جمعه 14 آذر 1382

مجموعه سخنراني ها در اولين كنگره‌ سراسري مجمع روحانيون مبارز، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
اولين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز با سخنراني حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين مهدي كروبي در اردوگاه شهيد باهنر آغاز شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، علاوه بر اعضاي شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز و تعدادي از فعالان سياسي و نمايندگان مجلس، دبيران كل جبهه مشاركت، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب همبستگي نيز در اين مراسم حضور داشتند.
كروبي در اين مراسم با يادآوري مسير شكل‌گيري مجمع روحانيون مبارز در آستانه انتخابات مجلس سوم به فلسفه تشكيل اين تشكل سياسي در زمان حيات امام (ره) اشاره كرد.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد: حكومتيان و مسوولان بايد بستر لازم را براي حضور گسترده‌ي مردم فراهم آورند، و در اين ميان هيچ كس نه شوراي نگهبان و نه وزارت كشور نبايد از قانون تخطي كنند.

** حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي در اولين كنگره‌ي سراسري اين حزب كه با عنوان ”مجمع روحانيون، فسلفه‌ي تشكيل و چشم انداز آينده” برگزار شده ضمن تشكر از حاضرين و برنامه‌ريزان اين كنگره، به ويژه حجت‌الاسلام مقدم ياد و خاطر آيت‌الله خلخالي را گرامي داشت.
رييس مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين از حاج سيداحمد خميني به عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص و درد كشيده‌ي انقلاب كه در خلق مجمع روحانيون مبارز نقش داشته است ياد كرد.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز به مجموعه‌ي فعاليت‌هاي مجمع روحانيون مبارز از آغاز تا امروز اشاره كرد و توضيح داد: جامعه‌ي روحانيت تشكلي برخاسته از حوادث كشور در دوران خفقان بود كه هسته‌ي اوليه‌ي آن در شميران تشكيل شد، و چهره‌هاي پيگير آن بيش از ‌١٠ نفر از جمله شهيدان بهشتي و مرحوم مصطفي ملكي، موسوي خوئيني‌ها، جماراني، انواري و ... بودند.
رييس مجلس شوراي اسلامي، افزود: با اوج گيري انقلاب و پس از مرگ حاج آقا مصطفي، چهره‌هاي ديگري به جامعه‌ي روحانيت دعوت شدند و كم و كيف آن وسعت يافت.
كروبي با بيان اين‌كه پس از پيروزي انقلاب، اساسنامه‌ي جامعه‌ي روحانيت تنظيم شد، ادامه داد: از آن پس اين تشكل به عنوان يك تشكل روحاني در كنار سلسله‌ي احزاب ديگر فعاليت خود را آغاز كرد.
وي افزود: اواخر مجلس اول، سال ‌٦٢، با فقدان مرحوم بهشتي و مطهري و چهره‌هايي از اين دست، به علت تنظيم ليست كانديداها در سراسر كشور و مواضع دولت، اختلافات فكري سليقه‌اي در جامعه روحانيت كم و بيش به چشم مي‌خورد و حتي در مواردي امام راحل نيز وارد شدند. هم‌چنان كه فرمودند جامعه‌ي روحانيت در تهران ليست دهد، مجمع مدرسين در قم هم ليست دهند و حتي امام(ره) گاهي مي‌گفتند كه چرا فلاني را نپذيرفته‌ايد.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز، يادآور شد: تنش‌هاي اندكي كه پيش مي‌آمد با تدبير بزرگان از جمله آيت‌الله خلخالي، خامنه‌اي و حجت‌الاسلام‌والمسلمين رفسنجاني حل مي‌شدند.
به گفته‌ي رييس مجلس شوراي اسلامي، انتخابات مجلس دوم نيز به همين شكل برگزار شد. در اين مجلس كه در خرداد ‌٦٣ آغاز به كار كرد، ماجراها و بحث‌هايي پيش آمد و اختلافات سليقه‌اي هم‌چنان وجود داشت. اين اختلاف سيلقه‌ها در سطح سيستم تصميم گيري نظام متبلور شد. به ويژه در مسائلي چون حضور زنان در انتخابات، قانون كار، مالكيت معادن در املاك شخصي كه همواره با پا در مياني امام(ره) حل مي‌شد.
كروبي با اشاره به اين‌كه در آن زمان عضو شوراي مركزي جامعه‌ي روحانيت مبارز بوده است، گفت: من به اين نتيجه رسيدم كه به شكل برادرانه، صميمي و دوستانه مي‌توان به رقابت سالم پرداخت. به همين منظور، اين امر را با آقايان موسوي خوئيني‌ها، خاتمي، محتشمي‌پور و برخي ديگر چهره‌ها مطرح كردم كه انشعاب صورت گيرد و از درگيري و تشنج هم اجتناب شود. آنان نيز پذيرفتند و به امام(ره) نيز مراجعه كرديم.
رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان كرد: امام(ره)، آمادگي‌اش از ما بيشتر بود و اشكالي در اين زمينه ندانست، چرا كه به اين نشيب و فرازها و اختلاف سليقه‌ها واقف بود. به اعتقاد امام(ره) اين كار تفرقه نبود، بلكه انشعاب و رقابت بود.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز، با بيان اين‌كه در آستانه‌ي انتخابات مجلس سوم اين انشعاب انجام شد و به اين ترتيب برخي اسامي را در ليست خود گنجانديم، افزود: آقاي محتشمي‌پور در آن زمان وزير كشور بود، اساسنامه‌ي ما زود تصويب شد و مجمع روحانيون مبارز وارد عرصه‌ي انتخابات شد.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز، ادامه داد: پس از ورود به مجلس سوم، حدود ‌٥ ماه پيش از رحلت امام(ره)، چند نفر از جمله مرحوم موحدي ساوجي و ري شهري (وزير اطلاعات وقت) به محضر امام(ره) رفتند، حتي حاج احمد آقا و رهبري هم معتقد بودند كه بهتر است حال كه انتخابات به پايان رسيده بار ديگر به دليل پرهيز از اين‌كه برخي تصور نكنند ميان روحانيت اختلاف نظر باشد، مجمع و جامعه روحانيت ادغام شوند كه امام(ره) نپذيرفتند.
وي يادآور شد: در زمان بازنگري قانون اساسي كه امام(ره) رحلت كردند، اعضاء مجمع روحانيون مبارز از جمله آقاي موسوي دادستان كل كشور بود، آقاي توكلي دبير ائمه جمعه و رييس دفتر امام(ره)، خود من نايب رييس مجلس و مسوول بنياد شهيد بودم و خاتمي در وزارت ارشاد و محتشمي‌پور در وزارت كشور و آقايان جماراني و نظام‌زاده در اوقاف و امور خيريه و حج، موسوي لاري و منتجب‌نيا نيز در مجلس حضور داشتند. به اين ترتيب اعضاء مجمع روحانيون مبارز در كابينه، مجلس و نهادهاي انقلابي و بسيج حضور داشتند. اين در حالي است كه پس از انتخابات مجلس چهارم برخي از دوستان ما از صحنه كنار رفتند.
كروبي در ادامه‌ي سخنانش به جلساتي كه براي انتخابات رياست جمهوري پس از دوره‌ي رياست جمهوري
آيت‌الله خامنه‌اي تشكيل مي‌شد اشاره كرد و گفت: من و موسوي نزد امام(ره) رفتيم و پرسيديم كه كانديداي جدا براي انتخابات رياست جمهوري ارائه دهيم، ايشان فرمودند كه آقاي رفسنجاني وارد عرصه خواهند شد، ما هم پذيرفتيم كه از هاشمي حمايت كنيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي، افزود: به همين منظور پيش از سال ‌٦٨ از رفسنجاني خواستيم تا مصاحبه‌اي با كيهان ترتيب بدهد و وي را به عنوان كانديداي مجمع روحانيون مبارز معرفي كرديم. البته كليه‌ي تشكل‌ها فعاليت سنگيني در انتخابات داشتند، ولي مجمع روحانيون مبارز اولين تشكلي بود كه حمايت خود را از هاشمي اعلام كرد.
وي گفت: پيش از كنار رفتن اعضاء مجمع از عرصه، روزنامه‌ي سلام شكل گرفت و مسووليت آن به عهده‌ي موسوي خوئيني‌ها افتاد كه خودتان مي‌دانيد كارش به كجا كشيد.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز، با بيان اين‌كه در تمام موارد و مسائل اقتصادي و سياسي همواره اظهارنظر و حتي مصاحبه كرده‌اند، افزود: در انتخابات مجلس پنجم مصلحت ندانستيم كه به شكل مجزا وارد عرصه شويم ولي به كليه‌ي‌ دوستان پيشنهاد كرديم كه وارد عرصه شوند، هم‌چنان كه انصاري و منتجب‌نيا وارد شد، و مورد حمايت ما قرار گرفتند، ولي مجمع روحانيون به شكل رسمي وارد نشد.
رييس مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: اين مجمع متعلق به نظام، از ياران امام(ره) و به تمام اصول انقلاب معتقد است و در عين حال همواره نقدهاي دلسوزانه‌اي هم داشته است.
كروبي در همين زمينه به آنچه كه خودكامگي وزارت اطلاعات در آن زمان ‌ناميده مي‌شد اشاره كرد و گفت: يكي از دوستان حتي براي معالجه هم نمي‌توانست از قم به تهران بيايد، ما وارد عرصه شديم و مواضع‌مان را گفتيم كه در سلام چاپ مي‌شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي به شكل‌گيري مجلس پنجم و حزب كارگزاران اشاره كرد و افزود: آن زمان احساس كرديم كه رسما مي‌توانيم وارد عرصه شويم به همين منظور به ملاقات رهبري رفتيم، ايشان هم استقبال كردند.
وي افزود: در آستانه‌ي انتخابات رياست جمهوري از يكي دوستان خواستيم كه به عنوان كانديداي ما، وارد عرصه شود ولي به علت حركت برخي گروه‌ها ايشان كه سال‌ها نخست وزير امام(ره) بودند، در عرصه حاضر نشدند. البته تاكيد مي‌كنم كه رهبري نقشي در اين زمينه نداشت.
كروبي گفت: خاتمي در ابتدا كانديداتوري مجمع را نمي‌پذيرفت، ولي در نهايت قبول كرد و جمعي از علما در مجمع نيز آقاي خاتمي را تاييد كردند.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز، با تاكيد بر اين‌كه اين مجمع هم‌چنان فعال بوده است، گفت: مثلا در ماجراي بگير و بندهاي شهرداري ما بيش از همه مايه گذاشتيم و منتي هم در اين زمينه نداريم. در موارد زندانيان و حتي موارد آخوندي و روحانيت نيز مواضع‌مان را اعلام مي‌كرديم. مثلا در قبال موضع‌گيري كه در نماز جمعه عليه مرجعيت شد، فرصتي در روزنامه‌ي جمهوري پيش آمد و از آن مرجعيت تقدير به عمل آورديم. در آن زمان آقاي مهدوي كني هم با نظر ما موافق بود.
