دوشنبه 5 مرداد 1383

كنفرانس مطبوعاتي محمدرضا خاتمي: در انتخابات به معناي واقعي آن شركت مي‌كنيم، مناسب‌ترين گزينه ميرحسين موسوي است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: بر اساس تحليل‌هاي گذشته، پيش بيني آينده، امكانات موجود و واقعيات جامعه، مناسب‌ترين گزينه را كه مهندس موسوي است انتخاب كرده‌ايم. البته براي اين منظور احتمال تاييد صلاحيت، همسويي فكري، وفاق در ميان گروه‌هاي دوم خرداد و اقبال مردم را در نظر گرفته‌ايم و با در نظر گرفتن تمام اينها به مهندس موسوي رسيده‌ايم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا خاتمي طي سخناني در كنفرانس مطبوعاتي كه به منظور تبيين مواضع حزب متبوعش پس از برگزاري كنگره‌ي مشاركت برگزار شده بود، با اشاره به آخرين تصميم‌گيري‌ها در اين كنگره‌ي، آن را به لحاظ كميت و كيفيت پيشرفته‌ترين كنگره نسبت به ديگر كنگره‌ها از لحاظ طرح ديدگاه و تفكر و سازمان‌دهي دروني دانست.

وي با بيان اين كه در اين كنگره سه نكته‌ي مهم وجود داشت، افزود: نخست آنكه در تاريخ پس از انقلاب براي اولين بار ارتباط رسمي و برنامه‌ريزي شده با احزاب خارجي صورت گرفت و از تجربيات آنها استفاده شد. اگرچه اين گام در قدم اول كافي نيست ولي خوب و مثبت است و بر اساس پروتكل‌هاي فيمابين اين روابط ادامه و گسترش خواهد يافت.

وي ادامه داد: نكته‌ي مهم ديگر، پيشرفت حضور زنان در اركان كنگره‌ي هفتم بود كه منجر به حضور پنج زن در شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت شده است و در دفتر سياسي و كميته‌ها نيز اين روند تكرار خواهد شد. البته اين كنگره، شوراي مركزي را ملزم به تعيين سهميه براي زنان كرده است. تا در تمامي اركان حزب حضور داشته باشد.

وي با بيان اينكه اين حزب اولين نهادي است كه براي زنان سهميه در نظر گرفته، يادآور شد: اين اقدام به منظور ارتقاي جايگاه زنان در مديريت بوده است.

محمدرضا خاتمي افزود: برنامه‌هاي تشكيلاتي يكسال آينده در هفتمين كنگره‌ي جبهه‌ي مشاركت مورد بررسي قرار گرفت كه مهم‌ترين آن انتخابات رياست جمهوري بوده است. اين تصميمات حاكي از آن است كه جبهه‌ي مشاركت حضوري فعال و پر نشاط در عرصه‌ي سياسي خواهد داشت و اين انتخابات يك اصل مي‌داند. كه با اقدامات مختلف تلاش مي‌كند وضعيت مطلوبي را براي انتخابات ايجاد كند.

وي گفت: اميدواريم با انتخاباتي نظير انتخابات مجلس هفتم مواجه نشويم. در آينده‌ي نزديك فعاليت‌هاي اجرايي خود را آغاز خواهيم كرد. توجه به گسترش كمي تشكيلات حزبي از جمله ديگر تصميم‌گيري‌هاي كنگره‌ي هفتم بوده است تا در يكسال آينده حجم تشكيلات را به دو برابر افزايش دهند. بر اين اساس اعضاي جبهه‌ي مشاركت از ده هزار تن به بيست هزار تن خواهد رسيد.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، ادامه داد: طي يكسال آينده تلاش خواهيم كرد تا برنامه‌ي پنج ساله‌ي تشكيلاتي خود را به لحاظ ارتقاي كيفيت كار تشكيلاتي در شوراي مركزي تدوين كرده و آن را جهت تصويب به كنگره‌ي بعدي ارايه دهيم.

وي با اشاره به آنچه كه تغيير كيفي در اعضاي شوراي مركزي حزب متبوعش عنوان كرد، اين تغيير را به منزله‌ي حضور بيشتر اعضاي شوراهاي مناطق و شوراي مركزي دانست كه گامي در راستاي خواهش تمركزگرايي بوده است.

به اعتقاد وي اقداماتي از اين دست سبب خواهد شد تا رويكرد جديد اين حزب مبني بر پرداختن به مسايل اجتماعي به عنوان مسايل زير بنايي به ويژه در مورد زنان و جوانان آغاز شود.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا كه از كانديداهاي مطرح آنان براي انتخابات رياست جمهوري پرسيد، گفت: به عنوان يك حزب در نظر داريم تا صحنه‌ي سياست را عرصه‌ي فعاليت‌هاي روشن و فعال حزبي قرار دهيم.

محمدرضا خاتمي با اشاره به اينكه عرف عمومي آن است احزاب با برنامه‌هاي مشخص و كانديداهاي اختصاصي در عرصه‌ي انتخابات حضور يابند، افزود: بر همين اساس كانديداي حزبي به همراه يك كابينه‌ي حزبي براي ما ارجحيت دارد چرا كه گامي بزرگ در راستاي مدرن كردن عرصه‌ي سياست كشور است. اگر شرايط متعادل باشد كانديداي حزبي براي ما اولويت دارد.

