جمعه 14 آذر 1382

پرسش و پاسخ با فاطمه كروبي، جميله كديور، منتجب‌نيا، سلامتي و ... در ميزگرد پاياني نخستين كنگره‌ مجمع روحانيون مبارز، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
«مردم مايوس نشده‌اند و در عرصه حضور خواهند يافت.»
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فاطمه كروبي دبيركل مجمع اسلامي بانوان در ميزگرد پاياني نخستين كنگره‌ سراسري مجمع روحانيون مبارز با اشاره به فعاليت‌هاي اين مجمع در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي، افزود: «مجمع اسلامي بانوان رتبه سوم را در ميان 130 حزب در وزارت كشور كسب كرده است.»
كروبي در پاسخ به سوالي گفت: «انقلاب اسلامي نوعي اصلاحات بود ولي به علت جنگ، ثمرات آن به درستي محقق نشد.»
به اعتقاد وي براي پيش‌آهنگ ماندن جنبش اصلاحات، بايد به نقد از درون پرداخت.
كروبي ادامه داد: «عدم رضايت مردم به علت دلسردي از نظام و آرمان‌هاي امام (ره) نيست، بلكه به علت عملكرد ناصحيح برخي از مسوولان است.»
وي با تاكيد بر اين‌كه دوران شعارهاي تند گذشته است، بر لزوم توجه به مطالبات مردم در عرصه‌ اقتصادي تاكيد و اظهار اميدواري كرد كه تمام گروه‌هاي سياسي از سياه‌نمايي پرهيز كنند و حقايق را به مردم بگويند.
دبيركل مجمع اسلامي بانوان، مردم را مردمي خوب، پايبند به نظام و انقلاب خواند و متذكر شد: «مردم مايوس نشده‌اند و در عرصه حضور خواهند يافت.»
كروبي اظهار اميدواري كرد كه شوراي نگهبان به شكل سليقه‌اي عمل نكند و حيثيت و آبروي افراد را در نظر بگيرند تا انتخابات هرچه باشكوه‌تر برگزار شود.

*** به گزارش ايسنا، جميله كديور دبيركل انجمن روزنامه‌نگاران زن و نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ميزگرد پاياني، نخستين كنگره‌ي سراسري مجمع روحانيون مبارز، ويژگي يك نظام مردم‌سالار در قبال نظام خودكامه، حضور واقعي مردم در صحنه و امكان چرخش واقعي و سالم نخبگان در عرصه‌ي قدرت دانست.
وي در اين رابطه مشاركت گسترد‌ه‌ي مردم و وجود كانديداهاي توانا را الزامي خواند؛ و بر لزوم رقابت سالم ميان گروه‌ها و احزاب سياسي تاكيد كرد.
وي افزود: تحقق موارد فوق در گرو آن است كه مردم احساس كنند در سرنوشت خود و كشورشان موثرند. به اين ترتيب، مشاركت گسترده‌اي را در انتخابات خواهند داشت. البته كانديداهاي سالم و توانمند بايد در عرصه‌ي انتخابات و مجلس هفتم حضور يابند.
كديور با تاكيد بر اين‌كه فضاي نظارتي نيز بايد فضايي قانونمند باشد، تصريح كرد: مجريان انتخابات نيز بايد به گونه‌اي عمل كنند كه زمينه‌ي اعتماد عمومي مردم را نسبت به سلامت انتخابات فراهم آورند.
به اعتقاد وي، شرايط فعلي جامعه حاكي از آن است كه سطح عمومي مردم احساس تاثيرگذاري بر فضاي جامعه را ندارند. لذا بايد احزاب، گروه‌هاي سياسي و كل حاكميت، بايد براي رفع اين يأس دست به دست يكديگر دهند.
دبيركل انجمن روزنامه‌نگاران زن ادامه داد: شواهد حاكي از آن است كه يأس عمومي مردم در كانديداها نيز نفوذ يافته و اشتياق و اقبال گذشته در ميان آنها مشهود نيست. البته از آن‌جا كه اميدي نيست شوراي نگهبان نيز بر اساس قانون عمل كند، اين يأس در جامعه تشديد مي‌شود.
