جمعه 8 اسفند 1382

بهزاد نبوي در گفت‌‏وگو با ايلنا: به‌‏هيچ وجه مانند اپوزيسيون خارج از نظام عمل نخواهيم كرد

تهران-خبرگزاري كار ايران
بهزاد نبوي، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌‏وگويي تفصيلي با خبرگزاري كار ايران،ايلنا به بررسي شرايط اصلاح طلبان پس از انتخابات مجلس هفتم، آينده سياست خارجي ايران، عملكرد صداوسيما در زمان انتخابات و بررسي شعارهاي تبليغي محافظه‌‏كاران در ايام انتخابات پرداخت.

بهزاد نبوي نماينده تهران و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين گفت‌‏وگو در پاسخ به پرسشي در خصوص نوع شعارهاي تبليغاتي محافظه‌‏كاران براي ورود به مجلس هفتم، گفت: نكته جالبي كه در جريان انتخابات هفتم رخ داد اين بود كه در هيچ كجاي ايران محافظه‌‏كاران حاضر نشدند به نام محافظه‌‏كاران در انتخابات شركت كنند كه البته اين يك پيروزي بزرگ براي اصلاح طلبان است كه نشان مي‌‏دهد ديدگاهها و تزهاي محافظه‌‏كاران با شكست كامل در افكار عمومي مواجه شده و لذا مجبور شدند كه خودشان را تحت پوشش‌‏هايي استتار كنند كه ماهيت ديدگاههاي آنان براي مردم مشخص نشود.
وي افزود: البته در يك نگاه خوش‌‏بينانه مي‌‏شود اينگونه قضاوت كرد كه انشاءالله به خواست خدا، ديدگاههايشان عوض شده است.
نبوي گفت: هيچ كدام از گروههاي محافظه‌‏كار در هيچ كدام از برنامه‌‏هاي تبليغاتي خود براي ارزشهايي كه مدعي بودند مجلس ششم آنها را زير پا گذاشته و آنها آمدند آنرا احيا كنند كوچكترين تبليغي نكردند.
وي افزود: در مجلس ششم تعداد كثيري از نمايندگان به دليل عدم التزام و اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه رد صلاحيت شدند. اين در حالي است كه من نديدم يك كدام از اين گروهها در تبليغات انتخابي خود دفاع از ولايت مطلقه فقيه را به عنوان شعار خودشان مطرح كنند.
نبوي تصريح كرد: مباحثي چون آزاد كردن ماهواره، برقراري رابطه با آمريكا و عدم مداخله در حريم زندگي خصوصي افراد، از محورهاي تبليغاتي همين گروههاي محافظه‌‏كاران بود كه با نام و نشان ديگري وارد صحنه انتخابات شدند. در حاليكه وقتي در انتخابات مجلس ششم برخي از دوستان ما راجع به آزادي ماهواره صحبت مي‌‏كردند ما به عنوان ستاد هماهنگي جبهه دوم خرداد به آنها انتقاد مي‌‏كرديم و معتقد بوديم شعارهايي كه الان جاي طرح آن نيست نبايد مطرح شود.
نايب رئيس مجلس ششم افزود: ولي مي‌‏بينيم كه اين جريان‌‏هاي محافظه‌‏كار در انتخابات مجلس هفتم از اين نوع شعارها استفاده كردند. البته بايد يادشان باشد همانگونه كه به اصلاح طلبان مي‌‏گفتند كه شما بايد به شعارهايتان عمل كنيد، خودشان نيز مكلف‌‏اند كه به وعده‌‏هاي خود عمل كنند.
نبوي، پيشرفت، توسعه، آباداني، رفاه، خوشي و شادي را از محورهاي اصلي شعار انتخاباتي محافظه‌‏كاران خواند و گفت: تا به حال تصور مي‌‏كردند كه شادي ضد ارزش و گريه ارزش محسوب مي‌‏شود.