وي ادامه داد: با توجه به شرايط درون حاكميت و ميان نيروهاي سياسي ممكن است گزينه‌ي مورد نظر ما آنگونه كه مدنظر داريم امكان حضور نيابد. بنابراين بر اساس تصميم كنگره، اعضاي شوراي مركزي موظفند تا علاوه بر تعيين اعضايي از درون حزب براي كانديداتوري به گزينه‌هايي بيرون از حزب با توجه به همفكري آن كانديدا با جبهه‌ي مشاركت و اجماع نظر نيروهاي اصلاح‌طلب و يا حداقل وفاق حداكثري در جبهه‌ي دوم خرداد بپردازند.

اين عضو شوراي هماهنگي گروه‌هاي دوم خرداد با توجه به جلسه‌ي اخير اين شورا، حضور مهندس موسوي را سبب وفاق ميان گروه‌هاي دوم خردادي عنوان و تاكيد كرد: در صورت حضور موسوي در انتخابات از او حمايت خواهيم كرد.

خاتمي هم‌چنين با بيان اين كه نشانه‌هاي مثبتي كه از حضور مهندس موسوي در عرصه‌ي انتخابات حكايت مي‌كند، گفت: در اين صورت ديگر نيازي به ارايه نيروهاي حزبي نيست.

وي در پاسخ به سوال ديگري كه به عدم حضور نمايندگان برخي احزاب و گروه‌ها در هفتمين كنگره‌ي اين حزب اشاره داشت، گفت: حضور چهره‌هاي مختلف در اين كنگره تفاوتي با قبل نداشت. به اعتقاد من حمايتي كه از كنگره شد، حضور افراد و يا پيام‌هايشان هم‌چون گذشته بود. عدم حضور نمايندگان برخي احزاب اصلاح‌طلب بيانگر نفاق ميان احزاب جبهه‌ي دوم خرداد نيست.

وي با بيان اينكه در حال حاضر همبستگي ميان گروه‌هاي مختلف در جبهه‌ي دوم خرداد خوب است، يادآور شد: جلسات اين جبهه مرتبا برگزار شده و تمامي مسايل فيمابين احزاب عضو آن حل شده است. در حال حاضر اراده‌ي اعضا بر همكاري به ويژه در عرصه‌ي انتخابات رياست جمهوري است.

خاتمي با اشاره به اجماعي كه در مورد مهندس ميرحسين موسوي در ميان گروه‌هاي دوم خردادي به وجود آمده است، طرح هر گونه ابهام در اين زمينه را نادرست دانست و اظهار اميدواري كرد كه وي وارد عرصه شود.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، در پاسخ به سوال ديگري كه به چگونگي دعوت نمايندگان احزاب خارجي در هفتمين كنگره‌ي اين حزب اشاره داشت، گفت: ما در هيچ كاري به نظارت استصوابي معتقد نيستيم، در انتخاب اعضا و ميهمانان نيز نظارت استصوابي نداشتيم. ما از كليه‌ي احزاب دعوت كرديم تا در اين كنگره شركت كنند و خودشان نماينده‌اي را به عنوان نماينده‌ي اين حزب به اين كنگره معرفي كنند. در گفت‌وگوهاي فيمابين جبهه‌ي مشاركت و احزاب خارجي شركت كننده در هفتمين كنگره‌ي اين حزب مشكلات موجود در عرصه‌ي مردم سالاري مورد بحث و بررسي قرار گرفت. ديدگاه‌هاي مشتركي در اين زمينه وجود داشته كه در خصوص روش‌هاي دستيابي به مردمسالاري بايد بحث و بررسيý‌ها ادامه يابد.

خاتمي هم‌چنين در جواب به سوالي مبني بر اين كه آراي اعضاي شوراي مركزي و دبيركل جبهه‌ي مشاركت در اين كنگره نسبت به كنگره‌ي قبلي كاهش يافته است، خاطرنشان كرد: آراي اين كنگره شبيه به آراي گذشته بود و حتي به نسبت افزايش تعداد اعضا اين آرا بيش از قبل ارزيابي شده است. البته كار جمعي و اعتماد ميان اعضا مهم‌تر از شمار آرا است و خوشبختانه اين اعتماد و پي‌گيري كارهاي جمعي همچنان وجود دارد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه احتمال حمايت جبهه‌ي مشاركت از هاشمي رفسنجاني در صورت عدم حضور مهندس موسوي را جويا شد، گفت: در اين مرحله صرفا آقاي مهندس موسوي را مطرح كرده‌ايم و به خود اجازه نمي‌دهيم تا در مورد كس ديگري فكر يا كار كنيم.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، با تاكيد بر اينكه شرايط امروز نسبت به گذشته تغيير كرده است متذكر شد: بر اساس تحليل‌هاي گذشته، پيش بيني آينده، امكانات موجود و واقعيات جامعه، مناسب‌ترين گزينه را كه مهندس موسوي است انتخاب كرده‌ايم. البته براي اين منظور احتمال تاييد صلاحيت، همسويي فكري، وفاق در ميان گروه‌هاي دوم خرداد و اقبال مردم را در نظر گرفته‌ايم و با در نظر گرفتن تمام اينها به مهندس موسوي رسيده‌ايم.

