شنبه 30 خرداد 1383

بيانيه‌ي كشورهاي غير متعهد درخصوص قطعنامه‌ي ايران، ايسنا

كشورهاي عضو جنبش غيرمتعدها در بيانه‌ي خود درخصوص قطعنامه‌ي صادر شده درباره‌ي ايران تاكيد كردند: شوراي حكام نمي‌تواند به كشورها اجبار كند كه پروتكل الحاقي را به تصويب برسانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از وين، متن بيانيه‌ي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به شرح زير است:
1- خوشبختيم كه قدرداني جنبش غيرمتعهدها را به محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و دستيارانش به دليل ارايه‌ي گزارش به آژانس در خصوص ايران ابراز داريم.
2- كشورهاي غيرمتعهد بار ديگر به يافته‌هاي دكتر البرادعي كه در گزارش ماه نوامبر وي آمده بود، اشاره مي‌كند مبني بر آنكه در آن تاريخ نيز مدركي درخصوص فعاليت‌هاي گمراه كننده‌ي ايران درباره‌ي برنامه هسته‌يي با اهداف نظامي وجود نداشته و تاكيد دارد كه با يك سيستم شفاف‌سازي كامل كه تمامي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را در هفت ماه گذشته با دقت بررسي كرده است، چنين مدركي كه در گزارش ماه ژوئن شوراي حكام وجود داشته باشد، ذكر نشده است.
3- كشورهاي غيرمتعهد از گام‌هاي مهمي كه ايران در حال حاضر به منظور اعلام سياستش در قبال شفافيت كامل داشته استقبال مي‌كند و در اين خصوص از اقداماتي كه ايران داشته است قدرداني مي‌كند كه از آن جمله عبارتند از:
* همكاري در تسهيل ساختن بيش از 600 نفر - روز بازرسي از فوريه 2003 ميلادي و تحقق دسترسي به تاسيسات هسته‌يي،
* موافقت درخصوص يك طرح اجرايي با مديركل آژانس انرژي اتمي در تاريخ 6 آوريل سال 2004 ميلادي به منظور تسريع همكاري با آژانس درباره‌ي شماري از موضوعاتي كه بايد واضح مي‌شدند، اين كار با ديدي مبني بر دستيابي به پيشرفت درباره‌ي قطعنامه‌اي تا جلسه‌ي ماه ژوئن شوراي حكام آژانس بر اساس گزارش آژانس انرژي اتمي، پيشرفت‌هاي خوبي داشته است (پاراگراف 43)،
* ارايه اظهارات مقدماتي درباره‌ي پروتكل الحاقي و ارايه‌ي آن از سوي آژانس مورد استقبال قرار گرفته است (پاراگراف 43)،
* ارايه اطلاعات به منظور حل و فصل مسايل مربوط به آلودگي‌ها (پاراگراف 28)،
* ارايه اطلاعات و طيفي از طرح‌ها و ديگر مدارك مربوط به طراحي تغييرات به آژانس كه كارشناسان آژانس انرژي اتمي را قادر مي‌سازد تا به نتيجه‌گيري درباره‌ي مشروعيت بيانيه‌ي ايران درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي‌اش بپردازد (پاراگراف 31)،
* همكاري كامل و ارايه تمامي اطلاعات به آژانس كه كارشناسان غني‌سازي ليزري آژانس انرژي اتمي را قادر مي‌ساخت تا به تاييد بيانيه تهران درباره‌ي قابليت توليد فعاليت‌هاي غني سازي ليزري بپردازند(پاراگراف33)،
* ارايه اطلاعات تجديدنظر شده با توجه به تاسيسات ويژه و همچنين ارايه‌ي اصلاحات با توجه به گزارشات تغييرات فهرستي همان‌گونه كه آژانس از ايران خواسته است،
* همكاري فعالانه با آژانس درخصوص فراهم آوردن شرايطي براي دسترسي كامل به تاسيسات مورد درخواست آژانس كه شامل كارگاه‌ها در تاسيسات نظامي بوده كه آژانس آن را به عنوان يك اقدام مورد استقبال، گزارش كرده است(پاراگراف 43)،