وي از اين‌كه احزاب و جريان‌هاي سياسي سيگنال‌هاي منفي‌اي را كه طي سال‌هاي گذشته در جامعه انعكاس داده‌اند اظهار تاسف و بر لزوم رفع آن تاكيد كرد.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به تفرقه ميان گروه‌هاي دوم خردادي اشاره كرد و با اظهار تاسف متذكر شد: حتي افراد كليدي در يك حزب نيز نظرات متفاوت و متناقضي دارند.
به اعتقاد وي، همه‌ي گروه‌هاي دوم خردادي به اين نتيجه رسيده‌اند كه در انتخابات شركت كنند. شوراي نگهبان نيز بايد ملزومات شركت كليه‌ي احزاب را در انتخابات فراهم آورد؛ تا شور و اشتياق عرصه‌ي انتخابات تضمين شود.
كديور در پاسخ به سوال يكي از حاضران، با رد اين نظر كه مجلس ششم در عرصه‌ي سياسي نتوانسته اقدامات مثمرثمري داشته باشد، گفت: برخي دوستان اصلاح‌طلب، ميزان مطالبات اقشار مردم را بدون توجه به امكانات موجود، ارتقا بخشيده‌اند؛ و همين سبب نارضايتي مردم شده است.
اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي در باب تذكرات و پرسش‌هاي متعدد مجلس در بحث قانون‌گذاري و نظارت، عملكرد مجلس ششم را بسيار خوب و تنها قابل قياس با مجلس اول خواند و حتي آن را در مواردي بهتر از مجلس اول دانست و گفت: مردم، مجلس را به عنوان پشتوانه‌ي خود پذيرفته‌اند.
وي افزود: كميسيون اصل 90 كارنامه‌ي درخشاني داشته است و شكايات آحاد مردم را در حد توان خود بررسي كرده است.
اين عضو كميسيون اصل 90 مهم‌ترين مانع برخورد سخت شوراي نگهبان را مانع پيش‌روي مجلس دانست و افزود: مردم در اين زمينه بهترين قاضيان خواهند بود.

***به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمين رسول منتجب‌نيا، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ميزگرد پاياني نخستين كنگره سراسري اين تشكل در پاسخ به سوالي گفت: «در جلسات مجمع روحانيون مبارز اهتمام اعضاي شوراي مركزي بر اين بوده كه در سطح كشور امنيت و آرامش حاكم، و خصومت‌ها و تعارضات به رقابت سالم سياسي بدل شود و گروههاي دوم خرداد همچنان با يكديگر موتلف باقي بمانند.»
وي با اشاره به اصلاحاتي كه در ساختار تشكيلاتي مجمع روحانيون مبارز صورت گرفته است، ادامه داد: «ما در تمام كشور مي‌توانيم به فعاليت انتخاباتي بپردازيم ولي هرگز يك حزب بسته‌ تمام عيار و جدا از ديگر احزاب نخواهيم بود. بلكه در كنار ديگر گروهها براي وحدت و صميميت و پيش‌برد جريان اصلاحات تلاش خواهيم كرد.»
منتجب‌نيا بر اهتمام مجمع روحانيون مبارز براي انتخابات اشاره كرد و گفت: «ما مردم را همچون گذشته به حضور گسترده در انتخابات دعوت خواهيم كرد، چرا كه با توجه به شرايط كشور و منطقه، حضور تمام گروههاي اصلاح‌طلب در انتخابات لازم و ضروري است.»
اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه حزب متبوعش بي‌هيچ شرطي در انتخابات شركت خواهد كرد، خاطرنشان كرد: «ما اين امر را با جديت دنبال مي‌كنيم و از گروههاي همسو انتظار داريم تا براي ايجاد فضاي گرم انتخابات تمام تلاش خود را به خرج دهند. چرا كه فضاسازي ما در روحيه‌ مردم موثر خواهد بود.»
به اعتقاد وي، يكي از فوايد اين كنگره، فضاسازي در سطح جامعه و كمك به آمادگي بيشتر مردم در انتخابات مجلس هفتم است.
