چهارشنبه 30 ارديبهشت 1383

مراسم بزرگداشت سالروز تولد دكتر مصدق برگزار شد، سخنراني لطف‌الله ميثمي و حسين شاه‌حسيني، ايسنا

423_pct_25.jpg
مراسم بزرگداشت سالروز تولد دكتر «محمد مصدق» صبح روز سه‌شنبه در منزل و آرامگاه آن مرحوم در احمدآباد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «لطف‌الله ميثمي» در اين مراسم به بيان خاطره‌اي از دكتر فاطمي و دكتر مصدق پرداخت و گفت: فاطمي متوجه شد كه شاه درصدد حذف مصدق است و پس از آن حذف فاطمي كار عمده‌اي براي شاه نبود و فاطمي به دليل عرفان پس از درك اين مساله آن را به مصدق گزارش داد تا به نيات دروني شاه پي برد.
ميثمي، مصدق را يك كارشناس خبره معرفي كرد و افزود: وي مسائل را كارشناسي عميق مي‌كرد به عنوان مثال ‌٥١ سال از كودتاي ‌٢٨ مرداد و ‌٥٣ سال از قانون ملي شدن نفت مي‌گذرد، امروز با مراجعه به اسناد و مدارك انگليس و آمريكا مي‌توان فهميد كه مصدق تمام آنها را پيش‌بيني كرده بود.
424_pct_25.jpg
وي با بيان اين كه مصدق نه‌تنها يك رجل سياسي بلكه يك استراتژيست بود، به بيان خاطراتي از ملي شدن صنعت نفت پرداخت و خاطرنشان كرد: اين قانون در مجلس ‌١٦ مطرح شد، در ‌٢٦ اسفندماه تصويب و در ‌٢٩ همان ماه به تصويب شاه رسيد كه اين قانون از سوي مراجع چهارگانه فيض، كوه‌كمره‌اي، خوانساري و صدر به صورت فتوا درآمد، آقاي بروجردي هم اين قانون را تاييد كرد اما فتوا نداد، حوزه‌هاي علميه، قشر دانشگاهي، دانشجويي و حتي بازاري‌ها اين قانون را تاييد كردند و براي آن مايه گذاشتند.
وي تصويب ملي شدن صنعت نفت را عظيم‌تر از قانون اساسي مشروطيت دانست و دليل آن را شركت نسل جوان و بسيج عمومي مردم براي اين قانون اعلام كرد.
ميثمي با اشاره به آنچه كينه‌ي مصدق از انگليس مي‌ناميد، گفت: مصدق خشم و كينه‌اي نسبت به انگليس داشت و مصائب اين ملت را ناشي از استعمار انگليس مي‌دانست بنابراين استراتژي مبارزه‌ي مرحله‌بندي و زمان‌بندي شده را پيش گرفت و گفت كه دولت ايران با شركت نفتي مواجه است نه با انگليس و غرب.
وي افزود: مصدق معتقد به دشمن‌تراشي نبود، بنابراين اعلام كرد دعواي ايران تنها با يك شركت نفتي است.
ميثمي استراتژي مصدق را شعار محدود، مقاومت نامحدود ذكر كرد و ادامه داد: برخي معتقدند مصدق افكار واهي و افراطي داشت و شعارش يا همه يا هيچ بوده است اما اين طور نبود و مصدق روي زمين تصميم‌گيري مي‌كرد.
وي در ادامه به روند ملي شدن صنعت نفت و آغاز به كار پالايشگاه‌ها توسط مردم اشاره كرد.
ميثمي همچنين به ذكر خاطره‌اي از پشتيباني مردم از مصدق پرداخت: از ‌٢٦ الي ‌٢٩ اسفندماه تحولات زيادي در ايران صورت گرفت به طوري كه اين ‌٣ روز ‌٣ هزار روز بود، به عنوان مثال معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا در ‌٢٧ اسفندماه با ورود به ايران از شاه مي‌خواهد قانون ملي شدن صنعت نفت را برگرداند كه شاه به او مي‌گويد، ناسيوناليسم در ايران به قدري قوي است كه مي‌ترسم و اين كار ممكن نيست.