محمدرضا خاتمي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه با چه اطميناني از مهندس موسوي حمايت مي‌كنيد در حالي كه هنوز اعلام حضور نكرده است، نسبت به حضور مهندس موسوي حضور در عرصه‌ي انتخابات ابراز اميدواري كرد و
يادآور شد: اگر قطعا مي‌دانستيم كه او به عرصه نمي‌آيد اينقدر هزينه نمي‌كرديم.

وي در پاسخ به سوال ديگري با اعتقاد بر اينكه در عرصه‌ي سياست ايران گفتمان غالب، سياست‌ورزي است، اين را ممكن و مفيد دانست و افزود: بر اين اساس تمامي برنامه‌هاي خود را از جمله شركت در انتخابات تنظيم كرده‌ايم. چرا كه انتخابات را يكي از مهم‌ترين و بي‌بديل‌ترين راه‌ها جهت تحقق دموكراسي مي‌دانيم.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، با تاكيد بر اينكه تنها در انتخابات آزاد و عادلانه بايد شركت كرد ادامه داد: اگر حادثه‌ي انتخابات مجلس هفتم تكرار شود مردم‌سالاري در ايران شكست خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا خاتمي در ادامه‌ي سخنان خود در كنفرانس مطبوعاتي كه به منظور تبيين مواضع حزب متبوعش پس از برگزاري كنگره‌ي مشاركت برگزار شده بود، خاطرنشان كرد: تلاش مي‌كنيم تا طي يكسال باقي مانده تا انتخابات اجازه ندهيم شرايط انتخابات به گونه‌اي باشد كه انتخاباتي نظير انتخابات مجلس هفتم تكرار شود.

وي تاكيد كرد: ما در انتخابات به معناي واقعي آن شركت مي‌كنيم و مطمئنا در انتخاباتي كه پيشاپيش يك تداركات‌چي براي پست آينده‌ي رياست جمهوري انتخاب شده باشد شركت نخواهيم كرد، چرا كه حضور يا عدم حضور ما در آن نقشي ندارد و حاضر نيستيم هزينه‌ي چنين حضوري را بپردازيم و حيثيت‌مان را براي آن صرف كنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه گفت با كناره‌گيري آقاي خاتمي عدم انسجام ميان گروه‌هاي دوم خرداد بروز خواهد كرد، گفت: تجربه‌ي جبهه‌ي مشاركت طي پنج سال عملكرد خود نشان مي‌دهد كه هر چه بيشتر به پيش مي‌رويم اصلاح‌طلبان بيشتر به سوي استقلال از خاتمي پيش مي‌روند. هم‌چنان كه به نظر مي‌رسد حركت جبهه‌اي مشاركت به سوي حركت حزبي و با انسجام بيشتر به پيش مي‌رود.

محمدرضا خاتمي ادامه داد: حتي اگر انتخابات رياست جمهوري را پيش رو نداشتيم و يا اينكه در انتخابات پيش رو يك رييس‌جمهور تداركات‌چي روي كار آيد؛ نه تنها انسجام داخلي جبهه‌ي مشاركت و گروه‌هاي دوم خرداد شكسته نخواهد شد بلكه اين انسجام بيشتر نيز مي‌شود. هم‌چنان كه پس از انتخابات مجلس هفتم چنين شد و در جبهه‌ي مشاركت انرژي بيشتري صرف كارهاي حزبي گرديد و از همين رو تصميم به گسترش كمي تشكيلات گرفته‌ايم.

خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به احتمال حمايت جبهه‌ي مشاركت از دكتر معين، در صورت عدم حضور مهندس موسوي در عرصه‌ي انتخابات، اشاره داشت، گفت: به عنوان يك حزب اين قدرت را داريم كه براي مراحل مختلف سازماندهي و برنامه‌ريزي و از درون و بيرون حزب كساني را جايگزين كنيم. در بيرون از حزب دكتر معين را در نظر گرفتيم و در درون حزب نيز هفت يا هشت نفر را آماده‌ي حضور در اين انتخابات كرده‌ايم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه معتقد به رد صلاحيت تمامي كانديداهاي مدنظر جبهه‌ي مشاركت بود، گفت: اگر آقايان زورشان برسد حتي مهندس موسوي را نيز رد صلاحيت خواهند كرد. ولي اين اقدام (رد صلاحيت) همه‌گير نخواهد بود و آقايان نخواهند توانست هر چه كه بخواهند انجام دهند، چراكه شرايط كشور بسياري از چيزها را به آقايان تحميل خواهد كرد. البته در درون جبهه‌ي دوم خرداد با توجه به بحث‌هاي مفيدي كه صورت گرفته اين امكان وجود دارد كه در صورت عدم حضور مهندس موسوي به هر علتي؛ كانديداي ديگري را معرفي كنند.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه گفت معرفي زودهنگام مهندس موسوي از سوي اصلاح‌طلبان به ويژه جبهه‌ي مشاركت به علت مخفي كردن ديگر كانديداهاي مدنظر اصلاح‌طلبان است، گفت: با نگاهي به عرصه‌ي سياسي ايران درخواهيد يافت كه جبهه‌ي مشاركت بيشترين شفافيت را در عملكرد خود داشته و خواهد داشت.

