چهارشنبه 5 فروردين 1383

اظهار نظر احسان نراقي پيرامون دعوت ايران از نلسون ماندلا

احسان نراقي صاحب نظر مسائل ايران پيرامون سفر ماندلا به ايران مي گويد: يکي از راديو ها از من پرسيد با توجه به اينکه ماندلا خود سالها در زندان بوده، آيا اين عجيب نيست که او به ايران سفر مي کند؟ کشوري که زندانيان سياسي بسياري دارد.
من در پاسخ گفتم، با اين سفر 100 درصد موافقم و هرکس که در گذشته يا حال باني اين دعوت بوده است را تحسين مي کنم.
من ماندلا را هنگامي که به يونسکو آمده بود، از نزديک ديده ام.
نگاه و کلام او سرشار است از انسانيت و مدارا و تحمل آراي ديگران. اميدوارم رهبران ايران با دقت و هشياري متوجه رفتار و اعمال او باشند و ببينند اين آدم چطور توانست در مملکت خود، عملي را که شبيه معجزه بود، به انجام رساند.
معجزه ماندلا اين بود، آدمي که آنچنان سرسختانه با آپارتايد مبارزه کرد، وقتي خودش و ملتش موفق به الغاي آن شدند، بدون هيچ حس انتقامجويي به سفيدپوستاني که عامل ظلم و ستم در آفريقاي جنوبي بودند گفت، اگر حاضريد در چارچوب قانون اساسي جديد با ما زندگي کنيد و آن را بپذيريد و به تساوي دو نژاد احترام بگذاريد، ما نيز با کمال ميل گذشته شما را مي بخشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ماندلا هم مبارزه اش بي نظير بود و هم تحمل و مدارايش براي رهبران دنياي امروز درسي بزرگ است.
نلسون ماندلا واضع يک اصل جديد در قرن بيستم است که حتي در دمکراسي هاي غربي نيز آن را فراموش کرده بودند و آن توجه به اخلاق در سياست است، در حاليکه سياست و اخلاق را از هم جدا کرده اند او مي گويد، اصول سياسي کافي نيست و اخلاق از سياست مهمتر است. در حقيقت ماندلا مبشر پيام پيامبران بزرگ تاريخ بود.
من اميدوارم مسئولاني که برنامه او را تنظيم مي کنند، با مراسم تشريفاتي او را از مردم دور نگاه ندارند و سعي کنند جوانان، روشنفکران و روزنامه نگاران حداکثر استفاده را از حضور او ببرند که يقيننا بسيار ارزشمند خواهد بود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5916

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اظهار نظر احسان نراقي پيرامون دعوت ايران از نلسون ماندلا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016