شنبه 2 خرداد 1383

خاتمي: نفي اقوام و دامن زدن به قوم گرايي هويت ملي ايران را با چالشهاي جدي روبرو مي‌كند، فارس

خبرگزاري فارس:رييس جمهوري در پيامي به همايش "هويت ملي؛ بررسي نقش اقوام" تاكيد كرد: نفي وجود اقوام و در مقابل، دامن زدن به قوم گرايي افراطي كه خلاف آموزشهاي دين مبين اسلام و ناسازگار با ذات هويت ايراني است به مثابه دو روي يك سكه، هويت ملي ايران را با چالشهاي جدي روبرو مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس متن كامل پيام رياست جمهوري به اين همايش كه صبح امروز آغاز شد به اين شرح است:
هويت ايراني به مثابه چيستي و كيستي جامعه ايران محصول قدمت چند هزار ساله اين ملت كهن و برآيند تعامل گروههاي قومي است كه هويت ملي و فرهنگي ايران را شكل بخشيده‌اند و هر يك به سهم خود، بر آن افزوده‌اند و در نهايت در اين هويت كلان فرهنگي مستحيل و خود بخشي از آن شده‌اند در واقع، هويت ملي ايران چتر گسترده و فراگيري است كه در عين وحدت، همه اقوام ايراني را در ذيل خود جاي داده است و بدون ترديد آب حيات اسلام عزيز، اين هويت را جاندار و زنده و پويا كرده است.
نضج، دوام و استمرار هويت ايراني در طول تاريخ مديون گروههاي مختلف قومي و همه آناني است كه قلبشان براي عظمت، آباداني و سرافرازي اين ملت و كشور مي‌تپد چرا كه هر يك با افزودن لايه‌هاي هويتي، فرهنگي به ديرپايي، غنا و عظمت آن افزوده‌اند كمي و كاستي‌ها و مولفه‌هاي مثبت و منفي آن نيز تنها متاثر از يك قوم نبوده، بلكه در تعامل همه گروههاي قومي با شدت و ضعفهاي مختلف شكل پذيرفته است بدين لحاظ، هويت ملي ايران خود به نوعي جنبه‌هاي عام و فراگير فرهنگ و هويت گروههاي قومي است كه در گذر زمان شكل يگانه، واحد و فراقومي در حد و اندازه يك ملت كهن و ديرپا يافته است.
از منظر تاريخي، وجود اقوام مختلف در درون جامعه كهن ايران موجبات داد و ستد فرهنگي را در طول تاريخ فراهم آورده است كه در عين مفيد و كار ساز بودن و مانع شدن از ايستايي و خمودگي جامعه ايران، به مولفه مهم هويت ايراني تبديل شده و پويايي آن را رقم زده است.
اين تعامل و تبادل فرهنگي در گستره زمان، در كنار ساير مبادلات اقتصادي، اجتماعي، سياسي و حتي خويشاوندي در هم تنيدگي و پيوند عميق هويتي _ فرهنگي را در درون جامعه ملي ايران موجب شده است و مي‌تواند در تقويت ويژگيهاي عام گرايانه، شناخت آداب و رسوم و آئين‌هاي بومي مردم مناطق، كاهش پيشداوريهاي منفي و آگاهي از ظرفيتها در بين اقوام ايراني نقش موثري ايفا نمايد.
پذيرش تنوع و تكثر قومي در عين وحدت و وحدت در عين كثرت در جامعه ايران، همچون پذيرش اصل تفاوت در درون همه جوامع انساني، محصول رويكرد انساني_ ديني است كه در بستر واقع بيني سياسي، بهره‌گيري از ظرفيتها و توانمنديهاي فراوان و موجود و در جهت اعتلاي عظمت ايران عزيز شكل مي‌گيرد و ثمرات آن جز در سايه درك عميق و فهم درست از صورت و محتواي واقعيات محقق نمي‌گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نفي وجود اقوام و در مقابل دامن زدن به قوم گرايي افراطي كه خلاف آموزشهاي دين مبين اسلام و ناسازگار با ذات هويت ايراني است به مثابه دو روي يك سكه، هويت ملي ايران را با چالشهاي جدي روبرو مي‌كند.
در پرتو واقع بيني سياسي و به دور از افراط و تفريطها، اميدوارم همايش علمي هويت ملي، بررسي نقش اقوام فرصتي مناسب براي پژوهشگران و دست اندركاران اجرايي باشد تا در تعامل فكري بتوانند نقش اقوام را در برپايي، قوام، دوام و عظمت هويت اسلامي _ ملي ايران مورد بحث و بررسي قرار دهند و در عين حال نقاط قوت و ضعف، ظرفيتها و خلاء‌ها و آسيب‌پذيريهاي احتمالي را شناسايي كنند و راهكارهاي پيشنهادي را به جامعه علمي _ اجرايي و به ويژه به هيات دولت عرضه بدارند.
سيد محمد خاتمي-رييس جمهوري اسلامي ايران

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8036

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: نفي اقوام و دامن زدن به قوم گرايي هويت ملي ايران را با چالشهاي جدي روبرو مي‌كند، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016