شنبه 16 خرداد 1383

پايان فعاليت حزب جمهوري اسلامي به روايت اسدالله بادامچيان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس تاريخ
اسدالله بادامچيان گفت: پايان اقتضاي زماني فعاليت حزب جمهوري اسلامي و رسيدن به هدف تشكيل اين حزب (يعني حزبي كه همه‌ي نيروها در آن امكان فعاليت و طرح افكار را داشته باشند)، وجود اختلافاتي كه برخي از گروه‌ها ايجاد كردند و همراهي‌نداشتن برخي از انديشه‌ها با انديشه‌ي حضرت امام (ره)، (وجود افكار چپ و غيرخط فقاهت و ولايت در حزب) از عوامل توافق اعضا براي تقاضا از حضرت امام(ره) مبني بر تعطيلي و توقف فعاليت حزب جمهوري اسلامي شد.

رييس مركز سياسي حزب موتلفه‌ي اسلامي كه در زمان فعاليت حزب جمهوري اسلامي، عضو اين حزب بوده است، در خصوص پايان فعاليت آن به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: حضرت امام (ره) در اسفند ماه سال 56 فرمودند «تشكيل حزب دهيد»، در نتيجه ياراني كه در ايران بودند، در آن زمان مديريت مبارزه‌ي انقلابي سال 56 و 57 را به دوش داشتند (از جامعه‌ي روحانيت مبارز، جامعه‌ي مدرسين و موتلفه‌ي اسلامي و . . .) به دنبال اين صحبت امام (ره) درصدد تشكيل آن حزب برآمدند.

وي با اشاره به زمان قدرت‌يافتن انقلاب اسلامي، بيان ضرورت تشكيل حزبي به جاي احزاب و تشكل‌هاي مخفي ـ در طول آن سال‌ها ـ از سوي شهيد آيت‌الله بهشتي را يادآور شد و افزود: لذا پس از آن بحث شد كه سه گروه متشكل از 7 يا 10 عضو را جمع بكنيم تا اين مجموعه آن حزب را تشكيل دهد.

به گفته‌ي وي حبيب‌الله عسگراولادي، خود وي ، شهيد عراقي، شهيد درخشان، شهيد صادقي اسلامي و دو تن ديگر جزو 7 نفر اعلام‌شده از سوي موتلفه بودند و اولين جلسه با مجموعه‌ي معرفي‌شده از سوي اين سه گروه تشكيل شد.

بادامچيان در ادامه به تشكيل اولين جلسه‌ي اين مجموعه در تاريخ خردادماه سال 57 در منزل مرحوم حاج ابوالقاسم جيرسرايي واقع در خيابان ري اشاره كرد و گفت: در اين جلسه ما بحث انتخاب اوليه را داشتيم و تقريبا آن مجموعه‌اي كه بايد پديد مي‌آمد، شكل گرفت.

بادامچيان در بخش ديگري از سخنانش به طرح نتيجه‌ي اين جلسه و تشكيل حزب نزد حضرت امام (ره) اشاره و خاطرنشان كرد: در آن زمان حضرت امام به پاريس رفتند، ما نيز آقاي عراقي را خدمت ايشان فرستاديم و امام فرمودند، آقاي عراقي نزد ايشان بمانند، سپس آقاي عسگراولادي را فرستاديم و پس از آن آقاي بهشتي نيز نزد امام رفتند، اما ايشان فرمودند كه اكنون اين مساله‌ي حزب شما را از مسايل روزمره‌ي انقلاب باز مي‌دارد، صبر كنيد با هم به ايران برمي‌گرديم و با هم حزب را تشكيل مي‌دهيم.

به گفته‌ي وي، زماني كه امام (ره) در 12 بهمن به ايران آمدند درباره‌ي تشكيل حزب سوال كردند. پس از آن، آن مجموعه‌ي تشكيل‌شده از مرحوم شهيد دكتر باهنر خواستند كه به منزل شهيد اسلامي رفته و مرامنامه و اساسنامه‌ي حزب را تكميل كنند.