منتجب‌نيا در پاسخ به سوال ديگري اظهار اميدواري كرد كه شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت‌ها بر اساس قانون عمل كند.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد كه مجمع روحانيون مبارز - به ويژه دبيركل آن - همواره حامي كساني بوده‌اند كه شايستگي كانديداتوري را داشته‌اند.
اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه نظر هر يك از 27 عضو شوراي مركزي حزب متبوعش، ديدگاه شخصي آنان است، خاطرنشان كرد كه مواضع رسمي مجمع روحانيون از طريق بيانيه‌ها اعلام مي‌شود.
منتجب‌نيا اظهار اميدواري كرد كه انتخابات مجلس هفتم انتخاباتي پر شور باشد.
وي نقش نخبگان در تبيين و تفهيم نقش اساسي مردم انتخابات را مهم و پر ارزش خواند.

*** به گزارش ايسنا، محمد سلامتي در ميزگرد پرسش و پاسخ مجمع روحانيون مبارز با تاكيد بر اينكه مسوولان بايد شرايط مورد نظر مردم را به وجود بياورند، ادامه داد: «گروههاي دوم خردادي بايد مردم را به صحنه بياورند و در اين مساله بايد در درجه‌ اول وحدت خود را حفظ كنند و اختلافات كوچك را براي رسيدن اهداف بزرگ كنار بگذارند.»
سلامتي كه از انتخابات شوراها به عنوان تجربه‌اي تلخ ياد مي‌كرد، تمايل تمام گروههاي دوم خردادي در تنظيم ليست مشترك را نقطه قوت انتخابات آتي نسبت به انتخابات شوراها دانست و نسبت به نتيجه‌ آن اظهار اميدواري كرد.
وي با اشاره به جوان بودن ساختار تشكلهاي سياسي در ايران، گفت: «هر حزب، تشكل خاص خودش را دارد كه بعضا در تعارض با افكار ساير احزاب قرار مي‌گيرد، اما در صورتي كه هدفي مشترك وجود داشته باشد اين افكار حزبي در آن مجموعه بزرگتر، كمرنگ مي‌شوند.»
وي افزود: «جبهه‌ دوم خرداد، طيف گسترده‌اي را تشكيل مي‌دهد كه هركدام داراي اهداف خاص خودشان هستند. بنابراين حضور احزاب در اين جبهه دليل نمي‌شود كه آنها افكار و اهداف حزبي خودشان را ناديده بگيرند.»
سلامتي از عدم حاكميت تفكر ارتجاعي به عنوان يكي از اهداف مشترك اين جبهه نام برد و اظهار داشت: «جبهه دوم خرداد در بسياري از موارد اختلاف نظر دارند كه ممكن است در مراحل بعدي تعديل شود.»
وي افزود: «اختلافات جبهه‌ دوم خرداد زياد بوده ولي به تدريج كم شده، اما از بين نرفته است.»
وي با بيان اينكه سازمان مجاهدين هيچگاه به دنبال سهم‌خواهي نبوده است، گفت: «بر اين اساس در همه انتخابات‌ اعلام كرده‌ايم كه جمع‌بندي اكثريت را مي‌پذيريم و در دولت و مجلس نيز هيچ‌گاه درصدد معرفي فرد مورد نظر خود نبوده‌ايم. لذا اينكه به سازمان مجاهدين عنوان انحصارطلب بدهند ظلم است.»
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، داوود سليماني، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با طرح اين سوال كه آيا مجمع روحانيون مي‌خواهد به عنوان نهادي اجماعي باقي بماند؟ افزود: «وجود لفظي مثل كنگره، اين تلقي را ايجاد مي‌كند كه مجمع روحانيون قصد دارد به عنوان يك حزب سياسي عمل كند.»
وي افزود: «اگر مجمع به عنوان نهادي اجماعي عمل كند، مي‌تواند در انسجام نيروها و ائتلاف دوم خرداد بيش از پيش موثر باشد.»