رييس مجلس شوراي اسلامي، عملكرد مجمع روحانيون مبارز را گوياي اهداف آن دانست و با اشاره به ماده‌ي ‌٣ اساسنامه مجمع كه شامل ‌١٠ بند است، گفت: اهداف ما حفاظت از اسلام، انقلاب و حفظ مراكز ديني، استقلال و … است. بند ‌١٠ اين ماده مي‌گويد، تقويت قواي تقنيني، اجرايي و قضايي نظام جمهوري اسلامي و حمايت از آن در چارچوب قانون اساسي و عنايات رهبري.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين‌كه اكنون فصل انتخابات است، گفت: از آنجا كه مجمع روحانيون مبارز با پسوند تهران بود براي آن كه بتوانيم در تمامي ايران كانديدا داشته باشيم، اين پسوند را از طريق وزارت كشور حذف كرديم و دفاترمان را تشكيل داديم.
به گفته‌ي وي؛ هر چه بيشتر از تاريخ تصويب مجمع مي‌گذرد از افراد بيشتري براي عضويت دعوت مي‌شود هم‌چنان‌كه از خسروي و رضوي فقيه دعوت به همكاري كرديم. در مرحله‌ي ديگري هم از عزيزان ديگري دعوت كرديم و آيت‌الله بجنوردي و ذاكري و نورمفيدي نيز دعوت ما را پذيرفتند.
دبيركل مجمع روحانيون مبارز، با اشاره به اين‌كه امام(ره) در رابطه با انتخابات وصيت كردند كه در انتخابات شركت كرده و حضور فعال داشته باشيم، تصريح كرد: امام(ره) در يكي از سخنراني‌ها اعلام كردند كه ما بايد تابع ملت باشيم، آن كه استقلال كشور را مي‌خواهد در هر مسلكي كه هست بايد به دنبال ملت برود كه اساس نظام هم همين است؛ اهداف ما نيز پياده شدن اين آرمان و تفكر امام(ره) است.
رييس مجلس شوراي اسلامي برخي نصايح امام (ره) را در خصوص اهميت انتخابات قرائت كرد و افزود: حكومتيان و مسوولان نيز بايد بستر لازم را براي حضور گسترده‌ي مردم فراهم آورند، و در اين ميان هيچ كس نه شوراي نگهبان و نه وزارت كشور نبايد از قانون تخطي كنند.
رييس مجلس شوراي اسلامي، در پايان با اشاره به وصيت امام(ره) به مردم مبني بر اين‌كه در هر دوره انتخابات شركت كرده و نمايندگان جمهوري اسلامي را برگزينند خاطرنشان كرد: مجمع روحانيون مبارز تلاش خواهد كرد كه در چارچوب قانون اساسي در انتخابات مجلس هفتم شركت كند.

** هم‌چنين دبير كنگره‌ي مجمع روحانيون مبارز در اين جلسه اعلام كرد: بازخواني، تاكيد و تعريف مجدد از مواضع مجمع در مقطع حساس و سرنوشت ساز كنوني كشور، در آستانه‌ي انتخابات مجلس هفتم از اهداف اولين كنگره‌ي مجمع روحانيون مبارز است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين مقدم، دبير كنگره‌ي مجمع روحانيون مبارز اين مجمع را نهادي روحاني كه همواره در فكر و انديشه‌ي گسترش و توسعه‌ي حوزه و حضور سياسي، فرهنگي، اجتماعي بوده است، دانست و گفت: سال گذشته اقدام به تغيير و تصحيح اساسنامه كرديم و مجمع به عنوان تشكيلاتي در گستره‌ي كشور جايگاه خود را تعريف كرد؛ و براي اولين بار نياز و ضرورت بازخواني، تاكيد و تعريف مجدد نسبت به مواضع مجمع روحانيون مبارز در مقطع حساس و سرنوشت‌ساز تاريخ كشورمان احساس شد.
دبير اولين كنگره‌ي مجمع روحانيون مبارز، گفت: نگاه و ديدگاه مجمع و اعضاي آن در بيانيه‌ي پاياني كنگره‌ با بررسي مسائل و موضوعات مهم و اولويت‌بندي آنها خواهد آمد.
مقدم با اشاره به اين‌كه تداوم اصلاحات ضرورتي اجتناب‌ناپذير در مقطع كنوني كشور است، گفت: لازم است كارنامه‌ي حركت اصلاحات در طول ‌٧ سال گذشته بازخواني و موانع آن مورد بررسي قرار گيرد.
از آنجايي كه جمهوريت و مردم سالاري پايه و اساس نظام است و جمهوريت در سايه‌ي اسلام مطالبه مي‌شود، نياز است كه بار ديگر جايگاه، آراء و حضور مردم در عرصه‌ي سياسي فرهنگي كشور بررسي شود.
دبير اولين كنگره‌ي مجمع روحانيون مبارز، چشم‌انداز انتخابات مجلس هفتم و شكستن فضاي بي‌حس و مرده‌ي جامعه را از ديگر موضوعات اين كنگره دانست و افزود: از آنجايي كه دفاتر استاني مجمع روحانيون مبارز سهم
به‌سزايي در پياده نمودن اهداف مجمع دارند لذا از حضور نمايندگاني از دفاتر استاني در اولين كنگره استفاده خواهيم كرد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: بحث انتخابات مجلس هفتم اصلي‌ترين مساله‌ي مورد توجه در اين دوره كنگره مي‌باشد.

