بمب اتم شود .

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11562

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'یک دیپلمات آژانس: از ادعای آمریکا مبنی بر لزوم ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت متعجبم، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016