* موافقت با صدور گذرنامه‌ي چند منظوره‌ي يكساله براي بازرسان تعيين شده‌ي آژانس كه اين نكته نيز از سوي آژانس انرژي اتمي با استقبال مواجه شده است (پاراگراف 43)،
4- كشورهاي غيرمتعهد همچنين بر اين نكته تاكيد دارند كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قادر بوده است تا به كنترل و بررسي تحقق تصميم داوطلبانه ايران درباره‌ي تعيين غني‌سازي اورانيوم و پردازش دوباره‌ي فعاليت‌هاي مربوط به مركز تحقيقات انرژي هسته‌يي تهران، اراك، شركت كالا الكتريك، نطنز و تاسيسات تبديلي اورانيوم (ucf) در اصفهان بپردازد و اينكه آژانس انرژي اتمي هيچگونه فعاليتي مغاير با تعهدات ايران در آن مكانها مشاهده نكرده بود. در اين زمينه كشورهاي غيرمتعهد بر حق اساسي و غيرقابل انكار تمامي اعضاي شوراي حكام در خصوص گسترش انرژي اتمي به منظور اهداف صلح آميز تاكيد داشته و اين اقدام داوطلبانه‌ي ايران را اقدامي در جهت اعتمادسازي مي‌داند كه با هدف بسته شدن سريع اين پرونده صورت گرفته است.
5- با توجه به نقش نظارتي و مسووليت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كشورهاي غيرمتعهد تشخيص مي‌دهند كه به عنوان پيامد تصميم داوطلبانه ايران به منظور تعليق غني سازي اورانيوم و پردازش دوباره‌ي تمامي فعاليتهاي مربوط به آن و دعوت از آژانس براي ارايه كنترل در اين فرآيند تعليق، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حال ورود به يك حوزه‌ي جديد و هم‌چنين قبول يك نقش جديد براي خود مي‌باشد. بنابراين كشورهاي غيرمتعهد اين ديدگاه را بازگو مي‌كنند كه ضمانت‌هايي كه آژانس مي‌تواند به منظور اعتماد سازي ارايه دهد به خصوص درباره‌ي مساله ايران، داراي يك طبيعت و اساس مجزا از دستاوردهاي حال حاضر آن از جمله كشف تغييرات مواد هسته‌اي مي‌باشد؛ بنابراين هرگونه تغييرات و يا تغاير در درك از گسترده‌ي تعليق بايد در اين نما مورد بررسي قرار گيرد.
6- كشورهاي عضو عدم تعهد همچنين خاطر نشان مي‌كنند كه آژانس به پيشرفت در تحصيل درك جامع از برنامه‌ي هسته‌يي ايران ادامه دهد و اين را به عنوان نتيجه‌ي مستقيم همكاري‌هاي سرعت گرفته ميان ايران و آژانس باشد. هر چند كه موضوعات متعددي حل شده است يا در حال حل شدن است اما تنها دو مساله در گزارش باقي مانده است. يكي از آنها در اين جلسه از سوي آژانس مورد راستي آزمايي قرار گرفت و هيچ موضوعي در خصوص فعاليتهاي اعلام نشده فاش نشده است.
7- در خصوص اولين موضوع باقيمانده‌ي مربوط به منشا آلودگي اورانيوم كم و بسيار غني شده كه در مكانهاي مختلفي در ايران كشف شده است كشورهاي عضو عدم تعهد خاطر نشان مي‌كنند كه برخي اطلاعات از سوي آژانس از طريق ديگر كشورها گرفته شده است كه مي‌تواند در حل برخي سوالات مربوط به آلودگي‌ها ياري‌رسان باشد. در اين بافت و با در نظر گرفتن پيچيدگي موضوع غيرمتعهدها تمام آن موضوعات را درخواست مي‌كنند كه مربوط به انجام هرگونه تلاشي براي كمك به آژانس درباره‌ي منبع اين آلودگي‌هاست كه مي‌تواند در شفاف سازي مسايل موجود كمك كننده باشد.
