سه شنبه 26 خرداد 1383

پيمان:ايران در گذشته و حال داراي انسان‌هاي كهني بوده است كه با تكرار پروژه‌هاي مدرن، احساس مدرن بودن مي‌كنند، بامداد

حبيب‌الله پيمان با بيان اين كه انديشه‌ي شريعتي به درستي شكل گرفته، اما فرصت رشد به آن داده نشده است، گفت: ادامه‌ي راه شريعتي در شناخت تاريخ ايران و غرب و نقد آنهاست.
اين فعال سياسي در مراسم بزرگداشت دكتر علي شريعتي در دانشگاه علوم پزشكي ايران با عنوان «ققنوس عصيان»، با بيان اين كه جامعه‌ي دموكرات بايد به دست انسان دموكرات ايجاد شود، گفت: تلاش شريعتي در جهت استفاده از فرصت‌ها براي ايجاد جامعه‌ي نو بوده است.
وي ادامه داد: براي ادامه‌ي راه شريعتي بايد به دو پرسش پاسخ دهيم، اولا اينكه براي رهايي از شرايط موجود، ريشه در كجا داريم؟ و ثانيا اين كه با چه شرايطي روبرو هستيم تا قدرت انديشيدن را پيدا كنيم.
پيمان به مقايسه‌ي جريان روشنفكري در غرب و ايران پرداخت و گفت: روشنفكران غربي،‌ عرصه‌هاي مختلف تاريخ خود را شناخته و آنها را مورد نقد قرار دادند تا انساني نو ساختند، ولي اين اتفاق در جامعه‌ي ايران نيفتاده است.
وي تمدن مدرن را ساخته‌ي انسان‌هاي مدرن دانست و افزود: ايران در گذشته و حال حاضر داراي انسان‌هاي كهني بوده است كه با تكرار پروژه‌هاي مدرن، احساس مدرن بودن مي‌كنند.
پيمان اظهار داشت: تلاش شريعتي در جهت بسترسازي اجتماعي و سياسي براي توليد انسان‌هاي نو بوده است تا با گسترش اين فرهنگ، انسان‌هاي جديد ساختارها را بازسازي كنند.
وي به نگاه شريعتي در جريان مبارزات عليه حكومت شاه اشاره كرد و گفت: او معتقد بود كه قبل از مبارزه با حكومت بايد به نوسازي فرهنگي بپردازيم و شتاب در نجات ايران، فرصت انديشيدن را مي‌گيرد.
پيمان به ديدگاه شريعتي در نقد سنت و مدرنيته اشاره كرد و ادامه داد: امروزه، جوانان، سنت را امري دور ريختني مي‌دانند، در حالي كه سنت، شيره‌اي است كه براي تغذيه در دوره‌ي جديد بايد از آن استفاده شود.
وي در پايان تصريح كرد: در گذشته، جريان روشنفكري در ايران بدون توجه به پشتوانه‌ي فرهنگي خود، به استفاده از مظاهر غربي پرداخت و تنها لايه‌هاي سطحي خود را مورد نقد قرار داد، در حالي كه براي اصلاح جامعه به انسان‌هاي نوساخته نيازمنديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8953

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيمان:ايران در گذشته و حال داراي انسان‌هاي كهني بوده است كه با تكرار پروژه‌هاي مدرن، احساس مدرن بودن مي‌كنند، بامداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016