شنبه 9 اسفند 1382

متن كامل سخنان خاتمي در مراسم افتتاحيه‌ي اجلاس جي - ‌١٥، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
اجلاس سران گروه 15 بعد از ظهر جمعه به وقت محلي، در سالن تئاتر ترزاركارره نيوي شهر كاراكاس، پايتخت ونزوئلا افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور كشورمان در مراسم افتتاحيه‌ي اين اجلاس دو روزه، به عنوان نماينده‌ي گروه آسيايي اجلاس جي- 15 تاكيد كرد: نياز داريم تا امكانات خود را بسيج كرده و براي مشكلات خود راه حل‌هاي دسته جمعي ارايه كنيم.
متن كامل سخنراني سيد محمد خاتمي در مراسم افتتاحيه‌ي اين اجلاس به شرح زير است:
«بسمه‌تعالي
جناب آقاي هوگو چاوز، رييس محترم گروه - 15 ، رييس جمهوري بوليواري ونزوئلا
عاليجنابان، رؤساي محترم جمهور
خانم‌ها و آقايان
براي اين جانب مايه‌ي بسي خوشوقتي است كه به عنوان رييس جمهوري اسلامي ايران از طرف اعضاي آسيايي گروه 15 با شما سخن بگويم.
نخست مايلم سپاسگزاري قلبي خود را به شما، دولت و ملت جمهوري ونزوئلا، براي سازماندهي مناسبي كه براي برگزاري اين اجلاس به عمل آورده‌ايد و نيز مهمان‌نوازي سخاوت‌مندانه‌اي كه براي اينجانب، هيات همراه و همچنين كليه‌ي اعضاي هيات‌هاي آسيايي كرده‌ايد، ابراز نمايم.
ويژگي فضاي پرچالش بين‌المللي امروز، جهان‌گرايي و آزاد سازي اقتصادي است. به همين دليل كشورهاي در حال توسعه در اين فضا بايد به منظور دست‌يابي به منافع مشترك با يكديگر همكاري نزديك‌تري به عمل آورند. در سايه همكاري و هماهنگي نزديك با يكديگر مي‌توانيم با چالش حاشيه‌نشيني كشورهاي در حال توسعه برخورد نماييم. در واقع همين نوع اقدامات و تحولات است كه مي‌تواند ادامه‌ي حيات گروه 15 را تضمين كند.
ما امروز بيش از گذشته و در شرايطي كه نظام تجارت چند جانبه غير عادلانه و محيط بي‌ثبات و پرنوسان مالي بر صحنه‌ي جهاني حكم‌فرماست، نياز داريم تا امكانات خود را بسيج كرده و براي مشكلات خود راه‌حل‌هاي دسته جمعي ارايه كنيم.
در اين شرايط است كه گروه 15 بايد براي توجيه ادامه‌ي حيات و فعاليت خود، اقداماتي را براي احيا و تقويت گروه به عمل آورد. ما بايد در اين زمينه با انعطاف برخورد كنيم و آماده پذيرش تغييرات لازم باشيم. ما بايد به سمت جلو حركت كرده و تلاش نماييم كه در مديريت جهاني شدن مشاركت داشته باشيم. اين امر نيازمند اتحاد، اراده سياسي و خلاقيت است.
در اين جا مي‌خواهم از دولت ونزوئلا براي انتخاب موضوع انرژي و توسعه به عنوان محور اصلي اجلاس سران گروه 15 تقدير نمايم. به نظر ما اين اقدام مهمي در جهت ايجاد چهارچوب مناسب براي همكاري كشورهاي عضو گروه در زمينه‌ي انرژي و توسعه مي‌تواند باشد. همكاري‌هاي ميان مراكز تحقيقات انرژي يقينا براي اعضا مفيد بوده و مي‌تواند به استفاده بهينه از تمام منابع انرژي در جهت توسعه‌ي سياسي و اجتماعي ملت‌هاي اين گروه منجر شود.
در زمينه‌هاي ديگر از جمله فناوري اطلاعات و ارتباطات كه برخي از اعضاي گروه ما به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافته‌اند، مي‌توان همكاري لازم برقرار نمود تا ديگر اعضا از آن بهره‌مند شوند. اين از مهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري مي‌باشد كه غفلت از آن ممكن است ما را مورد سرزنش نسل‌هاي آينده قرار دهد. بنابراين بايد توجه بيشتري به آن مبذول داريم.
يكايك ما در گروه آسيايي مصمم هستيم تا از هيچ كوششي در جهت ارتقاي اهداف عاليه‌ي گروه دريغ نورزيم. تلاش براي برقراري هماهنگي در بالاترين سطوح سياسي ممكن بين كشورهاي عضو اهميت ويژه‌اي دارد و در واقع رمز موفقيت آينده گروه تلقي مي‌شود.
آقاي رييس، ما اطمينان داريم كه با حسن تدبير و خردمندي شما مي‌توانيم اين اجلاس را با موفقيت به سرانجام رسانده و به نتيجه‌ي مطلوب برسيم.
ما مايليم كه هم‌صدا به رييس جمهور الجزاير به عنوان رييس آينده‌ي گروه، ملت و دولت دوست، الجزاير، براي قبول مسؤوليت رياست گروه تبريك بگوييم.
بديهي است كشور من به همراه تمام اعضاي گروه 15 به ويژه اعضاي آسيايي آن، اين آمادگي را دارد تا الجزاير را در انجام مسؤوليت‌هاي گروهي‌اش متواضعانه حمايت نمايد.
آقاي رييس جمهور، بار ديگر از شما و تمامي همكاران توانا و حرفه‌اي شما به خاطر پذيرايي صميمانه در شهر زيباي كاراكاس تشكر مي‌كنم.»
در اين اجلاس همچنين تعدادي از سران كشورهاي عضو از جمله هوگو چاوز، رييس جمهوري بوليواري ونزوئلا كه رياست گروه 15 را بر عهده دارد، سخنراني كردند.
اين اجلاس با برگزاري دو جلسه‌ي كاري در بعدازظهر جمعه به وقت محلي و صبح شنبه ادامه مي‌يابد و در نهايت بعدازظهر شنبه به وقت محلي با قرائت اعلاميه‌ي كاراكس، خاتمه پيدا مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5155

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل سخنان خاتمي در مراسم افتتاحيه‌ي اجلاس جي - ‌١٥، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016