يكشنبه 31 خرداد 1383

توتاليتريسم اسلامي و مظاهر بدحجابي! محمدرضا نسب عبداللهي

خبرهايي كه اين روزها به گوش مي رسد،نشانگر شكل گيري اقدامات منسجم و سازمان يافته اي براي تشديد محدوديت هاي اجتماعي است. يكي از نمايندگان مجلس هفتم گفته است:"مجلس هفتم براي برخورد با مظاهر بدحجابي در جامعه،برنامه دارد." عباسعلي اختري افزوده است:"حجاب و ارزش هاي اسلامي بايد به شكل فرهنگ در جامعه درآيد." مرتضي طلايي،يكي از فرماندهان نيروي انتظامي نيز در همين زمينه خبر داده است كه در آينده اي نزديك با مظاهر بدحجابي برخورد خواهد شد.
به نظر مي آيد ماه هاي آينده نيز مانند تابستان سال گذشته براي زنان و دختران و جوانان،تابستاني پر از حادثه خواهد بود. تابستاني كه مانتوها و لباس ها بايد "وجب" شوند تا از اندازه اي خاص كوتاه تر نباشند و در صورت "كوتاه و روشن و چاك دار و تنگ بودن"،عاقبت بدي در انتظار صاحبان شان خواهد بود.
توتاليترهاي اسلامي كه با دخالت در همه حوزه هاي اجتماعي؛تنوع انديشه ها را نفي كرده اند،مانع شكل گيري رسانه هاي مستقل و احزاب و نهادهاي مدني شده اند و با الحاق كنترل حكومتي به "راديو و تلويزيون،آموزش و پرورش،دانشگاه و..." به سقف ايفاي نقش در حوزه اجتماعي وفادار مانده اند،كوشش مي كنند تا دخالت در حوزه خصوصي زندگي افراد را نيز تشديد نمايند.
دخالت در حوزه خصوصي زندگي افراد تا بدانجا پيش مي رود كه هيچ شخصي در چهارديواري محل سكونت خويش نيز مختار نيست. برخورد و هجوم به پارتي هاي دختران و پسران،نمونه اي است از اين نوع دخالت توتاليتريسم در حوزه زندگي خصوصي. جالب اينجاست كه معمولا به بهانه "ايجاد سر و صدا و مزاحمت مهماني هاي شبانه" به پارتي ها حمله مي شود و در نهايت حاضران در پارتي با اتهاماتي نظير "روابط نامشروع،شرب خمر و پوشش نامناسب" مورد محاكمه قرار مي گيرند.
"از ديدگاه توتاليتريسم،مردم همواره مصلحت واقعي خود را تشخيص نمي دهند؛بلكه حزب يا گروه حاكم از زبان مردم سخن مي گويد و خود را نماينده ي منافع راستين و خواست هاي واقعي اكثريت مردم مي داند."(1)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

توتاليترها با آنكه خود را از مردم بي نياز مي دانند ولي در عين حال سعي مي كنند پوشش مردمي بر اقدامات خويش بپوشانند.به عنوان نمونه يكي از نشريات دست راستي افراطي(يا لثارات الحسين)،براي زمينه سازي جهت برخورد با زنان و دختراني كه حجاب اسلامي را رعايت نمي كنند،نتايج يك نظرسنجي را منتشر نموده است كه در آن هشتاد درصد شهروندان تهراني با تائيد مقابله با بدحجابي،گفته اند:"بدحجابي هاي موجود در سطح شهر،امنيت اخلاقي را از جامعه سلب كرده است." اما اين نشريه به اين پرسش پاسخ نداده است كه هشتاد درصد مورد ادعا،در كجاي تهران هستند كه حجاب اسلامي را رعايت مي كنند و در بين شهرونداني كه با رفتار و پوشش خويش به آزادي هاي اجتماعي مي انديشند،به چشم نمي آيند.اينگونه نظرسنجي ها و سخن راندن از زبان مردم از خصوصيات حكومت هاي توتاليتر است. "توتاليتر،خواست مردم را بدون در نظر گرفتن خواست مردم تعيين مي كند."(2)
توتاليتريسم،همزمان با دخالت در همه حوزه هاي زندگي،براي قوام و دوام خويش نيازمند گسترش فضاي رعب و وحشت است.
باشگاه خبرنگاران جوان(وابسته به صدا و سيما) مدتي قبل فيلم مستندي را به نام"شبيخون" توليد نموده است.اين فيلم مستند كه به نظر مي آيد به شكل ناخواسته در سطحي گسترده توزيع گرديده است؛با به تصوير كشيدن پارك ها،روابط دختران و پسراني را به نمايش مي گذارد كه از ديدگاه توليدكنندگان اين فيلم مستند،جواناني هرزه هستند كه خون شهيدان را پايمال كرده اند. در بخشي از فيلم،دختري در پاسخ به سوال خبرنگار كه مي پرسد سرگرمي شما چيست،جواب مي دهد:"در ايران هيچ سرگرمي براي ما وجود ندارد." دختر مصاحبه شونده در ادامه سرگرمي جوان هاي آمريكايي را به عنوان يكي از خواسته هاي خود مي داند. خبرنگار مي گويد:"مگر(اينگونه سرگرمي ها را) نداريد؟" دختر جوان كه در حال آرايش كردن است،جواب مي دهد:"داريم اما به علت غيرقانوني بودن،همه دست و پاهاشون مي لرزه..." اين گفت و گوي ساده علاوه بر اينكه نشان مي دهد كه جوانان بدون توجه به دخالت هاي توتاليتريسم اسلامي،خواسته هاي خود را به هر نحوي برآورده مي كنند،از يك نكته مهم تر پرده برمي دارد.اين نكته مهم،سايه افكني فضاي ترس و وحشت در جامعه است كه در طولاني مدت،به "نابودي روابط ميان شهروندان و گسترش فضاي ترديد،دورويي و عدم اعتماد" مي انجامد. به گونه اي كه انسان ها،از سايه ي خويش نيز بيم دارند.آشكار است كه فوري ترين ثمره ي حاكميت چنين فضايي،تحكيم پايه هاي توتاليتريسم است.
سخن پاياني:
"(حكومت) توتاليتر،خصوصيات زندان،پادگان و گورستان را در خود جمع مي كند."(3) زندان براي به بند كشيدن دگرانديشان،پادگان براي تحكيم فضاي جبر و زور و نهادينه سازي آن،گورستان هم براي دفن زندگي و شادي و تقديس مُردگي و اندوه."

محمدرضا نسب عبداللهي
عضو شوراي عمومي جبهه متحد دانشجويي و روزنامه نگار در رفسنجان
http://iranreform.persianblog.com

پانوشت ها:
(1) حسين بشيريه،مباني علم سياست نظري،نشر نگاه معاصر1381،ص143
(2) همان،ص144
(3) همان،ص144

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9143

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توتاليتريسم اسلامي و مظاهر بدحجابي! محمدرضا نسب عبداللهي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016