جمعه 8 اسفند 1382

فراخوان سازمان عفو بين الملل براي نجات جان کبري رحمانپور

شماره عمومي عفو بين الملل: MDE 13/015/2004

اطلاعات بيشتر درباره UA 364/03 (در ادامه فراخوان MDE 13/041/2003 به تاريخ 15 دسامبر 2003، و فراخوان MDE 13/041/2003 به تاريخ 25 فوريه 2003 و فراخوان 13/002/2004 به تاريخ 9 ژانويه 2004)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران – کبري رحمانپور (زن)، سن حدود 22 سال

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، کبري رحمانپور در 28 فوريه 2004 (9 اسفند 1382) اعدام خواهد شد. آخرين اميد وي به رهايي از اعدام اين است که خانواده مقتول وجه خون بها را پذيرفته و از قصاص وي صرف نظر کنند.

اطلاعات جديدي درباره وقايعي که به مرگ مادر شوهر کبري رحمانپور انجاميد و منجر به صدور حکم اعدام کبري در ژانويه 2002 گرديد، يافت شده است. بنا به مطلبي که در نمابر حقوق زنان ايراني ( www.womeniniran.org ) درج شده، در سال 1999 کبري رحمانپور براي کار، احتمالا به عنوان خدمتکار خانگي، به منزل عليرضا نياکانيان رفت که به مدت سه ماه در آنجا بطور آزمايشي کار کند. بر طبق گزارش هاي رسيده، اين مرد کبري را مورد آزار و استفاده جنسي قرار داد و کبري به مقامات شکايت کرد. اين مرد مبلغي به کبري به عنوان خسارت پرداخت کرد، و شايد حبس هم شده باشد. اما، احتمالا به دليل فشار از طرف پدر کبري، عليرضا و کبري عقد صيغه کردند. در عين حال، بر اساس اين گزارش، يک روز در سپتامبر يا اکتبر سال 2000، عليرضا نياکانيان کبري رحمانپور را به يک محله شلوغ در شمال تهران، بنام تجريش، برده و معادل بيست هزار دلار پول نقدبه وي داده و از او خواسته که وي را رها کند. کبري از قرار معلوم به خانه وي باز مي گردد و در آن هنگام بوده که کشمکش و نزاعي که به مرگ مادر شوهر وي انجاميد، در مي گيرد.

کبري چند هفته بعد بازداشت و محاکمه شد. کبري گفته است که در دفاع از خود اقدام کرده است. با وجود اين در شعبه 1608 دادگاه جنايي تهران، در ژانويه 2002، وي به مرگ محکوم شد. يک سال بعد اين حکم توسط شورايعالي قضايي به تصويب رسيد.

سفارت ايران در لندن طي نامه اي به عفو بين الملل در تاريخ 3 فوريه 2004 اظهار نموده است که جريان قانوني محاکمه پايان يافته است و حکم فقط در صورتي که اولياء دم مقتول رضايت دهند و خون بها را بپذيرند، اجرا نخواهد شد. ظاهرا تلاش چهره هاي مردمي و برخي مقامات براي تغيير راي خانواده مقتول در زمينه اجراي حکم اعدام به نتيجه نرسيده است.

کبري رحمانپور قرار بود در ژانويه 2004 اعدام شود، اما بدليل کمبود وسايل لازم (ظاهرا به دليل نبود دستبند براي استفاده در اعزام وي به محل اعدام) حکم وي به تعويق افتاده است و فرصت بيشتري براي تقاضاي بخشش از عليرضا کيانيان و خانواده وي فراهم آورده است.

اقدام پيشنهادي: لطفا درخواست نامه هاي خود را با سرعت هر چه بيشتر به زبان فارسي،انگليسي، فرانسه يا زبان خود (حاوي نکات زير) ارسال کنيد:

-بيان همدردي با خانواده مقتول،
_ابراز خوشوقتي از تعويق اجراي حکم اعدام،
-تقاضاي تعويق اجراي حکم اعدام به مدتي طولاني تر با نظر و اميد به لغو حکم،
-درخواست از مقامات براي آگاه ساختن خانواده مقتول از حق خود، تحت قانون اسلامي، که کبري رحمانپور را ببخشايند،
-ذکر اينکه سازمان عفو بين الملل حقوق و مسئوليت هاي دولت ها را براي اجراي عدالت در مورد کساني که متهم به جرايم جنايي هستند، به رسميت مي شناسد، ولي شديدا با اعدام به مثابه خشن ترين، غيرانساني ترين، و تحقيرآميزترين مجازات مخالفت مي نمايد،
- تذکر به مقامات ايراني در باره تعهد آنان به ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي (به ويژه ماده 6) که دولت ايران به آن متعهد مي باشد،

آدرس فرستادن درخواست نامه ها:

رئيس جمهور
عاليجناب حجه الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي
رياست جمهوري، خيابان فلسطين
چهارراه آذربايجان، تهران، جمهوري اسلامي ايران
اي-ميل: khatami@president.ir (لطفا اگر اي-ميل برگشت خورد، دوباره بفرستيد.)
عنوان مخاطب: عاليجناب


نماينده اول مردم تهران
غلامعلي حداد عادل
فاکس: 98 21 646 1746
عنوان مخاطب: جناب آقاي


کپي در خواست به:

وزير امور خارجه
عاليجناب کمال خرازي
وزير امور خارجه
وزارت امور خارجه، خيابان شيخ عبدالمجيد کشک مصري
تهران، جمهوري اسلامي ايران
فاکس: +98 21 390 1999 ( غيرقابل اطمينان، لطفا بنويسيد برسد به دست دايره حقوق بشر، وزارت امور خارجه)


کميسيون حقوق بشر اسلامي
آقاي محمد حسن ضيائي فر
فاکس: 98 21 204 0541

مسئول روابط عمومي شوراي نگهبان
وحيد جلال زاده
فاکس: 98 21 648 2000
اي-میل: into@irisn.com (اگر اي-ميل شما برگشت، لطفا دوباره بفرستيد.)
عنوان مخاطب: آقايان محترم

و نمايندگان معتبر سياسي ايران در کشور شما.

لطفا درخواست خود را هر چه سريعتر بفرستيد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5124

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فراخوان سازمان عفو بين الملل براي نجات جان کبري رحمانپور' لينک داده اند.

وقت تنگ است . . .
وقت تنگ است ، براي من و تو نه ، اما براي كسي كه هر نفس اش قدمي است به سمت جوبه ي اعدام وقت تنگ است . وقت تنگ است براي كسي كه تنها ۲۲ بهار از زندگ...
همچون کوچه ئی بی انتها
February 27, 2004 03:59 PM

وقت تنگ است . . .
وقت تنگ است ، براي من و تو نه ، اما براي كسي كه هر نفس اش قدمي است به سمت جوبه ي اعدام وقت تنگ است . وقت تنگ است براي كسي كه تنها ۲۲ بهار از زندگ...
همچون کوچه ئی بی انتها
February 27, 2004 04:00 PM

Copyright: gooya.com 2016