وي هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگاري كه جبهه‌ي مشاركت را فزون خواه مي‌دانست، تاكيد كرد: فزون‌خواهي ادعايي است كه مخالفان اصلاحات در برنامه‌ي خود مطرح كرده‌اند. جبهه‌ي مشاركت به عنوان حزب اكثريت در مجلس، با برنامه وارد آن شده بود و تمامي تلاش خود را براي تحقق شعارها و برنامه‌هايي كه پيش از انتخابات سر داده بود، انجام داد. حتي در يك مورد هم گامي بيش از آن در راستاي فزون‌خواهي برنداشت.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال ديگري با تاكيد بر اينكه به دست آوردن كرسي‌هاي مجلس آن هم با هر ترفندي، پيروزي نيست، ابراز عقيده كرد: عوارض ناشي ازچنين انتخاباتي شايد تا يكي دو سال مشخص نشود ولي شكاف ميان حاكميت و مردم در دراز مدت بروز خواهد يافت.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، انتخابات رياست جمهوري، را انتخاباتي ملي و پر اهميت در عرصه‌ي بين‌الملل عنوان كرد و با بيان اينكه رقابت‌هاي قومي و عشيره‌اي در اين انتخابات وجود نخواهد داشت، اظهار اميدواري كرد كه روند بررسي صلاحيت‌ها نظير انتخابات مجلس هفتم نباشد و گفت: اگرچه ممكن است با رد صلاحيت گسترده‌ي اصلاح‌طلبان آقايان سعي كنند يكي دو نفر را به عنوان چهره‌ي اصلاح‌طلب وارد عرصه كنند.

وي يادآور شد بر اساس آنچه كه در بيانيه‌ي پاياني كنگره‌ي پنجم خود آورده‌ايم در عرصه‌ي رايزني‌هاي سياسي، لابي‌هاي فكري و اجتماعي و گفت‌وگو با حكومت و با جامعه‌ي مدني خواهيم داشت.

محمدرضا خاتمي در پاسخ به سوال يك خبرنگار خارجي زبان كه درباره‌ي سياست جمهوري اسلامي ايران و جبهه‌ي مشاركت در قبال اوضاع عراق پرسيد، گفت: سياست رسمي جمهوري اسلامي ايران و اراده‌ي ملت ايران مبني بر استقرار حكومتي مردمي در عراق است. به جز اين؛ از سازماندهي گروه‌هاي خودسر در اين زمينه بي‌اطلاع هستم.

وي با تاكيد بر اينكه استقرار يك حكومت مردمي در عراق مطلوب و مدنظر جبهه‌ي مشاركت است، اظهار عقيده كرد: عناصر تعيين كننده در عراق كنوني به اين راحتي حرف و نظر ما را نخواهند پذيرفت. از اين رو بايد مجموعه‌ي گفت‌وگوها و رايزني‌ها را براي بهبود شرايط در عراق در نظر بگيريم تا نيروهاي بومي و ملي جايگزين حكام كنوني در عراق شوند.

خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به زنداني بودن عباس عبدي به عنوان يكي از چهره‌هاي اصلاحات اشاره داشت، تاكيد كرد: امروز اصلاحات وابسته به فرد نيست. البته ما اميدواريم گشايش‌هايي در عرصه‌ي سياسي به ويژه در زمينه‌ي آزادي فعالان سياسي زنداني بروز يافته و عبدي آزاد شود.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال ديگري تجربه‌ي انتخابات مجلس هفتم را تجربه‌اي بزرگ دانست و با بيان اين كه فعاليت در عرصه‌ي اجتماعي بايد گسترش يابد، گفت: همچنانكه جبهه‌ي مشاركت در راستاي گشايش فضاي سياسي كشور فعال بوده و توانسته است مشاركت 15 درصدي مردم در انتخابات دومين دوره‌ي شوراهاي اسلامي شهر و روستا - علي‌رغم اينكه آزادترين انتخابات بود - را به 40 درصد در انتخابات مجلس طي يكسال برساند كه كار بسيار پر زحمتي بوده است.

به اعتقاد وي در حال حاضر مردم به اين نتيجه رسيده‌اند كه نبايد انتخابات را به حال خود رها كرد. البته مشروط بر آنكه معيارهاي قابل قبول مردم در انتخابات وجود داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه پس از انتخابات مجلس هفتم اين واكنش در حزب متبوع وي ايجاد شده كه در انتخابات بعدي موثرتر از گذشته حضور يابند، اظهار داشت: تاكنون نظرسنجي مستقيمي در زمينه‌ي برآورد حضور مردم در انتخابات آتي نداشته‌ايم. ولي تحليل اجتماعي ما حاكي از آن است كه اصلاح طلبان اين قدرت را دارند كه به شرط برگزاري انتخاباتي آزاد؛ در آن انتخابات شركت كرده و افكار عمومي را در راستاي پذيرفتن كانديداي اصلاح‌طلبان بسيج كنند.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، افزود: البته همه‌ي ما مي‌دانيم كه ديگر انتخاباتي همچون حماسه‌ي دوم خرداد به وقوع نخواهد پيوست. اما پيروزي اصلاح طلبان در صورت امكان حضور كانديداهايشان و برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه قطعي است.