وي با اشاره به اعلام موجوديت حزب جمهوري اسلامي در تاريخ 29 بهمن 57 هدف اصلي از تشكيل اين حزب را لزوم طرح و مبادله‌ي افكار مبارزاني كه در دوران مبارزه‌ي مخفي با يكديگر كمتر آشنا بودند، دانست و ادامه داد: در حقيقت براي اين كه همه‌ي اين افراد و كساني كه امام را قبول دارند، بتوانند جمع شوند و با هم همفكري و همراهي كنند و يكديگر را بيشتر بشناسند و جايي براي طرح همه‌ي ديدگاه‌ها وجود داشته و در آن روزگار حساس دچار تكثر احزاب نشويم، اين حزب تشكيل شد.

بادامچيان با اشاره به پديدآمدن دو سه جريان خاص در حزب جمهوري اسلامي افزود: اما پس از مدتي كه حزب فعاليت كرد و خدماتي را نيز انجام داد به تدريج دوسه جريان خاص در حزب پديد آمد كه مطالب و اسرار حزب را به ديگران مي‌گفتند و حزب براي آن‌ها به جاي بازوي تشكيلاتي بودن براي نظام و امام، تبديل به ابزار مقاصدي خاص شده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به اعتقاد اين عضو حزب جمهوري اسلامي، پس از مدتي كارآمدي حزب از بين رفت و در واقع مقتضاي زماني وجود آن نيز تمام شد.

به گفته‌ي وي حتي يكي دو بار حضرت امام به آيت‌الله خامنه‌اي و حجت‌الاسلام والمسلمين رفسنجاني پيام دادند كه من نسبت به اين حزب نگران هستم، لذا پس از بحث‌هايي اعضا به اين نتيجه رسيدند كه يا حزب منحل شود و يا در صورت بقا چگونه ماندن آن تعيين گردد.

وي با اشاره به مخالفت حضرت امام با انحلال حزب در اين مقطع گفت: در بحث‌هايي كه شوراي مركزي با حضرت امام داشتند، سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه حزب منحل نشود، ولي پس از مدتي به دلايل مذكور آقاي خامنه‌اي و هاشمي رفسنجاني براي توقف فعاليت اين حزب نامه‌اي به امام نوشتند كه امام نيز با آن موافقت كرده بود.

بادامچيان در پايان علل توقف فعاليت و تقاضاي اعضاي حزب جمهوري اسلامي از حضرت امام مبني بر انحلال آن را پايان اقتضاي زماني فعاليت حزب جمهوري اسلامي و رسيدن به هدف تشكيل اين حزب (يعني حزبي كه همه‌ي نيروها در آن امكان فعاليت و طرح افكار را داشته باشند)، وجود اختلافاتي كه برخي از گروه‌ها در آن حزب ايجاد كردند و همراهي نداشتن برخي از انديشه‌ها با انديشه‌ي حضرت امام (ره)، (وجود افكار چپ و غير خط فقاهت و ولايت در آن حزب) دانست.

به گفته‌ي وي آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي، شهيد بهشتي، شهيد باهنر، حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني، آيت الله موسوي اردبيلي، پنج‌تن موسس حزب جمهوري اسلامي بودند و حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري، حجت‌الاسلام و المسلمين دري نجف آبادي، آيت‌الله موحدي كرماني، حجت‌الاسلام دعاگو، مهندس ميرسليم، حبيب‌الله عسگراولادي، مصطفي حايري زاده، جواد منصوري، محمدخان، مهندس ميرحسين موسوي، حسين كمالي، محمدرضا بهشتي، فاضل هرندي و . . . از جمله اعضاي حزب جمهوري اسلامي بودند.
جمع كثيري از اعضاي اين حزب نيز در انفجار مقر آن به شهادت رسيدند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8565

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پايان فعاليت حزب جمهوري اسلامي به روايت اسدالله بادامچيان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016