پس از سخنراني «ميثمي»، قطعه‌ي شعري كه از سوي «پروانه‌ي فروهر» درباره‌ي مصدق سروده شده بود، از سوي خواهر وي قرائت شد.
425_pct_25.jpg
به گزارش ايسنا، «حسين شاه‌حسيني» از شاگردان مصدق نيز در اين مراسم به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: مرحوم مصدق در ‌٢٩ ارديبهشت ماه ‌١٢٦١ شمسي از پدري صادق به نام ميرزا هدايت و مادري خير كه بيمارستان نجميه نمونه‌اي از آن است متولد شد.
وي مصدق را پايبند به اصول اخلاقي و ملي دانست و گفت: كساني كه مي‌خواهند حكومت كنند بايد اين ويژگي را علاوه بر انديشه و تقوا و پرهيزگاري داشته باشند.
شاه‌حسيني مردمي بودن را از ديگر شاخص‌هاي مصدق اعلام كرد و گفت: در عين‌حالي كه خود از طبقه‌ي اشراف بود اما هيچ‌گاه از آنها پشتيباني نمي‌كرد بلكه تنها پشتيبان حق بود و با مردم خاك‌نشين سر و كار داشت. زندگي مصدق، دوران حيات و پس از آن وقف مردم بود و تلاش‌ها براي ادامه‌ي راه او ادامه دارد.
وي معتقد است: ملي شدن صنعت نفت تنها يكي از افتخارات مصدق است كه تنها براي حفظ مسائل اقتصادي مملكت نبود بلكه وي مي‌خواست با استبداد مبارزه كند و همواره در راه استقلال و آزادي مردم كوشش مي‌كرد و معتقد بود اگر نفت داريم، كساني كه با نام آن مي‌آيند به كشور و تماميت ارضي، چشم دارند و مي‌خواهند منافع ملي ما را بگيرند.
وي آگاهي دادن به مردم را از ديگر تلاش‌هاي مصدق دانست و گفت: مصدق معتقد بود كه مردم بايد به حقوق خودآگاهي داشته باشند تا بتوانند از آن دفاع كنند.
شاه‌حسيني ادامه داد: در شرايطي كه مملكت جو خوبي نداشت و مصدق به خائن بودن متهم شده بود، مصدق مي‌گويد كه به امور كشاورزي اين مملكت بدون خون و خونريزي سامان دهيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: استعمار روزي با ايران و مصدق مي‌جنگد، در زماني كه روسيه خواهان نفت جنوب است و لوايح نفت شمال به مجلس مي‌رود، مصدق با اتكا به نيروي مردم كه اصل زندگي او بود لايحه‌ي واگذاري شيلات را به مجلس مي‌آورد كه بزرگترين افتخار پس از ملي شدن صنعت نفت بود.
شاه‌حسيني در ادامه لايحه‌ي بيمه‌ي اجتماعي، حق كارگري، لغو امتياز بيگانگان را از دستاوردهاي مصدق عنوان كرد و گفت: عملكرد مصدق باعث شد تا شرق و غرب براي سركوب مصدق با يكديگر پيمان ببندند و تا روزي كه درب خانه‌ي مصدق را شكستند و هر ‌١٠ روز يك بحران درست كردند.
وي در پايان راه مصدق را قالب مردم‌گرايي، مردمسالاري، توام با مذهب دانست و خواستار ادامه‌ي راه وي شد.

/ در حاشيه /

*** در دست تعدادي از حاضران در مراسم گلهاي سرخ با نوارهاي سفيد ديده مي‌شد.
*** دسته‌گل بزرگي به طرح پرچم ايران در مكان برگزاري مراسم به چشم مي‌خورد.
*** در اين مراسم تعدادي از فعالان ملي مذهبي از جمله مهندس سحابي، بسته‌نگار شركت داشتند.
*** در پايان مراسم سرود اي ايران پخش شد كه حاضران نيز به همراهي با آن پرداختند.
*** پس از پايان مراسم تعدادي از حاضران بر سر مزار آن مرحوم حاضر شدند و به اداي احترام و ذكر فاتحه پرداختند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7883

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم بزرگداشت سالروز تولد دكتر مصدق برگزار شد، سخنراني لطف‌الله ميثمي و حسين شاه‌حسيني، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016