محمدرضا خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه با انتقاد از اصلاح‌طلبان، عملكرد شوراي نگهبان در برخورد و رد صلاحيت آن‌ها را قانوني دانست و از ارائه‌ي ليستي تحميلي به شوراي نگهبان سخن مي گفت، افزود: شما بگوييد كه اين ليست تحميلي را چه كسي به شوراي نگهبان ارايه داده است؟ آيا مشاركت چنين ليستي را ارايه داد؟ ما همان زمان با ارائه چنين ليستي مخالفت كرديم. معتقد هستيم كه همين سياست‌هاي پشت پرده است كه به اصلاحات ضربه مي‌زند. اگر چه ما مي‌توانستيم ليستي را كه از حمايت‌هاي بلندپايه‌ترين مقامات برخوردار بود بپذيريم.

وي هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگاري كه مشكلات مردم ايران را از جنس اقتصادي عنوان كرد و نه سياسي گفت: مشكلات اقتصادي همواره در تمامي زمان‌ها وجود دارد و اين وظيفه‌ي دولت است كه رفاه مردم را تامين كند. اولين پيش نياز تامين رفاه مردم، تامين مشاركت همه جانبه مردم است كه لازمه‌ي توسعه‌ي سياسي محسوب مي‌شود. جلب مشاركت مردم در گرو آن است كه حكومت اجازه دهد مردم حداقل حرفشان را بزنند. از اين رو، معتقديم توسعه‌ي سياسي كمترين هزينه‌ي (اجازه‌ي حرف زدن به مردم) را دارد در حاليكه توسعه‌ي اقتصادي هزينه‌هاي زيادي را بايد پرداخت. چگونه كساني كه حاضر نيستند براي كوچك‌ترين كارهاي ابتدايي هزينه كنند، قصد دارند هزينه و سرمايه‌هاي سنگيني را در راستاي توسعه‌ي اقتصادي بپردازند.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، افزود: ما معتقديم اقتصاد بازار و بنيادها سراسر رانت و تخريب اقتصاد كشور است و با چنين اقتصادهايي به جايي نخواهيم رسيد. اين در حالي است كه اصلاح‌طلبان طي هشت سال گذشته گام‌هاي بزرگي را در راستاي اصلاح ساختار اقتصادي كشور برداشته‌اند. رشد اقتصادي 8 درصد و كنترل 15 درصدي تورم با شعار محقق نمي‌شود و در نتيجه‌ي عملكرد عميق اصلاح‌طلبان صورت پذيرفته است.

خاتمي با ابراز اين ادعا كه پنج ميليارد تومان براي ائتلاف آبادگران در انتخابات مجلس هفتم هزينه شد،
ادامه داد: آيا كساني كه در تلويزيون ظاهر مي‌شوند حاضر هستند نسبت به اين مساله كه اين مبلغ از بيت‌المال هزينه شده يا نه حرفي به ميان آورند؟ اگر برخلاف همه‌ي قوانين موجود در كشور قيمت‌ها را دهها برابر قيمت‌هاي واقعي ارايه دهيد نبايد پاسخگو باشيد؟ اگر برخي معتقدند كه نيازهاي اساسي مردم نياز اقتصادي است چرا اجازه نمي دهند مردم انتخاب كنند كه توسعه‌ي سياسي مي‌خواهند يا اقتصادي؟ چرا با رد صلاحيت كانديداها فضا را بر انتخابات مي‌بنديد.

وي با اشاره به هوشياري مردم ايران، هشدار داد: نمي‌توان به همين سادگي مردم را سر كار گذاشت. بايد اجازه داده شود كه تفكرات مختلف سياسي و اقتصادي در انتخابات حضور يابند تا وزن هر يك از اين تفكرات شناخته شود.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه به معرفي ميرحسين موسوي از سوي مجمع روحانيون مبارز براي اولين بار و سپس تبعيت ديگر اصلاح‌طلبان اشاره داشت، گفت: هر كس ميرحسين موسوي را مطرح كرده كار خوبي كرده است. كار خير هم كار خوبي است كه در آن اول و دوم مطرح نيست. جبهه‌ي مشاركت مجموعه‌ي برنامه‌ها و تفكراتي را كه در درون قاطبه‌ي گروه‌هاي دوم خرداد وجود دارد را معيار خود قرار داده است.

وي هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگري كه معتقد به تندروي جبهه‌ي مشاركت بود، افزود: طبعا اشكالات، تندروي‌ها و كندروي‌هايي در تمامي احزاب وجود دارد. ما هم تلاش خواهيم كرد كه ضعف‌هايمان را برطرف كنيم. اگر چه معتقدم مجموعه‌ي اقدامات جبهه‌ي مشاركت، معتدل و پاسخگوي نياز جامعه‌ي ايراني بوده است، بي‌آنكه ملاحظه‌ي جايگاهمان را در درون جامعه‌ي حاكميت بكنيم و يا بخواهيم مطابق نظر حكومت كار كنيم.