**مشاور رييس جمهور در امور اهل سنت نيز در اين جلسه اعلام كرد: تحليل‌گران معتقدند نظام جمهوري اسلامي شيوه‌ي متفاوتي را در عرصه‌ي حكمراني عرضه كرده؛ به بياني بهتر حكمراني در اين نظام از يك طرف مبتني بر جنبه‌هاي ديني و از سوي ديگر بر جنبه‌هاي اجتماعي اتكا دارد.
حجت‌الاسلام رحماني‌خليلي، مشاور رييس جمهور در امور اهل سنت در اولين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز ضمن طرح ديدگاه‌هاي خود درباره‌ي قانون اساسي و نقش حكمران در اين قانون و عملكرد جايگاه مجمع روحانيون مبارز و چالش‌هايي كه اين تشكل در انتخابات مجلس هفتم با آن مواجه مي‌شود، گفت: بايد از قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي نام برد.
وي هم‌چنين با اشاره به همزماني اين ايام و انتخابات مجلس هفتم اظهار داشت: فرصت تاريخي حائز اهميتي را براي بازتوليد شاكله‌ي اصلاح طلبي در اختيار داريم.
وي با بيان اين‌كه در اين مقطع زماني بيش از هر زمان ديگري دچار انفعال سياسي هستيم، افزود: مشاركت كاهش يافته اما بايد توجه كنيم كه انتخابات بدون انگيزه فايده ندارد و انتخاباتي كه مشاركت مردم در آن نباشد مشروعيت ندارد.
رحماني خليلي با يادآوري توصيه‌ي امام(ره)، در حفظ رابطه‌ي مسوولان و مردم اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته ما درگير برنامه‌هاي درون گروهي بوديم، گاهي يكديگر را متهم مي‌كرديم و گاه درصدد متقاعد سازي يكديگر حركت مي‌كرديم، و با اين روند جامعه و گروه‌هاي اجتماعي فراري ‌شدند.
مشاور رييس جمهور در امور اهل سنت با تاكيد بر اين‌كه مشكل پيش روي مجمع، شوراي نگهبان و جريان تبليغي نيست، به موضوع كاهش توانمندي مجمع در زمينه‌ي جذب نيروهاي نوظهور اشاره كرد و گفت: همراهي با گروه‌هايي كه در گذشته توانسته‌اند با نيروهاي نوظهور ارتباطشان را حفظ كنند از اموري است كه مي‌تواند بر حل مشكل مجمع در اين زمينه كمك كند.
وي با بيان اين‌كه بايد شعارهاي مردم پسند و متناسب با نيازهاي جامعه را مطرح كنيم توصيه كرد: نبايد اختلافات را به دوران برگزاري انتخابات تسري دهيم، زيرا زماني مي‌توانيم به نتيجه‌ي مطلوب برسيم كه از انسجام لازم در طرح شعارها و كانديداها برخوردار باشيم.
رحماني خليلي از ائتلاف‌گري به عنوان رمز موفقيت مجمع براي كسب كرسي‌هاي بيشتر مجلس هفتم ياد كرد.

** هم‌چنين حجت‌الاسلام‌والمسلمين دامغاني نيز اعلام كرد: مجمع روحانيون مبارز و ديگر احزاب بايد براي تضمين امنيت نيروهاي قانوني تدبيري بينديشند تا نيروهاي خودسر جرأت بر هم ريختن مراسم و مجالس سخنراني را نداشته باشند.
به گزارش خبرگزاري سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عضو مجمع روحانيون مبارز شيراز در اولين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز با اعتقاد بر اين‌كه كمتر گفت‌وگوي صريح و جامعي از سوي مجلس و دولت با مردم شده است، اظهار داشت: مواضع مجمع روحانيون مبارز براي مردم تا كنون شفاف و روشن بوده و بايد در آينده نيز چنين باشد. نسبت مواضع ما با ديگر احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز بايد روشن شود؛ چرا كه همه‌ي ما به مجلس خبرگان و شوراي نگهبان معتقديم، ولي ديدگاه‌هاي متفاوتي نسبت به آن داريم.
دامغاني با تاكيد بر توجه بيشتر بر وحدت، گفت: كاروان دوم خرداد بايد مشتركا سوار بر كشتي سرنوشت اصلاحات شوند و هيچ‌يك ديگري را پياده نكند؛ چرا كه خودش هم از كشتي خارج خواهد شد.
به اعتقاد وي، مردم از هر قشر از اصل انتخابات اقبال خوبي خواهند داشت؛ هم‌چنان‌كه قبلا هم در حمايت از اصلاحات چنين اقبالي داشتند، ولي متاسفانه هيچ‌گونه انسجامي ميان دفاتر شهرستان‌ها و مراكز احزاب سياسي وجود ندارد، و احزاب بايد در فرصت باقي‌مانده تا انتخابات نيروهاي مردمي حامي خود را شناسايي كنند و آنان را به شركت در انتخابات فراخوانند.
اين عضو مجمع روحانيون مبارز پيشنهاد كرد كه جلسه‌اي با حضور نيروهاي موثر، كارآمد، خلاق و باتجربه‌ي احزاب تشكيل شود و موانع پيش رو را بررسي و راه‌حل‌هايي براي آن ارايه دهند.