8- درباره‌ي موضوع دوم كشورهاي غيرمتعهد بر اين نكته تاكيد دارند كه آژانس درك كاملتري از ابعاد برنامه‌ي مربوط به سانترفيوژ P-2 و مكان مورد استفاده از آن بدست آورده است همچنين كشورهاي غيرمتعهد اميدوارند كه اطلاعات جديد ارايه شده از سوي ايران در تاريخ 30 ماه مه 2004 ميلادي و بازديد پنج روزه‌ي اخير بازرسان آژانس و همچنين بيانيه‌ي‌ شفاف كننده‌ي اخير در نشست شوراي حكام به زودي مسايل مربوط به برنامه‌ي سانترفيوژ p2 را حل و فصل نمايد.
9- كشورهاي غيرمتعهد معتقدند كه با ادامه‌ي همكاري‌ها مساله‌ي باقيمانده به زودي حل خواهد شد. در آن مرحله دستيابي به حالت طبيعي اين موضوع و پرونده مطابق با اقدامات مربوط به تحقق توافقات پادمان و پروتكل الحاقي بايد ممكن باشد.
10- كشورهاي غيرمتعهد به دنبال آن هستند كه قطعنامه‌ي در حال پيشرفت مربوط به مسايل جدي ميان ايران و آژانس كه به وسيله‌ي گزارشهاي مثبت دكتر البرادعي ثابت شده است را ببينند. كشورهاي غيرمتعهد بر اين اعتقادند كه هرگونه مساله‌اي بايد به تنهايي در حوزه‌ي مسايل فني حل شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

11- كشورهاي غيرمتعهد اهميت قابل توجهي را به رسيدن به تصميمات آژانس از طريق اجماع كلي قائل مي‌شوند و اين كشورها قويا تعامل و گفت و گوي مثبت ميان اعضاي شوراي حكام را به منظور پايان بخشيدن هرچه سريعتر به اين موضوع وخارج كردن آن از دستور كار شوراي حكام را تشويق مي‌كنند.
12- با توجه به اين قطعنامه كه تنها از سوي شوراي حكام و بدون درگيري تصويب شده است ما تمايل داريم كه بيانيه‌ي زير را از سوي كشورهاي غيرمتعهد اعلام كنيم.
13- ما متاسفيم كه مسايل نگران كننده‌ي اصلي و همچنين جايگاه كشورهاي غيرمتعهد در اين قطعنامه لحاظ نشده است.
14- با توجه به پاراگراف‌هاي اجرايي 7 و 8 اين قطعنامه اعضاي كشورهاي غيرمتعهد معتقدند كه اين پاراگراف‌ها مسايل را خارج از حيطه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بازگو مي‌كنند. كشورهاي غيرمتعهد همچنين معتقدند كه اين دو پاراگراف اجرايي به حقوق غيرقابل انكار كشورها به منظور گسترش و استفاده از انرژي اتمي براي اهداف صلح آميز از طريق فن آوريهاي مورد نظرشان لطمه مي‌زند. به علاوه اين دو پاراگراف اهميت و نقش پادمانها و دلايل شكل‌گيري آنها را بي‌اهميت مي‌نمايند.
15- با توجه به بند اجرايي شماره 6 اين قطعنامه كشورهاي غيرمتعهد اعلام مي‌كند كه شوراي حكام نمي‌تواند به كشورها اجبار كند كه پروتكل الحاقي را به تصويب برسانند.
16- كشورهاي غيرمتعهد تمايل دارند كه پيشرفت قابل توجهي را درباره‌ي حل و فصل اين موضوع طي ماههاي آتي و با توجه به همكاري‌هاي ايران ببينند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9085

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه‌ي كشورهاي غير متعهد درخصوص قطعنامه‌ي ايران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016