محمدرضا خاتمي با بيان اين كه حركت جبهه‌ي مشاركت برآيند خواست عمومي جامعه است، گفت: حال اگر مشي حكومت متفاوت از چنين برآيندي باشد جبهه‌ي مشاركت تلاش خواهد كرد تا شكاف ميان حاكميت و ملت عميق‌تر نگردد. ولي اگر مجبور به انتخاب يك راه باشيم راه مردم را انتخاب مي‌كنيم، هر چند اگر هزينه‌هايي را بر ما تحميل كند.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال ديگري هدف استراتژيك حزب متبوعش را آن دانست كه متناسب با وضعيت روز، توازن نيروها و امكانات موجود، روش مناسبي را انتخاب كند.

وي با اشاره به اينكه از سوي برخي احزاب به تندروي محكوم شده‌اند، افزود: اين در حالي است كه از سوي اقشار مختلف جامعه به كندروي محكوم شده‌ايم و اينكه فريب كرسي‌هاي قرمز مجلس را خورده‌ايم. مجموع اين موارد بيانگر اين است كه ما در يك خط وسط در حال حركت هستيم.

وي افزود: معتقديم در چنين فضايي بايد همگرايي‌ها را بيشتر كنيم. براي اين منظور مجبوريم كه از يك سو با حاكميت و از سوي ديگر با مردم در تعامل باشيم. براي ما خيلي آسان است كه منافع و موقعيت حزب را حفظ كنيم و تن به كارهاي پشت پرده دهيم و در ظاهر چهره‌ي خود را به عنوان يك مخالف حفظ كنيم ولي چنين كاري خيانت به مردم و آن چيزي است كه به خاطر آن انقلاب كرده‌ايم. حركت‌هاي جبهه‌ي مشاركت به گونه‌اي است كه بخشي از آن به مذاق بخش‌هايي از حكومت خوش نمي‌آيد و از سوي ديگر شعارهاي اعتدال‌گرايانه‌امان و اينكه حاضر نيستيم به عنوان يك اپوزيسيون شعارهاي تند بدهيم به مذاق بخش‌هايي از جامعه خوش نمي‌آيد. با تمام اينها انتقاداتي كه به ما مي‌شود را مي‌پذيريم و با ديده‌ي عبرت آنها را بررسي مي‌كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، درباره‌ي ميزان اصرار حزب متبوعش براي ارايه‌ي يك كانديداي حزبي يا غيرحزبي در پاسخ به خبرنگاري، گفت: اينكه ما مي‌پذيريم يك كانديداي غيرحزبي را ارايه دهيم به اين معناست كه اين كانديدا تمامي برنامه‌هاي ما را نخواهد پذيرفت، البته ما برنامه‌ها و افراد مدنظر خود را جهت حضور در كابينه به او معرفي مي‌كنيم ولي چيزي را به او تحميل نخواهيم كرد.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال ديگري افزود: همواره گفته‌ايم كه ما اپوزيسيون نظام نيستيم بلكه اپوزيسيون برخي از سياست‌هايي هستيم كه برخلاف قانون اساسي و اهداف انقلاب عمل مي‌كند. از اين رو چه درون حاكميت باشيم و چه بيرون از آن تلاش مي‌كنيم تا متخطيان را به چارچوب قانون و انقلاب باز گردانيم. چرا كه در غير اين صورت سرنوشتي شبيه سرنوشت انقلاب مشروطه خواهيم داشت، از اين رو از تمامي امكانات خود جهت تحقق اهداف انقلاب استفاده خواهيم كرد.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه در فضاي رسانه‌اي كشور تاكنون چهار روزنامه‌ي وابسته به حزب متبوعش را توقيف كرده‌اند، گفت: ما راه‌هاي اطلاع‌رساني ديگري را براي ارتباط با مردم در نظر گرفته‌ايم اگر چه به طور كامل اين ضعف (فقدان مطبوعه) را پوشش نداده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه اصرار داشت كانديداهاي حزبي جبهه‌ي مشاركت معرفي شوند، گفت: لزومي براي طرح اين چهره‌ها نيست. چرا كه سبب مي‌شود فضاي انتخابات بنا به خواست برخي مسموم شود.

وي تاكيد كرد: ما هم‌چنان با تمامي نيروهاي دلسوز در كشور كه حاضر به فعاليت در چارچوب قانون و حركت مسالمتýآميز هستند؛ گفت‌وگو، رايزني و تعامل خواهيم داشت.

دبيركل جبهه ي مشاركت هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگري به وجود نشانه‌هاي ديگري مبني بر اينكه بخشي از جناح محافظه‌كار از روند اتخاذ شده در انتخابات مجلس هفتم راضي نيستند اشاره كرد و افزود: تنها تعداد اندكي از محافظه‌كاران از آن روند رضايت دارند. اگرچه ممكن است، محافظه‌كاران بخواهند بار ديگر انتخاباتي نظير انتخابات مجلس هفتم را تكرار كنند، ولي ما اميدواريم كه چنين نشود؛ به ويژه آنكه نشانه‌هايي وجود دارد كه انتخابات مجلس هفتم يك استثناء در تاريخ انقلاب اسلامي بوده است.