نبوي در پاسخ به اين سوال كه " با توجه به ديدگاهي كه مطرح كرديد، آيا براي تحقق شعار رابطه با آمريكا و شعارهاي ديگري كه برگرفته‌ از شعارهاي اصلاح طلبان بوده و با كارشكني‌‏هاي محافظه‌‏كاران طي اين سال‌‏ها مواجه شده اصلاح‌‏طلبان مخالفت خواهند كرد؟" گفت: هر كس در جهت تنش زدايي و بهبود روابط ما در جهت منافع ملي و دفع خطر تهاجم و تجاوز خارجي تلاش كند از نظر ما مورد تاييد است و استقبال مي‌‏كنيم. ما معتقد نيستيم كه چون نگذاشتند ما در راستاي اين برنامه‌‏ها عمل كنيم پس ما نيز با تحقق اين برنامه‌‏ها مخالفت كنيم.
وي افزود: اگر محافظه‌‏كاران در جهت اين شعارهايي كه داده‌‏اند در عمل و اجرا حركت كنند، اصلاح طلبان از اين اقدامات استقبال مي‌‏كنند.
وي تاكيد كرد: اگر محافظه‌‏كاران از اين پس در جهت تنش زدايي در سياست خارجي، حل مشكلات ما با همه كشورها، مذاكره با آمريكا و حتي حل مشكل فيمابين ايران و آمريكا تلاش كنند، نه تنها مورد مخالفت ما قرار نمي‌‏گيرد، بلكه از آن استقبال هم خواهيم كرد.
نبوي در پاسخ به اين پرسش كه "آيا امكان استيضاح دولتي كه به ‏رغم خواسته‌‏هاي معترضين به رد صلاحيت‌‏ها، انتخابات را برگزار كرد، از سوي اصلاح طلبان وجود دارد؟"، گفت: من معتقدم وزارت كشور و دولت در عين حال كه مايل به برگزاري انتخابات غير عادلانه، غير آزاد و غير رقابتي نبود، ناچار شد كه چنين انتخاباتي را برگزار كند، لذا ما كسي را كه ناچار باشد را مواخذه نمي‌‏كنيم.
وي افزود: آقاي خاتمي بارها اعلام كرد كه انتخابات غير آزاد، غير رقابتي است و در نامه‌‏اي كه ايشان و رئيس مجلس به رهبري داشتند، به غير عادلانه بودن اين انتخابات اشاره داشتند و اعلام كردند آن اشكالاتي كه ما داشتيم برطرف نشد و گفتند مع‌‏الوصف چون رهبري دستور برگزاري انتخابات مي‌‏دهند ما اين انتخابات را برگزار مي‌‏كنيم.
نايب رئيس مجلس تصريح كرد: رئيس جمهوري و رئيس مجلس براساس تحليل‌‏هاي خودشان مصالح ملي را در اين مي‌‏ديدند كه وقتي از آنها خواسته مي‌‏شود انتخابات برگزار شود، اين انتخابات را برگزار كنند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص "تعامل مجلسي كه اكثريت آن در اختيار محافظه‌‏كاران است با دولت اصلاح طلب"، تصريح كرد: در اين زمينه نمي‌‏توان الان پيش بيني كرد و اين بحث امروز ما نيست.
نبوي در پاسخ به اين پرسش كه "با توجه به بسته شدن دو روزنامه اصلاح طلب در آستانه انتخابات، فضاي سياسي كشور به دنبال تسلط محافظه‌‏كاران بر مجلس هفتم چگونه خواهد بود؟" گفت: نمي‌‏توان گفت بناي محافظه‌‏كاران اين است كه در آينده سياست قلع و قمع اصلاح طلبان، روزنامه‌‏ها و احزاب آنها را در پيش بگيرند و خودشان مي‌‏دانند كه اين كار نه به سود آنهاست و نه با شعارهايي كه در انتخابات دادند، تطابق دارد.
وي بسته شدن فضاي سياسي كشور را مطابق با شرايط داخلي و بين‌‏المللي ندانست و تصريح كرد: اگر محافظه‌‏كاران در جهت ايجاد محدوديت و بسته شدن فضاي سياسي كشور گام بردارند اين به ضرر خودشان خواهد بود و البته همه اين اقدامات تا قبل از انتخابات از سوي محافظه‌‏كاران براي اين بود كه بتوانند مجلس را به دست آورند.
