سه شنبه 6 مرداد 1383

تهديد وزير جنگ عراق به انفجار تهران، بازتاب

خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، حازم الشعلان، كارمند رسمي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) و وزير دفاع عراق، در چارچوب اظهارات طراحي شده از سوي «سيا»، تهديد كرد كه مي‌تواند فورا با انجام اقدامات تروريستي، مرگ را به خيابان‌هاي تهران بفرستد.

بنا بر اين گزارش، «واشنگتن‌پست» ـ ارگان جمهوري‌خواهان آمريكا ـ كه پس از كناره‌گيري جورج تنت از «سيا»، از مواضع نزديك‌تري به اين سازمان برخوردار شده است، با انتشار گزارشي به نقل از حازم الشعلان ـ كه بنا بر مدارك «بازتاب»، عضو رسمي سازمان «سيا» بوده ـ ايران را دشمن شماره يك عراق دانسته و تهران را تهديد به انجام عمليات تروريستي كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، «واشنگتن‌پست» در شماره امروز خود نوشت: حازم الشعلان، وزير دفاع عراق، در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه ايران با كنترل مرزهاي كشور و فرستادن جاسوسان و وابستگاني به عراق، در دولت جديد عراق و به ويژه وزاتخانه وي، نفوذ مي‌كند.

او اظهار داشت: «ايران كماكان اولين دشمن عراق است».

اين روزنامه مي‌نويسد: اظهارات شعلان، روشن‌ترين نشانه نگراني دولت عراق از باز بودن مرزهايش و كنترل آن توسط دشمنان قديمي‌اش است كه عراق را به ميدان جنگي براي مبارزه مخالفان خاورميانه‌اي آمريكا با اين كشور اعلام كرد.

شعلان روز يكشنبه گفت: «من نشانه‌هايي از دخالت آشكار ايران در عراق مي‌بينم. ايران به قصد كشتن دمكراسي در عراق تلاش مي‌كند».

شعلان، ايران را متهم به حمايت از تروريسم و وارد كردن دشمنان عراقي به اين كشور كرد.

وي در نقشه‌اي كه بر روي ميز كار خود داشت،‌ وضعيت مرزهاي عراق را تشريح كرد. شعلان گفت كه نظاميان افغاني دستگيرشده در عراق، دريافت كمك از نيروهاي ايران را تأييد كرده‌اند. وي اعلام كرد كه در ماه آوريل گذشته يك سوداني كه داراي ارتباطاتي با مقامات اطلاعاتي بوده، دستگير شده است. سه هفته پيش هم سه نفر كه از عوامل سازمان اطلاعات ايران بوده‌اند، در شمال شرق عراق، دستگير شده‌اند.

شعلان گفت: «ما مي‌توانيم مرگ را به خيابان‌هاي تهران بفرستيم؛ درست همان كاري را كه آنها با ما مي‌كنند. اما اگر ما خواهان دموكراسي هستيم، اين كار را نمي‌كنيم اما اگر مردم من به من بگويند، اين كار را انجام بده، همين الان اين كار را خواهم كرد».

ايران و عراق از سال 1980 تا 1988 درگير جنگي بودند كه نزديك به يك ميليون كشته از خود بر جاي گذاشت.

اياد علاوي، نخست‌وزير عراق درباره ازسرگيري روابط با تهران صحبت كرده است. مقامات سفارت ايران در عراق از اظهارنظر در مورد صحبت‌هاي شعلان خودداري كردند. تأثير ايران كه كشوري با اكثريت شيعه است بر شيعيان عراق كه نزديك 60 درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند، يكي از نگراني‌هاي اصلي آمريكا بوده است. شيعيان عراق در جريان انتقال قدرت آرام ماندند و صبورانه منتظر پيدايش دولت جديد بودند. تنها استثناء اين جريان، مقتدي صدر، بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاوي هم‌اكنون مشغول سفر به كشورهاي عرب همسايه است تا مشكلات مرزي عراق و عبور و مرور بيگانگان از مرزها را كنترل كند. وي تاكنون از اردن، مصر، سوريه و لبنان بازديد كرده و اين هفته قصد دارد تا به كشورهاي حوزه خليج فارس سفر كند. در همه اين كشورها علاوي خواستار اعمال تدابير شديد بر مرزها بوده وي گفته كه خواستار برقراري روابط خوبي با ايران است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10451

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تهديد وزير جنگ عراق به انفجار تهران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016