وي با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان نبايد دست روي دست بگذارند، گفت: بايد از تمامي امكانات موجود در راستاي ممانعت از برگزاري انتخاباتي غير آزاد بهره جست. اگرچه هيچ كس نمي‌تواند تضمين كند كه حتما مي‌توان از تكرار انتخاباتي نظير مجلس هفتم جلوگيري كرد ولي اين به منزله‌ي اين نيست كه با انتخابات رياست جمهوري برخوردي منفعلانه داشته باشيم. ما هم‌چنان از توان تاثيرگذاري بر مردم برخورداريم. براي اين منظور بايد گروه‌هاي مرجع اجتماعي را فعال كرد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كه از چگونگي ائتلاف ميان جبهه‌ي مشاركت با ديگر احزاب اصلاح طلب و هم‌چنين شعارهاي انتخاباتي اين حزب را جويا شد، گفت: در مورد مهندس موسوي به اجماع جمعي رسيده‌ايم و خود به خود از هم‌اكنون اين ائتلاف به وجود آمده است و نيازي به صرف انرژي در اين زمينه نيست. چرا كه كليه‌ي گروه‌هاي دوم خرداد با مهندس موسوي موافقند.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، افزود: طبيعي است در شرايطي كه برخي مشكلات به ما تحميل شود، قبل از انتخابات به دنبال ائتلاف و وفاق حداكثري خواهيم بود. بنابراين در تعيين كانديداي خود، چه حزبي و چه غير حزبي به دنبال وفاق حداكثري ميان گروه‌هاي دوم خردادي خواهيم بود.

به گفته‌ي وي جبهه‌ي مشاركت، شعارهاي انتخاباتي را در راستاي برنامه‌اي كه براي اين حزب تدوين كرده است، در نظر دارد. ولي از آنجا كه هنوز تكليف كانديداها مشخص نشده اين شعارها را اعلام نمي‌كنيم چرا كه اگر كانديدايي غير حزبي مطرح شود؛ شعارهاي خاص او به ميان خواهد آمد و نه شعارهاي حزب مشاركت.

خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از ميزان هزينه‌ي هفتمين كنگره‌ي حزب متبوعش پرسيده بود، گفت: روي هم رفته حدود 20 ميليون تومان هزينه كرديم كه بخش عمده‌ي آن مربوط به هزينه‌ي سفر و عزيمت ميهمانان خارجي شد.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، در پاسخ به سوال ديگري كه به مخالفت‌هايي با تحصن نمايندگان مجلس اشاره داشت، گفت: همان زمان رايزني‌هاي مستمر و گسترده‌اي را با آقاي خاتمي، كروبي و ديگر بخش‌هاي درون حاكميت و حتي محافظه‌كاران داشتيم اگر چه برخي اين روش‌ها را نمي‌پسنديدند ولي تفاوت جبهه‌ي اصلاحات با جبهه‌ي مقابل آن اين است كه ما، در عرصه‌ي سياست به بحث و گفت‌وگو مي‌نشينيم و يكديگر را قانع مي‌كنيم، در رابطه با تحصن نيز همين روش را در پيش گرفتيم.

به اعتقاد وي مجموعه‌ي عملكرد جبهه‌ي مشاركت در انتخابات مجلس هفتم از حضور در تحصن گرفته تا عدم شركت در اين انتخابات سبب شده كه اعتماد تضعيف شده‌ي مردم از اصلاح‌طلبان بازسازي شود و نگاهي كه مي‌رفت تا با اصلاح‌ناپذير دانستن نظام، به خارج از كشور دل ببندد؛ بار ديگر به جريانات بومي و برخاسته از متن جامعه اميدوار شود. از اين رو بر اين باوريم كه به اين ترتيب ارتباط محكم‌تري را با مردم برقرار كرده‌ايم.

دبيركل جبهه‌ي مشاركت، با بيان اينكه رمز پيروزي اصلاح‌طلبان در پايداري آنهاست، خاطرنشان كرد: اگر هم‌چنان بر مواضع خود پافشاري كنيم و باز هم برنامه‌هايمان با موانعي روبرو شود، شايد تا چهار سال بعد اين برنامه‌ها محقق نگردد ولي مطمئنا بيست سال آينده ما پيروز خواهيم بود. چرا كه تجربه‌ي پيروز در جهان گوياي اين امر است. ما نه اهل شورش و براندازي هستيم و نه انفعال طلب. ما معتقديم كه هم‌چون جريان آب روان مي‌توانيم سنگ‌هاي سخت مقابل خود را نرم و يا سوراخ كنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه جوياي علت عدم كانديداتوري عباس عبدي در انتخابات شوراي مركزي اين حزب بود گفت: بر اساس آيين نامه‌ي جبهه‌ي مشاركت كانديداها يا خودشان بايد فرم درخواست كانديداتوري را پر كنند و يا اينكه وكالت دهند. از آنجا كه امكان هيچ يك از اين دو كار براي آقاي عبدي فراهم نبود ايشان به شوراي مركزي راه نيافتند، ولي كليه‌ي اعضاي شوراي مركزي متفقا عبدي را به عنوان عضو افتخاري شوراي مركزي حزب مشاركت پذيرفتند.