وي افزود: محافظه كاران در اين كار موفق شدند و مجلس هفتم را به دست آوردند، لذا بعيد به نظر مي‌‏رسد كه بخواهند هزينه‌‏هاي بيشتري براي خود ايجاد كنند و از همان روز اول نشان دهند، شعارهايي نظير توسعه، پيشرفت و شادي و زندگي سبز، دادن آزادي بيشتر به مردم و از اين حرف‌‏ها در عمل نتايج ديگري مي‌‏دهد. لذا من حركت‌‏هاي مربوط به بستن اين دو روزنامه را مربوط به فضاي قبل از انتخابات مي‌‏دانم و نه الزاماٌ براي آينده.
نبوي پيش‌‏بيني كرد: احتمال باز شدن ياس نو اندك است، اما احتمال باز شدن روزنامه شرق وجود دارد كه البته اگر آقايان به مصلحت خودشان توجه كنند ياس نو را هم بايد رفع توقيف كنند، چون بستن ياس نو و شرق كاملاٌ غير قانوني است، مگر آنكه دلايل ديگري باشد كه من خبر ندارم.
نبوي در ادامه اين مصاحبه با اشاره به ميزان مشاركت در انتخابات مجلس هفتم، ابراز عقيده كرد: اگر ميزان مشاركت زياد هم باشد، ما كماكان بر اين اعتقاديم كه به دليل عملكرد غير قانوني شوراي نگهبان، انتخاباتي غير آزاد، غير عادلانه و غير رقابتي داشتيم و لذا نتايج اين انتخابات براي ما قابل قبول نيست و مجلس هفتم را يك مجلس فرمايشي مي‌‏دانيم.
وي گفت: ما از اول كه وارد تحصن شديم دو آينده را براي اين تحصن پيش‌‏بيني مي‌‏كرديم؛ اول آنكه شوراي نگهبان در اقدامات غير قانوني خود تجديد نظر كند، دوم آنكه اين شورا تجديد نظري در رد صلاحيت‌‏ها صورت ندهد و مهمترين اقدامي كه ما مي‌‏توانستيم در صورت عدم تجديد نظر شوراي نگهبان انجام دهيم اين بود كه از شركت در انتخابات خودداري كنيم و به عنوان اعتراض به اقدام غير قانوني شوراي نگهبان از نمايندگي در مجلس ششم نيز استعفا دهيم كه هر دوي اين اقدامات را نيز انجام داديم.
نايب رئيس مجلس گفت: انجام اين دو اقدام از سوي متحضين و معترضين به رد صلاحيت‌‏هاي گسترده نشان مي‌‏دهد كه ما از همان موقع دريافتيم و اعلام كرديم كه قرار است مجلس هفتم با يك برنامه از قبل تهيه شده در اختيار يك جريان خاص قرار گيرد.
نبوي گفت: آنچه كه ما پيش‌‏بيني مي‌‏كرديم در انتخابات مجلس هفتم اتفاق افتاد لذا تحصن، اعتراض و استعفاي ما به دليل اطلاع از اين روند بوده است.
بهزاد نبوي در ادامه گفت‌‏وگوي خود با ايلنا در پاسخ به پرسشي در خصوص "برنامه‌‏هاي آتي اطلاح طلبان مجلس پس از اين انتخابات"، گفت: ما كماكان دنبال يك حركت اصلاحي قانوني هستيم و فعاليتمان در چارچوب قانون اساسي و نظام خواهد بود.
وي گفت: تلاش محافظه كاران اين بوده كه ما را وادارند كه به صورت مخالفان و اپوزيسيون خارج از نظام عمل كنيم، ولي ما به هيچ وجه زير اين بار نخواهيم رفت و كماكان به عنوان يك جريان قانوني مخالف عملكرد بخش‌‏هايي از نظام به فعاليت خودمان ادامه خواهيم داد و تلاش مي‌‏كنيم با استفاده از تمام ابزارهاي قانوني محافظه‌‏كاران را وادار به رعايت قانون، رعايت آزادي و برگزاري انتخابات آزادانه كنيم.
