چهارشنبه 31 تير 1383

اطلاعيه شش سازمان و حزب سياسي: جان صدها پناهنده كرد در تركيه در خطر است

طي روزهاي اخير صدها پناهده ايراني كه اكثرا از فعالين سياسي كرد هستند رسما و صريحا توسط مقامات امنيتي تركيه تهديد به دپورت شده اند.
اغلب اين پناهندگان سال ها قبل خود را به دفتر كميسارياي سازمان ملل در شمال عراق (كردستان عراق) معرفي كرده و منتظر انتقال به كشور ثالث بوده اند. اما با تعطيلي دفاتر اين سازمان در كردستان عراق و يا توقف نقل و انتقال پناهندگان از سال ۲۰۰۰ به بعد, ناچار گرديدند كه براي پيگيري پرونده خود راهي تركيه شوند و با تحمل مشقات و وضعيت ناامن منطقه همراه فرزندان خردسال و حتي نوزاد در جستجوي راهي براي رسيدن به مكاني امن برآمدند. در تركيه با مشكلات عديده اي روبرو شدند. كميسارياي پناهندگي سازمان ملل، در حالي كه اكثر آنان صاحب پرونده بودند، از تحت پوشش درآوردن آنان براي بيش از يك سال امتناع کرده است. اين مسئله بهانه به دست پليس و دستگاه امنيتي تركيه داده است كه آنان را تحت فشارهاي روزانه و سختي قرار دهد.
اين پناهندگان (كه از طرف دفتر کميساريای پناهندگان سازمان ملل در تركيه و پليس ترکيه، تحت عنوان پرونده هاي شمال عراق از آنانم نام برده می شود) طي چهارسال گذشته در شرايط بسيار سخت مالي، روحي و امنيتي قرار گرفته اند. عدم امنيت و كمبود شديد امكانات مالي براي اين پناهندگان سخت ترين شرايط را به وجود آورده است.
ماه قبل اين پناهندگان از شهر وان به شهرهاي تركيه انتقال داده شدند كه اين مسئله اميدهايي را در ميان آنان براي نزديك شدن به انتقال نهايي به كشور ثالث برانگيخت. اما طي روزهاي گذشته پليس و مقامات امنيتي تركيه در شهرهاي مختلف به اين پناهندگان فشار آورده اند كه بايد حق اقامت در تركيه را بپردازند. اين هزينه كه براي بعصي از خانواده ها تا بيش از هزار دلار مي رسد براي اين پناهندگان عيرقابل پرداخت است و آنان را در موقعيت بسيار دشواري قرار داده است. ودر واكنش به اين مسئله ۱۰ تن از پناهندگان به نمايندگي از پناهندگان مقيم شهرهاي اسكي شهر, قارمان شهر, اغري و نوشهير به آنكارا رفته و در ديدار با مقامات تركيه و سازمان ملل پاسخ روشني دريافت نداشته اند. پليس تركيه به انان گفته است كه سازمان ملل به وعده هاي خود در قبال شما عمل نكرده و اگر تا چند روز ديگر مبالغ تعيين شده را پرداخت نكنيد, به ايران و عراق دپورت خواهيد شد. مقامات كميسارياي سازمان ملل در توضیح خود مسئله دپوردت را منتفي دانسته اند اما به پناهندگان توصيه نموده اند كه مبالغ فوق را پرداخت نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اكنون اين پناهندگان كه شمار آنان به بيش از ۱۲۰۰ تن مي رسد با شرايط دشواري روبرو شده اند.
ما امضا كنندگان اين اطلاعيه همه تشكل ها و سازمان مدافع حقوق پناهندگان و همه پناهندگان ايراني در خارج كشور را فرا مي خوانيم كه با تمام امكانات به ياري اين پناهندگان بشتابند.كميسارياي پناهندگان سازمان ملل مسئول اصلي جان و سرنوشت و امنيت آنان است. رفتاري كه با اين پناهندگان شده و مي شود با تمام مصوبات و ميثاق هاي بين المللي آشكارا در تضاد است. در حالي كه جهانيان جمهوري اسلامي را كماكان خطري براي امنيت و صلح و هم سو با شبكه هاي ترور و آدم كشي مي دانند, تحویل دادن این پناهندگان به رژيم ضدآزادي و ضد دموكراتيك جمهوری اسلامی به بهانه عدم پرداخت حق اقامت، جان آنان را به خطر انداخته و در خدمت تحکيم موقعيت رژيم ترور و سرکوب در ايران است.


اتحاد انقلابيون کردستان
حزب دمکرات کردستان ايران
سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران
سازمان فدائيان خلق ايران ( اکثريت)
سازمان کارگران انقلابی ايران ( راه کارگر)
کومه له - سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ايران

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10269

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اطلاعيه شش سازمان و حزب سياسي: جان صدها پناهنده كرد در تركيه در خطر است' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016