سليماني نيز در پاسخ به سوالي با اين مضمون كه جبهه مشاركت تا كي مي‌خواهد ضد ديني عمل كند، گفت: «اگر شواهدي ضد ديني در عملكرد مشاركت ملاحظه كرديد عنوان كنيد تا پاسخ دهيم.»
سليماني در پاسخ به سوال ديگري مبني بر دليل تقابل ديدگاهها و مواضع مشاركت در مقابل مجمع روحانيون مبارز، گفت: «چيزي كه اصيل‌تر از لباس روحانيت است، تفكر اين قشر است. مشاركت، تفكري را كه مغاير با تفكر روحانيت باشد نفي مي‌كند و اين ارتباطي به اشخاص ندارد.»
وي تصريح كرد: «اگر اختلاف استراتژيك نباشند مذموم نيست؛ لذا در چالشهاي سياسي بايد حداقل‌هايي را بپذيريم.»

*** به گزارش ايسنا، ابراهيم اصغرزاده، دبيركل حزب همبستگي در اولين كنگره سراسري مجمع روحانيون مبارز ابراز عقيده كرد: «در شرايط حساسي كه جامعه دوران نوسازي را تجربه مي‌كند، صندقهاي راي - كه همه از قبل آن به ثبات مي‌رسند - به محل اختلاف و ناپايداري تبديل شده‌اند.»
وي با بيان اينكه قرار نيست با راي دادن مردم و انتخابات، در انقلاب تغيير ساختار و دگرگوني داشته باشيم، افزود: «برداشتهاي متفاوت از اصلاحات در طيفهاي مختلف اصلاح‌طلبان، متاسفانه اين ديد در جامعه القا كرد كه اصلاح‌طلبان ناتوانند؛ اما واقعيت آن است كه بخش مهمي از اصلاح‌طلبان روحانيون هستند و حكومت به دخالت و نقش‌آفريني اين قشر محتاج است.»
دبيركل حزب همبستگي با اشاره به پرداخت هزينه‌هاي سنگين مجمع روحانيون مبارز از سوي نمايندگانشان در مجلس شوراي اسلامي و نهادهاي وابسته به آنها مانند روزنامه‌ سلام و با مثبت خواندن حضور و نقش جدي دوباره روحانيون، گفت: «من با اين حرف كه حضور روحانيون فضا را محافظه‌كار مي‌كند موافق نيستم، بلكه معتقدم مجمع روحانيون مبارز مي‌تواند جنبش اصلاحات را از بن‌بست دروني موجود و كاركرد غلطش خارج كند.»
وي خاطرنشان كرد: «مجمع روحانيون مي‌تواند به نفع جنبش اصلاحات، مبارزه نقش‌آفريني در انتخابات داشته باشد و محور ائتلاف‌بخش و وحدت‌بخشي براي جبهه‌ اصلاحات باشد.»
اصغرزاده تصريح كرد: «ايجاد ائتلاف، شرايط لازم و برنامه‌ريزي مي‌خواهد و اين در حالي است كه وحدت، ضرورت اين دوره از فعاليت اصلاح‌طلبان و اصلاحات است؛ اما شفافيت مهمتر است.»
وي با بيان اينكه اگر مردم احساس كنند كه روحانيون به يك طبقه‌ جديد و يك گروه حكومتي كه از رانت‌ها استفاده مي‌كند تبديل شده‌اند، بي‌اعتماد خواهند شد، بخشي از دليل عدم حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي را در ابهام‌آفريني رفتار برخي از گروههاي مرجع و حاكم دانست.
وي عبور از وضعيت موجود را در گرو همدلي و همگرايي با يكديگر و وجود نقشه و برنامه‌ مشخص دانست و گفت: «اميدوارم مجمع روحانيون به نقش جديد و موثري كه در ميان گروههاي اصلاح‌طلب دارد با جديت ادامه دهد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1905

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرسش و پاسخ با فاطمه كروبي، جميله كديور، منتجب‌نيا، سلامتي و ... در ميزگرد پاياني نخستين كنگره‌ مجمع روحانيون مبارز، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016