به اعتقاد وي، روحيه‌ي ياس نيروهاي هدف‌دار و موثر در تصميم‌گيري‌ها بايد از بين برود، و آنها به عرصه‌ي انتخابات دعوت شوند. اگرچه برخوردهاي ناصوابي شده و بر فضاي ياس دامن زده است؛ براي تحقق اين امر بايد اقدامات انجام شود و به مصاحبه و اطلاعيه و پيام اكتفا نشود.
دامغاني حضور پررنگ و گسترده‌ در انتخابات را بسيار موثر و مفيد خواند و بار ديگر بر اشتراك نظر ميان گروه‌هاي دوم خردادي در راستاي وحدت هرچه بيشتر تاكيد كرد.

** آيت‌الله موسوي بجنوردي هم اعلام كرد: در كمال آزادي هر مسلماني حق دارد، سران حكومت اسلامي را نه به عنوان تضعيف، بلكه بنابر اصلاح و عملكرد و رفتار، آنان را نصيحت كند.
آيت‌الله موسوي بجنوردي، عضو مجمع روحانيون مبارز، ضمن تشكر از حاضرين و سخنان دبيركل مجمع روحانيون مبارز، با اشاره به نقش مردم در تشكيل حكومت اسلامي از ديدگاه حضرت امام(ره) اظهار داشت: ايشان، براي پيغمبر اكرم سه خصلت برشمرده‌اند، كه انسان و نبي كامل كه اتصال به منبع وحي ابدي دارد و رسول‌الله بودن ايشان؛ به اين معنا كه همه‌ي احكام اسلام را به جامعه ابلاغ مي‌كردند و اين‌كه امام المسلمين و يا زعيم المسلمين بودن پيامبر اكرم كه با هجرت از مكه به مدينه، اولين كارشان تشكيل حكومت بود كه خود در راس آن قرار گرفتند كه امامت ايشان انتخاباتي بود.
وي گفت: اوامر و نواحي رسول خدا اوامري بودند كه از سوي شخص ايشان به عنوان امام المسلمين در جامعه مطرح مي‌شد.
موسوي بجنوردي خاطرنشان كرد: در كمال آزادي هر مسلماني حق دارد، سران حكومت اسلامي را نه به عنوان تضعيف، بلكه بنابر اصلاح و عملكرد و رفتار، آنان را نصيحت كند؛ كه اين مساله در زمان پيغمبر، حضرت علي (ع) و خلفاي راشدين بوده است.
وي با اشاره به نقش مردم در حكومت، خطبه‌ي شقشقيه در نهج البلاغه را يادآور شد و گفت: امام خميني(ره) در نجف اشرف، بحث ولايت فقيه را به شكلي عقلايي مطرح كرد، و بر حكومت قانون بر مردم نه فرد بر مردم در سيستم حكومتي اسلام تاكيد داشتند.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، گفت: از حكومت‌هاي قبلي تا مدرن امروزه، عقلاي جامعه بهترين فرد را براي مديريت جامعه گزينش كرده‌اند، جامعه با عدالت اجتماعي، نظم و قانون و جلوگيري از ظلم و تعدي و برقراري امنيت به عنوان يك فرهنگ از مسائل اساسي در مساله‌ي حكومت بوده است، كه اسلام هم از اين مساله مستثني نيست؛ بلكه با گزينش بهترين امر در پي اجراي احكام است.
وي دين اسلام را جداي از اخلاق و عدالت اجتماعي ندانست و تصريح كرد: فقه و قوانين كشور كه از اخلاق جدا نيستند و از آنجايي كه حكومت بدون قدرت امكان ندارد بنابراين در تشكيل حكومت نقش مردم و مقبوليت در جامعه امري اساسي است.
بجنوردي تاكيد كرد: جزء متمم ولايت فقيه حدوثا و بقاءا، مقبوليت عامه است.
اين استاد دانشگاه، افزود: امام خميني (ره) از قبل از پيروزي انقلاب بر جمهوري اسلامي به عنوان سيستم حكومتي كشور تصريح داشتند؛ امروز چگونه است كه عده‌اي به خود اجازه مي‌دهند كه بگويند ايشان (حضرت امام (ره)) سر مردم كلاه گذاشته و اصلا با مردم كاري نداشته‌اند. (تكبير حاضرين)
عضو شوراي مجمع روحانيون مبارز، گفت: مردم حق نظارت بر عملكرد حكومت و مسوولان را به نمايندگان خود در مجلس شوراي اسلامي واگذار كرده‌اند، اما اطاعت دولت از مردم در مقابل نظارت مردم بر دولت، به حكم عقل است و نمي‌توان آن را جزو حقوق دانست.
بجنوردي درباره‌ي اهميت مجلس به عنوان ركن حياتي نظام خاطرنشان كرد: شركت در انتخابات، وظيفه‌ي ملي و شرعي همه‌ي ماست. چون امروز حيثيت نظام به اين انتخابات وابسته است كه نظام واجب افضل است.
دبير مجمع روحانيون مبارز استقلال، آزادي و تماميت ارضي در پرتو اسلام را منوط به انتخابات مجلس هفتم دانست و با توصيه و درخواست از شوراي نگهبان، افزود: اسلام وضعيت حال مردم را در نظر مي‌گيرد، بنابراين به شوراي نگهبان توصيه مي‌كنم كه كمي سعه‌ي صدر داشته باشد.
