شنبه 30 خرداد 1383

يك تحليلگر آمريكايي: غرب بايد هر چه زودتر در مورد گسترش فعاليت‌هاي نظامي، هسته‌اي و سازماندهي بنيادگرايان توسط سپاه فكري كند، رويداد

نمونه‌اي از بازتاب‌هاي منفي گسترش فضاي نظامي در ايران در حوزه بين‌المللي
در حالي كه نمايندگان جمهوري اسلامي در وين در حال رايزني براي تعديل مواضع آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نيز آمريكا و اروپا در قبال ايران هستند، فعاليت‌هاي سياسي و امنيتي سپاه كه در سال‌هاي اخير در داخل كشور گسترده شده و باهدف متوقف نمودن جنبش اصلاحي پيشرفت كرده است، زمينه و بهانه‌اي شده تا تحليلگراني كه به دنبال تشديد برخوردهاي آمريكا و اروپا با ايران و حتي وارد كردن آن به فاز نظامي هستند، مستنداتي مبني بر «نظامي بودن» فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و استفاده از آن در جهت رشد جريان بنيادگرايي و تروريسم در خاورميانه پيدا كنند. تحليل «تام مارزولو» كه روز پنج‌شنبه 28 خرداد در سايت اينترنتي «واشينگتن‌ بورد» منتشر شد نمونه‌اي از اين تحليل‌هاست كه «رويداد» آن را منتشر مي‌كند؛ لازم به ذكر است كه تمامي مطالب اين تحليل مورد تأييد نيست و صرفاً جهت اطلاع خوانندگان از تحليل‌هاي خارجي منتشر مي‌گردد.

***

تام مارزولو، واشينگتن بورد:

انگار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چشم و گوش خود را به روي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بسته است و نمي‌خواهد اهداف نظامي ايران در فعاليت‌هاي هسته‌اي را بببيند. هر چقدر سياستمداراني هم پيدا مي‌شوند كه خود را در برابر سياست‌هاي هسته‌اي ايران به كوري بزنند، ولي هنوز جامعه سياسي آمريكا معتقد است كه نبايد به دروغ‌هاي ايران اعتماد كرد.

براي سابقه قضايا بهتر است به سال‌هاي قبل و انقلاب ايران بازگرديم. در پي انقلاب ايران، بنيادگرايان اسلامي سركار آمدند و توسط نيرويي به نام «سپاه پاسداران» حمايت شدند و در پي آن ديپلمات‌هاي آمريكايي را گروگان گرفتند. اين گروگان‌گيري‌ها تا آنجايي ادامه داشت كه آمريكا به طور جدي درخواست پايان قضيه را مطرح كرد. كارتر در آن زمان به خاطر عدم كفايت در همين قضيه انتخابات را از دست داد.

نيروهاي سپاه پاسداران را زماني بهتر مي‌توان شناخت كه بدانيم هزاران نيروي داوطلب عمليات انتحاري در خاورميانه، حاصل كار آنها هستند. حالا اين نيروهاي سپاه پاسداران، خود آنقدر بنيادگرا شده‌اند كه كنترل درستي برروي آنها وجود ندارد.

نيروهاي سپاه پاسداران در چند سال اخير وارد حوزه سياست شده و سعي مي‌كنند وفاداري خود را به اشكال مختلف نشان دهند. همين جا بايد يادآور شد كه نيروهاي سپاه پاسداران برنامه‌ هسته‌اي ايران را در دست دارند و آنچه قرار است در سال 2005 تمام شود، در دست نيروهاي سپاه خواهد افتاد. نيروهاي سپاه پاسداران تجهيزات و توليدات نظامي را در اختيار دارند و چندين نوع مختلف از موشك‌هاي دوربرد را تا به حال ساخته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران بهشت آرام و پناهگاه حماس و حزب‌الله لبنان است و ساليان درازي است كه نيروهاي حزب الله از ايران تغذيه مي‌كنند. مي‌توان گفت كه شبكه گسترده همكاري سپاه پاسداران با حزب‌‌الله به شكلي است كه تمام برنامه‌هاي آنها از ايران كنترل و هدايت مي‌شود.

با توجه به اين روش‌ها و نقش سپاه پاسداران، سياستمداران دنيا بهتر است بدانند كه با يك كشور خطرناك مواجهند كه تلاش دارد به بمب اتمي مجهز شود. سپاه پاسداران شبكه خطرناك خود را هر روز گسترده‌تر مي‌كند و بهتر است سياستمداران فكور، هر چه زودتر به اين طرف قضيه نيز فكر كنند.

Copyright: gooya.com 2016