نايب رئيس مجلس تاكيد كرد: اصلاح طلبان همواره روي راي مردم حساب كردند و هيچ وقت روي اينكه يك جمعيتي بيايند در خيابان حساب باز نكردند.
وي در خصوص آن دسته از كساني كه در انتخابات حضور نيافتند، اظهار داشت: چون به اصلاح طلبان براساس يك برنامه از پيش تدارك ديده شده امكان حضور در صحنه انتخابات داده شد، لذا ما چاره‌‏اي جز عدم شركت در انتخابات مجلس هفتم را نداشتيم و اين فرصتي است كه مردم ارزيابي كنند كه آيا نيامدن آنها در پاي صندوق‌‏هاي راي بيشتر مثمر ثمر است يا مشاركت فعال آنها در صحنه انتخابات.

نبوي در پاسخ به پرسشي در خصوص تغيير سياست صدا و سيما در جريان انتخابات مجلس هفتم، گفت: در طول شش دوره انتخابات مجلس، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز صدا و سيما هرگز يك چنين كار گسترده‌‏اي براي جلب مشاركت مردم انجام نداده است كه البته در اينجا، جا دارد كه از آنها تشكر كنيم.
وي با بيان اينكه عملكرد گسترده صدا و سيما در جريان انتخابات اخير در حافظه مردم مانده است، افزود: ما بايد از صدا سيما بخواهيم و البته همه مردم مي‌‏خواهند كه صدا و سيما در تمام ادوار يك چنين برخوردي با انتخابات داشته باشد، نه يك دوره خاص و به صورت گزينشي. بعد از اين نيز صدا و سيما بايد به اين نوع برخورد با مشاركت مردم پايبند باشد چون واقعاٌ‌ مي‌‏توان گفت در يكي دو هفته اخير بحث تبليغ براي يك جناح خاص كمرنگ بوده است.
نماينده تهران افزود: البته اگرچه صدا و سيما عمومي كسانيكه بايد براي مجلس هفتم انتخاب مي‌‏شدند را در برنامه‌‏هايشان مي‌‏آوردند ولي به طور رسمي اقدام نكرد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه خيلي اوقات صدا و سيما به طور علني و رسمي از نامزدهاي دلخواه دفاع مي‌‏كرد ولي اين بار عمده‌‏ترين كارش اين بود كه سعي كند تا ميزان مشاركت مردم در انتخابات بالا برود.
نبوي با بيان اينكه بي‌‏اعتمادي به اين رسانه ملي در اثر عملكرد غلط آن وجود دارد، تصريح كرد: صدا و سيما در دوره انتخابات مجلس ششم سكوت مطلق كرده بود و تبليغاتش در جهت جلب مشاركت مردم به قدري اندك بود كه همه اصلاح طلبان در آن زمان شديداٌ به عملكرد صدا و سيما انتقاد مي‌‏كردند، چنانكه گويي فاجعه‌‏اي در كشور در حال رخ دادن است كه صدا و سيما اينچنين ساكت و آرام با انتخابات برخورد كرده است.
نماينده رد صلاحيت شده تهران با بيان اينكه بررسي مقايسه عملكرد صدا و سيما در انتخابات مجلس ششم و هفتم، از طريق موتورينگ برنامه‌‏هاي صدا و سيما قابل بررسي است، اظهار داشت: صدا و سيما صدها برابر مجلس ششم براي جلب مشاركت مردم تبليغات كرده است و متاسفانه آنقدر در بين افكار عمومي نسبت به اين رسانه بي‌‏اعتمادي وجود دارد كه ميزان مشاركت 58 درصدي مردم به 29 درصد كاهش يافته است.
وي گفت: اين كاهش مشاركت علي‌‏رغم همه آن تلاش‌‏هاي عجيب، گسترده و شبانه‌‏روزي صدا و سيما كه از طريق تمام كانال‌‏هاي كشوري و استاني صورت گرفته بود، رخ داد كه تامل برانگيز است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5136

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهزاد نبوي در گفت‌‏وگو با ايلنا: به‌‏هيچ وجه مانند اپوزيسيون خارج از نظام عمل نخواهيم كرد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016