وي هم‌چنين با دعوت از احزاب و گروه‌ها در انتخابات، گفت: حضور متعدد گروه‌ها و ائتلاف‌ها شور و شوق فضاي انتخابات را باز مي‌گرداند.
عضو شوراي مجمع روحانيون مبارز، در پايان در اصرار بر حمايت خود از رييس جمهور تاكيد كرد و افزود: امام خميني(ره) اولين منادي اصلاحات بودند و خاتمي تداوم راه امام(ره) است؛ اين حركت ديگر نمي‌ايستد، چرا كه راه رهبر انقلاب است و تا قيام حضرت مهدي (عج) ادامه خواهد داشت.

** حجت‌الاسلام‌والمسلمين مجيد انصاري نيز اعلام كرد: در طول مدت شش سال گذشته جريانات مشكوك و مخالف اصلاحات در تبليغات مستمر كوشيده‌اند تا عملكرد مجلس و دولت را ناموفق و يكپارچه سياه و نااميدكننده جلوه دهند، و با بحران‌هاي خودساخته مجلس و دولت را كانون بحران‌سازي و نزاع اجتماعي معرفي كنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين مجيد انصاري رييس كميسيون برنامه و بودجه‌ي مجلس شوراي اسلامي كه در اولين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز درباره‌ي ”مجلس، دولت، اصلاحات، موفقيت‌ها، موانع و برون‌رفت“ سخن مي‌گفت، اظهار داشت: طبيعتا پاسخ‌گويي به اين شبهات نيز پيش از اين‌كه دفاع از يك جريان سياسي ‌باشد دفاع از نظام مظلوم جمهوري اسلامي ايران و دفاع از دو ركن مقننه و مجريه است.
وي با بيان اين‌كه مجلس ششم با تركيبي از نمايندگان داراي تحصيلات عاليه و فراگير بيشتر از اقشار اجتماعي نسبت به اعضاي گذشته شكل گرفت، تاكيد كرد: علي‌رغم جوسازي‌هاي صورت گرفته عليه مجلس، مجلس ششم در عرصه‌ي قانون‌گذاري بيش از ‌٧٥٠ طرح و لايحه اعلام وصول و حدود ‌٤٠٠ مورد را بررسي و تعيين تكليف نموده است.
نماينده‌ي مردم تهران در خانه ملت در ادامه با اشاره به اين‌كه مجلس ششم در وضع قوانين مبنايي و ساختاري در مسايل اقتصادي بيشترين و بزرگ‌ترين عملكرد را داشته است، از قوانين جلب سرمايه‌گذاري خارجي، اصلاح قانون چك، تثبيت نرخ ارز، اصلاح روند بودجه‌نويسي، اصلاح قانون امور گمركي و ادغام جهاد كشاورزي و ادغام وزارت صنايع و معادن نام برد.
وي هم‌چنين درباره‌ي عملكرد مجلس ششم در زمينه‌ي مسايل سياسي و فرهنگي گفت: گام‌هاي بلندي از جمله در قانون حضانت فرزند، جرايم نيروهاي مسلح، ايجاد تسهيلات پرستاري و تعيين حقوق پرستاري براي همسران جانبازان، برداشته شد و كارنامه‌ي موفقي را براي خود رقم زده است.
وي اظهار داشت: ‌٣٦ مصوبه‌ي مجلس از جمله لايحه‌ي جرم سياسي به دليل رد شدن از سوي شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع شده كه ‌٣ مورد تصويب و ‌٣ مورد رد و بقيه در نوبت مي‌باشد.
رييس كميسيون تدوين آيين‌نامه‌ي مجلس با بيان اين‌كه مجلس ششم تا كنون ‌٤ استيضاح وزير داشت، گفت: مجلس شوراي اسلامي تا كنون ‌٧ مورد استيضاح وزير داشت كه ‌٤ مورد آن در مجلس ششم بود، كه اين روند افزايش پيدا كرده است، كه البته استيضاح وزير به معني بي‌مهري مجلس نسبت به دولت نيست.
انصاري از مهم‌ترين موانع بزرگ در مقابل مجلس ششم را عدم تعامل سازنده و روابط حسنه ميان شوراي نگهبان و مجلس دانست و گفت: متاسفانه از نخستين روزهاي شكل‌گيري مجلس ششم تا كنون حاله‌اي از سوءظن و نگاه بدبينانه به روابط اين دو سايه افكنده است، كه موجب انسداد قانون‌گذاري در برخي حوزه‌ها از جمله حوزه‌ي سياسي، اجتماعي و ساماندهي مديريت شده است.
وي اضافه كرد: اما سخت‌گيري غيرموجه و استنادات شوراي نگهبان در پاره‌اي از مسايل، موجب تاخير در قانون‌گذاري و خسارت بزرگي شده است؛ اما مهم‌ترين آن تاثيرات ويرانگري است كه بر اعتقاد مردم و نسل جوان كشور مي‌گذارد.
وي تصريح كرد: تمام نگراني از اين است كه ارايه‌ي اين نوع برخوردها و چهره نامنعطف از اسلام و ناكارآمد در كشور موجب دين‌گريزي و به حاشيه رانده شدن اسلام ناب و قانون اساسي از عرصه‌ي حيات كشور شود كه اين همان نگراني است كه امام (ره) هشدار مي‌داد.