*****************************محمدرضا خاتمي در جمع خبرنگاران

دبيركل جبهه‌ي مشاركت گفت: به پاسخ مثبت مهندس موسوي براي قبول كانديداتوري رياست جمهوري خيلي اميدواريم و اگر اميدوار نبوديم وقت صرف نمي‌كرديم. اين كه چه كسي از وي حمايت مي‌كند براي ما مهم نيست، زيرا مهندس موسوي يك شخصيت قابل احترام، مستقل و آزمون شده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا خاتمي در حاشيه‌ي نشست مطبوعاتي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا احساس مي‌كنيد مهندس موسوي نظرات شما را اعمال مي‌كند، گفت: مطمئنا افرادي كه در درون حزب ما نيستند، با ما در برخي موارد اختلاف ديدگاه دارند و ممكن است در مسايل اقتصادي، سياست خارجي و داخلي اختلاف نظراتي داشته باشيم. همان طور كه حزب با آقاي خاتمي نيز اين اختلاف نظرها را دارد، اما اين دليل نمي‌شود كه ما اختلافات را عمده كنيم.

وي ادامه داد: ما با ايشان در مسايلي مثل دموكراسي و مردم‌سالاري گسترش نهادهاي مدني و تحزب - كه برنامه‌ي اصلي ماست -، آنقدر اشتراك نظر داريم كه اختلافات احتمالي در برابر آن‌ها ناچيز خواهد بود. ضمن اين كه شخصيتي مثل مهندس موسوي را داراي اين ويژگي مي‌دانيم كه فقط نظرات شخصي خود را اعمال نكند بلكه در يك فضاي تصميم‌گيري به خرد جمعي و آنچه كه به نفع كشور است، بپردازد و مجموعه‌ي اين ويژگي سبب شده كه ايشان كانديداي ارشد ما براي رياست جمهوري باشد.

خاتمي در پاسخ به اين سوال خبرنگاري كه معتقد بود جبهه‌ي مشاركت كانديداي خود را زود معرفي كرده است و ‌اين كار فرصت بيشتري به مخالفين مي‌دهد، گفت: ما فكر مي‌كنيم يكي از استراتژي‌هاي جناح مخالف آن است كه آنقدر فضاي آرامش گورستاني را ايجاد كند و فرصت فعاليت را از طرف مقابل بگيرد تا در در زمان پاياني نتوانند در مسائل به نتيجه برسند و اين سياست آن‌هاست، اما تجربه‌ي دنيا نشان مي‌دهد كه از يك سال باقي مانده از رياست جمهوري، كانديداي بعدي فعاليت خود را شروع و برنامه‌هاي خود را تشريح مي‌كند تا مردم به برنامه‌ها راي دهند و نه به چهره.

وي با اعتقاد به شرايط ويژه‌ي جامعه‌ به دليل وجود عنصر ياس در آن، تاكيد كرد: بايد تحرك ايجاد كنيم. به نظر ما معرفي كانديدا مي‌تواند آن فضاي موجود را به فضاي پرنشاط‌تري براي انتخابات آينده تبديل كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چقدر به قبول دعوت آقاي ميرحسين موسوي اميدوار هستيد، گفت: ما خيلي اميدواريم و اگر اميدوار نبوديم وقت صرف نمي‌كرديم. اين كه چه كسي از مهندس موسوي حمايت مي‌كند يا نمي‌كند براي ما مهم نيست، زيرا مهندس موسوي يك شخصيت قابل احترام مستقل و آزمون شده‌ است.

وي درباره‌ي كابينه‌ي دولت آينده گفت: براي ما مهم سياست‌هايي است كه دولت در يك فضاي انتخاباتي در پيش مي‌گيرد، همه‌ي افراد كابينه‌ي آقاي خاتمي نيز اصلاح‌طلب نبودند و شرايط حاكم بر جامعه است كه به رييس جمهور اجازه مي‌دهد قدرت مانور خود را تعيين كند، بنابراين هر كسي كه رييس جمهور شود بايد از مجلس هفتم راي اعتماد بگيرد، پس اين ملاحظات را بايد در نظر گرفت.

وي اظهار داشت: مهندس موسوي داراي يك شخصيت بسيار روشن و منطقي است و تا آن جا كه من مي‌دانم همه از جمله مقامات عالي‌رتبه‌ي نظام، وي را به عنوان يك شخصيت قابل احترام و مدير توانا مي‌دانند كه مي‌تواند براي كشور مفيد باشد و حتي شايد در مواردي بي‌ميل نباشند كه مهندس موسوي وارد عرصه شود، شايد در برخي موارد ايشان تنها فردي باشند كه بتوانند مشكلات موجود در كشور را حل كنند. بنابراين علي‌رغم اختلاف نظرهايي كه وجود دارد،‌ هيچ كس به خود اجازه نمي‌دهد كه توانايي و تفكر مهندس موسوي را براي اداره‌ي كشور نفي كند و آن‌ها را ناديده بگيرد.

وي تاكيد كرد اولين كانديداي مورد حمايت ما مهندس موسوي و بعد از ايشان دكتر معين است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10444

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كنفرانس مطبوعاتي محمدرضا خاتمي: در انتخابات به معناي واقعي آن شركت مي‌كنيم، مناسب‌ترين گزينه ميرحسين موسوي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016