سه شنبه 24 شهريور 1383

موسويان، سخنگوي هيات ايراني در اجلاس شوراي حكام: درخواست اروپا براي توقف غني‌سازي ازسوي ايران رد شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي

سخنگوي هيات ايراني در اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد، ايران غني سازي اورانيوم را در چارچوب مقررات بين المللي حق طبيعي خود مي‌داند.

سيد حسين موسويان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از وين، غني سازي اورانيوم را حق مشروع همه اعضاي آژانس دانست و تعليق داوطلبانه از سوي ايران را صرفا حركتي براي اعتمادسازي بر شمرد.

وي در مورد مذاكرات ايران و كشورهاي اروپايي خاطر نشان كرد، اين مذاكرات در سطح مديران كل بود و محور اصلي اين مذاكرات عمدتا در مورد غني سازي بود و درخواست اروپايي‌هاي توقف غني سازي بود كه اين خواسته از سوي ايران رد شد.

موسويان همچنين درباره نتايج اين مذاكرات گفت، احتمالا اروپايي ها در قطعنامه پيشنهادي خود، ذكر خواهند كرد، كه تعليق غني سازي از سوي ايران اقدامي داوطلبانه بوده است و از اين رو اروپايي‌ها مانع از آن خواهند شد كه در قطعنامه شوراي حكام به صورت آمرانه از ايران خواسته شود، غني سازي را متوقف سازد.

سخنگوي هيات ايراني در اجلاس شوراي حكام در پاسخ به اين پرسش كه آيا گفت‌وگو با اروپايي‌ها اقدامي صحيح است و باعث به حاشيه رفتن آژانس بين المللي انرژي هسته‌يي به عنوان طرف اصلي گفت‌وگو با ايران نمي‌شود، اظهار عقيده كرد: از آنجايي كه اروپايي‌ها اعضاي شوراي حكام هستند، آژانس از مذاكرات ميان ايران و اروپا استقبال مي كند.

وي درباره موضع اخير وزراي امور خارجه آلمان و انگلستان كه به ايران در مورد برنامه هسته‌يي اين كشور هشدار داده‌اند، اظهار داشت، بحث اصلي سه كشور اروپايي اين است كه ايران تنها فعاليت غني سازي را متوقف كند و حتي آنها اعلام آمادگي كرده‌اند كه در مقابل در زمينه تكنولوژي صلح آميز هسته‌يي با ايران همكاري كامل خواهند كرد و نيروگاه و سوخت هسته‌يي در اختيار ايران خواهند گذارد.

سيد حسين موسويان نوع برخورد آژانس و همين طور آمريكا را با مساله غني سازي اورانيوم در كره جنوبي نمونه‌اي بارز از برخورد دوگانه آمريكايي ها دانست و تاكيد كرد، عليرغم اينكه در اين مورد تخلف بسيار روشني از پادمان صورت گرفته است، آمريكا از كره جنوبي حمايت كرده و از نحوه برخورد كره جنوبي ابراز خرسندي مي كند، در حالي كه ايران بدون آن كه تخلفي از پادمان يا پروتكل داشته باشد، با اصرار آمريكا مبني بر ارجاع پرونده به سازمان ملل روبرو مي شود.

وي يك بار ديگر بر حق مشروع ايران در زمينه بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته‌يي تاكيد كرده و خاطر نشان ساخت، ما به دنيا اعلام مي‌كنيم، كه قصد داريم در چارچوب معاهده هاي بين المللي حقوق را تامين كنيم و غني‌سازي اورانيوم نيز در اين چارچوب حق ما است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي هيات نمايندگي كشورمان تاكيد كرد، ايران تنها در چارچوب مقررات آژانس به همكاري هاي خود ادامه خواهد داد.

موسويان تاكيد كرد، چنانچه در قطعنامه نهايي شوراي ادامه تعليق از ايران خواسته شود، اين درخواست مشروعيت قانوني نخواهد داشت و بر خلاف مقررات آژانس و ان.پي.تي است و ايران اين خواسته را نخواهد پذيرفت.

وي در ادامه گفت، بر اساس مقررات آژانس غني سازي حق مشروع همه اعضا است و ايران غني سازي از سوي براي كوتاه مدت بوده و ايران به مدت يك سال اين كار را كرده است.

موسويان با اشاره به همكاري‌هاي همه جانبه كشورمان با آژانس از امضا و اجراي پروتكل الحاقي و نيز ارائه گزارش هاي مربوط به فعاليت هاي هسته‌يي و نيز اين مساله كه آژانس به تمام فعاليت هاي هسته‌يي ايران دسترسي دارد، به عنوان نمونه هايي از اين همكاري ها نام برد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11994

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موسويان، سخنگوي هيات ايراني در اجلاس شوراي حكام: درخواست اروپا براي توقف غني‌سازي ازسوي ايران رد شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016