وي تاكيد كرد: ضرورت دارد كه شوراي نگهبان در نگاهي واقع‌بينانه و با شناختي دقيق از مقتضيات زمان، در مواضع نظري و عملي خود بر سر اصل تفسير قانون اساسي، تدوين قوانين و نحوه‌ي نظارت بر انتخابات بازنگري نمايند، و در اقدامي اصلاح‌گرايانه به بازسازي رفتار خويش بپردازد و به جلب اعتماد از دست رفته كمك كند.
وي دومين مشكل مجلس را مسايل داخلي آن و ساماندهي سياسي تشكيلات عنوان كرد و گفت: جريان اصلاح‌طلب بايد با بهره‌گيري از اكثريت قاطع خود به اصلاح روش‌ها و كارآمد نمودن نظام بررسي و تصويب قوانين و نظارت بر امور مي‌پرداخت و براي چهار سال خود برنامه‌ي جامعي تهيه مي‌كرد كه اين پيشنهاد در نخستين روز قبل از تشكيل مجلس پيشنهاد شد.
وي با اتكا به آمار و ارقام، عملكرد مجلس ششم را موفق و موجب غرور دانست.
وي با بيان اين‌كه ايران از بالاترين سطح ذخيره‌ي ارزي در طول تاريخ خود برخوردار است، گفت: بي‌ترديد ايران بعد از دوم خرداد از نظر اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و مسايل بين‌المللي از رشد بالايي برخوردار شده است.

** حجت‌الاسلام‌ محتشمي‌پور نيز در اين كنگره اعلام كرد:
امروز مراكز افكارسازي جهان مي‌كوشند نظام جمهوري اسلامي را اقتدارگرا و بي‌اعتنا به راي مردم و اصلاح ناپذير معرفي كنند، تا از اين طريق زمينه‌ي سركوب آن را فراهم كنند، لذا پافشاري روي مسائلي كه تاييد قيم سالاري نظام است آيا چيزي جز تاييد بر اين دعواي مراكز ياد شده است؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور در اولين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز با بيان اين‌كه مجمع روحانيون مبارز حياتش را مرهون توجه امام(ره) به چند صدايي بودن جامعه‌ي روحاني مي‌داند، افزود: البته اين به معناي تعرض امام(ره) به جامعه روحانيت و تضعيف اين تشكل نبود، انديشه‌ي سياسي امام(ره) با تمركز قدرت در فرد و جمع خاص منافات داشت.
نماينده‌ي مردم تهران در خانه ملت وي با تاكيد بر اين‌كه امام(ره) در مفهوم واقعي كلمه خواهان استقرار نظام جمهوري اسلامي بود، اظهار داشت: ساختار حكومتي مورد نظر امام(ره) مقتدرگرايانه نبود و بلكه مردم سالارانه بود.
محتشمي‌پور هم‌چنين با استناد به نامه‌ي ‌‌٦٨/٩/٢ امام(ره) به آيت الله جنتي از مقيد كردن ساختار حكومت ديني به مردم‌سالاري حتي در بالاترين سطح آن يعني رهبري به عنوان يكي از شاخص‌هاي اين نامه نام برد.
وي تصريح كرد: زماني كه امام(ره) در امر خطير رهبري نافذ بودن حكم ولي را به اين‌كه وي منبعث از مردم است محدود مي‌كند در نمايندگي مجلس به طريق اولي نمي‌توان انتخاب مردم را فرعي و نمايش و بلاموضوع قرار داد، و آن را به نظر و سليقه‌ي‌ شوراي نگهبان منوط كرد.
اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، هم‌چنين در اظهاراتش با يادآوري دو ديدگاه متفاوتي كه در تعريف جايگاه آرا مردم و سهم آنها در اداره‌ي كشور مطرح مي‌شود به نگراني‌هايي كه درباره‌ي رد صلاحيت داوطلبان كانديداتوري مجلس هفتم وجود دارد اشاره كرد و افزود: فطرت انسان‌ها توحيدي است و اصل بر صلاحيت افراد است.
رييس فراكسيون دوم خرداد با يادآوري اين موضوع كه انتخابات مجلس هفتم از جنبه‌هاي مختلف حساس‌ترين انتخابات قبل از انتخابات ‌‌٧٦ به شمار مي‌آيد اظهار داشت: عرصه امروز از آن جوانان است، و مسووليت آنها سنگين، لذا از جوانان مي‌خواهيم صرف نظر از برخوردهاي متحجرانه‌ي كج‌انديشان، با حضور فعالانه‌شان در انتخابات مسووليت‌شان را به انجام رسانند.
محتشمي‌پور در ادامه‌ي اين بخش از اظهاراتش با بيان اين‌كه هم نسلي‌هاي ما بايد عرصه را براي جوانان فراهم كنند، گفت: خدا نكند روزي اين نسل از نظام قهر كنند؛ زيرا در صورتي كه اين نسل از نظام جمهوري اسلامي قهر كند آشتي دادنش خيلي مشكل است.
وي افزود: وظيفه داريم امام گونه با جوانان برخورد كنيم، و آنها را به نظام بازگردانيم؛ زيرا حضور و احساس مسووليت اين نسل علاوه به تضمين امنيت انتخابات، ثبات نظام را موجب خواهد شد؛ به نحوي كه مي‌توان عنوان كرد تا زماني كه جوانان در صحنه باشند هيچ خطري نظام را تهديد نمي‌كند.

** حجت‌الاسلام‌والمسلمين شهيدي نيز در اين كنگره اظهار داشت: در طول تاريخ، مردم به دليل صداقتي كه در روحانيت اصيل مشاهده كرده‌اند، همواره علاقه‌ي خود را نسبت به اين قشر ابراز مي‌كنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين شهيدي كه در اولين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز از مشهد سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در قبل از انقلاب، به دليل شرايط رژيم استبدادگر، روحانيون همواره در بين مردم محل مشورت در زمينه‌هاي مختلف بوده‌اند و نقش دادگاهي و قضاوت در معادلات زندگي مردم داشته‌اند.
رييس دفتر مجمع روحانيون مبارز مشهد افزود: همين امر باعث شد تا پس از پيروزي انقلاب، اكثر سنگرهاي مديريتي نظام بر آنها سپرده شود؛ كه جمع كثيري در انجام وظايف‌شان تلاش نمودند.
وي اظهار داشت: جوي از بي‌اعتمادي از مجموع عملكرد روحانيت در بين مردم به وجود آمده بود؛ كه حضرت امام (ره) در سال ‌٦٧ با پيام معروف‌شان مرزبندي بين اسلام آمريكايي و اسلام ناب محمدي را مشخص كردند؛ و حماسه دوم خرداد نيز با حضور خاتمي باعث شد تا اعتماد دوباره‌اي به مجموعه‌ي روحانيت اصيل بازگردد.
مشاور فرهنگي استاندار مشهد با بيان اين‌كه به روحانيت از طرف نيروهاي خودي و غيرخودي جفاي جبران‌ناپذير شده است، گفت: متاسفانه در عرصه‌ي تصميم‌گيري هم‌چون گذشته شاهد حضور پويايي آنها نيستيم و اميدواريم كه مجمع روحانيون مبارز در مجلس هفتم نقش خود را ايفا كند؛ و به عنوان عامل وحدت، جايگاه روحانيت اصيل را بازگرداند.
شهيدي ابراز داشت: برگزاري نشست‌هاي متعدد و استفاده از نظرات همفكران در اقصي ‌نقاط كشور، و بازگويي مشكلات در جهت ارتقاي سطح فعاليت در مجمع و گسترش حوزه‌ي نفوذ آن موثر خواهد بود.
وي هم‌چنين تهيه‌ي بولتن‌هاي خبري را براي اطلاع‌رساني به همفكران - با توجه به بولتن‌هايي كه درصدد تضعيف و تخريب مجلس برآمده‌اند؛ و از هيچ اقدام تخريبي فروگذار نمي‌كنند - لازم دانست، و گفت: ارتباط مباني مي‌تواند موجبات آگاهي بيشتر همه‌ي اقشار جامعه را فراهم كند.
وي تاكيد كرد: مجمع روحانيون مبارز، به‌رغم وجود مشكلات نسبت به روشن كردن نسل جوان و حوزه‌، اهتمام بيشتري داشته باشد.

** حجت‌الاسلام عرب نيز در اين كنگره اعلام كرد: «تركيب ايده‌ها و انديشه‌ها، تركيب حقيقي است و بر اساس آن، حقوق مردم نيز مطرح است.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمين عرب در اولين كنگره سراسري مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: «بايد به نقش مردم نگاه توحيدي داشت.»
وي با اشاره به سخن علامه طباطبايي مبني بر اينكه قرآن به نقش امتها و به سرگذشت ملتها بيش از سرگذشت افراد شاخص پرداخته است، تصريح كرد: «قرآن بر تعيين نقش مردم در مباني اصيل و عميق تكيه دارد و امتها در پيدايش، حضور و سقوط تمدنها نقش تعيين‌كننده‌اي را ايفا مي‌كنند. قرآن در ديدگاه الحادي و توحيدي را در باب نقش و قدرت مردم مطرح مي‌كند؛ كه ديدگاه الحادي مورد نقد قرآن است؛ زيرا مردم و جامعه را منهاي دين، ايمان و خدا فرض مي‌كند.»
وي درباره ديدگاه توحيدي گفت: «اين ديدگاه، در باب مساله‌ جامعه و نقش مردم مي‌گويد مردم را در طول قدرت خدا بدانيم؛ به عبارت ديگر قدرت جمعي مردم، حضور و آگاهي‌شان را مظهر اراده قدرت بدانيم. قرآن به پيامبر مي‌گويد خداوند دو چيز (يعني قدرت خداوند و مردم) را تاييد مي‌كند؛ كه در تقابل و تعارض با يكديگر نيستند بلكه يكي مظهر ديگري است.»
وي افزود: «خداوند مي‌گويد كه اگر بخواهيم توحيد ناب را در جامعه بنگريم، بايد قدرت جمعي مردم را نمونه‌اي از توحيد عيني و عملي اسلام بدانيم.»
عرب با اشاره به نظرات شهيد مطهري كه تركيب جامعه، يك تركيب حقيقي است و جامعه يك وجود جمعي حقيقي و واقعي است، و نه تركيبي از استخوان‌ها و گوشت‌ها، گفت: «تركيب ايده‌ها و انديشه‌ها، تركيب حقيقي است و بر اساس آن، حقوق مردم نيز مطرح است.»
وي در پايان تصريح كرد: «هر فكري - چه در گذشته و چه در آينده - نسبت به هر انديشه و عملي، همسو و همدل باشد، خود “مشاركت” است كه امام (ره) مي‌گويند به خاطر وجود همين همفكري جمعي است كه ايمان تقويت مي‌شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1904

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه سخنراني ها در اولين كنگره‌ سراسري مجمع روحانيون مبارز، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016